GIMNASTYKA_EGZAMIN.doc

(123 KB) Pobierz

I. Charakterystyka gimnastyki jako działu wf i materiału ćwiczebnego w gimn.

 

 

2. Kierunki gimn. (1952r.) :

a) g. podstawowa

b) sport gimn.

c) g. pomocniczo – specjalna

d) g. lecznicza

 

*wśród tych kierunków wydzielono szereg rodzajów gimnastyki:

Ø       g. podstawowa dla dzieci i młodzieży (dla dzieci w wieku przedszkolnym 3-6 l, w wieku młodszym szkolnym 7-10 l, średnim szkolnym 11-13 l, starszym szk. 14-18 tu w dwu odmianach dla chł.  i dz. )

Ø       g. podstawowa dla dorosłych (dla kobiet i mężczyzn)

Ø       g. dla osób w wieku starszym

 

a) g. podstawowa – zadania:

Ø       dostarczenie ćw. w zależności od wieku, płci, przyg. fiz. szeregu bodźców wszechstronnego rozwoju fiz.

Ø       kształt. u ćw szeregu nawyków ruchowych o podstawowym znaczeniu dla życia, pracy, zdrowia

Ø       harmonijne rozwijanie org, tj. ukł ruchowego oraz czynn wegetatywnych i nerwowych

Ø       wdrażanie praktycznego stosowania nabytych nawyków ruchowych w różnych warunkach i sytuacjach życiowych

 

b) sport gimnastyczny – zadania:

Ø       rozwijanie i doskonalenie określonych umiejętności ruchowych do poziomu mistrzostwa sportowego i osiągnięcie możliwie najwyższej oceny na zawodach sport

Ø       celem wysokiej specjalizacji jest:

-opanowanie tech. sportowej i systematyczne jej doskonalenie

-maks. rozwój funkcji org. i osiągnięcie możliwie najwyższego rozwoju zdol. psycho- motorycznych

-przyg. psychiczne i taktyczne do startu w zawodach określonym rodzaju sportu gimn

 

c) g. pomocniczo – specjalna, istnieją dwa rodzaje:

1.       g. pomocnicza w sporcie – w ramach potrzeb poszczególnych dysc. sportowych

Ø       ma na celu wszechstronny rozwój fiz. sportowców, przez doskonalenie zdol. motorycznych

Ø       celem jest osiąganie najlepszych wyników w wybranej dyscyplinie

Ø       środkami są ćw kształtujące zdol. motoryczne i wolicjonalne potrzebne w wybranych dyscyplinach sportowych

2.       g. specjalna w zakładach pracy

Ø       celem jest odnowa fiz. i psychiczna  oraz regeneracja sił org. człowieka znużonego pracą zawodową

Ø       polega na stosowaniu podczas przerw w pracy odpowiednio dobranych i prowadzonych zestawów ćw gimn

Ø       wywierają pozytywny wpływ:

- zmniejszenie ilości nieszczęśliwych wypadków

- usprawnienie proc. produkcji i podniesienie wydajności pracy

- przeciwdziałanie zniekształceniom zawodowym postaw ciała

- zahamowanie rozwoju chorób zawodowych

 

d) g. lecznicza – zadania:

Ø       leczenie ruchem przez stosowanie odpowiedniego systemu ćw ogólnych i specjalnych

Ø       w zależności od celu stosuje się ćw: profilaktyczne – zapobiegawcze, korekcyjne – usuwające wady, rehabilitacyjne – przyspieszające powrót do zdrowia.

 

6. Kryteria podziału:

Ø       podział  somatyczny – anatomiczny (wpływ na sylwetkę – postawę ciała):

1.       ćw ramion i pasa barkowego

2.       ćw głowy i szyi oraz tułowia – brzucha i grzbietu

3.       ćw nóg

 

* w tym podziale uwzgl. się odniesienie do poszczególnych płaszczyzn, (choć istnieje wiele ćw złożonych, wykonywanych w kilku płaszcz.(np.: skrętoskłony, krążenia tułowia))

1.       ćw w płaszczyźnie strzałkowej – w przód, w tył (skłony, wymachy w przód i w tył)

2.       ćw w płaszczyźnie czołowej – w bok, w lewo, w prawo (skłony, wymachy, wypady)

3.       ćw w płaszczyźnie poziomej (poprzecznej) – skręty w lewo, w prawo

 

Ø       podział fizjologiczny (rodzaj skurczów mm występujących w czasie pracy mm.), wyróżnić można następujące rodz. skurczów:

1.       izometryczny – zmiana napięcia mm, bez zmiany jego długości

2.       izotoniczny – zmiana długości mm, bez zmiany napięcia

3.       auksotoniczny – równoczesna zmiana napięcia i długości mm ( najczęściej występujący w praktyce)

*wyróżnić można ćw

-statyczne (praca izometryczna)

-dynamiczne (praca auksotoniczna – koncentryczna i ekscentryczna)

 

Ø       podział strukturalny, uwzgl. strukturę ruchów:

1.       ćw cykliczne – charakteryzuje się powtarzalnością tych samych faz ruchu (bieg, chód, serie wymachów, podskoków, ćw powtarzanych wielokrotnie w pełniej zgodności co do drogi i czasu trwania

2.       ćw acykliczne o pełnej dowolności występujących po sobie sekwencji ruchowych, ćw wolne, akrobatyczne, na przyrządach, skoki, rzuty – każde ćw stanowi zamknięte działanie ruchów, wykonywane jednorazowo

3.       ćw mieszane stanowiące połączenie r. cyklicznych i acyklicznych, np. skoki gimn. i akrobatyczne z rozbiegu

4.       ćw symetryczne i asymetryczne uwzględniające położenie tych samych części ciała wzgl. osi symetrii, jeżeli przyjmie się, że jest to oś podłużna to będą to również wymachy, krążenia, skurcze ramion w tym samym kierunku. Asymetrycznymi ćw będą wznosy, wyprosty, wymachy, krążenia w różnych kierunkach.

 

Ø       podział wg działania sił zewn:

1.       ćw czynne – wykonywane dzięki pracy mm ćwiczącego, pokonywanie siły ciężkości własnego ciała, oporu współćw, sprzętu: przyborów, przyrządów, siłę tarcia itp.

2.       ćw bierne wykonywane na zasadzie wykorzystywania sił zewn. takich jak:

- siła ciężkości

- dodatkowe obciążenie przyborami

- akt. działanie współćw.

3.   ćw czynno – bierne połaczenie w/w.

 

Ø       podział psychomotoryczny – funkcjonalny, uwzgl. funkcje, jakie mają do spełnienia (czemu służą). Ćwiczenia kształtujące :

1.       siłę statyczną i dynamiczną

2.       szybkość

3.       wytrzymałość

4.       gibkość

5.       zwinność i zręczność

6.       równowagę

 

Ø       podział stosowany:

1.       ćw porządkowo – dyscyplinujące (musztra, kolumny ćwiczebne, zabawy porządkowo – dyscyplinujące )

2.       ćw kształtujące (wolne ind; ze współćw.; z przyborami podręcznymi np. woreczki, gazety, krążki i standardowymi np. piłki, laski, skakanki, ciężarki, rolery; na przyrządach typu szwedzkiego: na drabinkach i ławeczkach gimn.)

3.       ćw użytkowo – sportowe (utylitarne: chody, biegi, skoki, czołgania, wspinania, dźwigania,  rzuty i chwyty, zwinnościowo – akrobatyczne , równoważne, w zwisach i podporach – na przyrządach, skoki gimn. )

4.       ćw uzupełniające (rozluźniające i relaksacyjne, korektywne, zabawy i gry gimn.

 

* dodatkowo do pyt. 7 charakterystyka ćw.

 

8. Zasady opisywania i zapisywania ćw. /

Przy dokonywaniu opisu ćw wolnych lub na przyrządach należy uwzgl. następującą kolejność:

Ø       PW – układ ciała lub też ustawienie ćw przed rozpoczęciem ćw ( z postawy, z klęku podpartego poprzek, pobok itp.)

Ø       NAZWA RUCHU – np. wymyki, wspierania

Ø       SPOSÓB WYKONANIA – siłą, zamachem, szybko, wolno

Ø       KIRUNEK RUCHU – w lewo, w tył, w górę

Ø       PK – np. do podporu tyłem

 

*podstawową zasadą jest unikanie powtarzania określeń lub opisów elem. oczywistych

*dla przejrzystości i jasności należy zapisywać w dwojaki sposób: słownie i za pomocą rysunków ( sylwetki kreskowe ) – konieczne jest w nim przedstawienie pośrednich faz ruchu.

 

9. Pozycje wyjściowe do ćw wolnych i na przyrządach.

Ø       Główne PW : postawa, klęk, siad, leżenie, podpór, zwis oraz podpory i zwisy mieszane

Ø       Grupy PW :

a)       Pozycje wysokie: postawa zwarta, w rozkroku, wykroku, zakroku, jednonóż; zmieniając położenie nóg i rąk można tworzyć kolejne podgrupy np. postawa rozkroczne ramiona w bok, na biodra lub na kark

b)       Pozycje półwysokie: przysiady i klęki wraz z ich odmianami np. przysiad podparty, unik podparty, klęk: obunóż, jednonóż, podparty, podparty jednonóż.

c)       Pozycje niskie: siady i leżenia przodem, tyłem, bokiem, leżenie przewrotne, przerzutne, podpory leżąc tyłem, przodem, bokiem

d)       Pozycje izolowane: ograniczają, izolują ruchy określonej części ciała (stawy), np. skłon w tył w siadzie na ławeczce zapobiega pogłębianiu lordozy lędźwiowej, którą pogłębia się wykonując skłon w tył w postawie (w siadzie blokuje się ruch w stawach biodrowych. Zalicza się tu: siady, klęki, klęki podparte, leżenia itp.

 

Ø       PW na przyrządach to zwisy i podpory, które dzielą się na:

a) wolne (gdy ciało jest podparte lub zawieszone tylko na rękach lub na nogach)

b) mieszane (gdy występują dwa punkty podporu lub zawieszenia np. przysiad zwieszony – zwis na rękach i podpór na nogach).

Wyróżniamy tu podział ze wzgl. na rozłożenie ciężaru ciała:

- postawy zwieszone – ciężar ciała jest równomiernie rozłożony

- zwisy postawne – ciężar ciała bardziej zwieszony, kąt tułowia do podłoża mniejszy niż     45 st.

- zwisy leżąc – ciało ćw jest usytuowane równolegle do podłoża

 

Ø       USTAWIENIE WZGLĘDNEM PRZYRZĄDU, uwzgl. się tu dwie linie:

- oś długą przyrządu oraz oś linii barkowej ćw – jeśli nie są one równoległe to mówi się o ustawieniu pobok (kółka, drążek) , jeśli linie te przecinają się mówi się o postawie poprzek

 

Ø       RUCHY WYKONYWANE NA PRZYRZĄDACH:

Zamachy lub wywijania – wahadłowy ruch tułowia wokół miejsca uchwytu

Huśtanie – wahadłowy ruch ćw razem z przyrządem (np. na kółkach)

 

*Ćw na przyrządach różnicuje sposób wykonania, wyróżnia się: ćw zamachowe, siłowe i wytrzymałościowe.

*Największą grupę tworzą zamachowe, wśród których zasadniczą część tworzą wspierania – przemieszczenie ciała z niższego położenia do wyższego, najczęściej ze zwisu do podporu przy dążeniu głową w przód, która osiąga najpierw najwyższe położenie.

*inną strukturę ruchy przedstawiają wymyki – przemieszczenia ciała z położenia niższego do wyższego, ale przy dążeniu nogami w przód, gdzie najpierw nogi osiągają najwyższe położenie.

 

*dalsza grupa to kołowroty – ruch obrotowy dookoła osi przyrządu z podporu do podporu poprzez chwilowy zwis, np. kołowrót w tył w podporze przodem lub z chwilowego podporu poprzez zwis np. kołowrót olbrzymi.

 

*inna liczna grupa to woltyże lub przemachy – są to szybkie przenoszenia nóg lub ciała nad przyrządem, wyróżnia się:

- wymachy – ruch jedną lub dwiema nogami i powrót do PW bez przenoszenia nad przyrządem

-przemachy – dzielą się na

a) okroczne – w przód, w tył, jednonóż

b) odwrotne – tułów odwrócony tyłem do przyrządu

c) zawrotne – tułów lub nogi zwrócone są przodem do przyrządu

d) odboczne – wykonywane wyłącznie obunóż, boczne ułożenie ciała wzgl. przyrządu

*przemachy kuczne i rozkroczne

- koła (okrężne ruchy obu nóg nad przyrządem) i nożyce (nogi wykonują jednocześnie ruch przeciwbieżny)

 

*skoki przez przyrządy i zeskoki z przyrządem, biorąc pod uwagę usytuowanie tułowia w stosunku do przyrządu:

- przodem do przyrządu – zawrotne

- tyłem do przyrządu – odwrotne

- bokiem do przyrządu – oboczne

 

*skoki nazwane od pozycji ciała przyjętej w locie to przeskoki:

- kuczne                                          - rozkroczne

- klęczne                                          - chyłkiem

- lotne                                                        - przewrotne

- wychwytem                                          - przerzutem

 

III. Metodyka gimnastyki

 

1. Metody nauczania gimnastycznych czynności ruchowych:

Ø       Metoda nauczania czynności ruchowych w całości (syntetyczna ) :

- ujęcie całościowe, nie naruszające zasadniczego schematu ruchu, jego wewnętrznego  układu i zasadniczego sensu, nie wykluczające jednocześnie ind. cech osoby wykonującej dany ruch

- znajduje zastosowanie w nauczaniu ruchów łatwych i prostych, które nie wymagają stosowanie ćw pomocniczych, np. stanowią ćw przygotowawcze do opanowania ruchów bardziej złożonych i trudniejszych

- w praktyce odnosi się do ćw wolnych i do ruchów naturalnych, których podstawowe elem. opanowane zostały w ciągu rozwoju osobniczego

 

Ø       Metoda nauczania czynności ruchowych częściami ( analityczna ) :

- ćwicząc określoną formę ruchu należy zwracać uwagę na opanowanie części , a nie ułamków całości

- poszczególne zadania, stawiane przed ćw powinny być samodzielnymi i zamkniętymi w sobie zadaniami ruchowymi – są one bardziej proste do wykonania niż cała czynność

- mimo, że pozornie wydłuża proces nauczania pozwala szybciej osiągnąć stawiany cel

- należy najpierw zapoznać z ruchem w całości, następnie nauczać poszczególnych jego części, aby w końcowym efekcie osiągnąć pożądaną całość

 

Ø       Metoda od całości przez szczegół do całości

- należy najpierw zapoznać ucznia z ruchem w całości, następnie nauczać i doskonalić zadania ruchowe, wchodzące w skład zadania głównego

- jest to swoista odmiana metody nauczania czynn. ruchowych częściami

- za pomocą tej metody można nauczać i doskonalić wykonywanie skoków gimn: np. w nauczaniu skoku rozkrocznego przez kozioł na wstępie wykonuje się z krótkiego rozbiegu skok rozkroczny przez niski kozioł lub przez współćw, następnie doskonali odbicie ze skoczni ( i równocześnie lądowanie ), wykonując skoki ponad przeszkodami (piłką lekarską, ławeczką, współćw,  w następnym etapie ćw wykonuje skoki rozkroczne przez coraz wyższy kozioł, coraz dalej odbijając się, z coraz wyższym zamachem ( lotem )

 

Ø       Metoda programowego uczenia się

- samodzielne uczenie się przez ucznia określonego zadania ruchowego ( ćw gimn. ) przy pomocy odpowiednich środków dydaktycznych: instrukcji, kart programowych, plansz, fotografii, kilogramów, filmów video czy komputera

 

Ø       Metoda problemowo – zadaniowa

- problem jest rodzajem zadania, którego uczeń nie może rozwiązać za pomocą posiadanych wiadomości, umiejętności czy nawyków; problem jest określoną relacją między zadaniem a zasobem wiedzy

- na sali gimn. można uczniom stawiać różnego rodzaju zadania problemowe, odnoszące się do sprawności, jak i nauczania nowych ćw – uczeń sam powinien dojść do tego jakie dobrać ćw pomocnicze, jaką stosować pomoc w poszczególnych fazach opanowywania ćw i w jaki sposób ( jaką techniką ) można je najszybciej wykonać

- metoda aktywizuje i motywuje  ich do uczenia się nowych  ćw

- uczy jak sobie radzić...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin