ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH.doc

(382 KB) Pobierz
ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - W FORMIE OPOWIEŚCI RUCHOWYCH

ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - W FORMIE OPOWIEŚCI RUCHOWYCH

 

Miś w lesie

 

Autor: Bożena Forma

 

- Pewnego dnia miś Trufelek wybrał się na spacer do lasu - dzieci idą w określonym kierunku przenosząc ciężar ciała z nogi na nogę.

Powtarzają za prowadzącą - Idzie miś, idzie miś, miś jest bardzo głodny dziś - równocześnie tupią zgodnie z rytmem wypowiadanego tekstu.

- Oj, zjadło by się coś dobrego, mru, mru - zatrzymują się i rozglądają w różne strony, następnie robią daszek nad oczami, spoglądają w górę.

- Tam jest gniazdo pszczół, czuję zapach słodziutkiego miodu - głaszczą się po brzuchach.

- Muszę koniecznie wdrapać się na drzewo - przechodzą do przysiadu, naśladują powolne wspinanie się na drzewo.
Przechodzą do pozycji stojącej, unoszą się na palcach.

- Nagle pojawiły się pszczoły. Bzzz.., bzzz... - naśladują brzęczenie pszczół.

- Nagle jedna z nich użądliła misia w nos. Miś pac, spadł na ziemię - dzieci przewracają się na dywan. Miś próbuje jeszcze raz.

Zabawę powtarzamy dwa, trzy razy.

- Bęc, bęc, bęc, spada miś, nie zje miś miodku dziś - przechodzą do pozycji siedzącej, klaszczą zgodnie z rytmem wypowiadanego tekstu.

- Miś poturlał się między krzaki - turlają się w wyznaczonym kierunku.

- Bardzo się zmęczył i zasnął - leżą na wznak przez kilka sekund.

- Śniło mu się, że ma duży słoik pachnącego, świeżego miodu. Przechodzą do siadu skrzyżnego.

- Wąchamy jak pachnie miód - dzieci pozostają w siadzie skrzyżnym, wciągają nosem powietrze, następnie wypuszczają je ustami.

- Chyba się zdrzemnąłem - przeciągają się i siadają wyciągając nogi do przodu. Unoszą ręce w górę przenoszą je na boki. Przechodzą do stania wykonują skręty tułowia raz w lewą, raz w prawą stronę.

- Widzę wejście do nory. Tutaj mieszka lis. Zaraz go odwiedzę, muszę się, schylić chociaż to nie takie proste - idą na czworakach w wyznaczonym kierunku.
Dzieci powtarzają za prowadzącą.

ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - W FORMIE OPOWIEŚCI RUCHOWYCH

 

Pani Wiosna

 

Autor: Bożena Forma

 

- Pani Wiosna wychodzi z domu - dzieci przenoszą ręce na biodra maszerują za prowadzącą.

- Kiedy dotyka ziemi ,topnieje śnieg i pojawiają się kwiaty - wykonują przysiady dotykając dłońmi dywanu.

- Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym pniu drzewa i postanowiła odpocząć - wszyscy przechodzą do leżenia na plecach.

- Głęgoko oddychała,wciągając pachnące świeżą ziemią powietrze - wciągają powietrze nosem, wypuszcają ustami.

- Jak przyjemnie, szkoda,że nie mogę dłużej posiedzieć. Zobaczę co słychać w sadzie - nogi wyciągnięte lekko na boki.Przeciągają się unosząc ręce w górę, na boki.

- Wyczaruję liście na drzewach i zaproszę ptaki. Niech wypełnią swym śpiewem okolicę - wykonują podskoki wyciągając ręce w górę.

- Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc sukni - kilka podskoków obunóż.

- Posłucham jeszcze śpiewu ptaków - lekki rozkrok. Nie odrywając nóg od podłoża wykonują skręty tułowia nadstawiając raz jedno
raz drugie ucho.

- Pora wracać do domu. Zanim to zrobię porozmawiam jeszcze z drzewami - pozostają w pozycji stojacej, kołyszą rękami w dowolnych kierunkach równocześnie naśladując szum drzew z różnym natężeniem.

ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - W FORMIE OPOWIEŚCI RUCHOWYCH

 

Spacer po parku

 

Autor: Bożena Forma

 

- Idziemy do parku na wiosenny spacer. - dzieci spacerują po sali.

- W parku rosną różne drzewa: wysokie - stają na palcach, ręce wyciągnięte w górę - i niskie - przechodzą do przysiadu.

- W nocy padał deszcz, na alejkach pełno kałuż - dzieci przeskakują z nogi na nogę.

- Na drzewach widać świeże wiosenne liście którymi lekko porusza ciepły wietrzyk. - dzieci kołyszą rękami wdowolnych kierunkach.

- Parę dni temu burza powaliła olbrzymie drzewo - dzieci przechodzą do leżenia na plecach.

- Gałęzie zajęły całą alejkę - rozkładają ręce na boki, nad głowę, wzłuż tułowia.

- Teraz znowu grzeje wiosenne słońce. Dzieci cieszą się i wesoło podskakują - wykonują przeskoki z nogi na nogę.

- Jesteśmy zmęczeni, wracamy do domu odpocząć - marsz za prowadzącą.

ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - W FORMIE OPOWIEŚCI RUCHOWYCH

 

Spotkanie z Gutkiem

 

Autor: Bożena Forma

 

Opowieść ruchowa przeznaczona dla dzieci 3 - letnich. Podzielona na trzy części (realizowana w ciągu trzech kolejnych dni).

CZĘŚĆ PIERWSZA: Nad morzem

Nauczycielka zapoznaje dzieci z postacią psa Gutka. Przynosi skrzynię z otworem, w środku znajduje się maskotka. Zwraca się do dzieci:

- Słyszycie szczekanie? - po czym wyciąga z pudełka maskotkę.

- Gutek wrócił znad morza. Dużo mi opowiadał i prosi, abyście zrobili to co on robił nad morzem.

Prowadząca przy pomocy maskotki "pieska Gutka", zwraca się do dzieci:

- Jestem piesek Gutek. Bardzo lubię podróżować. Zbliża się czas wakacji. Zapraszam was nad morze. Pakujemy plecaki, zakładamy wygodne buty i wyruszamy - dzieci wstają, naśladują zakładanie plecaka i maszerują za nauczycielką.

- Wsiadamy do pociągu - zajmują miejsca za prowadzącą, tworzą pociąg i przemieszczają się w nim za nauczycielką.

- Jesteśmy nad morzem. Idziemy na plażę - rozbiegają się w dowolne strony.

- Wsłuchujemy się w szum morza - nasłuchują raz jednym, raz drugim uchem przykładając do niego dłoń.

- Nadmuchujemy koła do pływania - naśladują nadmuchiwanie.

- Idziemy się kąpać, skakać przez fale - podskoki obunóż.

- Pływamy - naśladowanie rękami ruchów wykonywanych podczas pływania żabką.

- Jesteśmy bardzo zmęczeni, idziemy spać - dzieci leżą na dywanie.

CZĘŚĆ DRUGA: W górach

Gutek zwraca się do dzieci:

- Pakujemy namiot i plecak, wyruszamy w góry. Lecimy samolotem. - dzieci wyciągają ręce na boki i na palcach biegną za nauczycielką.

- Lądujemy - przechodzą do przysiadu.

- Idziemy górską ścieżką. Słuchamy śpiewu ptaków - nauczycielka naśladuje dzięcioła (stuk - puk), kukułkę (ku - ku); dzieci powtarzają.

- Nagle, ojej! Potykamy się o wystający kamień. Boli nas kolano. Musimy je rozmasować - dzieci rozcierają kolana.

- Jesteśmy na szczycie. Jaki piękny widok - rozglądają się.

- Na pamiątkę zrobimy zdjęcie - prowadząca występuje w roli fotografa.

CZĘŚĆ TRZECIA: Nad jeziorem

- Gutek postanowił wyruszyć nad jezioro rowerem.

-Najpierw pływał kajakiem - siad w rozkroku, naśladowanie ruchów wioseł.

- Potem płynął żaglówką. Wiał silny wiatr i wydymał żagle - dzieci dmuchają naśladując wiatr, bez wydymania policzków.

- Łowił ryby - przysiad, naśladowanie trzymania wędki.

- Kąpał się w jeziorze - naśladowanie ruchów obrazujących chlapanie wodą.

ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - W FORMIE OPOWIEŚCI RUCHOWYCH

 

W wiejskiej zagrodzie

 

Autor: Bożena Forma

 

- Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo - marsz po sali, naśladowanie głosów ptactwa domowego:

   kury - ko, ko, ko
   indyki - gul, gul, gul
   kogut - kukuryku

- Zatrzymują się, machają skrzydłami - wykonywanie ruchów rękami.

- Rozglądają się czy gospodarz niesie dla nich ziarno - wykonanie skrętów szyi w prawą i lewą stronę.

- Kogut wskoczył na płot - wykonywanie podskoków obunóż.

- Gospodarz sypie ziarno - skłony w przód.

- Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwisko - przemieszczają się na czworakach.

- Zwierzęta żeby dojść na pastwisko przechodzą przez mostek - przejście na czworakach po szerokiej ławeczce.

- Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając - przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę, unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.

- Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bok - przechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku.

- Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do obory - chód na czworakach, przejście przez "mostek" (jak wyżej).

Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające - stanie w lekkim rozkroku, swobodny zwis tułowia i rąk.

ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - W FORMIE OPOWIEŚCI RUCHOWYCH

 

Zwiedzamy Warszawę

 

Autor: Bożena Forma

 

Nauczycielka wykonuje duże kartonowe sylwety (mogą to być prostokąty wycięte z brystolu, na których mocuje duże zdjęcia): Syrena, Stare Miasto, Pomnik Chopina. Podczas "zwiedzania" informuje dzieci na co należy zwrócić szczególną uwagę. Opowiadanie może mieć dowolną formę na przykład: opowieść ruchowa, teatr cieni.

Nauczycielka zwraca się do dzieci:

- Przed nami pomnik Fr. Chopina posłuchamy jednego z jego utworów - fragment nagrania z płyty CD.

- Oto Kolumna Zygmunta - każdy swobodnie opuszcza głowę, spogląda w dół. Powoli unosi ją coraz wyżej "spoglądając na postać króla stojącego na kolumnie".

- Teraz widzimy Stare Miasto - zwiedzamy zamek. Ręce splecione z tyłu, dzieci przechadzają się powoli w dowolnych kierunkach.

- Zatrzymujemy się i przyglądamy wiszącym na ścianach obrazom. Przenosimy się w dawne czasy, pokażemy jak wyglądał "dworski ukłon". Marsz w dowolnych kierunkach po sali. Na sygnał "dźwięk tamburyna" tworzenie par i wykonanie głębokich ukłonów.

- Wszędzie widać zamkowe lustra. Przeglądamy się w nich. - Dzieci dobierają się parami. Jedno wymyśla dowolną figurę, drugie stara się ją powtórzyć. Następnie pozostają przez chwilę w bezruchu.

- Jesteśmy nad Wisłą. Spacerujemy. - w rytmie bębenka marsz w dowolnych kierunkach po sali. Na hasło "uwaga woda" - naśladujemy "puszczanie kaczek", wykonują zamaszyste ruchy raz lewą, raz prawą ręką.

ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - POZOSTAŁE

 

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody R. Labana [002]

 

Autor: Bożena Forma

 

MIEJSCE ZABAWY: przedszkolne podwórko.

1. Dzieci maszerują w dowolny sposób w rytmie wystukiwanym na kołatce.

2. Wyczucie własnego ciała.
Dotykanie jedną częścią ciała drugiej:
- ręce witają się ze mną
- ręce witają kolana
- ręce witają nos, uszy, szyję, pięty
- kolana witają się z łokciami.

3. Wyczucie ciężaru i czasu.
Nauczycielka wyznacza miejsce, które dzieci mają zająć oraz to, do którego mają dojść. Dzieci przenoszą "duży kamień", który przeszkadza im na podwórku. Odpoczywają od czasu do czasu - rozluźniając całe ciało.

4. "Nagle nie wiadomo skąd przyleciały dokuczliwe muchy" - dzieci opędzają się od nich (mogą również wykonywać przysiady).

5. Wyczucie przestrzeni - zabawy z piłką.
Toczenie "piłki" w dowolnie wybranych kierunkach.

6. Dzieci rysują patyczkiem literę "o", po której biegają.

7. Rozwijanie poczucia płynności ruchów i ciężaru ciała w przestrzeni i w czasie.
Pokazujemy kolegom i koleżankom jakie figury wykonywał łyżwiarz oglądany w telewizji - pokaz zakończony ukłonem.

8. Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera lub grupy.
Ćwiczenie w parach. Jedno dziecko podąża po wyznaczonej linii "drodze", wykonuje różne ruchy. Drugie je naśladuje (np. kopnięcie kamyka, rzut piłką, podskok, przeskok przez przeszkodę).

9. Dzieci przemieszczają się po podwórku w rytmie muzyki. Gdy muzyka milknie dobierają się w pary i każdy dotyka dowolną część ciała partnera, po czym pozostaje w bezruchu do momentu, aż usłyszy muzykę. Ćwiczenie powtarzamy w trójkach i czwórkach.

10. Dzieci wracają do "domu" - żegnają się z kolegami w dowolny sposób.

11. Marsz po obwodzie koła z równoczesnym wykonywaniem głębokich oddechów.

ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - POZOSTAŁE

 

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody R. Labana [001]

 

Autor: Bożena Forma

 

1. Dzieci maszerują jedno za drugim, podchodzą do pojemnika i zabierają po jednej nakrętce od dużych butelek plastikowych (w każdej nakrętce wklejon kolorowe kółko, najlepiej z folii samoprzylepnej).

2. Wyczucie własngo ciała
Dzieci zajmują miejsca w rozsypce. Każde trzyma w prawej ręce nakrętkę. Dotyka nakrętką poszczególnych części ciała zaczynając od głowy (prawa ręka dotyka lewej strony). Następnie przełożenie nakrętki do lewej ręki i dotykanie nią prawej strony.

3. Wyczucie ciężaru
Dzieci kładą nakrętkę na podłodze. Przechodzą do lekkiego rozkroku powoli biorąc nakrętkę w ręce. Ruchy wykonują w taki sposób, jakby nakrętki były bardzo ciężkie. Próbują je przenieść w inne miejsce. Po wykonaniu zadania "bardzo się cieszą", że udało się im przenieść tak duży ciężar - ruchy żywe, wesołe.

4. Ćwiczenie z elementem czworakowania
Przed każdym dzieckiem leży nakrętka. Czworakując dzieci popychają nakrętkę rękami, kierując się w dowolną stronę sali. Co jakiś czas odpoczywają w dowolnej pozycji.

5. Ćwiczenie równowagi
Na środku sali naczycielka umieszcza ławeczki. Każda ławeczka oznaczona jest kolorem zgodnym z kolorem nakrętek (oznaczenie wewnątrz nakrętki). Dzieci zajmują miejsca przed ławeczkami zgodnie z kolorem. Kolejno wchodzą na ławeczkę, popychając stopą leżącą przez sobą nakrętkę.

6. Zabawa bieżna z elementem wyścigu
Ustawienie jak w poprzednim ćwiczeniu. Dzieci kolejno biegną do ławeczki, kładą swoją nakrętkę, obiegają ławeczkę i wracają na swoje miejsce (nakrętki kładą jedna na drugą).

7. Zabawa Oddaj.
Dzieci tworzą pary, siadając twarzami do siebie w dużych odległościach. Jedno dziecko z pary kładzie nakrętki na otwartej dłoni (nałożone jedna na drugą). Zadaniem jest dojście do kolegi z pary w taki sposób, żeby nakrętki nie spadły na podłogę. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy zwracając uwagę, żeby nakrętki były przenoszone raz na prawej, raz na lewej dłoni.

8. Rzuty
Nauczycielka trzyma w rękach dużą obręcz. Za obręczą kładzie materac. Dzieci kolejno rzucają nakrętkę w taki sposób, aby trafiła ona w obręcz i upadła na materac.

9. Skoki
Dzieci wspólnie z prowadzącą układają w poprzek sali linię z nakrętek. Z miejsca pojedynczo przeskakują przez nią.

10. Ćwiczenie wyprostne
Dzieci dobierają się parami. Jedno przechodzi po przysiadu skrzyżnego. Drugie stoi przed nim trzymając w rękach dwie nakrętki i unosząc wysoko ręce. Dziecko siedzące także unosi ręce wysoko w górę, nie odrywając pośladków od podłogi.

11. Ćwiczenie przeciw płaskiej stopie
Dziecko przechodzi do siadu. Nogi swobodnie wyciągnięte w przód. Próbuje palcami raz lwej, raz prawej stopy chwycić nakrętkę.

12. Zabawa Podaj dalej.
Dzieci siedzą w dużym kole. Nauczycielka wystukuje rytm, głośno wypowiadając liczby jeden, dwa. Na jeden dzieci kładą dłoń na nakrętce, na dwa przesuwają ją w stronę partnera znajdującego się po prawej stronie. Tempo reguluje prowadząca.

ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - POZOSTAŁE

 

Zes...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin