W KRĘGU FOLKLORU.pdf

(525 KB) Pobierz
Layout 1
W kr´gu folkloru
45 min
Scenariusz lekcji z wykorzystaniem burzy mózgów
Celelekcji
Uczeƒ:
•poprawnie posługuje si´ terminami: folklor, etnograf,
•wymienia elementy wchodzàce wskład folkloru,
•podaje nazwy regionów folklorystycznych Polski,
•zapoznaje si´ zmuzykà ludowà,
•Êpiewa piosenki charakterystyczne dla danego regionu,
•ch´tnie iotwarcie wyra˝a swoje zdanie,
•aktywnie pracuje wzespole,
•docenia wartoÊç twórczoÊci ludowej,
•kształci właÊciwà postaw´ wobec kultury ito˝samoÊci
narodowej.
3. Uczniowie wykonujà çwiczenie 1. zamieszczone na
s.37 Zeszytu ucznia . Wskazana osoba przedstawia
rozwiàzanie na forum klasy.
Faza realizacyjna
1.Nauczyciel poleca uczniom zapoznaç si´ zfolklorystycz-
nà mapà Polski ze s.85 podr´cznika . Nast´pnie krót-
ko omawia kultur´ poszczególnych regionów.
2. Uczniowie dzielà si´ na cztery dru˝yny. Ka˝da znich
ma za zadanie przygotowaç si´ do wykonania jednej
zpiosenek (powinny one byç przeçwiczone na poprzed-
niej lekcji).
•Grupa I: „Za górami za lasami” (podr´cznik, s.87)
•Grupa II: „W murowanej piwnicy” (podr´cznik, s.172)
•Grupa III: „Hej, ˝egluj˝e, ˝eglarzu” (podr´cznik, s.86)
•Grupa IV: „Szła dzieweczka” (podr´cznik, s.24)
3. Po zakoƒczeniu przygotowaƒ zespoły kolejno Êpiewa-
jà utwory z towarzyszeniem pianina lub fortepianu.
Nauczyciel ocenia poszczególne wyst´py według usta-
lonych kryteriów (przykładowe kryteria znajdujà si´
wMateriałach dla nauczyciela).
4. Uczniowie wykonujà çwiczenie 1. ze s. 38 Zeszytu
ucznia . Ochotnik podaje rozwiàzanie rebusu.
5. Na polecenie nauczyciela uczniowie zapoznajà si´
zbiogramem Oskara Kolberga zamieszczonym wpod-
r´czniku na s.88. Nast´pnie samodzielnie wynotowu-
jà wzeszycie najwa˝niejsze informacje na temat etno-
grafa. Wybrana osoba głoÊno odczytuje swojà notatk´.
Faza podsumowujàca
1. Wcelu podsumowania zaj´ç uczniowie realizujà zaba-
w´ „Znawcy regionu” ze s.84 podr´cznika .
2. Nauczyciel rozdaje karty pracy i poleca wykonaç
zamieszczone tam zadania. Ochotnicy prezentujà roz-
wiàzania na forum klasy.
3. Zadanie domowe:
Wykonaj çwiczenie 2. ze s.37 Zeszytu ucznia .
a
b
etody
•pogadanka,
•praca ztekstem,
•Êpiew,
•metoda aktywizujàca – burza mózgów.
ormypracy
indywidualna, grupowa, zbiorowa.
c
Ârodkidydaktyczne
•podr´cznik „Moja muzyka” (s. 24, 84–88, 172),
•Zeszyt ucznia „Moja muzyka” (s. 37–38),
•pianino lub fortepian.
rzebieglekcji
Faza wprowadzajàca
1.CzynnoÊci organizacyjne: sprawdzenie obecnoÊci,
podanie tematu lekcji.
2. Nauczyciel inicjuje burz´ mózgów na temat tego,
z czym kojarzy si´ wyraz folklor. Uczniowie podajà
swoje propozycje odpowiedzi, które zapisywane sà na
tablicy. Nast´pnie wybierajà najtrafniejsze z nich.
d
e
„ojamuzyka”
a
c
b
d
e
Podr´cznik, s. 84–85
Zeszyt ucznia, s. 37
Zeszyt ucznia, s. 38
1
654043291.004.png 654043291.005.png 654043291.006.png 654043291.007.png 654043291.001.png
ateriaydlanauczyciela
Przykładowe kryteria oceny wykonania piosenki
•zgodnoÊç zmelodià
•intonacja
•dykcja
•rytmicznoÊç
•wra˝enie artystyczne
Karta pracy
Na ludowo
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
miinazwisko
1
Podpisz rysunki nazwami regionów, zktórych pochodzà poszczególne
postacie.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Data
. . . . . . . . . . . . . . . .
lasa
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2
WyjaÊnij podane przysłowia.
•Czego JaÊ si´ nie nauczył, tego Jan nie b´dzie umiał. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
•Do wesela si´ zagoi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
•Ten si´ Êmieje, kto si´ Êmieje ostatni. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
•Trafiła kosa na kamieƒ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
•Lepszy rydz ni˝ nic. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2
654043291.002.png 654043291.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin