1) Definicja pedagogiki i wychowania
Pedagogika – „gr.- kierowanie dzieckiem” jednorodna nauka zajmująca się całością zjawisk wychowawczych, tzn. warunkami, w których one przebiegają, celami, którym mają służyć, treścią działalności wychowawczej i metodami, które mają jej zapewnić skuteczność (Bogdan Suchodolski).
Pedagogika – nauka społeczne o wychowaniu, której przedmiotem jest działalność wychowawcza, mająca na celu wyposażenie całego społeczeństwa – a przede wszystkim młodego pokolenia w wiedzę, sprawności ogólne i zawodowe, zainteresowania, system wartości, postawy i przekonania oraz przysposobienie do oddziaływania na własny rozwój.
Rodzaje pedagogiki:
· Przedszkolna à nauczanie dzieci w wieku przedszkolnym
· Wczesnoszkolna
· Opiekuńczo-wychowawcza
· Resocjalizacyjna
· Systemów oświatowych
· Andragogika -à szkoły wyższej, zajmuje się osobami dorosłymi
· Pedeutologiaà nauka o nauczycielach
· Specjalna à zajmuje się dziećmi specjalnej troski
o Tyflopedagogika àzajmuje się kształceniem osób niewidomych
o Surdopedagogika àobejmuje kształcenie osób głuchych
o Oligofrenopedagogika à kształcenie osób upośledzonych
· Rodzinna
· Pozaszkolna
· Harcerska
Działy pedagogiki – dydaktyka i teoria wychowania
Wychowanie à świadomie organizowana działalność społeczna, oparta na stosunku wychowawczym między wychowankiem a wychowawcą, której celem jest wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka. Zmiany te obejmują zarówno stronę poznawczo instrumentalną, związaną z poznaniem rzeczywistości i umiejętnością oddziaływania na nią jak i stronę emocjonalno motywacyjną, która polega na kształtowaniu stosunku człowieka do świata i ludzi, jego przekonań i postaw układu wartości i celu życia.
Wyznaczniki wychowania à jest świadome i celowe, czyli intencjonalne
Dziedziny wychowania
· Umysłowe (intelektualne)
· Moralne ( społeczno-moralne)
· Obywatelskie
· Estetyczne
· Fizyczne (w zdrowym ciele zdrowy duch)
\
2) Szkoła, jej funkcje cele i zadania
Rodzaje szkół:
· tradycyjna- głównym zadaniem jest umożliwienie uczniom zdobywania wiedzy. Podzielona na przedmioty.
· progresywna- uczy rozwiązywania problemów, uczy umiejętności praktycznych i twórczego wykorzystywania wiedzy zdobytej, przygotowuje do samorealizacji i samokształcenia. Nacisk na myślenie
· skoncentrowana na rozwoju psychicznym – ten model szkoły koncentruje uwagę na psychicznych problemach ludzi związanych ze szkołą. Szkoła powinna pomagać ludziom poznawać samych siebie, uczyć porozumiewania się z innymi i tego w jaki sposób odnaleźć spokój wewnętrzny.
Funkcje szkoły
· dydaktyczna – po prostu szkoła uczy ;)
· wychowawcza wszechstronny rozwój osobowości ucznia (postawa etyczna, samoakceptacja, umiejętności interpersonalne
· opiekuńcza pełna odpowiedzialność za ucznia
Cele szkoły to:
· poznanie tradycji, historii i kultury społeczeństwa polskiego na tle szerszego dorobku cywilizacyjnego ludzkości
· wyposażenie w wiedzę potrzebną do funkcjonowania w świecie i stosowania jej w praktyce
· wytworzenie chęci służenia ojczyźnie i poczucie odpowiedzialności za państwo polskie
· przygotowanie do funkcjonowania w demokratycznym społeczeństwie obywatelskim
· wytworzenie stałej tendencji do zdobywania wiedzy, samokształcenia i
samo-poznawania wraz z umiejętnością skutecznego podejmowania działań w tej dziedzinie,
· wyrobienie otwartej postawy wobec ludzi należących do innych narodów i społeczeństw
· wyrobienie umiejętności porozumiewania się z innymi,
· kształtowanie umiejętności prawidłowych kontaktów interpersonalnych
· rozwijanie postawy prozdrowotnej i proekologicznej.
· kształtowanie wszechstronnego rozwoju osobowości (odkrywanie swoich pasji, zdolności, umiejętności)
Ogniwa procesu dydaktyczno wychowawczego(7 ogniw):
· tworzenie ładu wewnętrznego i zewnętrznego,
· poznawanie faktów na lekcji
· kształtowanie pojęć, zasad, teorii
· wiązanie teorii z praktyka
· kształtowanie umiejętności i nawyków
· utrwalenie wiadomości i umiejętności
· kontrola i ocena wyników kształcenia
Zasady dydaktyczne à ogólne normy postępowania dydaktycznego, których przestrzeganie umożliwia realizację celów kształcenia
Schemat organizacji lekcji
· zorganizowanie uczniów do pracy
· kontrola pracy domowej
· podanie tematu lekcji
· podsumowanie, utrwalenie i zastosowanie wiedzy
· zadanie pracy domowej
3) Strategie nauczycielskie i uczniowskie
ROLE PEŁNIONE PRZEZ NAUCZYCIELA:
· wpływanie na wszechstronny i indywidualny rozwój ucznia
· reprodukcja porządku społecznego
· wprowadzenie w kulturę duchową
Role pełnione przez nauczyciela w czasie lekcji:
· Organizatorsko-kierowniczaà nauczyciel jest organizatorem pracy całej klasy w toku lekcji – do niego należy sformowanie celów, zapewnienie środków i doprowadzenie do realizacji planu, który został przez niego wcześniej przygotowany.
o Bycie strażnikiem czasuà dbanie o rytm i właściwą sekwencję zdarzeń
o Panowanie porozumiewaniem się à określenie, kto, o czym i kiedy ma mówić
o Dysponowanie pomocami naukowymi
o Utrzymanie porządku i dyscypliny
· Osoba mobilizująca do nauki à zadaniem nauczyciela jest odpowiednie zmotywowanie ucznia do nauki, zainteresowanie go danym tematem
· Osoba ułatwiająca uczniom pracę à udzielanie pomocy osobom uczącym się
· Osoba doradzająca uczniom à udzielanie wsparcia w razie niepowodzenia szkolnego, załamania, osoba podnosząca na duchu
· Ekspertà specjalista w zakresie danego przedmiotu
· Rola bycia sprawiedliwym à nauczyciel powinien indywidualizować wymagania, tok nauki itp.
Sposoby wywierania wpływu na wychowanków:
· Przez operowanie informacjami (przekonywanie)
· Przez nagradzanie zachowań pożądanych
· Przez przymus i karanie zachowań niepożądanych
· Przez powoływanie się na czyjś autorytet
· Przez odwołanie się do wspólnoty
· Przez odwoływanie się do siły prawa czy przepisu
· Przez bycie modelem (przykładem)
Strategie nauczyciela
Strategie przetrwania :
· Strategia oswajaniaà maksymalne przystosowanie uczniów do szkolnych realiów i zasad.
· Strategia dominowania à nauczyciel może robić użytek z tego, że są więksi i silniejsi niż uczniowie. czyni to poprzez: stwierdzenie ze nauczyciel ma zawsze rację, ośmieszanie ucznia, groźby,
· Fraternizacja à nauczyciel próbuje upodobnić się do uczniów i przez to wejść w ich świat i w ten sposób zaprzyjaźnić się z nimi. Może to robić poprzez wygląd, mowę i zainteresowania.
· Posługiwanie się rytuałem i rytmem àrytuał ma zwiększyć posłuch wobec idei porządku.
· Terapia zajęciowa à pogląd że należy ciągle coś robić bez względu na to czy to ma sens. Nauczyciel zajmuje uczniów czymś, zapełnienie czasu czymś typu gra itp.
· Zamiana pracy na grę à gra jest kojarzona z czymś przyjemnym – nauczyciel przerabia zadania tak by były atrakcyjne i przez to zwiększa swój prestiż
· Wycofanie się i nieobecność à nauczyciel rozpoczyna lekcje później i kończenie wcześniej, bycie nieobecnym „duchem”, nie zwracanie uwagi na to co robią uczniowie.
· Moralizowanie à przypisywanie sobie samemu wzniosłych motywów.
STRATEGIE UCZNIOWSKIE
Strategie kooperacji
· Podlizywanie sięàuczeń stara się wkraść w łaski nauczyciela co jest dla niego korzystne. metoda skuteczna wobec nauczycieli uległych, zakompleksionych, niepewnych
· Staranie się, aby nie podpaść à uczeń ukrywa słowa i czyny, które mogłyby się nie podobać. Uczeń stara się nie wywołać złego wrażenia.
· Podporządkowanie optymistyczne à (szczególnie w szkole podstawowej) uczniowie podporządkowują się zasado panującym w szkole. Uczeń wie po co idzie do szkoły, jest w stanie współpracować, nie buntuje się.
· Podporządkowanie instrumentalne à wybiórcze, uczeń akceptuje tylko to co przynosi mu korzyści i zaspokaja jego potrzeby.
· Rytualizm à pozytywne nastawienie do środków i metod stosowanych w szkole ale obojętność w stosunku do jej celów. „do szkoły chodzić trzeba”
· Oportunizm à uczeń czasem łamie regulamin ale ogólnie podporządkowuje się, przyjmuje i akceptuje kary. Obojętność wobec celów, środków i reguł obowiązujących w szkole.
Strategie przetrwania
· Podporządkowanie się z dystansem (wykonuje polecenia ale jego mimika i gesty zdradzają jego prawdziwą postawę. Na granicy podporządkowania się i przetrwania) uczeń przykładowo zwleka ze zrobieniem zadania
· Szwejkiem uczniowie wiedza że jest nad nimi w...
Ylayda