Zabawy.doc

(43 KB) Pobierz
Zabawy adaptacyjne

Zabawy  adaptacyjne

 

„Mało nas, mało nas”  - zabawa ruchowo – taneczna, w której kolejno

wywołujemy do środka koła imieniem poszczególne dzieci.

Podczas poruszania się w kole śpiewamy piosenkę:

Mało nas, mało nas do pieczenia chleba.

Jeszcze nam, jeszcze nam ciebie tu potrzeba.

Dzieci wywoływane kolejno wchodzą do środka.

Gdy jest ich tak dużo, że się nie mieszczą wówczas śpiewamy piosenkę odwrotnie:

Dużo nas, dużo nas do pieczenia chleba.

Ciebie już, ciebie już tutaj nam nie trzeba.

Wybrane dziecko wraca do koła.

 

 „Zgadnij – czyje słyszysz imię” – Jedno dziecko opuszcza krąg z poleceniem,

aby po powrocie odgadło jakie imię słyszy. Pod jego nieobecność wybieramy imię

dziecka z sali np. Tomek. Dzielimy je na sylaby TO-MEK na dany znak, dzieci

w dwóch grupach skandują jednocześnie sylaby wybranego imienia.

 Jeżeli zgadujący trzykrotnie poniesie porażkę w odgadywaniu daje fant.

 

„Witaj Aniu…”Powitanie dzieci piosenką śpiewaną na melodię „Panie Janie”

Dzieci śpiewają :

Witaj Aniu,

Witaj Aniu,

Pośród nas, pośród nas

Wszyscy Cię kochamy,

Wszyscy Cię kochamy,

Bądź wśród nas, bądź wśród nas.

 

 

„Masaż grupowy” Dzieci siedzą jeden za drugim w kręgu , masując sobie nawzajem

plecy ,zgodnie z podanym poleceniem przez nauczyciela: „Idą konie, potem słonie ,

potem Panie na wysokich obcasach z gryzącym pieskiem , płynie rzeka , pada

deszczyk ,a potem dreszczyk....”

 

 „Tort” -

   Nauczycielka siada w środku-kolejno każdemu dziecku przydziela nazwę

   jednego z produktów tortu, np.: mąka, cukier, mleko, proszek do pieczenia,

   czekolada... tak aż każdy będzie miał swoją nazwę.

   Zadanie polega na tym, aby na komendę np.:mąka wszystkie dzieci, które

   otrzymały taką nazwę zamieniły się miejscami.

   Utrudnienie polega na tym, że produkty mieszają się, np.: mąka z mlekiem.

   Każdy, kto nie znajdzie miejsca, siada na środku.  

 

„Wszyscy są”
Muzyka zaprasza do biegu, na przerwę w muzyce dzieci zatrzymują się i witają

z partnerem piosenką „Wszyscy są” z jednoczesnym klaskaniem w ręce partnera.

Powtórzenie zabawy; zmiana ruchu - podskoki na przerwę w muzyce, piosenka

jw. (zmiana partnera).
„Wszyscy są wszyscy są, witam was, zaczynamy już czas. Jestem ja.

Jesteś ty, raz, dwa, trzy.”

 

„Łabędzie”

Dzieci – łabędzie „pływają” po stawie – dywanie. Jednocześnie śpiewają piosenkę.

Po szerokim stawie, stawie, pływają łabędzie, pływają łabędzie.

Kto pary nie znajdzie ten niezdarą będzie. Kto pary nie znajdzie,

ten niezdarą będzie.

Gdy piosenka się kończy, wówczas trzeba znaleźć sobie parę. Jedno z dzieci zostaje

bez pary, staje w środku i reszta dzieci śpiewa mu piosenkę:

Mamy, mamy niezdarę takiego, niezdarę takiego.

Co nie umiał znaleźć przyjaciela swego, co nie umiał znaleźć przyjaciela swego.

Zabawa trwa nadal.

 

„Karuzela” – zabawa muzyczna

Dzieci ustawione w kole śpiewają:

Chłopcy, dziewczęta dalej śpieszmy się

Karuzela czeka, wzywa nas z daleka.

Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.

Hej, hop sa, sa. Jak ona szybko mknie.

Hej dalej, dalej do zabawy śpieszmy się.

Podczas wspólnego śpiewania piosenki, dzieci pokazują i naśladują ruch karuzeli.

 

„Misie”

Dzieci dobierają się parami, śpiewając piosenkę i naśladując ruchy misiów:

Misie dwa, misie dwa, misie dwa – obracają się dookoła

Misie szare, misie bure obydwa – pokazują na siebie

I kochają się te misie, przytulają sobie pysie – przytulają się do siebie i głaszczą

po głowie.

Misie szare, misie bure obydwa – obracają się dookoła.

Następnie dzieci wymieniają się parami.

Melodia piosenki to popularna „Kessera”

 

 „Ojciec Wirgiliusz” – zabawa z piosenką.

Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje.

 A miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje.

Hejże dzieci, hejże ha, hejże ha

Róbcie wszystko to co ja, to co ja.

Dzieci naśladują jakiś ruch.

Zabawa trwa dalej.

 

 

Paluszek - zabawa z piosenką

Tu paluszek, tu paluszek - pokazujemy wskazujący palec

u jednej i u drugiej tęki.

Kolorowy mam fartuszek. - trzymamy się za bluzkę

Tutaj rączka a tu druga - wskazujemy kolejno rączki

A tu oczko do mnie mruga - wskazujemy na oczko

Tu jest buźka, tu ząbeczki.- wskazujemy na buźkę i zęby

Tu wpadają cukiereczki.- otwieramy buzię w pokazujemy

gdzie wpadają cukierki

Tu jest nóżka i tu nóżka. - pokazujemy kolejno nogi

Chodź zatańczyć jak kaczuszka. - naśladujemy ruch kaczki

 

1. Rozpoznaj drzewo – ćwiczenie pamięciowo-dotykowe
Zabawę można zaproponować w przedszkolnym ogródku (jeśli istnieje taka możliwość) lub podczas wycieczki. Każde dziecko wybiera swoje drzewo i przez 2 minuty je ogląda, dotyka, tak aby dokładnie je zapamiętać. Następnie z zamkniętymi, a najlepiej zawiązanymi, oczami jest prowadzone przez wychowawcę do dwóch różnych drzew. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie wybranego wcześniej przez siebie drzewa.

2. Tajemna skrzynia.
Tę zabawę można poprowadzić w sali lub na przedszkolnym podwórku. Potrzebna jest skrzynia lub duży karton zamykany od góry. Do skrzyni dzieci wrzucają różne przedmioty: gładki, szorstki, miękki, twardy itp. Przedszkolaki powinny wcześniej dokładnie obejrzeć, dotknąć i zapamiętać wykorzystywane w zabawie przedmioty. Następnie wkładają rękę do skrzyni i bez patrzenia na wylosowaną rzecz, muszą odgadnąć, co to za przedmiot.

3. Bufet smakowy - zabawa rozwijająca zmysł smaku
Na stole znajduje się jedzenie, które podzielone jest na kilka grup smakowych.
Słone (np. słone paluszki)
Kwaśne (np. kawałeczek cytryny lub kwaśne żelki Haribo (Frytki, Kwaśne Języczki)
Gorzkie (np. grejpfrut)
Słodkie (np. truskawka lub tradycyjne żelki Haribo „Złoty Miś”)
Dzieci próbują z każdego bufetu, a następnie zawiązują oczy. Wychowawca podaje im po kawałeczku z każdego smaku. Dzieci muszą nazwać smak i rozpoznać jedzenie wykorzystane w bufetach.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin