OLSZTYN2010egzamostat2ST.doc

(49 KB) Pobierz

 

OLSZTYN, socjologia II rok

EGZAMIN KOŃCOWY Z METOD BADAWCZYCH.

11.06.2010

Imię i nazwisko…………………………………………………………………………………

Rząd…………………………………………………………………………………………….

W poniższych pytaniach dobrą odpowiedzią może być jedna ze wskazanych, albo wszystkie, ukazane odpowiedzi. Za wszystkie pytania można uzyskać 1 punkt, ale za pytania, wymagające dłuższej odpowiedzi można uzyskać 2 punkty. Do zaliczenia egzaminu trzeba uzyskać 50% + 1 punkt. 

1. W badaniach społecznych do mierzenia postaw używa się skal - podkreśl stwierdzenie prawdziwe:

a. skala nominalna to typologia

b. skala to zsumowanie wielu wskaźników

c. skala musi stanowić precyzyjny miernik danej cechy

 

2. Przeczytaj następujące pytanie i odpowiedz na następne:

Czy jest Pan(i)  zadowolony(a) z rządów PiSu i będzie Pan(i) głosował(a) na tę partię, czy raczej nie?

Jaka jest główna wada tego pytania?

              a. respondent może nie być kompetentny, by odpowiedzieć na nie

              b. nie jest jasne

              c. pyta się w nim o dwie rzeczy naraz

              d. jest zbyt długie

              e. nie jest trafne

 

3. E. Durkheim analizował dane dotyczące samobójstw i stwierdził, że:

              a. wskaźnik samobójstw zależy od klimatu

              b. wskaźnik samobójstw zależy od charakteru narodowego

              c. wskaźnik samobójstw nie zależy od wyznania

              d. wskaźnik samobójstw zależy od odsetka chorych psychicznie

              e. wskaźnik samobójstw zależy od poziomu integracji społecznej

 

 

 

 

4. Poniżej zamieszczono tabelę z wynikami z badań nad antysemityzmem.

 

Tab. 12. Czy Polacy - Ukraińcy mogli uratować więcej Żydów... (w %).

Możliwość uratowania więcej Żydów

Polacy

Ukraińcy

1992

2002

2003

Zdecydowanie tak

   4.9

    4.8

   6.8

Raczej tak

  15.7         20.6

   20.9         25.7

18.4         25.2

Raczej nie

  35.3

   43.8

24.2

Zdecydowanie nie

    9.7         45.0

   11.3         55.1

10.4         34.6      

Trudno powiedzieć

20.1

13.1

28.0

Nie można odpowiedzieć na

tak postawione pytanie

14.3

6.1

12.2

 

 

Zinterpretuj pokrótce (najważniejsze wnioski) powyższą tabelę:

a.       Jak działa zmienna czasu?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

b.      Jak działa zmienna przynależności narodowej?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

5. Wartości i przekonania moralne badaczy mogą wpłynąć w istotny sposób na wyniki badań, zwłaszcza społecznych. Z drugiej strony trudno być ekspertem bez oceny zjawisk i konsekwencji działań. Jakie rozwiązania metodologów wydają się ważne w nauce?

              a. badaczowi nie wolno kierować się moralnymi ocenami w ocenie zebranego materiału

              b. badacz może kierować się swymi moralnymi przekonaniami przy wyborze tematu badania, ale nie w zbieraniu i analizie danych

              c. badacz właściwie nie powinien kierować się ani odczuciami, ani ocenami w całym postępowaniu badawczym

              d. w niektórych wypadkach bez moralnych ocen nie można uporządkować materiału badawczego, więc są one dopuszczalne także w analizie danych

              e. granica między naukową metodologią a zabarwioną moralnie interpretacją jest dość płynna, więc trudno ustalić algorytm

 

 

6. Dla następujących rodzajów pomiaru wskaż jego właściwy poziom: nominalny (n.), porządkowy (p.), interwałowy (int.), ilorazowy (ilo.).

 

1. Wiek, zgrupowany w równych odstępach co 10 lat               n.   p.   int.   ilo.

2. Narodowość                                          n.   p.   int.   ilo.

4. Wysokość człowieka w cm              n.   p.   int.   ilo.

5. Zadowolenie z pracy mierzone skalą Likert’a (od b. zadowolony do b.

              niezadowolony)                            n.   p.   int.   ilo.

6. Liczba godzin, przepracowanych w ciągu dnia              n.   p.   int.   ilo.

8. Niechęć do Romów mierzona skalą Likerte’a (od b.

zadowolony do b. niezadowolony z ich obecności)  n.   p.  int.   ilo.

9. Niechęć do Aborygenów mierzona skalą dystansu społecznego   n.  p.  int.    ilo.  

10. Miesięczny dochód w rodzinie      n.   p.   int.   ilo.

 

 

Aby zaliczyć 1 punkt = wszystkie poprawne; 3 błędy – 0.5 punkta. 

 

7. Dokończ następujące stwierdzenia:

              a. Metoda interwencji socjologicznej nadaje się najlepiej do badania…………………………………………………………………………………….

              b. Składa się ona z następujących faz: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

8. Co to jest metoda CASSI?

              a. to metoda badania treści

              b. to metoda telefonicznych badań sondażowych

              c. to metoda telefonicznych badań, wykorzystująca system komputerowy

              d. to metoda badań zbiorowych statystycznych

              e. wszystkie są prawdziwe

 

 

 

9. Dr Kowalski otrzymał wyniki kilku wywiadów typu FGI. Wydaje mu się, że ich transkrypcja nie jest zbyt wiarygodna. Czy może sprawdzić przebieg wywiadów?

              I. a. tak               b. nie

              II. Jeśli tak, to co może zrobić, zgodnie z regułami realizacji Zogniskowanych Wywiadów Grupowych?...............................................................................................

………………………………………………………………………………………….

 

10. Poniżej zamieszczono tabelę korelacyjną z wynikami badań nad antysemityzmem.

 

Tab. 9. Wiara a średnie antysemityzmu i anty-antysemityzmu, 2002r.

Wiara religijna

Antysemityzm

nowoczesny

Anty-antysem.

nowoczesny

Antysemityzm

tradycyjny

Anty-antysem.

tradycyjny

Głęboko wierzący

2.2088

1.1978

.9066

.8297

Wierzący

1.8093

1.5244

.5183

1.1430

Niezdecydowany

1.8182

1.8864

.3636

1.4091

Niewierzący

2.0000

1.3448

.4138

1.3793

Zdecydowanie niewierzący

1.4444

1.7778

.3333

1.3333

Śr. w populacji

1.8789

1.4815

.5730

1.1091

P=(.04 - .00)

Zinterpretuj powyższe dane: 1. W jaki sposób wpływa religijność na antysemityzm?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

2. Czy dane w tabeli są istotne statystycznie?

              a. tak

              b. nie.

 

3. Na jakiej podstawie tak uważasz?..................................................................................

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin