AKTYWNE SŁUCHANIE MUZYKI.pdf

(1328 KB) Pobierz
?
Literka.pl - Aktywne słuchanie muzyki - rada szkoleniowa w formie warsztatowej
Aktywne słuchanie muzyki - rada szkoleniowa w formie
warsztatowej
Data dodania: 2006-05-30 09:55:00
Jednym z zadań w bieżacym roku szkolnym jast - Wpływ muzyki na wszechstronny
rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Wspólnie z koleżank opracowałyśmy radę
szkoleniow w formie warsztatowej.
Beata Janta, Aniela Olszewska
Warsztaty szkoleniowe:
Wpływ muzyki na wszechstronny rozwój dziecka — Aktywne słuchanie muzyki według
B.Strauss
CELE:
Nauczycielpotrafi:
— wykorzystać ideę B. Strauss w prowadzonych przez siebie
zajęciachumuzykalniających i ruchowych
— zainspirować dzieci do aktywnego słuchania każdej muzyki
— rozwijać ekspresję muzyczno — ruchową dzieci
— wykonać kilka układów tanecznych do określonej muzyki
— stosować aktywizujące metody i formy pracy
PRZEBIEG WARSZTATÓW:
1. Omówieniewpływu muzyki na wszechstronny rozwój dziecka oraz przedstawienie
postaciB.Strauss i jej ideii.
2. Country dance Muzyka na wodzie Jerzego Fryderyka Haendla
— taniec
— instrumentacja (trójkaty, klawesy, bębenki)
3. Czardasz
- zabawa z pałeczkami
4. Pizzicato Sylwia czyli nimfa Diany Leo Delibes
— wykonanieprostych instrumentów (kubki po jogurcie, gumki, bibuła)
— gra nakubkach
5. Marszturecki Ludwik van Beethovena
282156659.001.png
— gra na instrumentach perkusyjnych (talerze, tamburyna,drewienka)
— ekspresja muzyczna: talerze — szu — torebki foliowe, tamburyna — trr — gazety,
drewienka — tik, tik, tik — ołówki
6. Le Basque Galway
-Uciekające zwierzątka (pajączki, zajączki,kaczuszki)
— zabawaUcieczka — pogoń
Uczestnicywarsztatów otrzymali opis wszystkich wyżej wymienionych zabaw i układów
tanecznych.Maja możliwość skorzystania z nagrań magnetofonowych.
W każdym okresie życia człowieka obecna jest muzyka, ale zajmujeona różne miejsce i
może pełnić odmienne funkcje. Rozwój muzyczny ujawnia siębardzo wcześnie. Już w
okresie życia płodowego dziecko przejawia pierwszereakcje na bodźce akustyczne i
muzykę.Rozwójmuzyczny przebiega u każdego dziecka w odmienny sposób, ujawniając
ogromneróżnice indywidualne. Dokonuje się on w„dialogu” ze środowiskiem
życiadziecka. Stąd też najistotniejsze jest, aby rodzice, później nauczycielepotrafili
organizować kontakt dziecka z muzyką, dostarczając mu bodźcówstymulujących ów
muzyczny rozwój.
Dźwięk muzyczny wywołuje różnereakcje emocjonalne u odbiorców. Przenika poprzez
narząd słuchu do wyobraźni iświadomości człowieka. Wyobraźnia zaś stymuluje
aktywność jednostki. Stawiającdziecku różne zadania do wykonania w odmiennych
sytuacjach, kierując jego uwagęna nowe obiekty, dźwięki, odgłosy, którymi może
operować wyobraźnia, nie tylkorozwijamy tę dyspozycję, ale wytwarzamy w dziecku
potrzebę poszukiwania nowychdoznań. Biorąc pod uwagę indywidualny zasób
doświadczeń, każdy może inaczejodbierać i rozumieć ten sam utwór muzyczny. Dlatego
należy jak najwcześniejpobudzać wyobraźnię muzyczną dziecka, dostarczając mu
różnorodnych bodźców wzbogacającychjego doświadczenie.
Ćwiczenia wyobraźni muzycznej mogą przybierać bardzo różnąpostać: np. po usłyszeniu
serii dźwięków dzieci wyobrażają sobie czynnościwykonywane przez ludzi czy zwierzęta,
innym razem ilustrują wydarzenia za pomocądźwięków, naśladują odgłosy przyrody,
ilustrują muzyczne zachowania różnychpostaci.Bardzo ważne jest, aby wposzukiwaniu
ćwiczeń pobudzających wyobraźnię muzyczną dziecka wykorzystać nietylko śpiew,
taniec i granie, ale także naturalne odgłosy, szumy i stuki, któresą maluchowi najbliższe,
stanowią, bowiem świat jego pierwszych akustyczno–muzycznych doznań– są muzyką,
która mieszka wśród nas.
Kontakt z muzyką jest dladziecka źródłem twórczych poczynań, różnorodnych
poszukiwań, stymuluje dzieckodo samowyrażania się (np. w tańcu, śpiewie). Poprzez
kontakt z muzyką rozwijająsię u dziecka dodatnie cechy charakteru, zdolności
poznawcze, a cała osobowośćkształtowana jest harmonijnie i wielostronnie. Przeżycia
estetyczne czyniączłowieka wrażliwym na różne przejawy życia i stosunków
międzyludzkich oraz inspirujądo nowego spojrzenia na świat. Muzyka ćwiczy i wspomaga
zmysły, prowadząc dowspółdziałania pomiędzy słyszeniem, widzeniem i dotykiem.
Istnieje dużazależność rozwoju aktywności zabawowej dziecka od poziomu i ilości
prowadzonychw przedszkolu zabaw i zajęć muzycznych.Niezaprzeczalne
sąwychowawcze aspekty muzyki.
Do wartości wychowawczych muzyki można zaliczyć:kształtowanie kultury muzycznej,
doskonalenie smaku, rozwijanie umiejętnościsłuchania, rozumienie własnej psychiki,
obyczajów, warunków życia; rozbudzaniezainteresowań i sympatii do ludzi, kształtowanie
umiejętności wypowiadania się,odczuwanie piękna, oddziaływanie na dyspozycję dziecka
do pracy oraz na pamięć,rozwijanie poczucia więzi grupowej, samodzielności
itp.Reasumując, kontaktdziecka z muzyką umożliwia rozwój pełni człowieczeństwa, a
ponadto pobudza irozwija u dziecka różnorodne zdolności umysłowe, uczuciowe i
praktyczne.
Kończąc rozważania dotyczące wpływu muzyki na rozwój małego dziecka, zachęcamdo
przeanalizowania poniższych zasad, których stosowanie może przybliżyćdziecku muzykę
i ukazać mu jej piękno.
1. Wykorzystuj każda nadarzajaca się okazje do organizowania kontaktu dziecka z
muzyka.
2.Nieograniczaj dziecięcej ekspresji wprowadzaniem schematów i stereotypówzachowań
— stwórz mu warunki do wyrażania siebie, swoich mysli, uczucpoprzez ruch, taniec,
śpiew, grę na instrumentach.
3. Stawiaj przed dzieckiem różnorodne zadania, dzięki którym rozwinie się jego
wyobraźnia muzyczna.
4. Uczestnicz zawsze w działaniach muzycznych dziecka, gdy cię o to prosi.
5. Śpiewaj, graj i tańcz wraz z dzieckiem, ponieważ ono cię naśladuje.
6. Organizuj środowisko muzyczne dziecka by mogło swoje doświadczenia wykorzystać
zarózwno z zabawie jak i innych czynnościach.
7.Dostrzegaj muzykę w różnych przejawach dnia codziennego, w zgiełkuulicznym, w
śeicie przyrody, rozmawiaj o tym z dzieckiem, by było onowrażliwe na świat dźwięków.
Naucz dziecko słuchać muzyki natury narówni z muzyka tworzona przez człowieka.
Literatura:
— Praca zbiorowa pod redakcja B. Dymary"Dziecko w świecie muzuki"
— B.Podolska"Z muzyka w przedszkolu"
-D.Malko"Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu"
-R.Ławrowska"Muzyka i ruch"
Aktywne słuchanie muzyki wedługBATII STRAUSS Batii Strauss– studia muzyczne
rozpoczęła w Izraelu.
Ukończyła Ecole Normale de Musique jako pedagog fortepianu. W latach 60-
tychrozpoczęła pracę w Musik Teachters College w Tel Awiwie. Po wielu
latachposzukiwań i eksperymentów, mając już ogromne doświadczenie opracowała
metodę,która nazywała się aktywne słuchaniemuzyki. Metoda ta została
zaakceptowana przez Izraelskie MinisterstwoEdukacji i uznana za standard edukacyjny
polecany szkołom. Od 1979 rokukierowała Działem Nauczania Muzyki przy Jeruzalem
Rubin Music Akademy.
Propagowała muzykę klasyczną oraz ludowe utwory z Argentyny, Izraelu i
Jemenupoprzez aktywne słuchanie w formie ruchu przy muzyce (proste formy
taneczne),instrumentacji, melorecytacji i form fabularyzowanych.Metoda Batii Strauss
pozwala na przybliżenie dzieciommuzyki klasycznej. Dzieci aktywnie słuchają tzn.
słuchając, wykonują prosteruchy rytmiczne siedząc lub proste ruchy taneczne
proponowane przeznauczyciela. W przypadku dzieci młodszych są to proste ruchy
ilustracyjne,krótkie opowiadania związane z każdym utworem muzycznym.
Poprzez„aktywne słuchanie” dzieci nieświadomiepoznają strukturę utworu muzycznego,
np. formę pieśni, ronda poprzezrozpoznawanie ciałem zmian w muzyce i różnicowanie
poszczególnych części;uwrażliwienie dzieci na strukturę, budowę utworu bez mówienia o
budowie.
Zabawy rytmiczne są pierwszym etapemprzygotowującym do wprowadzenia
instrumentów perkusyjnych.
Etapy pracy z utworem:
1. Fabularyzowanie myzki połaczone z prostymi ruchami rytmicznymi.
2. Powtarzanie poprzedniego spotkania i dodanie instrumentów.
3. Utrwalenie myzki w formie partytury.
4. Realizacja w tańcu.
5. Połaczenie tańca z instrumentacja.
6. Mówienie o muzyce.
WSKAZÓWKI REALIZACYJNE
-Jeśli możesz fabularyzujopracowane utwory ( opowiadanie powinno być integralną
częścią utworu)
— Zajęcia najlepiej prowadzićw kręgu ( łatwo obserwować dzieci i korygować błędy)
— Ruchy prowadzącego,zwłaszcza jego mimika powinny być bardzo wyraźne i
jednoznaczne
— Podczas wykonań publicznychrealizuj zadania z dziećmi ( skoro zawodowi muzycy
potrzebują dyrygenta, to,dlaczego odmówić pomocy dzieciom podczas występu)
— Sposób wydobywania i graniana instrumentach pokazywać bez instrumentów z
wyraźnym i synchronicznymsygnałem dyrygenta (dziecko ma szansę wyobrazić sobie
dźwięk, konsekwencjewydobycia, jak i umiejscowienie go w utworze).
METODA DAJE MOŻLIWOŚCI
Dzieciom
— Uczestniczenie w utworzemuzycznym
— Przeniknięcia do strukturycałego utworu a w konsekwencji jego radosny i rozumny
odbiór
— Kształcenie wyobraźnidźwiękowej
— Odczucia i przeżycia radościwspólnoty tworzenia, dostępnej jak wydawać by się mogło
tylko artystom
— Możliwość wystąpienia w roliwspółwykonawcy lub artysty
— Swobody w zmianie ról, jakiemają pełnić dzieci w danym utworze muzycznym
Nauczycielowi
— Stosunkowo krótki czasosiągania zamierzonego celu
— Wskazywanie w sposóbniewerbalny na różne elementy dzieła muzycznego: formę,
tempo, rytm, dynamikę,barwę
Literatura:
1. Tarczyński J.: Aktywne słuchaniemuzyki według Batii Strauss, W: Wychowanie
Muzyczne w Szkole, 2000/ nr 2 — 3
Literka.pl - Aktywne słuchanie muzyki - rada szkoleniowa w formie warsztatowej
Literka.pl - Aktywne słuchanie muzyki - rada szkoleniowa w formie warsztatowej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin