Program pracy korekcyjno kompensacyjnej w grupie 4 latki.rtf

(12 KB) Pobierz

Plan pracy korekcyjno - kompensacyjnej,

w grupie dzieci czteroletnich

 

Cel główny:   Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci -

- wyrównywanie szans edukacyjnych.

 

Ćwiczenia usprawniające zaburzoną sprawność manualną: 

 

Cele szczegółowe:

·              rozwijanie elastyczności i precyzji ruchów dłoni i palców.

·              zwiększanie bądź zmniejszanie napięcia mięśniowego.

·              wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała

·              koordynacja pracy rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej .

·              ćwiczenie ruchów postępujących od strony lewej do prawej.

·              wyrobienie płynności i harmonii ruchów ręki ( ruchy okrężne , pionowe, poziome, faliste od strony lewej do prawej i z góry do dołu )

Rodzaje ćwiczeń:

·              malowanie farbami dużych kształtów, płaszczyzn.

·              kolorowanie obrazków

·              wypełnienie kolorem całej powierzchni od lewej krawędzi do prawej oraz z góry do dołu.

·              modelowanie w plastelinie , glinie , masie solnej itp.( wałeczki ,placuszki ,kule itp.)

·              stukanie czubkami palców ( gra na fortepianie , rytmy , idzie mrówka, deszcz itp. )

·              nawlekanie korali , guzików.

·              wydzieranki ( gazety , lignina , karton itp. )

·              dokańczanie rysunków.

·              odrysowanie od szablonu.

·              ilustrowanie  (ruchem , patykiem itp. ) na papierze linii pionowych , poziomych n.p. płotka , drabinki , deszczu  itp.

·              przetwarzanie obrazu ruchowego na obraz graficzny i odwrotnie .

·              temperowanie kredek .

·              zabawy ilustracyjne ruchami ręki i palców n.p. ”Idzie kominiarz po drabinie „

·              kreślenie linii  zgodnie z kierunkiem pisania ( l proste – poziom , pion  łamane , owalne , krzywe itp. )

 

DZIECI WYMAGAJĄCE ZINTENSYFIKOWANIA W/W ĆWICZEŃ, W TOKU ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH I ZESPOŁOWYCH:

………………………………………………

………………………………………………

.............................

.............................

.............................

 

 

II. Ćwiczenia zaburzonej orientacji przestrzennej:

 

Cele szczegółowe :

·              ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

·              rozwijanie wyobraźni przestrzennej .

·              ćwiczenia w rozumieniu stosunków przestrzennych zachodzących pomiędzy poszczególnymi obiektami .

 

Rodzaje ćwiczeń:

·              ćwiczenia w odnajdywaniu takich samych obrazków , przedmiotów i różnych ich układów wśród innych.

·              zabawy z lustrem .

·              opis ilustracji .

·              odtwarzanie kompozycji w określonym układzie .

·              rozpoznawanie źródła odgłosów dochodzących z otoczenia .

·              określenie .położenia przedmiotu w przestrzeni względem siebie i względem innych.

 

DZIECI WYMAGAJĄCE ZINTENSYFIKOWANIA W/W ĆWICZEŃ,

W TOKU ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH I ZESPOŁOWYCH.

………………………………………………

………………………………………………

.............................

.............................

.............................

 

III .  Ćwiczenia z zakresu rozwijania mowy i myślenia.

 

a. Mowa i wymowa:

Zajęcia prowadzone indywidualnie lub zespołowo w zależności od stopnia nasilenia zaburzeń.

Cele szczegółowe:

·              usprawnianie narządów mowy

·              wdrażanie do poprawnych, wyrazistych wypowiedzi

·              bogacenie słownictwa dzieci.

Rodzaje ćwiczeń:

·              praca nad bogaceniem słownika dzieci ( biernego i czynnego).

·              praca nad korygowaniem wad wymowy ( zaburzeń artykulacyjnych).

·              praca nad usprawnianiem motoryki narządów mowy ( język, wargi, podniebienie, żuchwa).

·              ćwiczenia słuchowe.

·              praca nad usprawnianiem wymowy wyćwiczonych głosek w izolacji, w sylabie, w wyrazie, w zdaniu, w mowie potocznej.

·              ćwiczenia oddechowe

·              ćwiczenia logorytmiczne

·              inne ćwiczenia

DZIECI WYMAGAJĄCE PRACY INDYWIDUALNEJ W W.W KIERUNKU:

………………………………………………

………………………………………………

.............................

.............................

 

b. Myślenie:

Cele  szczegółowe:

·              kształtowanie pojęć i umiejętności matematycznych.

·              pobudzenie operacji umysłowych tj. analiza i synteza, porównywanie, klasyfikowanie…

·              rozwijanie inteligencji dzieci.

Rodzaj ćwiczeń:

·              praca z ilustracją czy historyjką obrazkową.

·              praca z tekstem.

·              działania na zbiorach.

·              indywidualne karty pracy, dla dzieci.

 

DZIECI WYMAGAJĄCE PRACY INDYWIDUALNEJ W W.W KIERUNKU :

………………………………………………

………………………………………………

.............................

.............................

.............................

 

 

IV. Niwelowanie agresji u dzieci.

 

Cele  szczegółowe

·                   hamowanie niepożądanych zachowań

·              rozładowywanie napięć poprzez wyciszanie i relaksację dziecka.

·              zachęcanie do samokontroli

·              wyrabianie poczucia odpowiedzialności

Postępowanie:

·                      konsekwencja

·              ustalony system wymagań

·              tworzenie interesujących dziecko zajęć

·              rozwijanie zainteresowań i zdolności indywidualnych

·              unikanie sytuacji konfliktowych –próby oceny zachowania własnego niepożądanych innych.

·              niwelowanie niepożądanych zachowań

 

Rodzaj ćwiczeń:

·                      zabawy z elementem dramy

·              zabawy i gry ruchowo-zręcznościowe

·              dyskusje, rozmowy, pogadanki

·              zabawy integracyjne

·              zabawy interakcyjne

·              zabawy tematyczne

·              praca z obrazkiem, bajką , historyjką itd.

      

DZIECI WYMAGAJĄCE PRACY INDYWIDUALNEJ W W.W KIERUNKU:

………………………………………………

………………………………………………

.............................

.............................

..............................

 

 

V...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin