scenariusz_18_2005_nadchodzi_jesien.doc

(29 KB) Pobierz
Nadchodzi jesień

Nadchodzi jesień

 

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

 

- Twórczo rozwiązuje problemy.

- Uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczyciela.

- Korzysta z różnych źródeł wiedzy w celu znalezienia objaśnień niezrozumiałych wyrazów lub samodzielnie je objaśnia.

- Swobodnie wypowiada się na tematy przyrodnicze – na podstawie tekstu, obserwacji. - Weryfikuje swoje wypowiedzi.

- Twórczo rozwiązuje podany problem plastyczny – wykonuje obrazek przedstawiający pajęczą sieć.

 

Przydadzą się:

„Świerszczyk” nr 18/2005

dwa papierowe słońca z napisami

małe karteczki samoprzylepne, mazaki

encyklopedie, leksykony, encyklopedia przyrody

ciemny karton, klej w płynie, pędzel, nożyczki, włóczka

 

Przebieg zajęć:

 

· „Lato odchodzi, jesień przychodzi” – uszeregowanie promyczkowe.

Nauczyciel umieszcza na tablicy dwa słońca z napisanymi fragmentami zdań: Wiem, że lato odchodzi, bo…, Wiem, że jesień nadchodzi, bo… Każde dziecko otrzymuje dwie karteczki. Na jednej zapisuje jedną z oznak odchodzącego lata, a na drugiej – jedną z oznak nadchodzącej jesieni. Kolejno dzieci podchodzą do tablicy i przyklejają swoje karteczki na promykach obu słońc. Podobne określenia umieszczają na tym samym promieniu słońca (czuwa nad tym nauczyciel).

Wspólne sprawdzenie uszeregowania promyczkowego, określenie, opisanie oznak odchodzącego lata i zbliżającej się jesieni. Próba wyciągnięcia wniosku: Mogliśmy wykorzystać jeden rysunek słońca, bo oznaki kończącego się lata można uznać za oznaki nadchodzącej jesieni.

 

· Słuchanie tekstu „Cienkimi nićmi szyte” („Świerszczyk” nr 18) czytanego przez nauczyciela lub chętne dziecko, jednoczesne śledzenie go w czasopiśmie i podkreślanie ołówkiem niezrozumiałych słów.

 

Wspólne wyjaśnianie niezrozumiałych wyrazów, zwrotów, określeń z tekstu i wyszukiwanie w różnych źródłach objaśnień następujących słów: pająk krzyżak, pajęcznik, tygrzyk paskowany, osnuwik, kokon.

 

Podawanie przez dzieci przykładów różnych sieci pajęczych, opisanie ich wyglądu i wykorzystania (na podstawie opisów w tekście). Objaśnienie własnymi słowami wyrażenia babie lato.

 

· „W pajęczej sieci” – wykonanie prac plastycznych przedstawiających różne sieci pajęcze. Kolejność czynności: pocięcie włóczki na odcinki różnej długości, posmarowanie kartonu klejem, układanie włóczki – komponowanie pajęczej sieci, odcinanie wystających poza karton kawałków włóczki. Wystawa prac dzieci, ocena i samoocena.

 

· Zajęcia można zakończyć krótkim spacerem wokół szkoły w celu poszukiwania oznak nadchodzącej jesieni w najbliższym środowisku i prowadzenia obserwacji.

 

Elżbieta Gyzińska

Małgorzata Piotrowska

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin