Opracowanie_Stefanska.doc

(150 KB) Pobierz
1

1.    ZAKŁAD ADMINISTRACYJNY.

 

 

Zakład administracyjny (zakład użyteczności publicznej):

 

è    to względnie samodzielna jednostka organizacyjna

è    wyposażona w trwale wyodrębnione środki rzeczowe i osobowe

è    jej podstawowym celem jest ciągłe, bezpośrednie świadczenie usług socjalno-kulturalnych o szczególnym znaczeniu społecznym.

è    Z reguły organ jednoosobowy obok organ kolegialnym (np. rektor i senat)

 

2 cechy dodatkowe:

 

è    jednostka budżetowa – tzn., że wydatki zakładu pokrywane są z budżetu państwa lub budżetu lokalnego.

è    zakład budżetowy – gdy jego usługi świadczone są odpłatnie, a koszty funkcjonowania zakładu z jego środków.

 

Rozróżnienie przedsiębiorstw i zakładów:

 

*       rejestracja – przedsiębiorstwa – tak, zakłady – nie. Osobowość prawna mają nieliczne zakłady (np. szkoły wyższe), wszystkie przedsiębiorstwa.

*       cele – przedsiębiorstwa – gospodarcze, zakład – usługi o szczególnym znaczeniu społecznym.

 

Brak ogólnej ustawy dot. zakładów, liczne ustawy dot. poszczególnych typów: 

 

è    ustawa o systemie oświaty

è    ustawa  o szkolnictwie wyższym

è    ustawa  o muzeach

è    ustawa o bibliotekach

 

Dwa znaczenia:

 

1.     w ujęciu formalnym – jest to publiczna jednostka organizacyjna. nie będąca organem administracji ani przedsiębiorstwem.

2.     w ujęciu materialnym – jest to państwowa jednostka organizacyjna wyposażona w możliwość zawiązywania stosunków administracyjno-prawnych

 

 

 

2.    Organy Centralne:

 

a)     organy centralne:

è    zasięg obejmuje z reguły całe państwo

è    wyjątek – zarządzanie tylko jakąś częścią państwa – Minister Ziem Odzyskanych

è    są na najwyższym szczeblu w strukturze państwa.

 

 

 

 

 

 

* Dzielą się na:

 

b)     organy naczelne administracji (segment polityczno-rządowy)

è    Naczelnymi organami administracji rządowej w Polsce są te, które określa się jako zwierzchnie wobec pozostałych organów i innych podmiotów organizacyjnych państwa w strukturze administracji rządowej.

è    Naczelne organy administracji publicznej są powoływane przez Prezydenta bezpośrednio albo po uprzednim wyborze przez Sejm.

è    Ich właściwość miejscowa obejmuje terytorium całego państwa. W ujęciu funkcjonalnym i strukturalnym do naczelnych organów administracji publicznej zalicza się Radę Ministrów oraz organy, które wchodzą w jej skład.

è    Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów, ministrowie, KRRiTV oraz komisje i komitety, które z mocy ustawy sprawują funkcje naczelnych organów administracji (mogą wydawać rozporządzenia)

 

c)      urzędy centralne (segment realizacyjno wykonawczy)

è    te organy centralne, które nie są organami naczelnymi.

è    Podlegają bądź Prezesowi RM, bądź ministrom, np. Polski Komitet Normalizacyjny, Główny Urząd Ceł, Wyższy Urząd Górniczy.

 

3.    Kompetencje Prezesa RM:

 

I.        PRZEWODNICZĄCYM RADY MINISTRÓW:

 

1.       kieruje o organizuje jej działalność jako organu kolegialnego:

 

a)   zwołuje posiedzenia RM

b)   ustala porządek dzienny

c)    zaprasza na posiedzenia osoby nie będące członkami RM

d)   przewodniczy posiedzeniom

e)   podpisuje akty podjęte przez RM

 

2.       kieruje merytoryczną działalnością RM i jest za nią politycznie odpowiedzialny

 

a)                  ustala zakres merytorycznych działań ministrów

b)                  ustala skład rządu (rozporządzenia)

 

3.       koordynuje działania ministrów

 

a)                  może wydawać wiążące wytyczne i polecenia –także inny organom centralnym administracji

 

4.       inne:

 

a)                  może zadać informacji dotyczących określonej sprawy lub rodzaju spraw od ministra lub kierownika urzędu centralnego

b)                  może zwoływać, brać udział i przewodniczyć organom pomocniczym RM

c)                   zwoływać posiedzenia  z udziałem właściwych ministrów, kierowników urzędów centralnych  oraz wojewodów i im przewodniczyć (nie posiedzenia RM)

d)                  rozstrzyga o zakresie działania ministrów w razie sporu kompetencyjnego między ministrami

 

II.     Samodzielny organ administracji państwowej wyposażonym w sferę własnych kompetencji

 

1.       funkcja prawodawcza

 

è    obejmuje przede wszystkim wydawanie rozporządzeń na podstawie ustaw i w celu ich wykonania

è    oraz zarządzeń jako aktów o charakterze wewnętrznym

è    kieruje i nadzoruje procesem legislacji

 

2.       funkcja personalna

 

è    kreacja rządu

 

3.       nadzór nad urzędami centralnymi – czyli nad:

 

a)                  Prezesem głównego Urzędu statystycznego

b)                  Komisją papierów wartościowych i giełd

c)                   Szefem ABW

d)                  Szefem agencji wywiad

e)                  Szefem służby cywilnej

 

 

4.       Funkcje kierownicze i nadzorcze w stosunku do terenowych organów administracji rządowej

 

5.       Pojedyncze uprawnienia z dziedzin poszczególnych dziedzin administracji np.

 

 

a)                  Współdziałanie z NIK

b)                  Udział w ustalaniu struktury PAN

c)                   Określone kompetencje związane z orzekaniem administracyjnym w trybie stosownych procedur

 

 

4.    Inspekcje Specjalne:

 

è    grupa w miarę jednorodnych, o określonym stopniu samodzielności (i odrębności organizacyjnej) instytucji

è    będących istotnym skład­nikiem całego systemu kontroli w państwie, a także elementem składowym aparatu administracyjnego

è    np. Inspek­cja Handlowa, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Inspekcja Ochrony Środowiska, Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcja Weterynaryjna, Inspekcja Farmaceutyczna, Inspekcja Transportu Drogowego

 

* Ujecie w przepisach:

 

è    inspekcja w przepisach nie jest tożsama z określonym podmiotem (jednostką administracyjną), lecz jest traktowana zbiorczo jako ogólna instytucja, powołana do określonych zadań

è    tak pojęta inspekcja  powiązana jest z wyodrębnionym substratem organizacyjnym, który ma realizować zadania inspekcji

è    oznacza nie jeden podmiot, ale złożoną strukturę powiązanych ze sobą (z reguły w układzie pionowym) jednostek organizacyjnych, występujących jako organy inspekcji

 

·       centralne organy inspekcji, tj. główni inspektorzy, działają­cy przy pomocy głównych (centralnych) Inspektoratów, zajmują pozycję centralnych organów administracji rządowej

 

·       terenowe organy inspekcji funkcjonują w zasadzie w ramach zespolonej administracji wojewódzkiej oraz w formule zespolenia administracji pod zwierzchnictwem starosty powiatowego

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin