LOGISTYKA ZAOPATRZENIA
Podstawowe funkcje procesów zakupu
I. Identyfikacja funkcji zakupu
„Nowe źródła zysku dla przedsiębiorstwa, osoby odpowiedzialne za marketing, sprzedaż, badania i rozwój, finanse i kadry, każdy , kto zrozumie, że zakupy to nie „pisanie zamówień”, lecz funkcja o strategicznym znaczeniu dla przedsiębiorstwa. Jest to obszar, gdzie możliwe są oszczędności kosztów, gdzie tkwią impulsy dla ciągłego rozwoju, gdzie są partnerzy, z którymi możliwy jest postęp. Żeby tego odkrycia dokonać, należy popatrzeć na zakupy w kontekście globalnych powiązań, postarać się pozbyć ewentualnych uprzedzeń i zacząć traktować funkcję zakupów jako rzeczywistą sferę zarządzania zakupami.”
Pytania dotyczące zakupów :
1) Produkcja własna czy zakup ( make or buy ) ,
2) Ile kupować – planowanie potrzeb materiałowych i sterowanie zapasami,
3) Kiedy kupować – organizacja dostaw w powiązaniu z potrzebami produkcji i informacjami płynącymi ze stosowanych metod sterowania zakupami,
4) Gdzie kupować – wybór źródeł zakupów i dostawców.
5) Decyzje typu „make or buy” tylko i wyłącznie po dokonaniu analizy wszystkich czynników, uwzględniającej sprzeczne niekiedy interesy różnych komórek przedsiębiorstwa :
a) produkcja własna –wysoki poziom wartości dodanej, unikatowa technologia, strategiczny charakter techniki wytwarzania,
b) pozyskiwanie dóbr lub usług z kooperacji – zmniejszenie zdolności produkcyjnych, możliwość opłacalnej kooperacji czynnej, dostęp do nowoczesnej technologii.
II. Marketing zakupów
Marketing zakupów ( lub zaopatrzenia )jako przemyślany zespół decyzji i działań przedsiębiorstwa produkcyjnego, określający jego politykę i strategię w zakresie zaopatrzenia w środki produkcji, pozwalający na sprawne dokonanie zakupów ( lub zakontraktowanie dostaw ) każdego konkretnego asortymentu z najbardziej korzystnych z rozpoznanych przez kupującego źródeł oraz uzyskanie wpływu na działanie dostawców i procesy zachodzące na reprezentowanych przez nich rynkach.
III. Normatywne strategie zakupowe
1. Strategie pozyskiwania dóbr w relacji do liczby odbiorców – ( 4 strategie ) :
1 – jeden dostawca ( single sourcing ),
2 - jeden dostawca będący zarazem monopolistą w odniesieniu do nabywanego produktu ( sole sourcing ),
3 – dwóch dostawców ( dual sourcing ),
4 – wielu dostawców ( multiple sourcing ).
2. Strategie zakupowe uwzględniające przedmiot zakupu – 2 alternatywne strategie :
1 – zakupy pojedynczych elementów ( unit sourcing ),
2 – zakupy modułów ( modular sourcing ).
3. Strategie zakupowe wyodrębnione ze względu na geograficzny obszar poszukiwań –
1 – zakupy lokalne ( local sourcing ),
2 – zakupy krajowe ( domestic sourcing ),
3 – zakupy globalne ( global sourcing ).
4. Strategie uwzględniające lokalizację dostawcy -
1 – dostawcy zewnętrzni ( external sourcing ),
2 – dostawcy wewnętrzni ( internal sourcing ).
5. Strategie uwzględniające czas dostaw –
1 – dostawy do magazynu powiększające istniejące zapasy ( stock sourcing ),
2 – dostawy bezpośrednio na odpowiednie stanowisko produkcyjne ( dokładnie na czas tj. „Just-in-Time ).
6. Strategie uwzględniające podmiot zakupów -
1 – zakupy indywidualne,
2 – zakupy wspólne.
7. Strategie pozyskiwania dóbr uwzględniające charakter powiązań pomiędzy sprzedającym
a kupującym –
1 – zasady konkurencji cenowej i jakościowej,
2 – ścisła współpraca,
3 - strategiczne partnerstwo kontrahentów.
8. Marketingowe strategie zakupowe –pozyskiwanie produktu, kanały dostaw, kontakty z dostawcami, usługi przy- i po zakupowe, ceny.
9. Strategie zakupowe z wykorzystaniem internetu –
e-biznes i wykorzystanie internetu do spełnienia poszczególnych funkcji przedsiębiorstwa.
dorotamilowska