Steinmann Abc Starego Testamentu.txt

(78 KB) Pobierz
Werner Steinmann


ABC Starego Testamentu

T�umaczenie:
 Zofia Brzostowska

Tytu� orygina�u:
 Kleines Bibel - abc zum Alten Testament

Wydawnictwo Kerygma

Lublin 1992

Przedmowa do wydania polskiego

Wydawnictwo Kerygma oddaje w r�ce polskiego czytelnika "ABC "Starego 
"Testamentu. Ksi��ka ta jest �ci�le zwi�zana z profilem tej m�odej jeszcze 
oficyny.

"ABC "Starego "Testamentu, jak pedagog elementarnej szk�ki biblijnej, 
pragnie prowadzi� pocz�tkuj�cego ucznia w arkana Starego Przymierza, kt�re 
pe�ne jest tajemnic i znak�w zapytania. Dlaczego zaczynamy od Starego 
Testamentu? Najpierw dlatego, �e jest on ca�y skoncentrowany na Chrystusie 
i do Niego prowadzi: "Ekonomia zbawienia w Starym Testamencie by�a przede 
wszystkim nastawiona, by przygotowa�, proroczo zapowiedzie� (por. �k 24, 
44; J 5, 39; I P 1, 10) i rozmaitymi obrazami typicznymi oznaczy� (por. 
1 Kor l0, 11) nadej�cie Chrystusa Odkupiciela wszystkich oraz Kr�lestwa 
mesja�skiego" (KO 15). Stary Testament jest naturalnym wprowadzeniem do 
Nowego Testamentu. Ojcowie Soboru, powo�uj�c si� na �w. Augustyna ucz�, �e 
Nowy Testament by� ukryty w Starym, a Stary w Nowym znalaz� wyja�nienie (KO 
16).

Ale, by� mo�e, kto� zapyta dlaczego "ABC a nie inna ksi��ka? W j�zyku 
polskim jest wiele s�ownik�w biblijnych obejmuj�cych ca�� Bibli� lub tylko 
Nowy Testament, brak natomiast s�ownika Starego Testamentu. Nie jest to 
jednak racja najwa�niejsza. Wszystkie istniej�ce w Polsce tego rodzaju 
publikacje adresowane s� do czytelnika z pewnym przygotowaniem biblijnym. 
Nasze "ABC "Starego "Testamentu przeznaczone jest dla raczkuj�cych w wiedzy 
�wi�tej Ksi�gi, dla prawdziwych przedszkolak�w biblistyki. Mo�na by je 
nazwa� pierwszym elementarzem Starego Testamentu. Jak ka�dy elementarz z 
prawdziwego zdarzenia jest ono tak�e ilustrowane. Przyst�pno��, to pierwsza 
jego cecha.

Zawiera tylko 86 hase�, ale s� one tak dobrane, �e przybli�aj� 
najwa�niejsze postacie i tematy dziej�w zbawienia Starego Przymierza. 
Wszystkie has�a wychylone s� w przysz�o�� ku Nowemu Testamentowi, ku 
Chrystusowi. W tym elementarzu biblijnym nie ma nic z be�kotu 
teologicznego; napisany jest prostym, obrazowym j�zykiem biblijnym. Liczne 
odwo�ywanie si� do miejsc biblijnych mo�e by� pomocne w pog��bianiu lektury 
Pisma. Zwi�z�o�� to druga cecha "ABC "Starego "Testamentu.

Autorem tego udanego elementarza Starego Testamentu jest protestant, do 
kt�rego w pe�ni mo�na odnie�� s�owa Soboru Watyka�skiego II o "rozmi�owaniu 
w Pi�mie �wi�tym braci od��czonych" i o "ci�g�ym i wnikliwym studiowaniu 
tych �wi�tych kart". "ABC "Starego "Testamentu jest owocem owego 
rozmi�owania w s�owie Bo�ym i wnikliwego studium. St�d ekumeniczno�� jest 
trzeci� cech� tego ma�ego przewodnika po Starym Przymierzu.

Wydawnictwo Kerygma i ni�ej podpisany �ywi� nadziej�, �e "ABC "Starego 
"Testamentu, podobnie jak "Humor "Ojc�w "pustyni, znajdzie licznych 
czytelnik�w i sympatyk�w.

"Niedziela "M�ki "Pa�skiej, "1992

ks. J�zef Kudasiewicz





Od Wydawcy





Udost�pniaj�c polskiemu czytelnikowi ksi��k� niemieckiego autora Wernera 
Steinmanna "Das "Kleine "Bibel-ABC "zum "Alten "Testament, chcemy zwr�ci� 
uwag� czytelnika na pewne odst�pstwa od orygina�u wynik�e z konieczno�ci 
przystosowania tej ksi��ki dla odbiorcy z formacj� katolick�. W zwi�zku z 
tym czytelnikowi "ABC "Starego "Testamentu nale�y si� kilka s��w 
wyja�nienia:

1. "ABC "Starego "Testamentu, jako ksi��ka autora protestanckiego, 
przyjmuje tzw. kr�tszy, �ydowski kanon ST (39 ksi�g), czyli tylko tzw. 
Ksi�gi protokanoniczne. Ko�ci� Katolicki natomiast przyjmuje kanon d�u�szy 
wraz z Ksi�gami deuterokanonicznymi (46 ksi�g), do kt�rych nale��: Tb, Jdt, 
Ba, 1-2 Mch, Mdr, Syr. I te ostatnie uwa�a za �wi�te i kanoniczne.

2. W zwi�zku z tym w ha�le "M�dro��" pomija autor Ksi�gi M�dro�ci i 
Syracha. M�wi�c natomiast o nie�miertelno�ci duszy, twierdzi, �e idea ta 
jest obca ST. Ksi�gom protokanonicznym tak, ale jest ona obecna w Ksi�dze 
M�dro�ci (Mdr 3, 1-20).

3. W ha�le "Chaos" wzmianka jest o dwu sposobach interpretacji. Egzegeza 
katolicka opowiada si� za pierwsz� mo�liwo�ci�, tj. za stworzeniem �wiata z 
nico�ci ("ex "nihilo).

4. Cytowane teksty Pisma �w., nazwy biblijne oraz miejsca odsy�aj�ce do 
Pisma �w. zosta�y zaczerpni�te z przek�adu "Biblii "Tysi�clecia ["Pismo 
"�wi�te "Starego "i "Nowego "Testamentu. "Biblia "Tysi�clecia. 
Pozna�-Warszawa 1982].

Wszystkim, kt�rzy przyczynili si� do powstania "ABC "Starego "Testamentu 
Wydawca chcia�by z�o�y� serdeczne podzi�kowania. Przede wszystkim Ks. Prof. 
dr hab. J�zefowi Kudasiewiczowi (KUL) za napisanie "Przedmowy do wydania 
polskiego" zach�caj�cej do lektury tego s�ownika, a tak�e za wiele cennych 
uwag. Szczeg�lne wyrazy wdzi�czno�ci nale�� si� r�wnie� Ks. Prof. dr hab. 
Ryszardowi Rubinkiewiczowi (KUL) za konsultacje merytoryczne przy 
opracowywaniu redakcyjnym. Jeste�my przekonani, �e za��czone mapy, wykonane 
przez mgr Teres� Bednar�, oraz tablice chronologiczne wa�niejszych wydarze� 
biblijnych Starego Testamentu i z historii powszechnej podnios� znacznie 
atrakcyjno�� wydawnictwa i pozwol� przybli�y� czytelnikowi zagadnienia i 
�wiat Biblii.

"Lublin, "maj "1992





Od Autora





"ABC "Starego "Testamentu nie jest s�ownikiem biblijnym w potocznym 
sensie. Czytelnik nie znajdzie tutaj odpowiedniego artyku�u przy ka�dym 
ha�le. To, co znajdzie to wyb�r najwa�niejszych i najbardziej 
interesuj�cych poj��, nazw i zdarze�, wyja�nionych kr�tko, rzeczowo i 
zrozumiale.

Wprowadza ono w �wiat wyobra�e� i wiary Starego Testamentu, opiera si� na 
rezultatach wsp�czesnych bada� biblijnych. W wyja�nieniach �wiadomie unika 
si� �argonu naukowego. Wyra�enia, zwroty lub nazwy, szczeg�lnie wa�ne, "ABC 
wyodr�bnia w has�o i w odpowiednim miejscu obja�nia. Informacje �r�d�owe 
historyczne i teologiczne pomog� w wyja�nieniu i zrozumieniu Starego 
Testamentu.

Przegl�danie "ABC a w konsekwencji czytanie Biblii mo�e prowadzi� do 
dalszej lektury i zainteresowania si� jej zagadnieniami. Celem i zamys�em 
tej ksi��ki jest umo�liwienie i zach�cenie do lektury Biblii.

"Hamburg, "maj "1989

Werner Steinmann







Has�a







Abraham Abram



Jeden z praojc�w *Izraela (Rdz 12, 1-22;19); wraz ze swoim plemieniem 
nale�a� do grupy w�drownych nomad�w. Mieszkali oni w namiotach i zale�nie 
od p�r roku przemieszczali si� ze swoimi stadami owiec i k�z mi�dzy 
pustynnymi i uprawnymi terenami Palestyny (ok. 1800 r. prz. Chr.). Punktem 
centralnym opowie�ci o Abrahamie s� Bo�e *obietnice. Dotycz� one obj�cia 
ziemi i zrodzenia potomstwa; stanowi� przewodni motyw wszystkich opowiada�. 
Izrael widzi w Abrahamie swojego praojca (Rdz 12, 4-8; Iz 51, 2). Na 
przyk�adzie Abrahama �w. Pawe� udowadnia, �e B�g usprawiedliwia cz�owieka 
dzi�ki jego wierze (Rz 3, 21-4, 25).





Adam



W Biblii nie wyst�puje nigdy jako imi� w�asne, ale w podstawowym 
znaczeniu jako "cz�owiek" lub "ludzko��". Fragmenty Ksi�gi Rodzaju (Rdz 1, 
1-2. 4a; 2, 4b-25; *stworzenie �wiata) m�wi� o stworzeniu przez Boga 
�wiata i cz�owieka. Cz�owiek powo�any do �ycia jako m�czyzna i kobieta ma 
szczeg�lne miejsce w�r�d Bo�ych stworze�. Jest odpowiedzialny za dobre 
obchodzenie si� z ziemi� i za wszystko, co na niej �yje (Rdz 1, 28).





Amos



By� jednym z wielkich prorok�w *Izraela obok *Ozeasza, *Izajasza i 
*Micheasza. Amos pochodzi� z Tekoa, ma�ej miejscowo�ci na kra�cu Pustyni 
Judejskiej. Dzia�a� za czas�w *Jeroboama II ok. 760 r. prz. Chr. 
prawdopodobnie tylko kilka miesi�cy na p�nocy (Samaria, Betel, Gilgal). 
Nie by� on zawodowym prorokiem, lecz pasterzem byd�a, a tak�e zajmowa� si� 
nacinaniem sykomor (Am 1, 1; 7, 14). Mo�na go nazwa� wykszta�conym, 
znaj�cym �wiat Izraelit�. Prawdopodobnie nale�a� do grona starszyzny, 
odpowiedzialnej za orzeczenia s�dowe w swoich rejonach. Spos�b m�wienia 
Amosa jest obrazowy, gwa�towny, czasem drastyczny (Am 2, 1 n; 4, 1 n). 
Swoje wyst�pienia prorockie usprawiedliwia� bezpo�rednim powo�aniem go 
przez Boga (Am 4, 3-8; 7, 15). Amos zapowiada� upadek pa�stwa p�nocnego 
jako s�d Boga. Wyg�asza� mowy przeciw �amaniu Prawa i chciwo�ci (Am 3, 
10), uciskowi i wykorzystywaniu biednych (Am 4, 1), fa�szywej s�u�bie 
Bogu (Am 4, 4-5). Amos nie oczekiwa� ju� �adnego *nawr�cenia si� narodu do 
*Jahwe. Po trzyletnim asyryjskim obl�eniu Samaria pad�a w 722 r. prz. 
Chr., a Efraim sta�o si� asyryjsk� prowincj�.





Arka Przymierza



U dawnych Izraelit�w przedmiot kultu o wielkim znaczeniu; pierwotnie w 
czasach w�dr�wek Izraelit�w by�a w�druj�c� razem z nimi �wi�to�ci� (Lb 10, 
33; 14, 44). Mia�a ona kszta�t skrzyni (Pwt 10, 1.3) z d�ugimi dr��kami 
do noszenia (1 Krl 8, 7 n), s�u�y�a do przechowywania tablic z 
przykazaniami (Pwt 10, 1 nn; 31, 9.25 nn). Arka zapewnia�a w szczeg�lny 
spos�b obecno�� *Jahwe (Lb 14, 42), dlatego noszono j� podczas wojny, a 
tak�e przy poszukiwaniu nowych pastwisk. P�niej s�dzono, �e arka jest 
r�wnie� tronem Boga, kt�ry jest obecny chocia� niewidzialny (1 Sm 4-6; 2 
Sm 6; Jr 3, 16). Tu po��czy�y si� stare wyobra�enia izraelskie z 
kananejskimi. Dzi�ki temu, �e *Dawid wprowadzi� ark� do *Jerozolimy (2 Sm 
6), uczyni� z nowej stolicy pa�stwa tak�e religijne centrum Izraela. Arka 
zosta�a zniszczona przez *Nabuchodonozora II podczas zburzenia Jerozolimy w 
5878586 r. prz. Chr.





Baruch



Pochodzi� z mo�nej rodziny jerozolimskiej (Jr 32, 12; 51,59); by� 
pisarzem lub sekretarzem. Wsp�pracowa� w opracowywaniu Ksi�gi Jeremiasza. 
�ycie Barucha by�o �ci�le powi�zane z �yciem proroka Jeremiasza. W 605 r. 
prz. Chr. Jeremiasz podyktowa� mu swoj� zapowied� s�du, kt�rej nie m�g� 
wyg�osi� w �wi�tyni z powodu zakazu przemawiania (Jr 36, 1-8). Wkr�tce 
potem Baruch odczyta� w �wi�tyni zapowied� maj�cych wydarzy� si� 
nieszcz��, pr...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin