plan marzec 2010.doc

(115 KB) Pobierz
Plan pracy na miesiąc wrzesień, gr

 

 

 

 

 

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC MARZEC, GRUPA III A

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Odgłosy muzyki”

§         Uwrażliwienie dzieci na dźwięki w otoczeniu.

§         Rozróżnianie barw dźwięków pojedynczych i w utworze granym przez orkiestrę.

§         Określanie nastroju utworu wg własnych skojarzeń.

§         Przybliżenie dzieciom postaci Fryderyka Chopina i jego młodzieńczych utworów.

 

Temat dnia

 

 

Działania edukacyjne

 

„ Gdzie mieszka muzyka?”

 

Rozmowa z dziećmi na temat: co możemy nazwać muzyką? jak powstaje muzyka? Rozpoznawanie na ilustracjach różnorodnych instrumentów muzycznych; nazywanie i czytanie globalne nazw instrumentów; wprowadzenie nowych słów – kompozytor, muzyk, dyrygent; słuchanie fragmentów muzyki klasycznej, tanecznej, jazzowej oraz różnych odgłosów przyrody i najbliższego otoczenia; wyjaśnienie powiedzenia „Wszystko może być muzyką”;

Gimnastyka-   improwizacje rytmiczno – ruchowe z laską gimnastyczną - zabawy doskonalące wyczucie rytmu bez muzyki i z muzyką, wystukiwanie akcentu na mocną część taktu, marsz, podskoki; zabawy z wykorzystaniem rąk – klaskanie, nóg – tupanie, język – cmokanie.

 

 

„ Nasze instrumenty”

 

Zapoznanie dzieci z wierszem W. Próchniewicz „Wesołe instrumenty” omówienie treści, wyróżnienie instrumentów muzycznych, zapoznanie z zapisem nutowym na pięciolinii,

Wykonanie zadania z książki „ Razem w przedszkolu”. Wspólne wykonanie instrumentów perkusyjnych z kubków po jogurcie, puszki po napojach, butelki plastikowej, ozdabianie ich wg własnego pomysłu różnorodnym materiałem plastycznym;

Umuzykalnienie.

 

 

„ Muzyka Pana Chopina”

 

Zapoznanie dzieci z postacią wielkiego kompozytora na podstawie opowiadania W. Chotomskiej „Muzyka Pana Chopina”; utrwalenie pojęć: nuty, dzieło muzyczne, fortepian, pianista, komponować, kompozytor; wykorzystanie ilustracji przedstawiających postać Fryderyka Chopina; karta pracy – wyszukiwanie fortepianu wśród wielu instrumentów; słuchanie fragmentów utworu „Koncertu fortepianowego e – moll”; określanie nastroju i tempa; zabawa „echo rytmiczne” – wystukiwanie na bębenku rytmizowanego tekstu np.  „Fryderyk – kompozytor” itp.

„ Muzyką malowane” malowanie farbami do muzyki Fryderyka Chopina. Uwrażliwienie dzieci na piękno muzyki klasycznej.

 

 

Chopin oczami dziecka

 

Wysłuchanie treści opowiadania Doroty Konopiełko „ Chopin oczami dzieci”, rozmowa n/t treści utworu. Zwrócenie uwagi dzieci na talent małego dziecka, utrwalenie pojęć: muzyk, kompozytor, twórca.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Bawimy się symetrią”

 

Zapoznanie z pojęciem „symetria” na podstawie zabaw dydaktycznych: różne obrazki, symetryczne figury, budowle, symetryczne bazgranie wg Dennisona – w powietrzu, na kartce do słuchanej muzyki; „Symetryczne wycinanki” – wykonanie dowolnej pracy plastycznej metodą składania kartki na połowę i wycinania symetrycznych wzorów; podziwianie efektów własnej pracy, naklejanie wyciętych elementów na kolorowej kartce, wystawa prac.

 

 

Literatura:

·         W. Próchniewicz „ Wesołe instrumenty”

·         Zeszyt roboczy nauczycielki

·         W. Chotomska „ Muzyka Pana Chopina”

·         D. Konopiełko „ Chopin oczami dzieci”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Szanujemy środowisko, w którym żyjemy”

§         Rozumienie potrzeby ochrony środowiska i zachowania porządku w miejscu przebywania.

§         Rozumienie potrzeby segregowania odpadów.

§         Wiązanie przyczyn i skutków wg chronologii zdarzeń, używanie określeń: najpierw, potem, na początku, na końcu.

§         Uświadomienie zagrożeń wynikających z nadmiernego zaśmiecania środowiska.

 

 

Temat dnia

 

 

Działania edukacyjne

 

„Miasteczko śmieci”

 

Słuchanie opowiadania nauczycielki. Rozmowa n/t postępowania bohaterów, dokonanie oceny ich postępowania. Uświadomienie dzieciom potrzeby ograniczania ilości śmieci. Rozróżnianie właściwych i niewłaściwych zachowań. Budowanie wypowiedzi wielozdaniowej.

Gimnastyka.

 

 

„ Dobre rady na złe odpady”

 

Zabawa dydaktyczna. Poznanie pojęcia odpady. Rozumienie potrzeby segregowania odpadów. Rozumienie potrzeby ochrony przyrody przed nadmiernym zaśmiecaniem środowiska.

Umuzykalnienie – nauka piosenki „ Duszki leśne”

 

 

„ Kto zaśmiecił las?”

 

Opowiadanie nauczycielki „ Wycieczka do lasu” na podstawie historyjki obrazkowej. Budzenie poczucia troski o stan zieleni w najbliższym otoczeniu. Rozumienie szkodliwego oddziaływania odpadów na środowisko przyrodnicze.

„ Las moich marzeń” praca plastyczna różnymi technikami, zwrócenie uwagi na piękno przyrody, która nie jest zaśmiecona. Estetyczne wykonanie pracy, zachowanie porządku w miejscu pracy.

 

 

„ Szukaj zysku w odzysku – co mogą zrobić małe dzieci?”

 

Zabawa dydaktyczna. Zapoznanie z rodzajami i koniecznością sortowania odpadów wytwarzanych przez ludzi. Wdrażanie świadomych działań zmierzających do ograniczenia ilości śmieci.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Co to jest ekologia?”

 

Słuchanie wiersza D. Klimkiewicz i W. Drabika, wprowadzenie pojęcia ekologia. Udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące treści wiersza.

Pokaz mody ekologicznej przygotowany przez dzieci dla rodziców.

 

 

Literatura:

§         D. Klimkiewicz, W. Drabik „ Co to jest ekologia?”

§         Zeszyt roboczy nauczycielki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Witaj wiosno!”

§         Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie, rozumienie znaczenia symbolicznych obrazków przedstawiających zjawiska atmosferyczne.

§         Rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów.

§         Odzwierciedlanie w formie plastycznej treści utworu literackiego.

§         Znajomość prac wykonywanych wiosną w ogrodzie.

 

 

Temat dnia

 

 

Działania edukacyjne

 

„ Wiosenne zmiany”

 

Spacer w okolicy przedszkola, poszukiwanie widocznych znaków wiosny w najbliższym otoczeniu. Oglądanie i nazywanie budzących się do życia kwiatów: tulipany, żonkile, fiołki. „ Pani Wiosna” – układanie obrazka z części, doskonalenie spostrzegawczości, uważności i dokładności.

Gimnastyka.

 

 

„ Wiosenne bukiety”

 

Słuchanie wiersza A. Łady-Grodzickiej „ Wiosenne kwiaty”. Oglądanie bukietów z wiosennych kwiatów, uważne słuchanie wiersza, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi, poprawne łączenie przymiotnika z rzeczownikiem. Odzwierciedlenie w formie plastycznej treści utworu.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Portret wiosny”

 

Osłuchanie z wierszem D. Gellner „ Portret wiosny”, Omówienie wyglądu Pani Wiosny. Swobodne wypowiedzi dzieci: „ jak może wyglądać Pani Wiosna?, posługiwanie się pełnymi zdaniami, rozbudzenie wyobraźni dziecka.

„ Pani Wiosna” odzwierciedlenie treści utworu w formie plastycznej, zwrócenie uwagi na kolorystykę pracy, wykorzystanie całej powierzchni kartonu, urządzenie wystawy prac.

 

 

„ Wiosna w ogrodzie”

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin