SEKWENSER CAKEWALK.doc

(1023 KB) Pobierz


 

SEKWENSER CAKEWALK
PROFESSIONAL v. 3.00 .

Czyli opis prawie wszystkich funkcji sekwensera i wiele wskazówek praktycznych.
(autorstwa W. Orkiszewskiego)

1. Dane ogólne
2. Instalacja i konfiguracja programu
2.1. Ustawienia "Devices"2.2. Ustawienia "Instruments" 2.3. Ustawienia "Colors" 2.4. "Auto Activate" 2.5. "Auto Save"2.6. "Remember Layout"
3. Listwa Główna
3.1. Główne Liczniki Pozycji 3.2. Przyciski "Realtime"3.3. Lokatory - Wskaźniki Pozycji 3.4. Pole Tempa 3.5. Pole Pięciolinii
4. Okno Track/Measure
4.1. Name 4.2. Status 4.3. Loop 4.4. Key+ 4.5. Vel+ 4.6. Time+ 4.7. Port 4.8. Chn 4.9. Bank4.10. Patch 4.11. Vol 4.12. Pan 4.13. Size 4.14. Menu podręczne "Track" 4.15. "Measure"4.16. Menu podręczne "Measure"
5. Okno "Piano Roll"
5.1 Siatka "Piano Roll"5.2 Przyciski okna "Piano Roll" 5.3 Pole "Velocity" 5.4 Pole Klawiatury
6. Okno "Event List"
6.1. Operacje w oknie "Event List" 6.2. Praktyczne stosowanie komunikatów midi
7. Okno "Staff"

8. Okno "Controllers"

9. Okno "Event Filter"
9. Okno "Tempo"
10. Okno "Markers"

11. Okno "Faders"

12. Okno "Play list"

13. Menu "File"

14. "Quantize"

15. "Groove Quantize"

16. Menu "Edit"

17. Menu "View"

18. Menu "Insert"

19. Menu "Realtime"

20. Menu "Mark"

21. Menu "Go To"

22. Menu "Track"

23. Menu "Settings"

 

1. DANE OGÓLNE

Program sekwenserowy Cakewalk Professional 3.00 jest wielofunkcyjnym urządzeniem oferującym obsługę 16 urządzeń midi na 16 kanałach wykorzystujących max. 256 śladów. Zapisuje i czyta pliki *.mid w formacie midi 0 i midi 1 oraz w formacie własnym *.wrk. Program posiada duże możliwości edycyjne zważywszy na jego małą wielkość i jest całkowicie wystarczalny do muzycznych produkcji midi. Jest to wersja programu z lat 1992-1994 napisana pod system Windows 3.1. Utrudnieniem w tej wersji jest wyświetlanie poprawnie nazw plików do 8 znaków. Powyżej tej cyfry nazwy są wyświetlane w sposób skrótowy. Należy jednak zauważyć, że 8 znakowe nazwy zupełnie wystarczają do identyfikacji utworu i zapewniają poprawne ich odczytanie we wszystkich urządzeniach i instrumentach midi. Ponad to niektóre funkcje programu zostają zachowane tylko w pliku formatu "wrk". Producentem programu jest firma Twelve Tone Systems, Inc. Nowsze wersje tego programu umożliwiają dołączenie do sekwencji midi ścieżek audio. Seria programów Cakewalk mieści się w ścisłej światowej czołówce programów do midi. Są to programy w pełni profesjonalne a zarazem przystępne w obsłudze.


 

2. INSTALACJA I KONFIGURACJA PROGRAMU

2.1. Ustawienia "DEVICES"

W celu przygotowania programu do pracy należy wybrać urządzenia midi portu wyjściowego, które będą odbierały komunikaty midi przy odtwarzaniu utworu z sekwensera oraz urządzenia midi portu wejściowego, przez które program będzie odbierał komunikaty przy nagrywaniu utworów. Dostęp do okna konfiguracji z menu: Settings > MIDI Devices. Port wyjściowy opisany jest jako Output a port wejściowy jako Input. Przy wyborze urządzenia ".. Midi Out" komunikaty midi są transmitowane do wyjścia midi na zewnątrz karty dźwiękowej. Przy wyborze urządzenia ".. Midi In" komunikaty midi będą "przychodziły" do wejścia midi znajdującego się na gnieździe karty dźwiękowej. Typowym przykładem jest połączenie tych gniazd z instrumentem klawiszowym posiadającym gniazda MIDI. Sygnały midi "wychodzą" z komputera gniazdem Out na zewnątrz do instrumentu (na gniazdo instrumentu In) i sterują instrument lub instrument swoim gniazdem Out steruje gniazdo In na karcie dźwiękowej komputera. Dostępne urządzenia wejściowe i wyjściowe zainstalowane w komputerze program wykrywa sam i przedstawia je do wyboru w oknie MIDI Devices. Przy wyborze MIDI synth dla Out, muzykę usłyszymy w głośnikach komputera gdyż wówczas sterowany będzie syntezator midi karty dźwiękowej naszego komputera. Jeżeli zaś komputer byłby wyposażony w dwie karty dźwiękowe wówczas dla wyjścia Out moglibyśmy zaznaczyć kilka urządzeń jednocześnie. Wtedy w oknie "Track/Measure" kolumna "Port" istnieje możliwość przydzielenia do jednego kanału midi innego z dostępnych urządzeń wyjściowych niż do drugiego kanału. Daje to możliwość przyłączenia do komputera więcej niż jednego instrumentu i rozdział kanałów na kilka instrumentów.

"Timing Precision" to pole pozwalające lepiej dostosować klasę komputera. Jak widać program na dzisiejsze czasy nie jest wymagający. Przycisk "Move Selected Devices to Top" przesuwa wybrane urządzenia na początek listy.

2.2. Ustawienia "INSTRUMENTS"

Warto również określić sposób nazywania przez program brzmień i kontrolerów oraz sposób wyświetlania nut w oknie Piano Roll. Brzmienia jak i kontrolery midi mogą być określane nazwą lub numerem. Z kolei w oknie Piano Roll w lewej jego części może znajdować się klawiatura lub numer klawisza lub nazwa instrumentu perkusyjnego. Nuty obrazowane w tym oknie mogą mieć kształt paska długością wyrażającego wartość nuty lub mogą mieć kształt punktu. Definiowanie tych ustawień dokonuje się w oknie dostępnym przez menu:Settings > Instruments

Lewe pole wyboru okna Assign Instruments przedstawia port i kanał, któremu przypiszemy nazwę instrumentu z prawego pola wyboru. Dla przykładu wszystkim 16 kanałom 1 portu wybieramy instrument Generic (Patches 0-127). Następnie klikamy klawisz Define Instruments.

W otwartym oknie Define Instruments w polu Instruments wybieramy Generic (Patches 0-127), w polu Uses the Patch Names wybieramy 0..127 i w polu Uses the Note Names wybieramy Diatonic. Wybór zatwierdzamy klawiszami OK. Zgodnie z tym wyborem barwa będzie określana numerem (przy wpisywaniu numeru barwy numer nie zamieni się w nazwę barwy). Z lewej strony okna Piano Roll zobaczymy klawisze (Diatonic). Nuty będą miały kształt paska (nie zaznaczone pole drums w oknie Define Instruments). Kontrolery w oknie Event List będą uwidocznione numerem i nazwą dzięki ustawieniu Controller Names: Standard.

2.3. Ustawienia "COLORS"

Ustawienia Colors służą do przyporządkowania kolorów wybranym elementom okien programu. Dzięki tej prostej funkcji praca z programem staje się dużo prostsza. Wyznaczenie liniom początkowym taktów i liniom wyznaczającym oktawy innej barwy niż pozostałym liniom siatki w oknie Piano Roll znakomicie ułatwia wzrokowe ustalenie położenia nuty. Z kolei wyróżnienie komunikatów midi kolorami w zależności od typu komunikatu znaczenia przyśpiesza odnajdywanie poszukiwanych komunikatów przy przewijaniu okna Event List. Dostęp do funkcji z menu jest następujący: View > Options > Colors. Linie wewnętrzne to Rules a taktowe i oktawowe to Major Rules. Typy komunikatów zaczynają się wyrazem Events. Kontrolery w graficznym oknie "Controllers" i kolor paska nuty w oknie Piano Roll to Values. Drawing i Erasing to kolor pola powstającego przy graficznym (rysunkowym) wyznaczaniu wartości kontrolerów lub przy ich usuwaniu.



 

2.4. "Auto Activate"

Przy otwarciu kilku okien przechodzenie pomiędzy nimi odbywać się może w sposób standardowy czyli poprzez klikanie na wywoływane okno lub poprzez tylko najechanie kursorem myszy na potrzebne nam okno. Wówczas należy zaznaczyć funkcję "Auto Activate" dostępną z menu: View > Options

2.5. "Auto Save"

Jest to funkcja automatycznego zapisywania pliku o nazwie "Autosave.wrk". Funkcja umożliwia ustalenie co ile minut nastąpi autozapis (Minutes) lu po ilu zmianach edycyjnych (Changes). Jeżeli w obu przypadkach wybierzemy "0" funkcja będzie nieaktywna. Automatyczny zapis chroni naszą pracę przed utratą wskutek braku zasilania albo awarii naszego komputera albo naszego błędu operatorskiego. Dzięki opcji czasowej tracimy tylko pracę najwyżej z liczby minut wpisanych do pola "Minutes". Okno funkcji otwiera się z menu Settings

2.6. "Remember Layout"

(Pamiętaj rozmieszczenie) Działanie tej funkcji polega na zapamiętaniu przy ostatnim zamknięciu pozycji i wielkości okien roboczych. Przy ponownym otwarciu parametry okien będą zachowane. Jeżeli zaznaczymy tą funkcję to później przy jej odznaczaniu program zapyta nas czy przywrócić ustawienia domyślne. Wybranie "OK" spowoduje anulowanie poprzednich ustawień i przywołanie ustawień fabrycznych. Wybranie "No" spowoduje, że ostatnie własne ustawienia będą zachowane i od tej pory zmiany nie będą rejestrowane. Dostęp do funkcji z menu: View > Options




 

3. Listwa Główna

Listwa Główna jest stałym elementem widocznym niezależnie od aktualnie otwartych okien. W jej budowie można wyodrębnić kilka grup narzędzi o podstawowym znaczeniu funkcyjnym dla sekwensera. Tak wię są to liczniki pozycji, przyciski czasu rzeczywistego czyli przyciski Play, Record, Rewin, Step Record, Auto Shuttle, Record Mode, Panic. Dalej umiejscowione są pola 2 lokatorów, przyciski i pola regulacji tempa, pole z pięciolinią wskazujące metrum i sygnaturę. Listwę można chwycić myszką za pasek będący górną krawędzią tej listwy i przemieścić w inne miejsce okna sekwensera.

3.1. Główne Liczniki Pozycji

Narzędzie to służy do określenia miejsca w sekwencji, w którym aktualnie znajduje się główny lokator (kursor). Miejsce to, czyli pozycja, jest określane 3 elementowym licznikiem taktów znajdującym się w górnej części na czarnym tle. Pierwszy element wskazuje bieżący numer taktu drugi pokazuje numer nuty wynikającej z licznika metrum w tym takcie i trzeci element tego licznika pokazuje bieżącą część ćwierćnuty tzw. frakcję. Istnieje możliwość podziału ćwierćnuty na max. 480 części (ticks). Ilość części na jakie jest podzielona ćwierćnuta określa się w menu: Settings > Timebase. Oprócz funkcji informacyjnej licznik ten umożliwia skok do wybranej pozycji. W tym celu należy po prostu kliknąć w licznik co spowoduje otwarcie okna dialogowego "Go To" (idź do) po czym wpisujemy numer taktu i zatwierdzamy klawiszem "OK". Analogicznie działa dolny licznik z tą różnicą, że pozycję wyświetla w postaci upływu czasu od początku sekwencji. Czas tego licznika przedstawiony jest w formacie: godzina : minuta : sekunda : klatka (frame). Ilość klatek może wynosić 24, 25 lub 30. Wybór tej ilości dokonuje się po przez kliknięcie w małe dolne lewe pole licznika. Pojęcie klatki związane jest z synchronizacją za pomocą kodów czasowych MTC (Midi Time Code) a jej odmiana kod SMPTE służy do synchronizacji sekwencji z urządzeniami wizualnymi. Ponieważ sekwencje midi w typowych zastosowaniach raczej nie jest synchronizowana z obrazem więc ustawienia klatek są bez znaczenia. Opisane liczniki mogą być wyświetlane w dużej formie w dodatkowym oknie co robimy z menu View > Big Time. Przechodzenie z licznika taktów na licznik czasu uzyskuje się po przez klikanie w to okno. Prawy przycisk myszy otwiera z kolei okno konfigurowania czcionki licznika.

3.2. Przyciski "Realtime"

Przyciski te służą do startowania Play, zatrzymywania Stop- gdy w czasie odtwarzania klikniemy w Play, włączania nagrywania Record i przewijania sekwencji midi Rewind. Suwak paska przewijania pozwala na szybkie przemieszczanie się po sekwencji a podczas odtwarzania wskazuje postęp odtwarzania.

Pierwszy "Auto Shuttle" (automatyczne wahadło) górny lewy przycisk włącza funkcję ciągłego powtarzania sekwencji (zapętlenia) pomiędzy wyznaczonymi w polu "From Thru" taktami. Powtarzanie od początku wyznaczonego taktu w polu "From" rozpoczyna się gdy główny lokator dotrze do taktu wyznaczonego w polu "Thru". Dwukrotne kliknięcie w ten przycisk otwiera okno "Auto Shutle"



"Rewind To" czyli "przewiń do" wyznacza pozycję, do której będzie powracał główny lokator pozycji. "Stop At" czyli "zatrzymaj się na" wyznacza pozycję, do której główny lokator pozycji dotrze. Jeżeli wyznaczymy te pozycje to po starcie przyciskiem "Play" lub spacją odtwarzanie będzie trwało od "Rewind To" do "Stop At" po czym wskaźnik pozycji (główny lokator) wraca na pozycję "Rewind To". Gdy zaznaczymy pole "Restart" wskaźnik pozycji będzie powtarzał ten cykl do zatrzymania np. spacją. Jeżeli zaznaczymy tylko pole "Stop At" to wskaźnik pozycji podczas odtwarzania zawsze będzie się zatrzymywał na wyznaczonej w tym polu pozycji. Jeżeli zaznaczymy tylko pole "Rewind To" to start sekwencji zawsze będzie zaczynał się od wyznaczonej w tym polu pozycji.

Drugi "Step Record" - górny prawy przycisk służy do nagrywania krokowego. Idea tego nagrywania polega na tym, że nuta "wysłana" z klawiatury midi zostaje ulokowana na ścieżce sekwensera w wyznaczonym początkowym miejscu po czym następuje przesuw miejsca wgrania o wyznaczony krok. Następny komunikat nuty zostaje zapisany w to przygotowane miejsce i powoduje ponownie przygotowanie nowego miejsca do wgrania kolejnej nuty. Wgrywanie następuje krok po kroku (nuta po nucie) i jest czasowo bez związku z właściwym tempem odtwarzania nagranej sekwencji. Po kliknięciu w ten przycisk (dwie stopy symbolizujące krok) otwiera się okno "Step Record".

Lewa część tabeli opisana "Step Size" określa wielkość kroku o jaki następuje przesunięcie miejsca wpisu nuty. Wielkość ta jest określana nazwą wartości nuty. Whole - to cała nuta czyli krok będzie miał długość taktu. Half - to półnuta, Quarter - ćwierćnuta, 4: Triplet Quarter - trójki ćwierćnutowe, Eighth - ósemka, 8: Triplet Eight - trójki ósemkowe, Sixteenth - szesnastka, 6: Triplet Sixteenth - trójki szesnastkowe, Thirty-second - trzydziestka dwójka, 3: Triplet Thirty-second - trójki trzydziestek dwójek. Jeżeli dane długości kroku nie odpowiadają naszym potrzebom po kliknięciu w klawisz "Other" (inne) pojawi się pole do wpisania dowolnej długości kroku w jednostkach "Tiskc" (frakcja ćwierćnuty). Zaznaczenie pola "Dotted" powoduje wydłużenie kroku o połowę jego wartości czyli działa jak kropka przy nucie. Pole wyboru z prawej strony oznaczone "Duration" (czas trwania) określa długość nuty jaka zostanie zapisana przy nagrywaniu krokowym. "Follow Step Size" oznacza, że długość nuty będzie taka sama jak wybrana długość kroku. Przy zaznaczonym polu "Auto Advance" przesuw do następnego kroku nastąpi automatycznie po wysłaniu nuty (naciśnięciu klawisza) z instrumentu połączonego kablem z komputerem. Jeżeli to okienko nie jest zaznaczone przesuwu dokonuje się ręcznie klawiszem "Advance" a następnie wgrywamy nutę (naciskamy klawisz). Licznik na przeciw paska przewijania pokazuje aktualne miejsce wpisu i zarazem pozwala na wyznaczenie początkowego miejsca wpisu. Z chwilą zarejestrowania pierwszej nuty uaktywnia się klawisz "Keep" zatwierdzający zapis i "Delete" pozwalający usuwać nuty z wybranego kroku. W pole "Pattern" (wzorzec) wpisujemy numery kroków co ułatwia nagrywanie i zmniejsza możliwość pomyłki dzięki przesuwającemu się po numerach podświetleniu. Po dojściu do ostatniego kroku we wzorcu cykl powtarza się od początku. Jeżeli podczas nagrywania krokowego komunikaty midi będą napływać z odstępami czasowymi krótszymi niż wybrana długość kroku wówczas zostaną wpisane do jednego kroku, tego w którym zaczęła się ta seria. Zachowanie taki dotyczy trybu "Auto Advance". Przy przesuwie ręcznym komunikaty napływają do tego samego kroku aż ręcznie dokonamy przesuwu miejsca wpisu. Nagrywanie krokowe może okazać się mozolną pracą ale gwarantuje zapisanie bez błędów nawet skomplikowanych partii muzycznych ( i to bez łamania palców).

Trzeci "Record Mode" - dolny lewy przycisk w grupie 4 przycisków służy do wyboru trybu nagrywania komunikatów midi. Po kliknięciu w ten przycisk mamy do wyboru trzy możliwości.



"Sound on Sound (Blend)" oznacza, że znajdujące się na ścieżce komunikaty, na którą dokonujemy nagrania, pozostają w niezmienionej formie i do nich zostaje dołożony nowy wgrywany materiał. "Overwrite (Replace)" oznacza, że nowy materiał zastępuje już istniejący, który ulega skasowaniu. "Auto Punch (Replace)" - wybór tego trybu powoduje uaktywnienie pól pozycji. Działanie tego trybu polega na tym, że tryb nagrywania następuje automatycznie od miejsca wskazanego na górnym polu pozycji "Punch In Time" i trwa do momentu określonego pozycją pola dolnego "Punch Out Time". Również w tym trybie znajdujący się materiał zostaje zastąpiony nowowgrywanym.

Czwarty "Clock" - dolny prawy przycisk służy do wyboru synchronizacji czyli pozwala wybrać źródło impulsów zegarowych dla tempa odtwarzania muzycznej sekwencji midi i impulsów startu i zatrzymywania. Jeżeli na przycisku widzimy rysunek komputera i napis "Int" komunikaty synchronizacji wysyła sekwenser komputerowy. Jeżeli po kliknięciu w ten przycisk widzimy symbol gniazda MIDI to oczekujemy na te komunikaty z zewnętrznego urządzenia MIDI. Jeżeli na przycisku widzimy w liczniku zegar cyfrowy a w mianowniku napis "MTC" wówczas oczekujemy impulsów synchronizacji np. z taśmy filmowej.

"Panic" to przycisk na końcu listwy głównej przedstawiający przerażoną twarz.


Zadaniem tego przycisku jest przywrócenie domyślnych ustawień kanałowych czyli ich wyzerowanie. Wyzerowanie lub reset nie oznaczają, że wszelkie parametry dźwięku przyjmią wartość "0" lecz, że zostaną ustawione na wartości typowe. Przykładowo kontroler "7" (głośność kanału) przyjmie wartość "100", kontroler "10" (panorama kanału) przyjmie wartość "64" czyli środkową a kontroler "11" (ekspresja kanału) wartość "127" czyli największą. Podczas długich sesji muzycznych albo różnych eksperymentów może się okazać, że usłyszymy dźwięki, których pojawienie się najczęściej wywołuje u ludzi panikę. Ponieważ ustalenie przyczyn ich powstawania jest trudne najbardziej celowe wydaje się właśnie wyzerowanie ustawień kanałowych co między innymi powoduje zakończenie brzmienia dźwięków i zatrzymanie pracy sekwensera. Sytuacja taka może zdarzyć się bardzo rzadko lub wcale o ile nie używamy wadliwego sprzętu.

3.3. Lokatory - Wskaźniki Pozycji

Lokatory (znaczniki) są narzędziem ogólnodostępnym dla wielu funkcji programu. Pola lokatorów pozwalają na określenie dwóch skrajnych pozycji. W górnym polu "From" (od) wyznacza się skrajną pozycję lokatora z lewej strony zapisu przyjmując poziome położenie linii zapisu a w dolnym polu pozycji określa się prawe położenie lokatora (znaczenie do). Położenie lokatorów podaje się w formacie: numer taktu : numer nuty metrum : numer frakcji w ćwierćnucie. Lokatorami wyznacza się obszar do edycji np. do kopiowania lub usuwania lub modyfikacji kontrolerów. Można ich wykorzystać do szybkiego przeskakiwania w sekwencji do miejsc, które wyznaczają stosując skróty klawiszowe. Np. F7 to skok do pozycji "From" a F8 do pozycji "Thru". Przy funkcji zapętlenia odtwarzania lokatory wyznaczają miejsca zapętlenia. Dla F9 pozycję głównego licznika przyjmie lokator "From" a dla F10 "Thru". Obszar sekwencji ulega zaznaczeniu na wybranych śladach pomiędzy lokatorem "From" i "Thru". Z kolei skrót klawiszowy "Ctrl+F9" zaznacza ślady od początku utworu do miejsca wskazanego przez lokator "Thru" a "Ctrl+F10" od miejsca wskazanego przez "From" do końca utworu. Kliknięcie pola "From" powoduje otwarcie pola wpisu "From" a "Thru" pole wpisu "Thru".

3.4. Pole Tempa

Górne okienko tego pola wskazuje bieżące tempo utworu. Wskazania te będą zmieniały się zgodnie ze zmianami tempa w utworze. Trójkątnymi przyciskami można dokonywać zmian tempa w czasie rzeczywistym lub ustalić tempo początkowe. Kliknięcie w to okienko powoduje otwarcie okna "Tempo".

Okno to posiada możliwości ustalania tempa utworu i jego zmian na całej długości utworu. Pole "Click Here To Tap Tempo" wybiera gdy klikniemy w to pole wcześniej używane wartości tempa. Przycisk "Change the Most Recent Tempo" powoduje, że po otwarciu okna Tempo wświetlana jest wartość tempa ostatnio obowiązującego w utworze. "Insert a New Tempo" - funkcja dokonująca wpisu tempa od miejsca ustalonego wskaźnikiem pozycji "Starting at Time". Dodatek "Tip" informuje, że tempo można wykreślić graficznie a dostęp do tego narzędzia jest z menu View > Tempo. Jest to dużo wygodniejszy sposób edycji tempa jak i przy użyciu menu Insert (p. 18.) Poniżej okienka wskaźnika tempa znajdują się trzy okienka z przyciskami usytuowanymi pod tymi okienkami. Okienka te wskazują mnożnik dla tempa pokazywanego przez wskaźnik nad nimi. Mnożnik można ustalić klikając w jego okienko. Otwiera się wówczas okno "Tempo Ratio". Dzięki temu narzędziu mamy możliwość szybkiej zmiany tempa podczas przesłuchiwania utworu w celu np. zwolnienia lub przyśpieszenia przesłuchiwania.

3.5. Pole Pięciolinii

Pole to pokazuje metrum i tonację utworu w postaci zgodnej z notacją muzyczną. Licznik ułamka określa więc ilość a mianownik wartość nut występujących w jednym takcie. W zakresie określania tonacji na pięciolinii pokazują się stosowane w utworze znaki chromatyczne czyli krzyżyki (#) i b-mole (b). Po kliknięciu w pole pięciolinii pojawia się okno dialogowe "Meter/Key Signature".

Okno to pozwala wybrać takt od którego obowiązują ustawienia - "At Measure". Metrum - "Meter" jest określone wartością "Beats per Measure" stanowiącą licznik ułamka metrum (ilość uderzeń lub nut na 1 miarę czyli takt) i wartością "Beat Value" stanowiącą mianownik ułamka metrum (wartość nut, uderzeń). Pole wyboru "Key Signature" pozwala wybrać sygnaturę stroju. Sygnatura "C" to sygnatura bez stosowania znaków chromatycznych zmieniających wysokość wszystkich nut leżących na wybranej linii wzdłuż całej pięciolinii. Z kolei 7 sygnatur "Flats" wprowadza na pięciolinię od 1 do 7 b-moli a 7 sygnatur "Sharp" wprowadza na pięciolinię od 1 do 7 krzyżyków. Cały wybór okna "Meter/Key Signature" zatwierdza się klawiszem "OK". Dodatek "Tip" informuje, że edycji metrum można dokonać z menu View > Meter/Key. Łatwo zauważyć, że sygnatura nie ma wpływu na budowanie sekwencji w oknie "Piano Roll" czy "Event List". W tych oknach zapisana nuta ma taką wysokość jak widać wizualnie. Natomiast w oknie "Staff" gdzie nuty zajmują miejsce na pięciolinii znaki chromatyczne zmieniają wysokość nut zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Np. w przypadku sygnatury "1 Sharp (G)" wprowadzony zostaje krzyżyk dla nut "F" w związku z czym nuta "F" w oknie "Staff" zostanie zagrana jako "F#".

4. Okno Track/Measure

Okno "Track/Measure" pojawia się przy uruchomieniu programu. Podzielone jest na dwie części czyli "Track" (ślad) i "Measure" (miara). Wielkość tych części można zmieniać przesuwając myszką linię podziału. Pole "Track" składa się z 14 kolumn, których szerokość i kolejność można swobodnie zmieniać myszką z wyjątkiem pierwszej kolumny nie posiadającej nazwy. Kolumna ta oznacza numer śladu i zarazem jest liczbą porządkową wierszy tabeli "Track/Measure". Parametry ustawione w tym oknie są parametrami startowymi czyli pierwszymi jakie zostaną wysłane do instrumentu przy starcie utworu niezależnie czy jest to start od początku czy z dowolnego miejsca. Jeżeli w trakcie utworu nie nastąpi zmiana, co można sprawdzić w oknie "Event List", ustawienia te obowiązują przez cały utwór. Jeżeli jednak w t...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin