Aspekty prawne przemocy domowej.pdf

(122 KB) Pobierz
92726229 UNPDF
Wstęp
Od kiedy w społeczeństwie polskim zaczęto głośno mówić o zjawisku przemocy domowej, o jej
konsekwencjach natury psychicznej, pojawia się problem, w jaki sposób skutecznie pomagać
ofiarom. Wielu profesjonalistów, mimo znakomitego przygotowania do interwencji
psychologicznej, mają trudności w poruszaniu się w zagadnieniach prawnych. Celem tego
opracowania jest przybliżenie profesjonalistom, pracownikom służby zdrowia prawnego aspektu
przemocy domowej.
Należy zdać sobie sprawę z tego, że prawo jako najbardziej klarowny instrument przeciwstawienia
się przemocy nie jest jedynym sposobem na jej powstrzymanie. Za takim stwierdzeniem kryje się
wiele przewidywalnych aspektów. Jednym z tych aspektów jest fakt, że każda interwencja niesie ze
sobą konsekwencje niszczące rodzinę. Należy dokładnie zdać sobie z tego sprawę i wybierać za
każdym razem mniejsze zło. Nie jest rzeczą prostą przerwanie przemocy chociażby, dlatego, że
wymiar sprawiedliwości niechętnie stosuje sankcje w postaci zatrzymania sprawcy przemocy. Nie
dysponuje też właściwym programem natychmiastowej pomocy ofiarom nawet, kiedy ofiarami
przemocy stają się dzieci, osoby starsze, niedołężne. Należy też zwrócić uwagę na czas, jaki upływa
od momentu zgłoszenia przestępstwa do momentu wyrokowania i wyroku. Sam wyrok też w wielu
przypadkach nie poprawia sytuacji psychologicznej. Jedynie to, co zmienia, to konsekwencje
wynikające z wyroku sądowego. Niekiedy samo postępowanie przygotowawcze i okres
wyrokowania staje się karą, nie tylko dla sprawcy przemocy, ale także dla ofiar i osób najbliższych.
Polskie prawo wyraźnie wskazuje, że krzywdzenie członków rodziny jest przestępstwem i jak
każde inne podlega karze. Każda osoba, która doznaje krzywdy (przemocy) ma prawo do ochrony,
do powstrzymania czynnej przemocy. Ofiara przemocy w momencie decyzji o jej przerwaniu ma za
sobą na ogół przykre doświadczenia, wynikające z jednej strony z bezskutecznych własnych
działań, prowadzących do powstrzymania przemocy, z drugiej strony płynących ze strony różnego
rodzaju instytucji, mających przeciwdziałać temu zjawisku. Niekiedy musi przełamać stereotypowe
poglądy społeczne na temat przemocy. Musi przestać obarczać się odpowiedzialnością za doznane
krzywdy. Bardzo wyraźnie należy podkreślić, że żadne zachowanie ofiary nie usprawiedliwia
przemocy i nie upoważnia do przemocy.
Długotrwała przemoc rodzi w ofierze określone skutki psychiczne: strach, wstyd, bezradność.
Dlatego też pomoc ofiarom przemocy powinna iść wielotorowo. Z jednej strony oddziaływania
psychologiczne, a z drugiej prawne. Jednym z podstawowych aspektów oddziaływania jest
powstrzymanie przemocy. Przerwanie przemocy jest podstawowym warunkiem do tego, aby można
ofierze pomagać. Jest też jednym z najtrudniejszych aspektów interwencji. Innym aspektem jest
pomoc psychologiczna, która powinna koncentrować się między innymi na zrozumieniu sytuacji, w
jakiej się znalazła ofiara, przejściu przez poczucie krzywdy, winy, chęci odwetu i rozpaczy.
W oddziaływaniu psychologicznym należy stale pamiętać, aby przez te oddziaływania nie
dokonywać wtórnego zranienia (między innymi: wytykanie bezskuteczności dotychczasowego
działania, oceniania postępowania, ośmieszania), które skutkują wycofaniem się z przyjmowania
takiej pomocy. Najskuteczniej można pomóc wówczas, gdy uwzględnia się zasoby zewnętrzne
(zaplecze materialne) i wewnętrzne (psychiczne) ofiary. Zasoby te mogą stać się doskonałą
podbudową do podejmowania ważnych życiowych decyzji. Staną się elementem zdrowienia i
odzyskania utraconej mocy osobistej.
Najogólniej można stwierdzić, że każdy człowiek ma prawo do bezpieczeństwa, godności i
nienaruszalności mienia. Każde naruszenie tego prawa może być ścigane przez prawo pod
warunkiem, że zostanie zgłoszone właściwym organom ścigania – prokuraturze lub policji.
Przestępstwo przeciwko rodzinie
Na wstępie należy przybliżyć pojęcie „osoby najbliższej” w rozumieniu prawa karnego. Nie jest to
równoznaczne z potocznym rozumieniem tego terminu. Podmiot ten jest określony w art. 115 §11
KK poprzez zaliczenie do osoby najbliższej: małżonka, wstępnych (rodziców i dziadków),
zstępnych (dzieci i wnuki), rodzeństwa, powinowatych (członków rodziny współmałżonka) w tej
samej linii i stopniu, osoby pozostającej w stosunku przysposobienia i jej małżonka, a także osoby
pozostające we wspólnym pożyciu (konkubent i konkubina).
W przypadku przemocy w rodzinie dochodzi do naruszenie przepisów rozdziału XXVI kodeksu
karnego, a w szczególności art. 207 §1 „Kto znęca się fizycznie i psychicznie nad osobą najbliższą
lub nad inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od sprawcy albo
nad małoletnim lub osobą nieporadną ze względu na stan psychiczny i fizyczny podlega karze
pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.” Jest to tzw. typ podstawowy przestępstwa, który w
§§ 2 i 3 przewiduje jeszcze okoliczności zaostrzające (podwyższając) wymiar kary w przypadku,
gdy czyn określony w §1 połączony jest ze stosowaniem szczególnego okrucieństwa oraz w
sytuacji, gdy następstwem znęcania się jest targnięcie się ofiary na własne życie. W pierwszym
przypadku górna granica kary ulega podwyższeniu do 10 lat, a w drugim do 12 lat.
Przemoc w postaci znęcania psychicznego lub fizycznego zawiera w swojej istocie wielokrotność
działania sprawcy. W przypadku jednorazowego działania przemoc może być rozpatrywana w
aspekcie naruszenia czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia, a nawet naruszenia
nietykalności cielesnej. W zależności od skutku działania sprawcy: od ciężkiego uszczerbku na
zdrowiu w postaci m.in. ciężkiego kalectwa (art. 156 §1 KK), naruszeniu czynności narządu ciała i
rozstroju zdrowia poniżej 7 dni (art. 157 KK), do naruszenia nietykalności cielesnej (art. 217 §1
KK) różna jest odpowiedzialność sprawcy i zagrożenie karą oraz tryb jego ścigania.
Stosowanie przemocy opisane w dyspozycji art. 207 KK jest przestępstwem ściganym z urzędu, co
oznacza obowiązek organów ściągania prowadzenia postępowania bez względu na wyrażaną w tym
zakresie wolę ofiary i nie jest konieczne zgłoszenie tego faktu osobiście policji lub prokuraturze.
Do podjęcia czynności prawnych przez te organy wystarcza ich powiadomienie w jakikolwiek
sposób, chociażby przez sąsiadów, czy kuratora.
W pozostałych przypadkach tryb ścigania uzależniony jest od następstw działania sprawcy. W
sytuacji spowodowania ciężkiego uszczerbku na zdrowiu lub naruszenia czynności ciała na okres
powyżej 7 dni ściganie sprawcy prowadzone jest z urzędu. W tym ostatnim przypadku, gdy
naruszenie czynności ciała jest kwalifikowane na okres powyżej 7 dni, a sprawcą jest osoba
najbliższa dla ofiary, ściganie odbywa się wyłącznie na wniosek pokrzywdzonego, który może nie
wyrażać chęci ścigania i pomimo oczywistego stwierdzenia przestępstwa postępowanie karne musi
zostać umorzone.
