2001.09_Ośla łączka.pdf

(8069 KB) Pobierz
445456977 UNPDF
85
A4
Ośla łączka
Wyprawa piąta − A5
Syreny alarmowe, Mrygadełko,
Generator laboratoryjny, Perpetuum mobile,
Przerzutnik RS, Czarodziejski czujnik zbliżeniowy,
Detektor wilgoci, Uniwersalny sygnalizator drzwiowy,
Cyfrowe tańczące światełka, Przełączniki sensorowe
potencjometry
diody LED
przyciski
kondensatory
„darlington“
mocy
układy scalone
brzęczyk
piezo
z generatorem
membrana
piezo
PCA − 100
tranzystory
rezystory
diody
Gdy pierwszy raz w życiu stajesz na nartach, nie odbywa
się to na szczycie Kasprowego. Szukasz jakiegoś łagodne−
go, mało stromego stoku, jednym słowem − oślej łączki.
Dopiero gdy na takiej oślej łączce nauczysz się podstaw,
będziesz w stanie bezpiecznie zjechać z Kasprowego.
Niniejszy cykl jest odpowiednikiem wypraw na taką
oślą łączkę. Poszczególne wyprawy pozwalają poznać ko−
lejne najważniejsze zagadnienia elektroniki. Kurs został
pomyślany, by przede wszystkim bawić, a przy okazji
uczyć. Zabawa polega na wykonywaniu różnych cieka−
wych i pożytecznych układów.
Niniejszy materiał jest piątą wyprawą na oślą łączkę.
Nareszcie zajmiemy się układami cyfrowymi .
Określenie „technika cyfrowa“ może budzić obawy,
że chodzi o coś bardzo trudnego. Niektórzy są przekona−
ni, że jeśli jest „cyfrowa“, to ma ścisły związek zmatema−
tyką, i to matematyką wyższą. W rzeczywistości ta dzie−
dzina elektroniki okazuje się bardzo łatwa do opanowania.
Wbrew pozorom okazuje się zdecydowanie łatwiejsza niż
technika analogowa, którą zajmowaliśmy się na poprze−
dnich wyprawach. Tak! Przekonasz się o tym osobiście
podczas pierwszej „cyfrowej“ wyprawy na elektroniczną
oślą łączkę.
Wniniejszym cyklu wszelkie interpretacje fizyczne są
mocno uproszczone (o ile w ogóle są), a główna uwaga
jest skierowane na zagadnienia praktyczne. Uwydatnia to
charakterystyczna struktura kursu − każdy odcinek zawie−
ra cztery bloki, wyróżnione kolorami.
Najważniejszy blok to umieszczone na białym tle ćwi−
czenia praktyczne . Samo przeczytanie tekstu nie dostar−
czy Ci wszystkich najważniejszych informacji. Dopiero
praktyczne wykonanie izbadanie zaproponowanych ukła−
dów pozwoli wyciągnąć wnioski iwpełni zrozumieć opi−
sane zagadnienia. Pomogą informacje zawarte w czę−
ściach ELEMENTarz i Technikalia .
Zapewniam, że zaczynając znajomość z techniką cy−
frową od tak zwanych układów CMOS nie musisz mieć
żadnej wiedzy matematycznej. Musisz jednak wiedzieć,
co to jest rezystor i kondensator. Musisz też znać zasady
oznaczania rezystorów ikondensatorów oraz wiedzieć, co
to jest i jak działa tranzystor, zarówno zwykły, bipolarny,
jak i polowy (MOSFET). Zagadnienia te zostały wyczer−
pująco omówione podczas dwóch pierwszych „analogo−
wych“ wypraw na oślą łączkę. Można je znaleźć w archi−
walnych numerach Elektroniki dla Wszystkich, począw−
szy od numeru 10/2000.
Do wykonania wszystkich układów tej „cyfrowej“
wyprawy wystarczą schematy i fotografie zamieszczone
w artykule. Do ich zasilania najlepiej nadaje się stabilizo−
wany zasilacz wtyczkowy 12V 250mA, a w większości
ćwiczeń możesz wykorzystać baterię 9V. Komplet ele−
mentów do budowy wszystkich ćwiczeń tej wyprawy
można zamówić jako zestaw A05. Elementy możesz luto−
wać, możesz też wykorzystać uniwersalną płytkę styko−
wą. Informacje handlowe podane są na stronie 80,81.
Życzę sukcesu także na tej wyprawie.
Prąd elektryczny przepływający przez ciało czło−
wieka nie jest obojętny dla zdrowia. Czym więk−
sze napięcie, tym większy prąd i większy wpływ
na organizm.
Napięcia nie przekraczające 24V uznaje się za
bezwzględnie bezpieczne.
Napięcia rzędu 60V i więcej uznawane są za nie−
bezpieczne. Napięcie w domowym gniazdku sie−
ci energetycznej wynosi 220...230V − jest to więc
napięcie groźne dla życia!
Przeprowadzanie prób z układa−
mi dołączonymi wprost do sieci
grozi śmiercią!
Aby zapobiec nieszczęściu, należy zasilać budo−
wane układy z baterii albo z użyciem fabryczne−
go, atestowanego zasilacza, który co prawda jest
dołączany do sieci, ale zastosowane rozwiązania
zapewniają galwaniczną izolację od sieci i pełne
bezpieczeństwo.
Piotr Górecki
Elektronika dla Wszystkich
37
445456977.033.png
 
Ośla łączka
A4 86
Stany logiczne
Urządzenia cyfrowe (logiczne) zazwyczaj
traktuje się jako „czarne skrzynki“ mające
wejścia i wyjścia. Nie jest ważne, co jest
wśrodku – istotne jest tylko, jakie jest dzia−
łanie układu. Może straszy Cię informacja,
że urządzenia te realizują funkcje matema−
tyczne (logiczne).
Nie bój się! W rzeczywistości na wej−
ścia podawane są jakieś napięcia i jakieś
napięcia pojawiają się na wyjściach. Ściślej
biorąc, na tych wejściach i wyjściach wy−
stępują tak zwane stany logiczne, inaczej
poziomy logiczne. Oto pierwsza dobra
i bardzo ważna wiadomość: istnieją dwa
podstawowe stany logiczne − stan niski
(oznaczany L – od angielskiego low) i stan
wysoki (oznaczany H – high). S tan niski,
zwany także zerem logicznym (0) to
w praktyce po prostu brak napięcia. Stan
wysoki, zwany też jedynką logiczną (1) to
obecność napięcia .
Dalszych informacji na temat stanów lo−
gicznych szukaj w części TECHNIKALIA.
Uwaga!
Podczas tej wyprawy będziemy wy−
korzystywać delikatne układy scalo−
ne CMOS. Ryzyko ich uszkodzenia
nie jest duże, ale nie jest wykluczone.
Dlatego na wszelki wypadek w ze−
stawie elementów do tej wyprawy
(A05) przewidziano podwójną liczbę
układów scalonych.
Warto od razu zajrzeć do części
TECHNIKALIA i zapoznać się z podsta−
wowymi informacjami o sposobach
zapobiegania uszkodzeniom delikat−
nych podzespołów elektronicznych.
Ćwiczenie 1 Podstawowe bramki
Bramka jako... bramka
Czy w życiu codziennym spotykasz się
z bramkami logicznymi?
Tak! Często mamy do czynienia zurzą−
dzeniami, które działają jak najprawdziw−
sze bramki logiczne, na przykład lampka
oświetlenia kabiny samochodu sterowana
jest elektromechaniczną bramką OR:
lampka świeci, gdy przynajmniej jedne
drzwi zostaną otwarte.
Z kolei drzwi wejściowe do mieszka−
nia, wyposażone w kilka zamków, przy−
pominają działanie bramki AND: aby
otworzyć drzwi, trzeba wcześniej otwo−
rzyć wszystkie zamki.
Na rysunku 1 znajdziesz przykłady
realizacji bramek OR iAND przy użyciu
zwykłych diod irezystorów. Takie bram−
ki czasem wykorzystujemy w praktyce.
Aby zaświecić lampkę współpracującą
z bramką OR z rysunku 1a, wystarczy
podać napięcie na przynajmniej jedno
wejście. W przypadku bramki AND
z rysunku 1b napięcie trzeba podać na
wszystkie wejścia.
Czy wiesz, że...
Numeracja nóżek układów
scalonych jest znormalizowana.
Dla powszechnie dostępnych układów
w tak zwanej obudowie DILpółokrągłe
wycięcie, wgłębienie lub kropka znajduje się
w pobliżu nóżki 1,
Podstawowe bramki
Bramki są elementarnymi cegiełkami,
z których można budować dowolnie
skomplikowane układy , pełniące różno−
rodne zadania, na przykład liczniki, prze−
rzutniki, rejestry i inne, o których dowiesz
się na kolejnych wyprawach. A oto bardzo
dobra wiadomość: istnieje tylko kilka typów
bramek, a ich działanie jest beznadziejnie
proste.
Uwaga! Podane dalej wyjaśnienia ba−
zują na informacjach zawartych w po−
przednich odcinkach cyklu „Ośla łączka“
(wyprawy A1...A2). Jeśli nie znasz zawar−
tego tam materiału, musisz się z nim za−
poznać i dowiedzieć się nieco o rezysto−
rach, kondensatorach, tranzystorach
i przekaźnikach.
Rysunek 1 pokazuje symbole graficzne
podstawowych bramek, znane i stosowane
od lat. Od pewnego czasu zaleca się używa−
nie nowszych symboli z rysunku 2 , jednak
wciąż nie są one popularne.
Symbol graficzny nie mówi nic o budo−
wie wewnętrznej, a jedynie wskazuje, jakie
a nóżki trzeba liczyć przeciwnie do
ruchu wskazówek zegara, patrząc
od góry, czyli od strony napisu.
Zasadę tę ilustruje
fotografia.
Czy wiesz, skąd wzięła się nazwa
bramka? Nazwa bramka (ang. gate) koja−
rzy się z bramą, z wejściem, z drzwiami.
Rys. 1
Komu potrzebny jest
ochroniarz?
Obwody wejściowe (bramki) tranzystorów MO−
SFET, zawartych w układach CMOS, są bardzo
delikatne i łatwo ulegałyby uszkodzeniom, gdyby
nie odpowiedni system zabezpieczeń.
Źródłem zagrożenia są przede wszystkim tak
zwane ładunki statyczne. Na pewno i Ty od czasu
do czasu obserwujesz trzaski i iskierki przy zakła−
daniu jakiegoś ubrania z włókna sztucznego. Za−
pewne i Ciebie ukłuła iskra po dotknięciu klamki
albo przy wysiadaniu z samochodu. Jeśli przeska−
kuje iskra, napięcie wynosi na pewno ponad kilo−
wolt (tysiąc woltów); zwykle wynosi kilka lub kil−
kanaście kilowoltów.
Jeśli iskra przeskakuje przy dotykaniu klamki,
coś podobnego może też wystąpić przy dotknięciu
nóżek układu scalonego. Oczywiście prowadzi to
nieuchronnie do uszkodzenia delikatnej struktury.
Konstruktorzy włożyli dużo trudu ipomysłowości,
by nie dopuścić do uszkodzenia w takich sytua−
cjach. Wczęści ELEMENTarz znajdziesz schemat
typowego zabezpieczenia, które chroni układ sca−
lony w większości sytuacji. Powiedzmy to wyra−
źnie – w większości sytuacji, ale nie zawsze. Dla−
tego producenci układów scalonych nadal zalecają,
by przechowywać delikatne układy scalone w spe−
cjalnych szynach z przewodzącego prąd plastiku,
oznaczonych napisem antistatic ewentualnie wbite
nóżkami w czarną, przewodzącą gąbkę – patrz fo−
tografia A na stronie obok.
Nie zdziw się też, że niektórzy sprzedawcy za−
wijają takie układy w folię aluminiową.
Według zaleceń producentów, stanowisko
montażowe układów CMOS powinno mieć meta−
lowy (lub inny przewodzący prąd) blat, wszystkie
38
Elektronika dla Wszystkich
445456977.034.png 445456977.035.png 445456977.001.png 445456977.002.png 445456977.003.png 445456977.004.png
 
87
A4
Ośla łączka
Słusznie!
Drzwi mogą być otwarte albo zamknięte.
Podobnie jest zbramką. Wukładach z
rysunku 1 za pomocą przycisku S1 mo−
żesz zaświecać i gasić lampkę w dowol−
nym rytmie pod warunkiem, że...
Czy rozumiesz, w czym rzecz?
Bramka przepuści sygnał „zmienny“
zprzełącznika S1 tylko wtedy, gdy na jej
drugim wejściu jest odpowiedni stan lo−
giczny. W bramce OR (rysunek 1a)
i w bramce NOR stanem „otwierają−
cym“ jest stan niski (styk S2 rozwarty).
Bramkę AND (rysunek 1b) i bramkę
NAND otwiera stan wysoki (styk S2
zwarty).
Działanie bramek jest wsumie bezna−
dziejnie proste. Nie zlekceważ jednak
proponowanego teraz ćwiczenia, które−
go celem jest poznanie pewnych waż−
nych cech bramek logicznych i innych
układów z rodziny CMOS 4000. Zestaw
układ według rysunku 2 z wykorzysta−
niem kostki CMOS 4011, zawierającej
cztery dwuwejściowe bramki NAND .
Nie zapomnij o podłączeniu końcówek
zasilania (nóżki 7 i 14) i wejść. Trzy
wyjścia pozostaw niepodłączone. Na
tym iniektórych następnych schematach
zaznaczyłem numery nóżek, co sugeruje
konkretne połączenia. Oczywiście wszy−
stkie bramki z jednej kostki są jednako−
we i wejścia każdej bramki też są jedna−
kowe, więc możesz modyfikować układ.
jest działanie elementu. Działanie bramek
(i innych, tak zwanych kombinacyjnych
układów logicznych) opisane jest wpodręcz−
nikach za pomocą tak zwanych tabel prawdy.
W ramach tego kursu podejdziemy do spra−
wy prościej, od strony intuicyjnej.
Rys. 1
Rys. 2
Rys. 2
Jak już wiesz, stan niski to w praktyce
brak napięcia (napięcie równe zeru), nato−
miast stan wysoki to obecność napięcia zasi−
lania. Chyba zgadza się z Twoją intuicją, że
wodniesieniu do wejść stan niski jest czymś
w rodzaju stanu spoczynkowego, natomiast
stan wysoki jest stanem aktywnym. Z wyj−
ściami bywa różnie – o tym przeczytasz da−
lej. ( Choć określenie „stan spoczynkowy“
nie jest używane w podręcznikach, ułatwi Ci
intuicyjne zrozumienie działania układów lo−
gicznych. Nie chcę Ci bowiem mącić w gło−
wie określeniami typu logika dodatnia
i ujemna. )
Funkcje pięciu omówionych dalej bra−
mek musisz dobrze zrozumieć i pamiętać
okażdej porze dnia inocy – to naprawdę jest
niezbędne. Hobbyści w swej praktyce zde−
cydowanie najczęściej wykorzystują negato−
ry (NOT) oraz dwuwejściowe bramki NA−
ND i NOR. Bramki OR, AND są wykorzy−
stywane nieporównanie rzadziej.
Fot. 1
Układ scalony
Bramki logiczne można zrealizować w naj−
różniejszy sposób i jak się okazuje funkcje
logiczne oraz operacje matematyczne moż−
na przeprowadzać przy użyciu najróżniej−
szych elementów. Przed wielu laty realizo−
wano je przy pomocy m.in. układów
mechanicznych, przekaźników, lamp
elektronowych, tranzystorów, diod irezysto−
rów, itd... jednak dopiero pojawienie się
.
Amatorzy i nie tylko amatorzy nie zachowują
żadnych środków ostrożności przy kontakcie
z układami CMOS. Dlatego nadal zdarzają się
uszkodzenia układów scalonych CMOS, ale trzeba
przyznać, iż są to przypadki bardzo rzadkie.
Cóż mam Ci poradzić w tym względzie?
Z obowiązku informuję o zaleceniach fabrycz−
nych. Z własnej praktyki zalecam rozsądną mia−
rę ostrożności − kawałek czarnej gąbki do prze−
chowywania układów CMOS i uziemienie grota
lutownicy na pewno nie zaszkodzi. Warto też
dotknąć do uziemienia (np. kranu) przed rozpo−
częciem pracy, by rozładować ewentualne ła−
dunki. Trzeba też unikać ubrań z tworzyw
sztucznych, bo się łatwo elektryzują – bawełna
okazuje się dobra i pod tym względem. Nie za−
szkodzi też w pracowni rozpylić trochę wody
w powietrzu, utrudnia to tworzenie wspomnia−
nych ładunków statycznych.
Fot. . . A
Elektronika dla Wszystkich
39
przyrządy pomiarowe oraz lutownica mają być
uziemione. Także elektronik powinien być uzie−
miony (!) za pomocą przewodzącej bransolety po−
łączonej z ziemią przez rezystor o wartości rzędu
1M
445456977.005.png 445456977.006.png 445456977.007.png 445456977.008.png 445456977.009.png 445456977.010.png 445456977.011.png 445456977.012.png 445456977.013.png
Ośla łączka
A4 88
przed czterdziestu laty układów scalo−
nych otworzyło drogę nie tylko do niesa−
mowitej miniaturyzacji, ale i do zadziwia−
jącego zwiększenia możliwości układów
cyfrowych.
Jak już wiesz, układ scalony to miniatu−
rowy układ elektroniczny, którego elementy
są wytworzone na wspólnym krzemowym
podłożu. Typowy układ scalony zawiera
przede wszystkim tranzystory (bipolarne lub
unipolarne MOSFET) a także rezystory
i ewentualnie kondensatory o małych po−
jemnościach.
Istnieje bardzo wiele typów i rodzajów
układów scalonych. Generalnie dzielą się
one na analogowe i cyfrowe. Na wyprawie
czwartej wykorzystywaliśmy scalone stabi−
lizatory, które należą do układów analogo−
wych, podobnie jak na przykład różnego ro−
dzaju wzmacniacze. Natomiast ogromna
grupa układów cyfrowych obejmuje ele−
menty począwszy od najprostszych bramek,
a skończywszy na skomplikowanych proce−
sorach komputerowych.
Najprostsze cyfrowe układy scalone
(bramki) zawierają kilka tranzystorów. Naj−
bardziej skomplikowane (procesory kompu−
terowe) – kilka milionów tranzystorów.
Wprzypadku układów scalonych, zwłaszcza
cyfrowych, niewiele interesuje nas budowa
wewnętrzna, a bardziej pełnione funkcje.
Fotografia poniżej pokazuje kilka układów
scalonych, analogowych icyfrowych.
Dlatego też na niektórych rysunkach ce−
lowo nie podałem numeracji nóżek.
Naciśnięcie przycisku, czyli podanie
na nóżkę 3 w stanu wysokiego powo−
duje pojawienie się stanu niskiego na
wyjściu 3 i zgaszenie diody D. Bramka
U1Adziała jak inwerter.
Dołącz nóżkę 1 bramki
do masy (n. 7). Czy
wiesz, dlaczego
nie można teraz
zgasić diody
D5? Jeśli
wiesz, gratulu−
ję − rozumiesz
działanie bramki
NAND. Znów dołącz
nóżkę 1 do nóżki 14.
Jeśli usuniesz zewnętrzne obciążenie
w postaci R2, D5, nie zaświeci także
kontrolka D2, co wskazuje, że nieobcią−
żony układ scalony podczas pracy albo
nie pobiera prądu w ogóle, albo jego
pobór jest znikomo mały .
Jakie stany logiczne panują na wyj−
ściach bramek U1B, U1C? Jeśli ze−
wrzesz ze sobą te wyjścia (nóżki 4, 10),
wtedy zaświeci dioda D2, wskazując, że
układ pobiera spory prąd. Płynie on
przez D2, nóżkę zasilającą 14, dalej we−
wnątrz układu scalonego przez bramkę
U1B, potem z nóżki 4 do nóżki 10 i da−
lej przez bramkę U1Cdo nóżki zasilają−
cej 7. Dioda D2 zaświeci jasno, gdy ze−
wrzesz nóżkę 4 do masy albo nóżkę 10
(11) do plusa zasilania.
Wyciągnij ważny wniosek: zwarcie
wyjść CMOS może spowodować zupeł−
nie niepotrzebnie pobór znacznego prą−
du. Dlatego nie należy zwierać wyjść
Czy wiesz, że...
Wejścia układów CMOS nie mogą być niepodłączo−
ne, czy jak mówimy potocznie “wisieć w powietrzu”.
Wszystkie niewykorzystane wejścia układów CMOS powin−
ny być dołączone albo do masy, albo plusa zasilania.
Niewykorzystane wyjścia należy pozostawić niepodłą−
czone. Nie wolno ich łączyć z innymi wyjściami,
z masą, ani z dodatnią szyną zasilania.
bramek ani za sobą, ani do masy, ani do
plusa zasilania.
Zauważ, że niezależnie od stanów
przycisku, diody LED D3, D4 umie−
szczone na wejściu bramki nie zaświecą
się nawet w głębokiej ciemności – to ar−
gument, że wejścia bramek podczas
normalnej pracy nie po−
bierają prądu . Po−
równanie rysunku
2 i fotografii 1
pokazuje, że
w ćwiczeniu
tym możesz
wykorzystać
diody LED o do−
wolnych kolorach.
Zbadamy wydajność
wyjść bramek. Zestaw teraz układ z ry−
sunku 3 . Pomocą będzie fotografia 2 .
(Dodatnie napięcie zasilania i dodatnią
końcówkę zasilającą układów CMOS
często oznacza się VDD, napięcie ikoń−
cówkę ujemną − VSS). Potencjometr
PR1 pozwala zmieniać napięcie zasila−
jące w szerokich granicach. Najpierw
ustaw napięcie zasilające na minimum −
wskaźnikiem napięcia jest dioda LED
D1. Zwiększaj napięcie zasilania i ob−
serwuj jasność świecenia LED−ów D2,
D3, które w tym wypadku ze względów
dydaktycznych włączone są nietypowo,
bez rezystorów ograniczających.
Uwaga! Napięcie zasilania powinno
wynosić co najmniej 12V, a w miarę
możliwości 18V(np. 2 baterie alkaliczne
9V). Przy napięciach zasilania powyżej
12V układ scalony będzie się wyraźnie
grzać. Przy napięciach mniejszych niż
12Vgrzanie może być niezauważalne.
Fot. 1
Rys. 3
Czy wiesz, że...
Obok oficjalnego określenia
„układ scalony ” używane są także inne,
równoważne − przede wszystkim
„kostka ”, ale także mniej eleganckie
„kość ” i „scalak ”.
Stany, stany, stany...
Wczęści pt. ELEMENTarz podałem, że mamy dwa
podstawowe stany logiczne: wysoki i niski (inaczej:
jedynka i zero). I to jest święta prawda. W podręcz−
nikach możesz spotkać opisy jeszcze innych stanów:
tzw. stanu trzeciego, oznaczanego Z, stanu nieokre−
ślonego oraz stanu zabronionego czy stanów zabro−
nionych. W książkach spotkasz się także z określe−
niami „logika ujemna“ i„logika dodatnia“. Podręcz−
niki zwykle zawierają też obszerny materiał teore−
tyczny dotyczący rachunku zdań, zbiorów, kwantyfi−
katorów, relacji, funkcji, itd. Na razie nie ma żadnej
potrzeby, byśmy się tym zajmowali. To są zagadnie−
nia potrzebne wąskiej grupie teoretyków i zawodo−
wych konstruktorów. Aby zostać dobrym elektroni−
kiem−hobbystą wystarczy zrozumieć podstawy, a to
naprawdę jest bardzo łatwe. Potem jeśli zechcesz,
zajmiesz się materiałem teoretycznym.
40
Elektronika dla Wszystkich
445456977.014.png 445456977.015.png 445456977.016.png 445456977.017.png 445456977.018.png 445456977.019.png 445456977.020.png 445456977.021.png 445456977.022.png 445456977.023.png 445456977.024.png 445456977.025.png 445456977.026.png 445456977.027.png 445456977.028.png 445456977.029.png 445456977.030.png
 
89
A4
Ośla łączka
Jasność świecenia D2, D3 wskazuje,
że z wyjścia bramki przy wyższych na−
pięciach zasilających można pobrać spo−
ry prąd i to zarówno wypływający, jak
i wpływający. Często wykorzystujemy
to w praktyce.
Jeśli chcesz, możesz zamiast dowol−
nej diody D2 albo D3 włączyć miliampe−
romierz (który ma małą rezystancję we−
wnętrzną i można go traktować jako
zworę) isprawdzić, jaki jest maksymalny
prąd zwarciowy przy różnych napięciach
zasilania. Choć w rzeczywistych warun−
kach aż tak dużego prądu „nie wydusisz“
z wyjścia, a wydajność układów od róż−
nych producentów może być znacząco
różna, ćwiczenie to jest bardzo ważne, bo
da Ci wyobrażenie, jakie możliwości ma
wyjście układu CMOS w zależności od
napięcia zasilania. Zwróć uwagę, że
zwarciowy prąd wyjściowy silnie zależy
od napięcia zasilającego.
Diody D4, D5 nie będą świecić; czy
wiesz, dlaczego?
Przetwornik
piezoelektryczny
(membrana piezo)
Płytka zmateriału piezo−
elektrycznego ma intere−
sujące właściwości. Do−
łączenie do niej napięcia
powoduje (niewielkie)
odkształcenie mecha−
niczne. Zasilona napię−
ciem zmiennym wydaje
dźwięk − zamienia zmienne przebiegi elek−
tryczne na dźwięki. Membrana piezo jest więc
rodzajem głośnika, ale typowa membrana nie
może zastąpić głośnika w radiu czy telewizo−
rze, bo dobrze przetwarza tylko sygnały zwą−
skiego pasma częstotliwości. I to jest główna
wada. Ważną zaletą jest mały pobór mocy
i duża głośność (czyli duża sprawność prze−
twarzania energii elektrycznej na akustyczną).
Jest przetwornikiem odwracalnym, za−
mienia też dźwięki, a ściślej drgania mem−
brany na sygnały elektryczne. W pewnych
warunkach może więc służyć jako mikrofon.
Membrana piezo jest elementem niebie−
gunowym.
Membrany piezo wyposażone wdodatko−
wą tubę umożliwiają uzyskanie dźwięku
o zaskakująco dużej głośności i są wykorzy−
stywane w systemach alarmowych, zwła−
szcza samochodowych.
Rysunek powyżej pokazuje symbol
membrany piezo, spotykany w literaturze.
Uwaga! Takim samym symbolem oznacza
się także brzęczyk piezo, czyli membranę
z wbudowanym jednotranzystorowym gene−
ratorem.
Fotografia poniżej pokazuje kilka mem−
bran piezo. Niektóre umieszczone są w obu−
dowie i mają wygląd podobny do przetwor−
ników piezo z generatorem, które poznałeś
na wyprawie pierwszej A1. Łatwo je odróż−
nić bez otwierania obudowy. Brzęczyk zasi−
lony napięciem stałym o odpowiedniej bie−
gunowości (najpierw 3V, potem ewentualnie
9V) wyda ciągły dźwięk, natomiast membra−
na dołączona do napięcia stałego wyda co
najwyżej jeden cichy stuk.
Brzęczyk piezo zawiera membranę oraz
prosty generator z jednym tranzystorem.
Fot . . . 2
Ćwiczenie 2 Czujnik zbliżeniowy
W ramach tego ćwiczenia zbadamy dal−
sze właściwości bramki i przekonamy
się o obecności wokół nas „elektronicz−
nych śmieci“.
Najpierw zestaw układ według ry−
sunku 4a . Nie zapomnij o końcówkach
zasilania (n. 7 i 14). Gdy za pomocą ka−
wałka drutu na chwilę zewrzesz punkt
Azpunktem P(zplusem zasilania), kon−
densator C1 naładuje się i po usunięciu
zwarcia bardzo długo lub na stałe utrzy−
ma stan wysoki na wejściu A. Wskaźni−
kiem będzie dioda LED. Gdy potem
choć na chwilę zewrzesz punkt Ado ma−
sy, kondensator momentalnie rozładuje
się ina wejściu Abędzie się utrzymywał
stan niski. Ja od razu do ładowania iroz−
ładowywania kondensatora C1 wyko−
rzystałem dwa przyciski.
Napięcie na kondensatorze się nie
zmienia (ani się on ładuje, ani rozłado−
wuje), bo w obwodach wejściowych
układów CMOS praktycznie prąd nie
płynie. Mówimy, że wejścia CMOS ma−
ją ogromną rezystancję wejściow ą.
Kondensator C1 pełni rolę elementu pa−
miętającego. Rolę tę może pełnić nawet
znikoma pojemność wejścia bramki, wy−
nosząca około 5...10pF. Jeśli pozosta−
wisz wejście CMOS „wiszące w powie−
trzu“, układ może reagować bardzo
dziwnie, zwykle błędnie.
Nigdy nie pozostawiaj nie−
podłączonych wejść CMOS.
Zmodyfikuj teraz układ
pracy bramek U1A, U1B,
U1C, U1D według rysunku
4b (reszta bez zmian). Pomo−
cą będzie fotografia 3 . Rezy−
stor R2 włączony równolegle
do naładowanego kondensa−
tora C1 na pewno go rozładu−
je. Sprawdź działanie układu.
Elementy R2C1 tworzą
obwód opóźniający zgasze−
nie lampki D1. Natomiast
Elektronika dla Wszystkich
45
445456977.031.png 445456977.032.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin