LOGISTYKA ZAOPATRZENIA - podstawowe funkcje procesów zakupu.doc

(31 KB) Pobierz
LOGISTYKA ZAOPATRZENIA

LOGISTYKA ZAOPATRZENIA

Podstawowe funkcje procesów zakupu

 

I. Identyfikacja funkcji zakupu

„Nowe źródła zysku dla przedsiębiorstwa, osoby odpowiedzialne za marketing, sprzedaż, badania i rozwój, finanse i kadry, każdy , kto zrozumie, że zakupy to nie „pisanie zamówień”, lecz funkcja o strategicznym znaczeniu dla przedsiębiorstwa. Jest to obszar, gdzie możliwe są oszczędności kosztów, gdzie tkwią impulsy dla ciągłego rozwoju, gdzie są partnerzy, z którymi możliwy jest postęp. Żeby tego odkrycia dokonać, należy popatrzeć na zakupy w kontekście globalnych powiązań, postarać się pozbyć ewentualnych uprzedzeń i zacząć traktować funkcję zakupów jako rzeczywistą sferę zarządzania zakupami.”

Pytania dotyczące zakupów :

1)     Produkcja własna czy zakup ( make or buy ) ,

2)     Ile kupować – planowanie potrzeb materiałowych i sterowanie zapasami,

3)     Kiedy kupować – organizacja dostaw w powiązaniu z potrzebami produkcji i informacjami płynącymi ze stosowanych metod sterowania zakupami,

4)     Gdzie kupować – wybór źródeł zakupów i dostawców.

5)     Decyzje typu „make or buy” tylko i wyłącznie po dokonaniu analizy wszystkich czynników, uwzględniającej sprzeczne niekiedy interesy różnych komórek przedsiębiorstwa :

a) produkcja własna –wysoki poziom wartości dodanej, unikatowa technologia, strategiczny charakter techniki wytwarzania,

b) pozyskiwanie dóbr lub usług z kooperacji – zmniejszenie zdolności produkcyjnych, możliwość opłacalnej kooperacji czynnej, dostęp do nowoczesnej technologii.

II. Marketing zakupów

Marketing zakupów ( lub zaopatrzenia )jako przemyślany zespół decyzji i działań przedsiębiorstwa produkcyjnego, określający jego politykę i strategię w zakresie zaopatrzenia w środki produkcji, pozwalający na sprawne dokonanie zakupów ( lub zakontraktowanie dostaw ) każdego konkretnego asortymentu z najbardziej korzystnych z rozpoznanych przez kupującego źródeł oraz uzyskanie wpływu na działanie dostawców i procesy zachodzące na reprezentowanych przez nich rynkach.

 

III. Normatywne strategie zakupowe

1. Strategie pozyskiwania dóbr w relacji do liczby odbiorców – ( 4 strategie ) :

1 – jeden dostawca ( single sourcing ),

2 -  jeden dostawca będący zarazem monopolistą w odniesieniu do nabywanego produktu ( sole sourcing ),

3 – dwóch dostawców ( dual sourcing ),

4 – wielu dostawców ( multiple sourcing ).

2. Strategie zakupowe uwzględniające przedmiot zakupu – 2 alternatywne strategie :

1 – zakupy pojedynczych elementów ( unit sourcing ),

2 – zakupy modułów ( modular sourcing ).

3. Strategie zakupowe wyodrębnione ze względu na geograficzny obszar poszukiwań

1 – zakupy lokalne ( local sourcing ),

2 – zakupy krajowe ( domestic sourcing ),

3 – zakupy globalne ( global sourcing ).

4. Strategie uwzględniające lokalizację dostawcy -

1 – dostawcy zewnętrzni ( external sourcing ),

2 – dostawcy wewnętrzni ( internal sourcing ).

5. Strategie uwzględniające czas dostaw –

5. Strategie uwzględniające czas dostaw

1 – dostawy do magazynu powiększające istniejące zapasy ( stock sourcing ),

2 – dostawy bezpośrednio na odpowiednie stanowisko produkcyjne ( dokładnie na czas tj. „Just-in-Time ).

6. Strategie uwzględniające podmiot zakupów -

1 – zakupy indywidualne,

2 – zakupy wspólne.

7. Strategie pozyskiwania dóbr uwzględniające charakter powiązań pomiędzy sprzedającym

   a kupującym

1 – zasady konkurencji cenowej i jakościowej,

2 – ścisła współpraca,

3 - strategiczne partnerstwo kontrahentów.

8. Marketingowe strategie zakupowe –pozyskiwanie produktu, kanały dostaw, kontakty z dostawcami, usługi przy- i po zakupowe, ceny.

9. Strategie zakupowe z wykorzystaniem internetu

   e-biznes i wykorzystanie internetu do spełnienia poszczególnych funkcji przedsiębiorstwa.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin