Prawo administracyjne (52 strony).doc

(366 KB) Pobierz

 

ADMINISTRACJA:

§         organizacja składająca się z różnych jednostek organizacyjnych skupionych wokół organów administracji tworzących układ organizacyjny mający realizować zadania państwowe (rządowe) lub publiczne. Pojęcie publiczne jest szersze od pojęcia państwowe. Publiczne zawiera w sobie państwowe i samorządowe.

§         działalność polegająca na wykorzystywaniu zadań z zakresu administracji

 

PRAWO ADMINISTRACYJNE – to zespół norm regulujących organizacje i funkcjonowanie administracji publicznej oraz zachowanie się osób fizycznych i innych podmiotów w zakresie nieuregulowanym przez przepisy należące do innych gałęzi prawa. PA obejmuje trzy części:

     Prawo ustrojowe – reguluje organizację i zasady funkcjonowania aparatu administracyjnego (Konstytucja, ustawy o samorządzie gminnym, powiatowym oraz o administracji rządowej w województwie i inne)

     Prawo materialne – reguluje wzajemne uprawnienia i obowiązki organów administracji publicznej i podmiotów znajdujących się na zewnątrz administracji. Do organów znajdujących się w zewnętrznej sferze działania administracji zalicza się: obywateli, organizacje społeczne oraz jednostki państwowe i niepaństwowe nie podporządkowane organizacyjnie.

     Prawo proceduralne (formalne, procesowe) – reguluje tok czynności podejmowanych przez organy w celu realizacji norm prawa materialnego. To prawo dotyczy min:

§         sądownictwa administracyjnego

§         ogólnego postępowania administracyjnego

§         postępowania egzekucyjnego w administracji

§         postępowania podatkowego

§         karno-administracyjne (prawo o wykroczeniach)

§         postępowanie w sprawach porządkowych i dyscyplinarnych

§         postępowanie w sprawach skarg i wniosków

Podstawa prawna: k.p.a., ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawa – ordynacja podatkowa (PA str.31).              

NIE MA CZĘŚCI OGÓLNEJ W PRAWIE ADMINISTRACYJNYM

 

ŹRÓDŁO PRAWA ADMINISTRACYJNEGO – to forma w której powstają i są ogłaszane normy prawne. ŹPA utożsamiane jest z aktem normatywnym, zawierającym obowiązujące normy prawa.

 

CECHY ŹRÓDEŁ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO:

§         jest ich wiele i są różnorodne w sensie składników gatunkowych

§         nie są skodyfikowane z wyjątkiem procedury administracyjnej

§         większość pochodzi od samej administracji

§         są zhierarchizowane tj. akt niższego rzędu nie może być sprzeczny z aktem wyższego rzędu

§         znane jest prawo lokalne to znaczy ograniczone do terytorialnie określonej części kraju (prawo miejscowe)

 

ŹRÓDŁEM PRAWA FORMALNIE NIE SĄ ORZECZENIA SN i NSA, choć przy zastosowaniu wykładni zbieżnej z wykładnią sądową w podobnych lub analogicznych sprawach mają zastosowanie kluczowe. Nieco inaczej wygląda sprawa, gdy orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego ma postać aktu normatywnego i zostało opublikowane w DzU.

 

 

SPRAWY REGULOWANE WYŁĄCZNIE PRZEZ KONSTYTUCJĘ:

§         podstawowe zasady ustroju politycznego i społeczno-gospodarczego państwa

§         struktura aparatu państwowego i kompetencje jego organów

§         podstawowe zasady i formy działania naczelnych, centralnych i lokalnych organów państwa i innych podmiotów

§         zasady kontroli administracji publicznej

§         prawa wolności i podstawowe obowiązki obywateli

 

USTAWA KONSTYTUCYJNA – pod względem mocy równa jest konstytucji, uchwalana jest w trybie konstytucyjnym (nowelizacja konstytucji). UK może wejść w miejsce dotychczasowej konstytucji albo regulować niektóre zagadnienia odmiennie lub uzupełniać postanowienia konstytucji. UK z reguły obowiązuje pewien czas.

 

USTAWY – jest hierarchicznie bezpośrednio za konstytucją. SPRAWY REGULOWANE WYŁĄCZNIE PRZEZ USTAWĘ (materia ustawowa):

§         zmiany konstytucji

§         prawo wyborcze

§         budżet

§         zasady organizacji i tryb pracy Rady Ministrów

§         zakres działania oraz tryb powoływania i odwoływania wojewodów

§         określenie innych niż gminy jednostek samorządu

§         źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego

§         zasady i tryb przeprowadzania referendum lokalnego

§         zasady zrzeszania się jednostek samorządu terytorialnego

§         zasady i tryb zawierania umów międzynarodowych

§         nakładanie obowiązku ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków

§         zasady i tryb gromadzenia oraz udostępniania przez władze publicznej informacji o obywatelach

Ustawa może regulować wszystkie zagadnienia, których konstytucja nie powierzyła innym organom państwa, albo nie przewiduje dla ich regulacji innej formy.

 

 

RATYFIKOWANE I OGŁOSZONE UMOWY MIĘDZYNARODOWE – Ratyfikacja dokonywana jest przez prezydenta RP za zgodą sejmu – jest to jednoznaczne z wyrażeniem zgody na przestrzeganie postanowień umowy. Zgoda Sejmu jest wymagana tylko wobec tych umów, które dotyczą:

§         pokoju, sojuszy, układów politycznych lub wojskowych

§         członkostwa RP w organizacjach międzynarodowych

§         wolności, praw, obowiązków obywateli określonych w konstytucji

§         znacznego obciążenia finansowego

§         spraw uregulowanych w konstytucji lub ustawie

Ratyfikowana umowa międzynarodowa ma pierwszeństwo przez ustawą.

 

ROZPORZĄDZENIE Z MOCĄ USTAWY – ma taką samą moc prawną jak ustawa zwykła, czyli nie może uchylać lub zmieniać obowiązujące ustawy, może natomiast zawieszać upoważnienie do wydania przepisów wykonawczych, wiąże w takim samym stopniu sądy co ustawy.

Od 97 roku takie rozporządzenie może wydać tylko prezydent RP na wniosek Rady Ministrów. W czasie stanu wojennego musi być następnie zatwierdzone przez Sejm na najbliższym posiedzeniu.

 

ROZPORZĄDZENIA – mogą być wydawane na podstawie ustaw i w celu ich realizacji. Są aktem wykonawczym do ustaw, które uzupełniają, a nie zastępują. Regulują przede wszystkim prawa i obowiązki obywateli oraz innych podmiotów stojących na zewnątrz administracji oraz ważniejsze zagadnienia  o charakterze organizacyjnym. Wydawanie Rozporządzeń wymaga delegacji ustawowej tj. szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie, które określa:

§         organ właściwy do wydania rozporządzenia

§         zakres spraw przekazanych do uregulowania w rozporządzeniu

§         wytyczne dotyczące treści

Rozporządzenia mogą być wydawane przez:

§         prezydenta RP

§         Radę Ministrów

§         prezesa RM

§         ministrów kierujących działaniem administracji rządowej

§         przewodniczących komitetów określonych w ustawach (komitet badań naukowych, komitet

integracji europejskiej)

§         KRRiTv

 

W DzU PUBLIKUJE SIĘ:

§         konstytucję

§         ustawy konstytucyjne

§         ustawy zwykłe

§         rozporządzenia

§         ratyfikowane umowy międzynarodowe

 

W MONITORZE POLSKIM PUBLIKUJE SIĘ:

§         zarządzenia i postanowienia prezydenta RP

§         uchwały Rady Ministrów

§         inne zarządzenia (okólniki, instrukcje, obwieszczenia)

§         inne akty prawne mogą być ogłaszane o ile prawo tego wymaga

 

WOJEWÓDZKI DZIENNIK URZĘDOWY! NIE USTAW!

 

UCHWAŁA ZAWSZE POCHODZI OD ORGANU KOLEGIALNEGO

 

 

 

 

 

 

 

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO – to przepisy prawne powszechnie obowiązujące na oznaczonej części terytorium państwa wydane na podstawie upoważnienia ustawowego (delegacja ustawowa) przez uprawnione do tego organy. Do organów tych zaliczyć można: sejmik województwa, wojewoda, rada powiatu, rada gminy. Przepisem gminnym nie są indywidualne akty administracyjne skierowane do konkretnego adresata (decyzje administracyjne kwalifikowane).

 

Przykłady aktów prawa miejscowego:

§         przepisy wewnętrzne danej gminy dotyczące ustroju gminy i jej jednostek pomocniczych (dzielnica, sołectwo, osiedle) [przepisy gminne]

§         przepisy dotyczące organizacji urzędów i instytucji gminnych [przepisy gminne]

§         przepisy dotyczące zasad zarządu mieniem gminnym / powiatowym

§         przepisy dotyczące zasad i trybu korzystania z gminnych / powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej

§         przepisy porządkowe – mogą być wydawane w zakresie nie uregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących. Wydawane są jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego oraz dla zapewnienia spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

 

PODZIAŁ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ:

§         administracja samorządowa – składa się z województwa samorządowego (samorządu regionalnego) powiatów i gmin (samorządu lokalnego)

§         administracja państwowa (rządowa) – składa się z Rady Ministrów (szczebel centralny), wojewody (szczebel regionalny). Na szczeblu lokalnym brak jest przedstawicieli administracji państwowej.

 

PRZEPISY PORZĄDKOWE – przedmiotem regulacji przepisów porządkowych mogą być zakazy lub nakazy określonego zachowania się związane z koniecznością ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego albo zapewnienia spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Dotyczy to tylko przypadków i zakresu, jakie nie zostały unormowane w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących. W przypadku powiatów przepisy porządkowe wydawane są tylko gdy przyczyny uzasadniające wydanie ich występuje na obszarze więcej niż jednej gminy.

              Za ich naruszenie przewidywane są kary grzywny.  

 

JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO:

[       organ stanowiący:

§         GMINA:

§         Rada Gminy (15-100osób)

§         POWIAT:

§         Rada Powiatu:

§         WOJEWÓDZTWO

§         Sejmik Województwa

[       organ wykonawczy:

§         GMINA:

§         Zarząd gminy

§         POWIAT:

§         Zarząd Powiatu

§         WOJEWÓDZTWO:

§         Zarząd Województwa

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin