56 gier i zabaw dla dzieci.doc

(543 KB) Pobierz
„Pif-paf”

 

56

Gier i zabaw

 

 

 

 

 

„Pif-paf”

Wszyscy stają w kręgu. Grę rozpoczyna osoba, wskazując dowolnego uczestnika poprzez wyciągnięcie w jego kierunku ułożonej „w pistolet” dłoni. Osoba wskazana kuca, natomiast osoby  stojące po lewej i prawej stronie wskazanego harcerza muszą jak najszybciej się „zestrzelić” – wykonać gest „pistoletu” i powiedzieć „pif-paf”. Ten kto przegra, odpada z gry.

 

linia

 

„Zdejmij z siebie coś ciepłego”

rekwizyty: duży koc

Jedna osoba kuca i przykrywa się kocem. Pozostali mówią: „Zdejmij        z siebie coś ciepłego”. Uczestnik zabawy, zdejmuje kolejne części swojej garderoby, do momentu, aż wpadnie na pomysł, że chodziło o zdjęcie koca.

 

linia

 

„Powiedz kogo kochasz?”

Osoba prowadząca pyta harcerza „Powiedz, kogo kochasz?”, zaznaczając jednocześnie, że i tak znamy tę osobę, więc musi się przyznać. Uczestnik gry oczywiście boi się przyznać o kogo chodzi,         a wystarczyłoby powiedzieć: „kogo kochasz”

 

linia

 

„Mama dała mi pieniądze”

Śpiewając poszczególne fragmenty piosenki wykonujemy odpowiednie ruchy. Całą piosenkę można powtarzać kilka razy (szybciej, wolniej, głośniej, ciszej...)

-         mama dała – uderzamy 2 razy rękoma o kolana

-         mi pieniądze – klaszczemy dwa razy

-         żebym kupił ryby – machamy rękoma zakładając jedną dłoń na drugą

-         a ja zamiast ryby, ryby – uderzamy pięścią o pięść 2 razy na przemian

-         niosę wieloryby – uderzamy 2 razy prawą pięścią w lewy łokieć i 2 razy lewą pięścią w prawy łokieć

-         co robi – uderzamy 2 razy rękoma o kolana

-         ryba - klaszczemy dwa razy

-         ogonem kiwa - machamy rękoma zakładając jedną dłoń na drugą

-         bo, bo - uderzamy pięścią o pięść 2 razy na przemian

-         bo to przecież ryba, ryba - uderzamy 2 razy prawą pięścią w lewy łokieć i 2 razy lewą pięścią w prawy łokieć

 

linia

 

„Lotnik”

rekwizyty: ławka

Osoba wchodzi do sali i widzi inną osobę stojącą na ławce, podniesioną wysoko przez dwóch chłopców. Teraz osobie wprowadzonej zawiązujemy oczy i stawiamy ją na ławce. Nie podnosimy jej tek wysoko, a efekt uzyskujemy poprzez kołysanie ławką i kucanie osób trzymających ławkę. Gdy osoba będzie przekonana, że jest bardzo wysoko, wówczas każemy jej zeskoczyć z ławki, która znajduje się nisko nas podłogą.

 

linia

 

„Dentysta”

Siadamy w kręgu i mocno trzymamy się swoich sąsiadów. Wybieramy jedną osobę, która będzie dentystą i będzie wyrywał zęby, czyli osoby z kręgu. Osoba, która zostanie wyrwana z kręgu staje się dentystą i dalej wyrywa zęby.

 

linia

 

„Na zielonej łące”

Ustawiamy się w kręgu. Swoje dłonie przykładamy do dłoni sąsiadów, po czym śpiewamy tekst, wykonując przy tym odpowiednie ruchy:

-         na zielonej łące – uderzamy małymi palcami

-         raz, dwa, trzy – uderzamy kciukami

-         pasły się zające – uderzamy serdecznymi palcami

-         raz, dwa, trzy – uderzamy wskazującymi palcami

-         dzień dobry, dzień dobry – kiwamy środkowymi palcami

 

 

„Ludzie do ludzi”

Dobieramy się w pary. Jedna osoba wydaje polecenia, a inni mają je wykonać. Przykładowe polecenia: „dłoń do dłoni”, „noga do nogi”... gdy prowadzący powie: „ludzie do ludzi” – zmieniają się pary.

 

linia

 

„Krzesło”

Wszyscy stają w kręgu, trzymając się za ręce. W środku kręgu stawiamy krzesło. Wszyscy ciągną się za ręce, tak, by jakaś osoba dotknęła krzesła. Kto dotknął krzesła – odpada z gry.

 

linia

 

„Bezludna wyspa”

Jedna osoba według własnego szyfru (najczęściej na tę samą literę alfabetu) wybiera rzeczy, które chce zabrać na bezludną wyspę. Uczestnicy pytają, czy mogą zabrać daną rzecz, a dana osoba odpowiada „tak” lub „nie”. Celem gry jest odgadnięcie klucza, jakim kierowała się osoba wybierająca rzeczy.

 

linia

 

„Kółka dwa”

Uczestnicy zabawy robią dwa kółka – w jednym stają dziewczynki,        a w drugim chłopcy. Śpiewają piosenkę: „Zróbmy kółka dwa, będzie zabawa, będziemy bawić się wesoło do białego dnia. Chodźże ze mną, całusa ci dam, raz, dwa, trzy.” W czasie śpiewania wewnętrzne kółko porusza się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a zewnętrzne             w kierunku przeciwnym. Na słowo „trzy” kręgi obracają się do siebie       i chłopiec daje całusa dziewczynie, która stoi naprzeciw niego.

 

linia

 

„Baba na wóz”

Stajemy w kole, parami, jedna osoba, za drugą. Osoby w tyły to baby,    z przodu – wozy. Na komendę prowadzącego: „baba na wóz” osoby         w tyłu wskakują na barana osobom z przodu. Na okrzyk: „Baba z wozu” zeskakują i biegną 1 kółko wokół kręgu, po czym wskakują na barana. Kto ostatni wskoczy – ten odpada. Wygrywa para, która dotrwa do końca.

 

linia

 

„Ha – ha”

Uczestnicy kładą się na plecach w ten sposób, że głowę kładziemy na brzuchu osoby poprzedniej. Pierwsza osoba mówi: „ha” , druga „ha ha”, trzecia: „ha ha ha” itd.

 

linia

 

„Wafelek”

rekwizyty: sztućce, kostka do gry, wafelek (baton, czekolada)

Wszyscy siedzą w kręgu i rzucają kolejno kostką. Jeśli ktoś wyrzuci 6, robi 1 okrążenie wokół kręgu, w którym na środku leży widelec, nóż        i zapakowany wafelek. Za pomocą noża i widelca, musi go rozpakować, zanim kolejna osoba wyrzuci 6, gdyż wówczas następuje zmiana. Gra kończy się w momencie, w którym ktoś zje ostatni kawałek wafelka.

W celu utrudnienie i uatrakcyjnienia gry można osobie, która wyrzuci   6 kazać przed wzięciem noża i widelca do ręki ubrać się w czapkę, szalik i rękawiczki.

 

linia

 

„Gwizdek”

Wybieramy kilku ochotników i wyprowadzamy z sali. Pozostali stają      w kręgu. Prowadzący zawiesza sobie na szyi gwizdek w taki sposób, by schować sznurek pod kołnierzykiem, a sam gwizdek wisiał na plecach. Wybrani ochotnicy muszą odgadnąć, gdzie jest gwizdek. Osoby ustawione w kręgu wydają dźwięki gwizdka, a prowadzący ciągle się przemieszcza, utrudniając w ten sposób zlokalizowanie gwizdka.

 

linia

 

„Misie dwa”

Uczestnicy tworzą dwa koła, zewnętrzne i wewnętrzne, tak aby każdy miał kogoś naprzeciwko siebie. Śpiewamy, wykonując jednocześnie ruchy:

-         misie dwa, misie dwa, misie dwa – uderzenie o uda, a potem o ręce osoby przeciwnej – powtarzamy trzy razy

-         misie szare,  misie bure obydwa – obrót wokół własnej osi

-         i kochają się te misie, przytulają sobie pysie – przytulenie osoby stojącej naprzeciw

-         misie szare, misie bure obydwa – „wiatraczek”

-         sialala, sialala, sialala – przytulenie osoby stojącej naprzeciw

-         misie szare, misie bure obydwa – obrót wokół własnej osi

-         i kochają się te misie, przytulają sobie pysie – przytulanie osoby stojącej naprzeciw

-         misie szare, misie bure obydwa – obrót wokół własnej osi.

 

linia

 

„Dumanie”

Wszyscy uczestnicy stają w kręgu, jedna osoba za drugą. Śpiewamy, wykonując jednocześnie ruchy:

-         noga naprzód, noga w tył, dum, dum, dum – stawiamy prawą nogę     w przód, a potem w tył

-         ruszaj ciałem w przód i w tył, dum, dum, dum – ruszamy ciałem       w przód i w tył

-         za oknami słońce świeci, dum, dum, dum – kołyszemy rękami w górze

-         kołyszemy się jak dzieci, dum, dum ,dum – kołyszemy całym ciałem.

Na słowa „dum dum dum” – podskakujemy.

Zabawę powtarzamy wielokrotnie, za każdym razem zacieśniając szeregi.

 

linia

 

„Piter – Paweł”

Siadamy w kręgu, po turecku. Wszyscy odliczają po kolei, a pierwsze dwie osoby to: Piter i Paweł. Najpierw uderzamy o kolana, a następnie klaszczemy. Jedna osoba pstryka prawą ręką i mówi swój numer, następnie pstryka lewą mówiąc numer wywoływany. Osoba, której numer został wywołany robi czynności analogiczne jak poprzednia. Kto się pomyli lub zapomni numer, odpada z gry.

 

„Pizza-Hut”

Śpiewamy i wykonujemy ruchy:

-         a pizza hut, a pizza hut – zataczamy rękami kółka w powietrzu

-         a chicken, chicken, chicken pizza hut – udajemy kurczaka

-         a pizza hut, a pizza hut– zataczamy rękami kółka w powietrzu

-         a chicken, chicken, chicken pizza hut– udajemy kurczaka

-         mc donald, mc donald – zataczamy w powietrzu znaczek mcdonalds’a

po czym śpiewamy drugą zwrotkę:

-         a ford escort – pokazujemy, jakbyśmy prowadzili auto

-         a mini, mini, mini ford escort – pokazujemy jaki samochód jest mały

-         syrena, syrena – rozkładamy ręce

 

linia

 

„Rozplątywanie węzła”

Wszyscy stoją w kręgu i zamykają oczy. Na sygnał wszyscy wyciągają ręce i idą do przodu. Łapią się za ręce tak, aby dana osoba nie trzymała dwiema rękami tej samej osoby. Gdy wszyscy będą już się trzymać – wówczas otwieramy oczy. Dana osoba puszcza węzeł jedną ręką. Grupa musi teraz tak sobą „manewrować”, aby się rozplątać.

 

linia

 

„Dziesięciu murzynków”

Wszyscy stają w kręgu. Prowadzący pokazuje ruchy, które wszyscy powtarzają, śpiewając jednocześnie tekst.

-         10 murzynków – pokazujemy obie dłonie

-         w spodenkach na szelkach – każdy pokazuje jak zakłada spodnie na szelkach

-         dziś taką piosenkę zaśpiewa wam – pokazujemy śpiew

-         o elena, a buzi, buzi, buzi – palcami przejeżdżamy po ustach

-         o elena, o eli, o ala – pokazujemy śpiew

Aby uatrakcyjnić pląs można wprowadzać różne tempa, tonacje itp.

 

linia

 

„Pingwinek”

Wszyscy stoją w kręgu, jedna osoba wchodzi w środek i śpiewa,            a razem z nim reszta grupy.

Miała baba pingwina, pingwina bęc

Wsadziła go do młyna, do młyna bęc

O mój miły pingwinie, pingwinie

Jakże tam ci w tym młynie, hej.

 

linia

 

„Shark”

Wszyscy śpiewają i powtarzają ruchy za prowadzącym:

-         Baby shark, baby shark – pokazujemy dłonią płynącego rekina

-         Sister shark, sister shark – udajemy rekiny obiema dłońmi

-         Mather shark, mather shark – udajemy rekina całym przedramieniem

-         Father shark, father shark – udajemy rekina całymi rękami

-         Grandfather shark – udajemy rekina poprzez złapanie się prawą dłonią za lewy łokieć, a lewą za prawy

-         Shark atack! – atakujemy osobę stojącą obok nas

 

linia

 

„Słoń ma trąbę”

Śpiewamy i pokazujemy:

-         Słoń ma trąbę – prawa noga do przodu

-         A my nie -  prawa noga do tyłu

-         I tym od słonia lewa noga w lewo

-         różnimy się – lewa noga w prawo

 

linia

 

„Banany”

Śpiewamy tekst piosenki, jednocześnie tańcząc (w kółko, ruszając biodrami)

Płyną łodzie z bananami w siną dal

A każdy ładowacz śpiewa tak

Podaj, podaj, podaj mi proszę bananów kosz

Ładibu daj daj, ładibu daj.

Można pląs ten wykonywać na 2 głosy. Pierwsza grupa zaczyna od słów „płyną łodzie...”, a druga od „podaj, podaj...”

 

„Kaczorek”

Wszyscy siedzą w kręgu i podając sobie kaczorka mówią, gdzie najchętniej by go pocałowali. Oczywiście dana część ciała nie może się powtórzyć. Później każdy całuje osobę z prawej strony w to miejsce, w które chciał pocałować kaczorka.

 

 

linia

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin