POPRAWA JAKOŚCI CZYTANIA.doc

(78 KB) Pobierz

 

ZAJĘCIA POZALEKCYJNE

 

 

„POPRAWA JAKOŚCI CZYTANIA

I ROZUMIENIA CZYTANEGO TEKSTU DLA UCZNIÓW

KLASY PIERWSZEJ”

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała:

ADELA  PAŁYGA

 

Wstęp

 

Książki i czasopisma spełniają w życiu człowieka doniosłą rolę. Obcowanie z nimi poszerza wiedzę o świecie i jest elementarnym przejawem kontaktu z kulturą. Czytelnictwo może dostarczyć bogactwa przeżyć i refleksji kształtujących nie tylko umysły młodych czytelników, ale również ich charaktery. Aby tak mogło być potrzebna jest umiejętność sprawnego, poprawnego, płynnego czytania oraz rozumienia przeczytanego tekstu. Jest to jedna         z kluczowych umiejętności ucznia szkoły podstawowej, zgodna      z podstawą programową dla kl. I-III. Tę umiejętność uczniowie nabywają w kl. I-III. Wtedy też powinien być zakończony proces nauki czytania.

Aby podnieść efektywność czytania i rozumienia tekstu postanowiłam opracować program, który przyniósłby wymierne efekty poprawiające zarówno jakość czytania jak i rozumienie czytanego tekstu. Program skierowany jest do uczniów klasy I, której jestem wychowawczynią, i będzie trwał od lutego 2009              do czerwca 2009.

Będzie realizowany w ramach zajęć pozalekcyjnych .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

I.              Czytanie głośne na dobrym poziomie – poprawne, płynne             i wyraziste

 

1.      Indywidualne, codzienne głośne czytanie dzieci w szkole:

     - teksty literackie

     - polecenie, instrukcje

     - zadania matematyczne z treścią.

2.      Codzienne czytanie w domu (10-15min) pod kontrolą dorosłych.

3.      Ćwiczenia usprawniające czytanie u dzieci słabiej czytających.

II.           Czytanie głośne zbiorowe

 

1.      Czytanie rolami.

2.      Czytanie parami:

     - równoczesne,

     - naprzemienne,

     - głośne-ciche.

3.      Czytanie chóralne.

III.        Czytanie ciche ze zrozumieniem – praca nad tekstem

1.      Czytanie tekstu drukowanego:

   - wyszukiwanie informacji,

   - odpowiedzi na pytania do tekstu,

   - test wielokrotnego wyboru,

   - zaznaczanie odpowiedzi (prawda-fałsz).

2.      Czytanie tekstu pisanego:

    - pytania do tekstu,

    - odpowiedzi na pytania,

   - wyszukiwanie informacji.

3.      Poziomy rozumienia tekstu:

- rozumienie bezpośrednie, wszystkie       informacje zawarte są w tekście,

- rozumienie pośrednie: część informacji jest     w tekście, reszty musi się domyślić,

- rozumienie pośrednie: pewne informacje są    w tekście do zrozumienia, dziecko    wykorzystuje własne doświadczenie i wiedzę.

7

 


Plan realizacji programu poprawy jakości czytania i czytania ze zrozumieniem

 

L.p.

Szczegółowe cele programu

Sposoby realizacji

Osiągnięcia uczniów

 

1.

 

 

 

 

Indywidualne, codzienne głośne czytanie w szkole

 

 

 

v  Teksty literackie:

    - opowiadanie, wiersze, fragmenty lektur, inne

·      Polecenia w ćwiczeniach, instrukcje

·      Zadania tekstowe z matematyki

·         Uczeń czyta poprawnie, płynnie i wyraziście zadany tekst

·         Uczeń czyta poprawnie, nie w pełni płynnie

2.

Codzienne czytanie w domu   (10-15min) pod kontrolą dorosłych

·      Uzgodnione z rodzicami czytanie

·         Uczeń przygotowuje teksty zadane do czytania, czyta lektury i czasopisma

 

3.

Ćwiczenia usprawniające czytanie u dzieci słabiej czytających

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej

materiał bezliterowy

- układanie obrazka z części

- układanie domina

- składanie pociętych figur

- układanie figur z patyczków

- budowanie kompozycji z klocków

 

materiał literowy

- układanie pociętych liter

- wydzieranie liter

- wyszukiwanie wskazywanej litery, sylaby w    wyrazach

- różnicowanie liter często mylonych b-d, p-b, t-ł

 

 

 

 

materiał zdaniowowyrazowo - sylabowy

- składanie sylab w wyrazy

- rozcinanie wyrazów na sylaby i składanie

- tworzenie wyrazów zaczynających się na wspólną    sylabę

- wyszukiwanie tych samych sylab w różnych    wyrazach

- podpisywanie obrazków wyrazami z sylab

- uzupełnianie luk w tekście

- układanie rozsypanki wyrazowej

- rozwiązywanie rebusów

- wyszukiwanie w ciągach słownych nazw, np.    zwierząt, roślin, miast

- układanie opowiadania z rozsypanki zdaniowej

- uzupełnianie w tekście brakujących kropek, kresek, ogonków

- pocięcie zdania na wyrazy i ułożenie.

 

Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu sylab i wyrazów

- dobieranie sylab i liter drukowanych i pisanych

- pisanie z pamięci sylab i wyrazów

- doskonalenie czytania przy użyciu domina sylabowo-wyrazowego

- dobieranie brakujących sylab w wyrazach

- czytanie naprzemienne sylabami

- układanie zdań z coraz większą liczbą wyrazów

- układanie i czytanie zdań z podanych wyrazów.

 

·         Czytanie sylab i wyrazów

4.

Czytanie głośne rolami

·      Czytanie tekstów literackich z dialogami z podziałem na role

·      Czytanie fragmentów z udziałem kilku, kilkunastu uczniów jako przygotowanie do recytacji pamięciowej

·         Rozumienie tekstu, uwaga, skupienie, czytanie z prawidłową intonacją.

5.

Czytanie parami

v  Czytanie równoczesne (uczeń słaby i mocny)-tempo słabego

v  Czytanie naprzemienne głośne

v  Czytanie naprzemienne: głośne-ciche (szept), ze zmianą

·         Wyrównywanie poziomów

·         Kształtowanie motywacji do poprawy

6.

Czytanie chóralne

v  Jak w czytaniu rolami, tylko zamiast pojedynczych osób-grupa

v  Czytanie teksów opisu, opowiadania w podziale na grupy czytających

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin