przedszkolak w europie.doc

(156 KB) Pobierz
PROGRM EDUKCJI EUROPEJKIEJ DLA DZIECI 6 LETNICH

PROGRM EDUKCJI EUROPEJKIEJ DLA DZIECI 6 LETNICH

„PRZEDSZKOLAK W EUROPIE – PODRÓŻ Z KOTKIEM EUROPKIEM"

(Oprac.  Barbara Adamus – naucz. Przedszkola Publicznego Nr 1 z grupami żłobkowymi w kamiennej Górze)

1 - go maja 2004 r. Polska przystąpiła do Unii Europejskiej. To niewątpliwie ważne dla wszystkich Polaków wydarzenie nasunęło mi pewną myśl: czy może należałoby zapoznać z tematyką Unii najmłodszych jej obywateli – przedszkolaków.

              Przyznam szczerze, że miałam wiele oporów co do wprowadzania tak trudnej tematyki w przedszkolu. W maju i w czerwcu postanowiłam zbadać potrzeby dzieci
w swojej grupie (wówczas 5-latków) w tym zakresie, ich zainteresowania, wiadomości. Muszę powiedzieć, że byłam szczerze zdziwiona wiadomościami większości wychowanków. Dzieci żywo interesowały się mapą Europy, zadawały wiele pytań, przynosiły z domu atlasy, wycinki z gazet ilustrujące kraje Europy, albumy. W tym momencie pozbyłam się wszelkich wątpliwości i uznałam, że wprowadzenie elementów edukacji europejskiej w przedszkolu, szczególnie w grupie 6 – latków,  jest jak najbardziej zasadne i postanowiłam podjąć próbę opracowania takiegoż programu.

              Praca nad programem trwała 3 miesiące i we wrześniu 2004 r. na radzie pedagogicznej przedstawiłam gotowy program pod nazwą „Przedszkolak w Europie – podróż z kotkiem Europkiem. Program edukacji europejskiej dla dzieci 6-letnich". Uchwałą rady pedagogicznej został on przyjęty do realizacji.

              Opracowanie składa się z 13 bloków tematycznych dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci sześcioletnich. Pierwszy dotyczy powstania kontynentu, wyjaśnia pochodzenie jego nazwy. Drugi zawiera tematykę Unii Europejskiej. Bloki  od 3 do 12 związane są z konkretnymi krajami Europy. Wyboru krajów, które dzieci będą poznawały w trakcie realizacji programu dokonałam wspólnie z dziećmi. To one zadecydowały do jakich krajów chcą wybrać się
z kotkiem Europkiem. Blok  ostatni – 13 – jest podsumowaniem zdobytych przez wychowanków, w trakcie realizacji programu, wiadomości, a zarazem jego ewaluacją.

Kolejność realizacji bloków 3 do 12 jest dowolna, powinna wynikać z potrzeb grupy oraz założeń nauczycielki. Przed rozpoczęciem realizacji programu należy zadbać o dekorację sali, odpowiednie pomoce dydaktyczne i materiały. Niezbędna jest mapa polityczna Europy oraz wykonane z papieru flagi poznawanych krajów.

 

Cele programu:

1.    Dostarczenie dzieciom podstawowych wiadomości o Unii Europejskiej.

2.    Poznawanie charakterystycznych cech wybranych państw członkowskich.

3.    Budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi krajami europejskimi.

4.    Kształtowanie poczucia przynależności do Europy.

5.    Kształtowanie szacunku do przedstawicieli różnych narodowości.

6.    Budzenie poczucia odpowiedzialności za przyjaźń i współpracę miedzy wszystkimi państwami Europy.

Powyższy program będę realizować w grupie dzieci 6 – letnich, w której obecnie pracuję oraz udostępnię koleżankom  z  drugiej grupy sześciolatków, funkcjonującej w naszej placówce.

Mam nadzieję, że przyczyni się on do rozbudzania zainteresowań tematyką Unii Europejskiej i państw, które są jej członkami, że zachęci dzieci do samodzielnego pokonywania progów w zdobywaniu wiedzy, a także będzie inspiracją dla nauczycieli do uatrakcyjniania zabaw i zajęć z dziećmi.

 

Przy opracowaniu programu korzystałam z literatury:

1.    Dębska K., Najmłodsi w Europie, czyli podróże z Misiem Unisiem, Toruń 2004.

2.    Bloch S., Tabor J., Europejska podróż Krzysia, Opole 2003.

 

Polecam również:

1.    Fechner-Sędzicka I., Główczewska D., Poznajemy kraje Unii Europejskiej. Edukacja europejska w klasach I-III, Toruń 2003.

2.    Fechner-Sedzicka I., Główczewska D., 111 zabaw w edukacji europejskiej, Toruń 2003.

 

 

 

 

L.p.

 

Blok tematyczny

Działania edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia, efekty

Uwagi

 

1.

 

 

 

CO TO JEST EUROPA?

Ø    Poznanie legendy o Zeusie.

Ø    Wprowadzenie pojęcia Europa, jako nazwy kontynentu, na którym żyjemy.

Ø    Zapoznanie dzieci z położeniem Europy na mapie , globusie,

Ø    Zapoznanie dzieci z położeniem Polski w Europie.

Ø    Zapoznanie z nazwami państw europejskich.
 

Dziecko:

Ø    Potrafi opowiedzieć legendę
o Zeusie,

Ø    Wyjaśni skąd wywodzi się nazwa Europa,

Ø    Potrafi wskazać kontynent europejski na mapie świata,

Ø    Potrafi wskazać Polskę na mapie Europy,

Ø    Wymienia państwa leżące
w Europie.

 

 

2.

 

 

ROZMAWIAMY
O UNII EUROPEJSKIEJ.

Ø    Zapoznanie z maskotą  - kotkiem Europkiem.

Ø    Wyjaśnienie pojęcia Unia Europejska.

Ø    Zapoznawanie z symbolami UE:

- flaga,

- waluta,

- hymn,

Ø    Zapoznanie z hymnem „Mały Europejczyk”.

Ø    Wykonanie paszportu jako przepustki do podróży po Europie.

Dziecko:

Ø    Wie, że Polska stała się członkiem UE,

Ø    Zna symbole UE,

Ø    Rozpoznaje hymn Unii, zna jego tytuł,

Ø    Wie w jakich okolicznościach grany jest hymn Europem jak należy zachować się podczas jego słuchania,

Ø    Potrafi odczytać nazwy przynajmniej kilku państw członkowskich

Ø    Wie do czego służy paszport, gdzie możemy się nim posługiwać.

 

 

 

Ø    Kotek Europek będzie przewodnikiem dzieci
w  podróży po krajach Europy.

 

Ø    W paszporcie dzieci będą wklejać flagi państw poznawanych podczas realizacji programu

 

3.

 

BELGIA – KORONKOWE PAŃSTWO.

 

 

 

 

 

 

Ø    Zapoznanie z położeniem Belgii na mapie politycznej Europy.

Ø    Zapoznanie z nazwą stolicy państwa – Bruksela, w której znajduje się siedziba Unii Europejskiej,

Ø    Poznanie barw narodowych Belgii.

Ø    Poznanie wybranych zabytków i budowli Belgii, ciekawych miejsc, np. Grand Place, pałac królewski, kamienice w centrum stolicy.

Ø    Poznanie Belgii jako kraju słynącego z: koronek, produkcji statków.

Ø    Poznanie kuchni belgijskiej, wymyślone przez Belgów potrawy: frytki, gofry, krokiety, przysmaki z zajęczego mięsa.

 

Dziecko:

Ø    Wskazuje na mapie politycznej Europy Belgię, rozpoznaje jej flagę,

Ø    Wie, że stolicą Belgii jest Bruksela, że w Brukseli znajduje się siedziba Unii,

Ø    Rozpoznaje wybrane zabytki, miejsca w Belgii,

Ø    Zna elementy kultury belgijskiej

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NIEMCY – NASI NAJBLIŻSI SĄSIEDZI

 

 

 

 

 

 

 

 

Ø    Poznanie położenia Niemiec na mapie.

Ø    Zapoznanie z  wyglądem niemieckiej flagi.

Ø    Dostarczenie dzieciom informacji na temat braci Jakuba i Wilhelma Grimm – autorów baśni dla dzieci.

Ø    Przypomnienie znanych baśni w/w. autorów.

Ø    Poznanie Bawarii – krainy Niemiec:

- zapoznanie ze strojem bawarskim,

- poznanie muzyki bawarskiej i charakterystycznych instrumentów(trąba, tuba).

Ø    Poznanie zabytków i budowli Niemiec:

- Brama Brandenburska

Działania edukacyjne

- Reichstag.

Ø    Przybliżenie dzieciom postaci słynnych niemieckich muzyków:
L. von Beethovena, kompozytora IX Symfonii (utrwalenie hymnu „Mały Europejczyk’) oraz Jana Sebastiana Bacha – stwarzanie okazji do słuchania muzyki poważnej.

Ø    Zaproszenie na zajęcia lektora prowadzącego naukę języka niemieckiego przedszkolu:

- zapoznanie dzieci z prostymi słówkami:                       powitanie, przedstawienie się w j. niemieckim.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dziecko:

Ø    Wskazuje Niemcy na mapie Europy, wie, że stolicą państwa jest Berlin,

Ø    Zna niemiecką flagę i niektóre zabytki,

Ø    Słucha bajek braci Grimm, zna wybranych bohaterów baśni,

Ø    Rozpoznaje strój bawarski i muzykę tego regionu,

Ø    Rozwija wrażliwość estetyczną na piękno muzyki poważnej,

Ø    Potrafi przywitać się i przedstawić
w języku niemieckim

 

Przewidywane osiągnięcia, efekty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

AUSTRIA – KRAINA WALCA
I SŁODYCZY

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin