Narracja
Wysokoczuła taśma – głębia ostrości i wielopłaszczyznowe ujęcie. Dzięki temu możliwa była narracja syntetyczna charakteryzująca się dużym zaufaniem dla widza
Orson Welles, Obywatel Kane (1941)
Od końca lat 20stych stosowano jednoplanową inscenizację. W ramach jednego ujęcia mogło dziać się jednocześnie kilka istotnych sytuacji (stosowano redundancję).
Figury stylistyczne narracji filmowej:
(przejęły swoje nazwy z teorii literatury, mają także podobną konstrukcję)
1. Powtórzenie
Obraz lub układ obrazów zostaje powtórzony. Często służy to znaczeniu symbolicznemu.
2. Refren
Wielokrotne, rytmiczne powtórzenie w podobnych odcinkach czasu. Pełni funkcje rytmizacyjne.
3. Synekdocha
Część zamiast całości, np. pokazanie wieży Eiffla, co oznacza Paryż.
4. Antyteza
Zestawienie przeciwieństw, np.
· charakterze plastycznym (wizualnym) – pokazanie zimy i lata
· charakterze plastyczno – muzycznym - pokazanie ślubu + muzyka marsza żałobnego.
5. Eufemizm
Złagodzenie – stosowano je wtedy, gdy nie chciano pokazywać na ekranie czegoś, co mogłoby być zbyt szokujące. Dawniej forma ta była częściej stosowana (często dotyczyło to scen intymnych i brutalnych)
6. Elipsa
Często łączy się z eufemizmem. To pominięcie pewnych elementów filmu (np. widzimy jak ktoś wyjeżdża do pracy, a za chwile widzimy go już w biurze). Czasami w filmie trudno jest odróżnić elipsę o eufemizmu (zlewają się).
7. Metonimia
Zamiennia. Ma na calu zastąpienie jednego elementu innym elementem pozostającym z nim w uchwytnej zależności. Np. Pokazanie zdejmowania butów w sypialni (zbliżenie na buty) zastępuje pokazanie aktu seksualnego.
8. Hiperbola
Przesadnia. W latach 90tych nastąpiła m.in. hiperbolizacja przemocy w filmie.
gore / smuff-movie – to filmy zakazane od lat 70tych. Były to filmy początkowo filmy dokumentalne (świr zabijał przed kamerą człowieka i potem to rozpowszechniał). Później były to też filmy fabularne.
9. Peryfraza
Omówienie. Trudno czasem w filmie odróżnić peryfrazę od metonimii. Dotyczy ona czasami emocji, mówienia o uczuciach (stosowanie filmowego ekwiwalentu uczuć). Przyjmuje funkcję bezpośrednią – zamiast cos pokazać słyszymy omówienie tego.
10. Metafora
Metafora filmowa często myli się z symbolem. Zestawiane s tutaj dwa obrazy, które dzięki temu zestawieniu tworzą nowe znaczenie, a którego pojedynczo nie posiada żaden z nich.
11. Symbol
Prezentowany obraz zyskuje nowe znaczenie (znaczenie naddane), ale bez zestawiania dwóch obrazów.
12. Parabola (przypowieść)
To rozbudowany do roli narracyjnej symbol. Z reguły to jakaś prosta opowieść, która zyskuje dodatkowe znaczenie.
Gatunek filmowy
(Genologia filmu)
Początkowo przypisywano filmowi cechę ścisłego pokrewieństwa z literaturą. Teoria filmu zaczęła rodzić się już w latach 30stych XX wieku, ale w Polsce rozwój filmoznawstwa rozpoczął się ok. 1966 roku. W wielu dziedzinach początkowo sięgano do teorii literatury. Podobnie więc jak w literaturze możemy podzielić film na gatunki i rodzaje literackie.
Rodzaje filmowe
Gatunki filmowe
Film fabularny
komedia:
pomyłek
sytuacyjna
romantyczna
czarna komedia
slapstick
western
przygodowy
historyczny
płaszcza i szpady
melodramat
romans
film grozy (horror)
sensacyjny
musical
dramat
wojenny
familijny
fantasy
szpiegowski
gangsterski
kryminalny
kostiumowy
film gangsterski
psychologiczny
science-fiction
thriller:
satanistyczny
wampiryczny
Film dokumentalny
niefikcjonalny:
oświatowy:
dydaktyczny
popularno-naukowy:
przyrodniczy
podróżniczy
naukowy
audiowizualny
dokument czysty
aktod