METODYpoprDWAszablon1.doc

(69 KB) Pobierz
METODY BADAŃ SONDAŻOWYCH – EGZAMIN POPRAWKOWY

1

 

METODY BADAŃ SONDAŻOWYCH – EGZAMIN POPRAWKOWY DRUGI. Test A.

UWM Olsztyn, Katedra Socjologii, II rok socjologii.

 

Imię i nazwisko……………………………………………………

Rząd…………

 

1. Od czego zależy wielkość próby w badaniu sondażowym?

                            a). od wielkości populacji, ale w określonych granicach

                            b). od tematu badania

                            c). od długości ankiety

                            d). od zapewnienia reprezentatywności próby ze względu na parametry

                                  zróżnicowania w populacji

                            e). od funduszy na badanie

 

2. Dane urzędowe są bardziej wiarygodne jeśli:

a) rząd danego kraju kontroluje ich zbieranie i opracowywanie

b) instytucja jest oceniana na podstawie przygotowanych przez siebie danych

c) instytucja przygotowała dane do użytku wewnętrznego

d) funkcjonariusze zbierający dane są dobrze przeszkoleni i opłacani

e) badani nie obawiają się, że podane przez nich dane mogą zostać użyte przeciwko

    nim

 

3.      Dr Kociołek dyskutują z dr Białek, czy uzyskają reprezentatywną próbę w badaniu sondażowym, jeśli podzielą obszar Polski na makroregiony, a potem z każdego makroregionu będą losowali – proporcjonalnie do założonych 1500 osób w próbie – ludzi z miast różnej wielkości oraz wylosują gminy wiejskie, z których dobiorą losowo badanych. Czy myślisz, że będą mogli uzyskać próbę reprezentatywną populacji Polaków, czy nie? (1,5pkt.)

A.      a). tak, to będzie próba reprezentatywna

b). nie, to nie jest próba reprezentatywna             

                    B.  Jak nazywa się taki dobór próby?

              …………………warstwowa………………………………………………………………………

 

     4.   W Touraine’owskiej interwencji socjologicznej konwersja to jest:

a) zamknięte sesje badaczy planujących spotkania i sposób prowadzenia dyskusji

b) etap spotkań z interlokutorami

c) konfrontacyjne spotkania z przeciwnikami badanego ruchu

d) etap spotkań zamkniętych poświęconych autoanalizie

e) faza, w której badani działacze stają się analitykami ruchu

 

      5.   Eksperymentator chce się przekonać, czy spożycie kofeiny spowoduje stan

pobudzenia u badanych. Losowo rozdziela badanych do grupy eksperymentalnej i

kontrolnej, grupie eksperymentalnej podaje napój z kofeiną, a kontrolnej - bez

kofeiny, zaś następnie porównuje stan pobudzenia członków obu grup. Jest to

przykład eksperymentu przeprowadzonego wedle:

a) schematu klasycznego

b) schematu szeregów czasowych

c) schematu z dwukrotnym pomiarem w różnych grupach

d) schematu z grupą kontrolną bez pretestu

e) schematu Salomona

 

    

       6.  W analizie treści: (2,0 pkt)   

 

(A) jednostkami analizy mogą być:

a) słowa

b) określenia wartościujące Osgooda

c) analiza kontyngencji

d) zdania, akapity

e) postaci

 

(B) miarami mogą być:

a) względna częstość słów

b) korelacja semantyczna

c) korelacja kontekstowa

d) miary przestrzeni

e) miary czasu

 

7.      Przeczytaj następujące pytanie z badania młodzieży akademickiej i odpowiedz na

      kolejne pytanie:

              Które z poniższych określeń najlepiej opisuje kierunek Pana(i) studiów?

                                          1) humanistyczne

                                          2) techniczne

                                          3) medyczno-biologiczne

                                          4) ekonomiczno-prawne

                                          5) rolnicze

 

              Które z poniższych stwierdzeń charakteryzuje kategorie odpowiedzi na to pytanie?

                                            są rozłączne, ale nie wyczerpujące

                                            są wyczerpujące, ale nie rozłączne

                                            są wyczerpujące i rozłączne

                                            nie są ani rozłączne ani wyczerpujące

                                            są rzetelne i trafne

 

      8.   Które z następujących twierdzeń jest prawdziwe?

                                            pomiar porządkowy posiada własności pomiaru nominalnego

                                            pomiar interwałowy posiada własności pomiaru nominalnego

                                            pomiar ilorazowy posiada własności pomiaru interwałowego

                                            pomiar porządkowy posiada własności pomiaru interwałowego

                                            wszystkie są prawdziwe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Przeanalizuj zamieszczoną tabelę 1 i odpowiedz na dotyczące jej pytania. (3 pkt)

Tabela 1. Praktyki religijne a wybrane charakterystyki (w procentach)

 

Wybrane charakterystyki:

 

Częstość praktyk religijnych:

 

Ogółem

 

raz w roku - rzadziej - wcale

kilka razy w roku

1-3 razy w miesiącu

co tydzień

lub częściej

 

Płeć: mężczyzna

12

25

24

40

48

Kobieta

6

14

21

59

53

Ziemie: dawnego zaboru         rosyjskiego

9

26

28

37

32

dawnego zaboru           austriackiego

2

7

11

80

15

dawnego zaboru pruskiego

12

18

21

49

23

Zachodnie i Północne

11

18

21

49

30

Wykształcenie ojca: żadne i niepełne podstawowe

8

19

18

56

12

Podstawowe

6

17

20

56

40

Zasadnicze zawodowe i niepełne średnie

10

20...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin