AGOGIKA.doc

(44 KB) Pobierz
Metadane scenariusza

SCENARIUSZ LEKCJI MUZYKI

klasa IV czas: 45 min.

Temat: Elementy dzieła muzycznego – agogika.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Wprowadzenie uczniów w podstawowe zagadnienia związane z agogiką. Rozpoznawanie różnic agogicznych w wybranych utworach. Wprowadzanie w podstawy języka i zapisu muzycznego. Wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności muzyczne, rozwijanie ich zdolności oraz estetycznej wrażliwości na muzykę.

b) Umiejętności

1.     Uczeń potrafi wyjaśnić pojęcie agogika i wskazać jej rodzaje,

2.     uczeń potrafi wskazać rodzaje tempa w określonych utworach muzycznych,

3.     uczeń potrafi rozróżniać nazwy i rodzaje tempa w partyturze,

4.     uczeń potrafi posługiwać się nazwami tempa.

 

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka z elementami wykładu, percepcja muzyczna, ogląd partytur.

3. Środki dydaktyczne

1.     Nagrania utworów:  - F. Chopin Mazurek B-dur, op.7, nr1,
                                 - V. A. Mozart uwertura do opery Wesele Figara.

2.     Partytury wyżej wymienionych utworów

4. Przebieg lekcji

a)  Faza przygotowawcza

- Sprawdzenie obecności.

- Sprawdzenie zadania domowego.

- Sprawdzenie przyswojenia wiadomości z poprzedniej lekcji poprzez odpytanie dwóch uczniów.                                                                                     10 minut

b) Faza realizacyjna

1.     Zapisanie definicji agogiki, wskazanie jej zależności od innych elementów dzieła muzycznego. Przedstawienie pojęcia agogiki na tle epok.

 

·         Notatka

Agogika dotyczy tempa i jego zmian w utworze. W okresie średniowiecza i renesansu, tempo oznaczane było tylko w taktach. Silne kontrasty agogiczne stanowiące środek wyrazu były stosowane dopiero w klasycyzmie, w II połowie XVII wieku i później.

Agogika najściślej połączona jest z rytmiką, np. jednorodny rytm opierający się na drobnych wartościach rytmicznych w połączeniu z szybkim tempem, nazywamy rytmiką motoryczną.

 

Tempo – określa szybkość wykonania utworu muzycznego. Stosowane w muzyce oznaczenia tempa pochodzą z języka włoskiego.

 

2.     Zaprezentowanie wybranych utworów audio. Uczniowie rozpoznają i rozróżniają rodzaje agogiki, nie wskazując na właściwe określenia. Podkreślają tylko, czy utwór jest w tempie szybkim, czy wolnym i wskazują od czego to zależy.

 

Uczniowie zapisują podział i rodzaje tempa.

·         Notatka

 

Wyróżniamy dwa rodzaje tempa

1. Bezwzględne: określane są przy pomocy metronomu.

2. Względne: Określane terminologią włoską, a w tym:

a) wolne (largo, larghetto, lento, adagio, grave),

              b) umiarkowane (andante, andantino, moderato, allegretto),

              c) szybkie (allegro, vivo, vivace, presto, prestissimo, veloce).

 

Wskazujemy również na określenia stopniowego przyspieszenia tempa:

Accelerando, animato, avvivando, stretto, stringendo.

Określenia służące do stopniowego zwalniania tempa:

Ritenuto, ritardando, rallentando, allargando.

 

Określenia na zmiany tempa:

Tempo primo – powrót do tempa zasadniczego,

A tempo – powrót do tempa poprzedniego,

Giusto – oznacza tempo właściwe dla danego utworu,

Rubato – określa dowolne zmiany tempa w utworze.

 

3.     Aktywne słuchanie Mazurka B-dur, op. 7, nr 1 F. Chopina wraz z wglądem w partytury. Wskazanie w partyturach zapisu zmian tempa i odzwierciedlenia tego w wykonaniu utworu.                                                                     30 minut

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie wiadomości metodą dyskusji. Powtórzenie zagadnień omawianych na lekcji:

- Co to jest agogika i jakie wyróżniamy jej podstawowe rodzaje?

- W jaki sposób agogika wpływa na dzieło muzyczne?                                   5 minut

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Podsumowanie wiadomości z zakresu Elementy dzieła muzycznego. Agogika.

b) Zadanie domowe

Wyszukać w domu nagrań utworów (niekoniecznie z muzyki klasycznej), które będą prezentowały odmienną agogikę.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin