na podstawie podręcznika Malowane muzyką IV P. Piątek
Lp.
Treści programowe
Ilość godz
Środki dydaktyczne
Wymagania ponadpodstawowe
IV klasa SP
I semestr ( 16 godz.)
1.
Percepcja muzyki.
Budowa formalna pieśni.
Wartości muzyki ludowej i artystycznej. Śpiewanie.
Pieśni obowiązkowe. Hymn państwowy.
1 h
Podręcznik, płyta i odtwarzacz CD
Uczeń:
-zna nazwisko twórcy słów
-zna treść hymnu
-potrafi zaśpiewać hymn
potrafi odróżnić pieśń od piosenki
-potrafi powiedzieć cechy charakterystyczne mazurka
-potrafi zagrać hymn na instrumencie klawiszowym
2.
Pieśni obowiązkowe-patriotyczne.
Wojenko wojenko, Płynie Wisła
-wie jaki charakter mają pieśni patriotyczne
-wie w jakich okolicznościach śpiewane są pieśni patriotyczne
-zna treść obu pieśni
-potrafi zaśpiewać w grupie
-potrafi zagrać na instrumencie melodię do obu piosenek
-potrafi grać i śpiewać pieśń jednocześnie
3.
Muzyka ludowa.
Płyta z nagraniem piosenki Przybyli ułani pod okienko oraz
Bartoszu, Bartoszu
-potrafi przedstawić cechy, charakter muzyki ludowej,
-potrafi zaśpiewać z pamięci obie pieśni
-potrafi zagrać obie pieśni na instrumencie klawiszowym
4.
Co to jest wartość rytmiczna - utrwalenie wiadomości.
-potrafi wyjaśnić co to jest rytm
-zna całą nutę, półnutę, ćwierćnutę, ósemkę, szesnastkę, pauzy,
-zna pojęcia: metrum, takt, klucz wiolinowy, klucz basowy,
-potrafi uzupełniać takty odpowiednimi wartościami rytmicznymi
-potrafi uzupełniać takty odpowiednimi wartościami rytmicznymi o wyższym stopniu trudności
-potrafi do schematu rytmicznego dodać dźwięki tak aby tworzyły one melodię
5.
Budowa formalna utworu muzycznego
Jak powstaje melodia (muzyka).
-zna pojęcie melodii
-wie co to jest wysokość dźwięku
-potrafi napisać gamę C-dur na pięciolinii
-zna wartości rytmiczne oraz metrum
-potrafi zapisać melodię na pięciolinii
-potrafi wykonać melodię w odpowiedniej dynamice,
rytmie, artykulacji
6.
Ekspresja muzyczna. Śpiewanie.
Piosenka na Dzień nauczyciela Plecak na plecach
Instrument klawiszowy,
Płyta i odtwarzacz CD
-potrafi poprawnie zaśpiewać
-potrafi poprawnie wymawiać tekst piosenki
-potrafi zagrać na instrumencie klawiszowym piosenkę
-potrafi do rytmu i melodii piosenki ułożyć własne słowa
7.
Brzmienie
i środki wykonawcze
Instrumenty perkusyjne
2 h
-potrafi wymienić instrumenty perkusyjne w słuchanym utworze
-potrafi wystukać na instrumencie rytm
-potrafi wystukać na instrumencie własny, ułożony rytm
8.
Muzykowanie na instrumentach perkusyjnych Eine Kleine Nacht Musik W.A.Mozarta
9.
Percepcja muzyki. Brzmienie
i środki wykonawcze.
Tworzenie akompaniamentów perkusyjnych do piosenek
Kaczka dziwaczka, Na wyspach Bergamutach
-zna rytmiczne wartości
-potrafi ułożyć prosty akompaniament rytmiczny do piosenki
-potrafi wykonać akompaniament bez oraz z muzyką
-potrafi ułożyć skomplikowany akompaniament rytmiczny do piosenki
-potrafi wykonać akompaniament rytmiczny bez oraz z melodią
-potrafi jednocześnie akompaniować i śpiewać piosenkę
10.
Percepcja muzyczna. Wartości muzyki ludowej i artystycznej.
Tradycje Bożonarodzeniowe.
Płyty z nagraniami kolęd i odtwarzacz CD, teksty kolęd, instrument klawiszowy
-zna Scherzo h-moll
op. 20 F. Chopina (fragm. Lulajże, Jezuniu)
-potrafi wymienić tradycje świąteczne w rodzinnym domu
-potrafi podać które tradycje świąteczne są zapożyczone z innych krajów
zoldiar