W sytuacji, gdy naruszenie i rozstrój zdrowia zostały zakwalifikowane przez lekarza jako obrażenia
naruszające czynności narządu na okres poniżej 7 dni, ewentualnie działanie sprawcy nosi
znamiona naruszenia nietykalności cielesnej, wówczas ofiara sama sporządza i wnosi akt
oskarżenia do właściwego sądu. W tym ostatnim zakresie ustawodawca uznał, iż ingerencja
organów ścigania nie jest konieczna, chociaż dopuścił możliwość objęcia takiego czynu ściąganiem
z urzędu w sytuacji, gdy wymaga tego interes społeczny np. ofiara jest osobą małoletnia, a
sprawcami przestępstwa są rodzice lub ofiara jest podeszłym wieku. Wówczas prokurator, pomimo,
że jest to przestępstwo ścigane z oskarżenia prywatnego, wszczyna postępowanie karne.
W przypadku przestępstw prywatnoskargowych w pracy z ofiarą przemocy należy wyraźnie
zaznaczyć jej rolę w procesie karnym w charakterze oskarżyciela prywatnego z wynikającymi z
tego uprawnieniami. Mankamentem jest jednak konieczność wniesienia opłaty sądowej oraz
narażenie na dodatkowy stres występowania w sądzie i przedstawiania swoich racji.
Przestępstwo przeciwko dziecku
Jednym z aktów przemocy wobec dziecka jest brak zabezpieczenia środków finansowych,
umożliwiających prawidłowy jego rozwój, zdrowie, egzystencję oraz pozbawienia należytego
kontaktu emocjonalnego z bliską osobą.
Ustawodawca w sposób jednoznaczny określa w art. 209 §1 KK, że „kto uporczywie uchyla się od
wykonania ciążącego na nim na mocy ustawy lub orzeczenia sądowego obowiązku opieki przez
niełożenie na utrzymanie osoby najbliższej lub innej osoby i przez to naraża ją na niemożność
zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych, podlega karze....” Chodzi tu o alimentację nie
tylko dzieci, ale również rodziców lub inne osoby najbliższe. Zjawisko uchylania się od tego
obowiązku jest przemocą. Innym zjawiskiem, o którym mówi art. 210 §1 KK., jest brak troski, „Kto
wbrew obowiązkowi troszczenia się o małoletniego poniżej lat 15 albo o osobę nieporadną ze
względu na jej stan psychiczny lub fizyczny osobę tę porzuca, podlega karze...”
Jednym z najbardziej krzywdzących dzieci działaniem przestępczym jest czyn opisany w art. 211
KK, „Kto wbrew woli osoby powołanej do opieki lub nadzoru, uprowadza lub zatrzymuje
małoletniego poniżej lat 15 albo osobę nieporadną ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny
podlega karze...” Oznacza to nie mniej ni więcej to, że bez stosownego orzeczenia lub wyroku sądu
czynić tego nie wolno, nawet wówczas, kiedy stosującymi przemoc są faktyczni opiekunowie.
Każda osoba fizyczna, nawet wybrana przez dziecko – ofiarę przemocy, udzielając mu schronienia
wbrew woli prawnych opiekunów - narusza prawo. Pomocy takiej może jedynie udzielić osoba
prawna (schronisko, izba dziecka, pogotowie opiekuńcze). Wyjściem z takiej sytuacji jest
natychmiastowe postanowienie lub orzeczenie właściwego sądu o ograniczeniu władzy
rodzicielskiej.
Nie ulega wątpliwości, że przemoc wobec rodziny, szczególnie wobec dzieci, jest szczególnie
postrzegana przez osoby, które z racji swojego zawodu mają z nimi kontakt. Do tej grupy
zawodowej należą nauczyciele, pedagodzy szkolni i psycholodzy. Na nich spoczywa obowiązek
niezwłocznego powiadomienia policji lub prokuratora o swoich spostrzeżeniach. Taki społeczny
(bez sankcji karnych) obowiązek nakłada art. 304 §1 KPK: „Każdy dowiedziawszy się o
popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym
prokuratora lub policję.” W przypadku instytucji państwowych lub samorządowych np. szkoły,
mamy do czynienia z bezwzględnym obowiązkiem, a zaniechanie powiadomienia może zostać
potraktowane jako przestępstwo z art. 231 KK, tj. niedopełnienie obowiązków przez
funkcjonariusza publicznego (za takiego funkcjonariusza można uznać dyrektora szkoły) i działanie
na szkodę interesu publicznego. Dla obrony świadków ustawodawca przewidział w art.191 § 3
KPK ochronę: „Jeśli zachodzi uzasadniona obawa użycia przemocy lub groźby bezpośredniej
wobec świadka lub osoby najbliższej w związku z jego czynnościami, może on zastrzec dane
dotyczące miejsca zamieszkania do wyłącznej wiadomości prokuratora lub sądu.” Najbezpieczniej
jest jednak, aby instytucja (szkoła) chroniąc dziecko z mocy prawa wystąpiła z powiadomieniem.
Ofiara przemocy w trakcie czynności prawnych
W art. 15 ust.1 pkt. 3 ustawa z 6 kwietnia 1990r. „o Policji” wyraźnie zapisano, że „ policja ma
prawo zatrzymać osoby stwarzające w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub
zdrowia ludzkiego, a także mienia.” Warto w tym momencie nieco więcej miejsca poświęcić temu
zagadnieniu chociażby, dlatego, że policjant jest pierwszym na ogół przedstawicielem prawa
wzywanym w sytuacji przemocy domowej. Głównym zadaniem policji przy interwencji jest przede
wszystkim przerwanie aktu przemocy, zapobieżenie popełnieniu przestępstwa w przyszłości i
ostatecznie ściganie sprawców. Aby skutecznie domagać się pomocy warto jest zapoznać się z tym,
czego można oczekiwać. Każda osoba wzywająca policję ma prawo do:
1. Uzyskania od interweniujących policjantów zapewnienia doraźnego bezpieczeństwa. Nie
chodzi tu w tym wypadku o stan nietrzeźwości, który według prawa nie jest przestępstwem,
a o skutki tego stanu. Odizolowanie sprawcy przemocy jest tu najskuteczniejszym sposobem
doraźnej pomocy.
2. Informacji o funkcjonariuszach udzielających pomocy (nr identyfikacyjny, nazwę i siedzibę
jednostki, która podejmuje interwencję). O takie informacje można już domagać się już przy
zgłoszeniu telefonicznym. Znając dane służbowe policjanta można w każdej chwili zgłosić
go na świadka.
3. Wykonania notatki o interwencji, która może posłużyć w późniejszym okresie jako dowód
w sprawie sądowej.
4. Złożenia skargi na czynności policyjne.
Policjant z mocy Ustawy ma obowiązek:
1. Zapewnić bezpieczeństwo pokrzywdzonym.
2. Dokonać zapisu służbowego, które może być wykorzystane w sprawie.
3. W ramach działalności prewencyjnej ma obowiązek przekazać sprawę do zainteresowania
policjantom dzielnicowym.
Ustawa o policji w art. 142 §1 mówi wyraźnie „ Policjant, który przy wykonywaniu czynności
służbowych przekracza uprawnienia lub nie dopełnia obowiązku, naruszając w ten sposób dobra
osobiste, podlega karze pozbawienia wolności do lat 5.”
Istotne uwagi dotyczące ujawnienia przestępstwa
Do ujawnienia przestępstwa (przemocy) dochodzi najczęściej wówczas, gdy osoba pokrzywdzona
zawiadamia o tym fakcie prokuratora lub policjanta właściwej komendy policji. Czynność ta niesie
ze sobą ważną konotację. Istotne staje się w tej sprawie jasne określenie oczekiwań. Na ogól, jeśli
dochodzi do zgłoszenia, to intencją osoby zgłaszającej, w tym wypadku przemoc domową, jest
żądanie ścigania i ukarania sprawcy. Do takiej decyzji należy się dokładnie przygotować. Jeśli
ofiarą przemocy staje się osoba małoletnia, w jej imieniu musi wystąpić osoba dorosła – rodzice lub
opiekun prawny. W przypadku, gdy sprawcami przestępstwa przemocy są przedstawiciele
ustawowi małoletniego, Sąd Rodzinny i Nieletnich na wniosek prokuratora może ustanowić dla
dziecka kuratora dla jego reprezentowania. Warto w tym miejscu jeszcze raz przypomnieć, że jeśli
przemoc w rodzinie występuje dość często, zdarzenia takie powtarzają się, to nawet po wycofaniu
zeznań przez osobę poszkodowaną, postępowanie przygotowawcze jest kontynuowane, gdyż
opisane postępowanie sprawcy nosi znamiona przestępstwa z art. 207 kk, które ścigane jest z
urzędu, niezależnie od woli pokrzywdzonego.
Przygotowanie zgłoszenia o przemocy nakłada pewne obowiązki, które mogą w poważnym stopniu
przyśpieszyć i pomóc w procesie dochodzenia i w późniejszym okresie wyrokowania.
Przygotowanie oznacza: przypomnieć sobie dokładnie przebieg zdarzeń, miejsce, dzień, godzinę,
uczestników; jakie nastąpiły urazy i u kogo, kto udzielał pomocy medycznej; jak często pojawiają
się akty przemocy, czy jest to zdarzenie incydentalne; czy przemocy towarzyszy stan nietrzeźwości
sprawcy; czy pojawiają się groźby, które w przekonaniu ofiary mogą być spełnione; czy wzywano
policję i jaki był efekt interwencji; zaświadczenia lekarskie o stanie obrażeń.
Dowody w sprawie o znęcanie się psychiczne i fizyczne
Generalnie można stwierdzić, że dowodem w sprawie może być każde świadectwo mówiące o
ciągłej przemocy stosowanej przez sprawcę.
1. Zeznania świadków. Świadkiem może być każda osoba (na ogół jednak pełnoletnia), która
była naocznym obserwatorem aktu lub aktów przemocy, może słyszeć odgłosy przemocy
lub wysłuchać od ofiary skarg i opisu zdarzeń. Jeśli osoba poszkodowana wie, że zeznania
świadka pomoże w sprawie może zgłosić go bez pytania o zgodę. Stawiennictwo świadka
jest obowiązkowe, a za składanie fałszywych zeznań grozi kara. Zeznania świadka w
uzasadnionych przypadkach mogą być utajnione.
2. Dowodem może być również nagranie magnetofonowe i pisemny opis zdarzenia
przedstawionego na taśmie.
3. Dowodem stają się również zniszczone przedmioty, ślady krwi, fotografie mieszkania
ze śladami awantury oraz naoczni świadkowie takiego stanu.
4. Bardzo istotnym dowodem w sprawie są świadectwa lekarskie o obrażeniach doznanych
przez ofiarę. Nie musi to być świadectwo wystawione tylko i wyłącznie przez biegłego
lekarza sądowego. Należy zadbać jedynie o to, aby lekarz w karcie pacjenta zaznaczył
okoliczności powstania obrażeń (podawane przez pokrzywdzonego). Dobrze jest, jeśli
lekarz określi, w jakim stopniu nastąpiło naruszenie czynności ciała i na jaki okres. W tym
miejscu należy wskazać, że w przypadku przestępstwa znęcania się opisanego w art. 207 §1
KK nie jest wymagane, by działanie sprawcy spowodowało jakiekolwiek obrażenia u ofiary.
Tym samym, jeżeli przemoc polega, np. na popychaniu albo takim zadawaniu uderzeń, by
nie pozostawić śladów, nie powinno to powstrzymywać osoby pokrzywdzonej od złożenia
zawiadomienia, a do wszczęcia postępowania nie jest konieczne świadectwo lekarskie.
5. Dowodem też są notatki policyjne z interwencji. Utrwalanie i zbieranie dowodów aktów
przemocy nie zależy od późniejszego ich wykorzystania. Mogą one służyć nie tylko w
jednej sprawie, chociażby karnej. Można je ze skutkiem wykorzystać w postępowaniu
cywilnym czy tez administracyjnym.
Dowody w sprawie można podzielić na:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin