klasa IV czas: 45 min.
Wprowadzenie uczniów w podstawowe zagadnienia związane z agogiką. Rozpoznawanie różnic agogicznych w wybranych utworach. Wprowadzanie w podstawy języka i zapisu muzycznego. Wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności muzyczne, rozwijanie ich zdolności oraz estetycznej wrażliwości na muzykę.
1. Uczeń potrafi wyjaśnić pojęcie agogika i wskazać jej rodzaje,
2. uczeń potrafi wskazać rodzaje tempa w określonych utworach muzycznych,
3. uczeń potrafi rozróżniać nazwy i rodzaje tempa w partyturze,
4. uczeń potrafi posługiwać się nazwami tempa.
Pogadanka z elementami wykładu, percepcja muzyczna, ogląd partytur.
1. Nagrania utworów: - F. Chopin Mazurek B-dur, op.7, nr1, - V. A. Mozart uwertura do opery Wesele Figara.
2. Partytury wyżej wymienionych utworów
- Sprawdzenie obecności.
- Sprawdzenie zadania domowego.
- Sprawdzenie przyswojenia wiadomości z poprzedniej lekcji poprzez odpytanie dwóch uczniów. 10 minut
1. Zapisanie definicji agogiki, wskazanie jej zależności od innych elementów dzieła muzycznego. Przedstawienie pojęcia agogiki na tle epok.
· Notatka
Agogika dotyczy tempa i jego zmian w utworze. W okresie średniowiecza i renesansu, tempo oznaczane było tylko w taktach. Silne kontrasty agogiczne stanowiące środek wyrazu były stosowane dopiero w klasycyzmie, w II połowie XVII wieku i później.
Agogika najściślej połączona jest z rytmiką, np. jednorodny rytm opierający się na drobnych wartościach rytmicznych w połączeniu z szybkim tempem, nazywamy rytmiką motoryczną.
Tempo – określa szybkość wykonania utworu muzycznego. Stosowane w muzyce oznaczenia tempa pochodzą z języka włoskiego.
2. Zaprezentowanie wybranych utworów audio. Uczniowie rozpoznają i rozróżniają rodzaje agogiki, nie wskazując na właściwe określenia. Podkreślają tylko, czy utwór jest w tempie szybkim, czy wolnym i wskazują od czego to zależy.
Uczniowie zapisują podział i rodzaje tempa.
Wyróżniamy dwa rodzaje tempa
1. Bezwzględne: określane są przy pomocy metronomu.
2. Względne: Określane terminologią włoską, a w tym:
a) wolne (largo, larghetto, lento, adagio, grave),
b) umiarkowane (andante, andantino, moderato, allegretto),
c) szybkie (allegro, vivo, vivace, presto, prestissimo, veloce).
Wskazujemy również na określenia stopniowego przyspieszenia tempa:
Accelerando, animato, avvivando, stretto, stringendo.
Określenia służące do stopniowego zwalniania tempa:
Ritenuto, ritardando, rallentando, allargando.
Określenia na zmiany tempa:
Tempo primo – powrót do tempa zasadniczego,
A tempo – powrót do tempa poprzedniego,
Giusto – oznacza tempo właściwe dla danego utworu,
Rubato – określa dowolne zmiany tempa w utworze.
3. Aktywne słuchanie Mazurka B-dur, op. 7, nr 1 F. Chopina wraz z wglądem w partytury. Wskazanie w partyturach zapisu zmian tempa i odzwierciedlenia tego w wykonaniu utworu. 30 minut
Podsumowanie wiadomości metodą dyskusji. Powtórzenie zagadnień omawianych na lekcji:
- Co to jest agogika i jakie wyróżniamy jej podstawowe rodzaje?
- W jaki sposób agogika wpływa na dzieło muzyczne? 5 minut
Podsumowanie wiadomości z zakresu Elementy dzieła muzycznego. Agogika.
Wyszukać w domu nagrań utworów (niekoniecznie z muzyki klasycznej), które będą prezentowały odmienną agogikę.
zoldiar