PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO –
OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE V DZIECI 5 – LETNICH
NA MIESIĄC – LISTOPAD – 2007 r.
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Kropi, kapie, mży.
II TYDZIEŃ - Pomysły na deszczową pogodę.
III TYDZIEŃ - Jak ubieramy się jesienią?
IV TYDZIEŃ - Ulubione zwierzęta.
Opracowała :
Anna Szeremeta.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Kapie, kropi, mży.
EDUKACJA UMYSŁOWA :
§ Historyjka obrazkowa do opowiadania H. Łochockiej pt. „Jak czerwony parasolik smokiem został mimo woli”. Dziecko potrafi uważnie słuchać. Zna oznaki późnej jesieni.
§ „Jesienne nastroje” – improwizacje słowno – ruchowe połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi. Potrafi improwizować ruchem słyszany tekst, rozpoznaje odgłosy z otoczenia, globalnie czyta wyrazy.
§ Nauka wiersza Anny Marii Danielanki pt. „Pan listopad”. Dziecko zapamiętuje całą treść wiersza.
§ Zabawy twórcze z jesienną pogodą (na podstawie E. Wagner Patrzeć – słyszeć – czuć). Nazywa zjawiska atmosferyczne przedstawione na rysunkach, określa z którymi można spotkać się jesienią.
§ Zabawa matematyczna „Kropelkowe rachunki”. Dziecko liczy w zakresie 6.
§ Zgaduj – zgadula „Co wiemy o jesieni” – rozwiązuje zagadki słowne.
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 9 - naśladowanie różnych czynności i zabaw.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VI (wł.) Metoda: R. Labana. Wyczucie własnego ciała, płynności ruchu.
§ Zabawy ruchowe:
Ø „Omiń kałużę” – zabawa z elementem równowagi. Przejście po wyznaczonym torze z zachowaniem równowagi.
Ø „Świeci słońce – deszcz pada”- zabawa orientacyjno - porządkowa. Prawidłowe reagowanie na sygnały.
Ø „Taniec kropli”- zabawa orientacyjno – porządkowa. Szybka reakcja na sygnały umowne.
Ø „Kałuże niezbyt duże” – zabawa skoczna. Przeskakiwanie przez obręcze (z jednej nogi na drugą lub obunóż).
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Osłuchanie z nową piosenką do nauki „Dymy jesienne” – dziecko rozumie treść piosenki, pamięta melodię oraz słowa I zwrotki i refrenu nowej piosenki.
§ Słuchanie jesiennych głosów i odgłosów. Uważnie słucha i rozpoznaje wytwarzane dźwięki.
§ „Jesienne echo” – zabawa słuchowa. Rytmicznie wypowiada tekst w połączeniu z wystukiwaniem kasztanami.
§ Słuchanie piosenek o tematyce deszczowej: „Kałużowy deszcz”, ”Deszcz”, „Ciągle pada” - skupia uwagę podczas słuchania.
§ Słuchanie Preludium A-dur op. 28 nr 7 Fryderyka Chopina. Aktywnie słucha muzyki poważnej.
§ Nauka piosenki i układu choreograficznego pt. „Deszcz” . Dziecko potrafi połączyć ruch ze śpiewem.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ Malowanie na temat „Deszczowy dzień”. Potrafi malować skrawkami materiału maczanymi w farbie.
§ „Dmuchane plamy”- tworzy kompozycję plastyczną poprzez rozdmuchiwanie kolorowych kropli farby przez rurki. Wykorzystuje przypadkowe odkrycia, wzbogaca je własną wyobraźnią.
§ „Parasol”- witraż. Poprawnie tnie nożyczkami. Właściwie gospodaruje materiałem.
§ Praca z książką „Pięciolatek Bawię się i uczę” cz.2, str 3 – 6. Rysuje wg wzoru, koloruje.
§ Eksperymentowanie z wodą. Określa niektóre właściwości fizyczne wody: (jest mokra, nie ma smaku i zapachu, jest przeźroczysta, przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje, rozpuszcza w sobie sól i cukier, nie rozpuszcza mąki.)
Wyrazy do globalnego czytania: parasol, deszcz, słońce, chmura, burza, wiatr.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Pomysły na deszczową pogodę.
§ Słuchanie wiersza M. Wojtczak pt. „Pomysł na nudę”. Zna ciekawe sposoby na spędzenie czasu.
§ Historyjka obrazkowa do opowiadania „Bajeczka o małym kotku” – dziecko wypowiada się na temat, w czym pomaga, a w czym przeszkadza deszcz i wiatr. Wyciąga wnioski z opowiadania, wie dlaczego trzeba zakładać kalosze i zabierać z sobą parasol.
§ Słuchanie opowiadania A. Galicy pt. „Bajka o żółtej kredce”. Rozpoznaje i nazywa kolory.
§ Zabawy kolorami. Wie, że mieszając dwie barwy, otrzymuje inną, potrafi ułożyć kolorowe paski według wzrastającego natężenia barwy.
§ Zagadki słowne. Odgaduje przedmioty na podstawie opisu słownego.
§ Zabawy z tangramem. Wie, co to jest tangram. Zna wygląd kwadratu, rozpoznaje go wśród innych.
§ Układanie gry. Potrafi skonstruować grę.
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 10 - ćwiczenia wyprostne z użyciem przyboru.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VI (wł.) (powt.) M: R. Labana. Wyczucie własnego ciała, płynności ruchu.
Ø „Jesienny wiatr” – bieżna. Bieg bez potrąceń.
Ø „Woreczki” – zabawa przy muzyce. Rytmiczne podawanie woreczka z ręki do ręki.
Ø „Zakręcone pary” – obroty wokół własnej osi, ćwiczenie gibkości.
§ Spacer ul. Podhalańską - ogląda zmieniającą się pogodę.
§ Zabawa ze śpiewem „Mam chusteczkę haftowaną” .Potrafi bawić się wspólnie z innymi dziećmi.
§ Zabawy z instrumentami. Rozróżnia dźwięki ciche i głośne, segreguje instrumenty na ciche i głośne.
§ Nauka piosenki pt. „Dymy jesienne”. Zna słowa i melodię piosenki. Potrafi śpiewać z całą grupą i solo.
§ Zabawa z wodą. Potrafi wydobyć z wody różne dźwięki, tworzy wodną orkiestrę.
§ Taniec z chustkami (wg pomysłu Kamy Palińskiej – taniec węgierski). Estetycznie porusza się w takt muzyki z użyciem chustki.
§ „Późnojesienna pogoda” - malowanie mokre w mokre. Zna nową technikę plastyczną.
§ „Deszczowa pogoda” – wykorzystanie elementów kinezjologii edukacyjnej według programu „ZBIERAM, POSZUKUJĘ, BADAM” Doroty Dziamskiej. Maluje w rytm muzyki, składa papier według wzoru (praca przewidziana na dwa dni).
§ Wykonanie „Jesiennych puzzli”. Potrafi zrobić i ułożyć puzzle.
§ Praca z książką Pięciolatka Bawię się i uczę cz. 2 str. 9 – łączy liniami odpowiednie sytuacje.
Wyrazy do globalnego czytania: biały, czerwony, niebieski, żółty, zielony, czarny, brązowy.
III TEMAT KOMPLEKSOWY – Jak ubieramy się jesienią?.
§ Słuchanie opowiadania H. Łochockiej pt. „O wróbelku Elemelku i o jego pantofelku”. Uważnie słucha tekstu literackiego i wypowiada się na jego temat. Zna kilka rodzajów butów i wie, z czego są wykonane.
§ Rozmowa kierowana na temat szycia na podstawie ilustracji, wiersza L. J. Kerna ...
diran