SON_TE03.DOC

(60 KB) Pobierz

Kolokwium z Metod Sondażowych 17 maj 2002 r.

 

Imię i Nazwisko  ..........................................................................................................................................

(drukowanymi literami)

 

Grupa:                środa, 10.05                środa, 14.05                środa, 16.15

 

W poniższych pytaniach występują różne możliwości prawidłowych odpowiedzi. Dla niektórych pytań prawidłowa jest tylko jedna odpowiedź (1 punkt), w innych należy zaznaczyć więcej odpowiedzi (zaznaczenie wszystkich prawidłowych - 1 punkt, zaznaczenie nie wszystkich prawidłowych odpowiedzi - odpowiednia część punktu, zaznaczenie choćby jednej złej odpowiedzi - 0 punktów). Pytanie 2 i 11 wymaga wpisania odpowiedzi. Za prawidłowe scharakteryzowanie wszystkich zmiennych w pytaniu 16 otrzymuje się 2 punkty.

 

              1) Profesor Kowalska analizuje integrację grupową. Stara się objaśnić to pojęcie podając przykłady, rozpoznając możliwe wymiary integracji i zawęża pole analizy ze względu na cel badania. To, co robi profesor Kowalska to:

                              pomiar

                              budowa teorii

                              konceptualizacja+

                              operacjonalizacja

                              dymensjonalizacja

 

              2) W hipotezie: Częstość deklarowania własnych poglądów jako lewicowych maleje wraz ze wzrostem poziomu religijności

                            Zmienna niezależna to: ...........................................................................

                            Zmienna zależna to: ...............................................................................

 

              W hipotezie: Polityczny konserwatyzm wzrasta wraz z dochodem

                            Zmienna niezależna to: ..........................................................................

                            Zmienna zależna to: ..............................................................................

 

              3) Poniższy wykres materializmu netto (z badań Ingleharta nad postmaterializmem) obrazuje:

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                              wpływ wieku na orientację materialistyczną             

                              jedynie efekt kohortowy

                              wpływ zmiennej czasu na orientację materialistyczną

                              efekt kohortowy, efekt cyklu życiowego i efekt okresowy

                              efekt kohortowy i efekt okresowy

             

 

4) Które z poniższych twierdzeń jest nieprawdziwe? A może wszystkie są prawdziwe?

              Pozycja społeczna to zarazem pojęcie i pojedyńcza zmienna.

              Pozycja społeczna może być różnie definiowana.

              Na pozycję społeczną składa się wiele cech.

Indeks pozycji społecznej jest złożonym wskaźnikiem pozycji społecznej.

              Wszystkie są prawdziwe.+

 

              5) Podstawowy problem związany z konstruowaniem pytań zamkniętych polega na:

                              ilości pytań w kwestionariuszu

                              ilości pytań odnoszących się do poszczególnych wymiarów

                              kolejności pytań w kwestionariuszu

                              odpowiedniom sformułowaniu i kolejności kategorii odpowiedzi+

                              uniknięciu efektu promieniowania

 

              6) Przeczytaj następujące pytanie i odpowiedz na kolejne pytanie:

                            Jakby Pan(i) określił(a) swoje zadowolenie z warunków pracy i płacy?

                                          Bardzo zadowolony(a)

                                          Raczej zadowolony(a)

                                          Raczej niezadowolony (a)

                                          Bardzo niezadowolony(a)

                                          Trudno powiedzieć

 

                            Jaka jest główna wada tego pytania?

                                          respondent może nie być kompetentny, by odpowiedzieć na nie

                                          nie jest jasne

                                          pyta się w nim o dwie rzeczy naraz+

                                          jest zbyt długie

                                          nie jest trafne

                                         

              7) Przeczytaj następujące pytanie i odpowiedz na kolejne pytanie:

              Główną przyczyną wypadków na szosach jest nadmierna prędkość ciężarówek. Czy nie uważa Pan(i), że posiadanie przez kierowców wykrywaczy radaru powinno być zabronione?

                                            tak

                                            nie

                                            trudno powiedzieć

 

                            Jaka jest główna wada tego pytania?

                                            społeczna aprobata

                                            jest zbyt długie

                                            jest sugerujące+

                                            pyta się w nim o dwie rzeczy naraz

                                            jest niejasne

 


              8) Przeczytaj następujące pytanie z badania młodzieży szkolnej i odpowiedz na kolejne pytanie:

                            Do jakiej szkoły uczęszczasz obecnie?

                                          1) podstawowej

                                          2) zasadniczej zawodowej

                                          3) średniej

                                          4) liceum

                                          5) technikum

 

              Które z poniższych stwierdzeń dobrze charakteryzuje kategorie odpowiedzi na to pytanie?

                                            są rozłączne, ale nie wyczerpujące

                                            są wyczerpujące, ale nie rozłączne+

                                            są wyczerpujące i rozłączne

                                            nie są ani rozłączne ani wyczerpujące

                                            są rzetelne i trafne

 

              9) Profesor Kowalski chciałby zadać trzy dodatkowe pytania tylko tym respondentom, którzy posiadają co najmniej jedno dziecko w wieku szkolnym. W takim przypadku najlepiej byłoby posłużyć się:

                                            matrycą pytań

                                            pytaniami paralelnymi

                                            pytaniem filtrującym+

                                            oddzielnymi kwestionariuszmi

                                            odrębnymi kategoriami odpowiedzi

 

              10) Najbardziej prawdopodone jest wystąpienie efektu nazywanego “response set” w sytuacji:

                                            pytań zamkniętych

                                            matrycy pytań+

                                            pytań filtrujących

                                            pytań otwartych

                                            dyspozycji do wywiadu

 

              11) W konstrukcji pytania:

Jak zwykle podczas wyborów parlamentarnych wiele osób - z różnych powodów - nie wzięło udziału w ostatnich wyborach, które odbyły się 21 września. Proszę powiedzieć, czy Pan(i) głosował(a)?

                                                        1) tak, głosowałem(am)

                                                        2) nie, nie głosowałem(am)

                                                        3) nie miałem(am) jeszcze 18 lat

                                                        8) odmowa odpowiedzi

 

                            został wykorzystany efekt: ........................................................................

 

              12) Artefakt w badaniach sondażowych to:

                              dane uzyskane w z góry zaaranżowanej przez badacza sytuacji

                              pytanie odległe od naturalnego sposobu wyrażania się, sztuczne

                              udzielenie przez respondenta odpowiedzi nieprawdziwej

                              deklaracja nastawienia, które nie istnieje

                              deklaracja, której jedynym motywem jest zadane pytanie+

 


              13) Pani Brzozowska, dyrektor zasobów ludzkich w dużej firmie, opracowuje skalę zadowolenia z pracy. Prezentuje skalę kilku innym dyrektorom zasobów ludzkich, aby się upewnić, czy jej skala mierzy to, co ma mierzyć. Chodzi jej o:

                                            rzetelność

                                            precyzję

                                            trafność+

                                            dokładność

                                            zgodność z zewnętrznym kryterium

 

              14) Które z następujących twierdzeń są prawdziwe?

                                            pomiar może być rzetelny i trafny

                                            pomiar może być rzetelny, ale nietrafny

                                            pomiar może być nierzetelny i nietrafny

                                            pomiar może być nierzetelny, ale trafny

                                            wszystkie są prawdziwe+

 

              15) Profesor Kowalski konstruuje nową skalę do pomiaru uprzedzeń rasowych. Wielokrotne pomiary przy zastosowaniu tej skali dają na ogół zbliżone rezultaty. Korelacja tej skali z dobrze potwierdzoną inną skalą uprzedzń rasowych wykazuje niski stopień korelacji. Które z poniższych stwierdzeń jest poprawne?

                                            skala jest rzetelna, ale nietrafna+

                                            skala jest trafna, ale nie jest rzetelna

                                            skala jest rzetelna i trafna

                                            skala nie jest ani rzetelna, ani trafna

                                            skala nadaje się do uogólnień, ale nie jest precyzyjna

 

              16) Dla następujących rodzajów pomiaru wskaż właściwy poziom pomiaru: nominalny (n.), porządkowy (p.), interwałowy (int.), ilorazowy (ilo.).

 

Płeć                                          n.   p.   int.   ilo.

Miejsce urodzenia              n.   p.   int.   ilo.

Narodowość                            n.   p.   int.   ilo.

Waga ciała                            n.   p.   int.   ilo.

Zadowolenie z poziomu nauczania mierzone skalą Likert’a (od b. zadowolony do b. niezadowolony)              n.   p.   int.   ilo.

Stopnie w szkole              n.   p.   int.   ilo.

Punkty IQ (iloraz inteligencji)              n.   p.   int.   ilo.

Ranking prac...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin