konspekt.rtf

(46 KB) Pobierz
KONSPEKT KATECHEZY

 

 

 

 

 

         KONSPEKT  KATECHEZY

           DO KLASY I SZKOŁY PODSTAWOWEJ

 

 

 

 

TEMAT:    Z Maryją  kochamy Jezusa.

 

 

Cele główne:  

Przybliżenie uczniom modlitwy różańcowej oraz wyjaśnienie jej znaczenia.

Zachęcenie do aktywnego udziału w nabożeństwach różańcowych.

 

 

Cele operacyjne:

Uczniowie wiedzą, że różaniec jest modlitwą.

Uczniowie potrafią coraz lepiej na pamięć modlitwy Ojcze nasz i Zdrowaś

Maryjo.

Uczniowie potrafią wskazać na różańcu paciorki na których odmawiamy Ojcze nasz i Zdrowaś Maryjo.                                                                                               

 

Metody:

Pogadanka, metoda pokazu, rozsypanka literowa, zabawa z paciorkami, praca z podręcznikiem.

 

 

Środki dydaktyczne:

Ilustracja przedstawiająca Maryję z Panem Jezusem na tle róż, pojedyncze kwiaty róż z papieru, kartki z rozsypanką literową ( R. Grochowska, Rok Liturgiczny w katechezie kl.0 – VI, część III, Wydawnictwo Diecezjalne Sandomierz, s. 35 ), plakat z niedokończonym różańcem, powycinane z kolorowego papieru paciorki, klej, taśma samoprzylepna, magnesy, różańce, literatura: Różaniec dla dzieci, Wydawnictwo Diecezjalne Sandomierz.

                         

                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

]

 

 

 

 

REALIZACJA                                                                                         Opracowała:  Renata Brzezińska

TREŚĆ

 

CZYNNOŚCI

NAUCZYCIELA

CZYNNOŚCI

UCZNIA

 

Witam was serdecznie na kolejnym naszym spotkaniu i zapraszam do wspólnej modlitwy: Ojcze nasz.

 

 

Wprowadzenie:

Już za kilka dni rozpocznie się drugi miesiąc waszej nauki w szkole.

1. Kto z was wie, jaki miesiąc rozpocznie się już za kilka dni?

( Październik )

 

Rozwinięcie:

Jak co roku – miesiąc październik jest poświęcony Komuś, Kogo znacie i o Kim będziemy mówić na dzisiejszej katechezie. Popatrzcie teraz uważnie na ilustrację, którą zawieszę na tablicy.

 

2. Kogo przedstawia ta ilustracja?

( Np. Maryję z Panem Jezusem.)

 

To Maryi ludzie wierzący poświęcają cały miesiąc październik – naszej Matce i Matce Pana Jezusa.

 

3. Jakie kwiaty otaczają Maryję i Pana Jezusa?

(Róże)

 

Za chwilę każdy z was będzie mógł podarować Maryi i Jezusowi różę. Proszę pojedynczo podchodzić i przypinać po jednej różyczce wokół obrazka.

 

Widzę, że ukończyliście pracę. Z waszych róż coś pięknego powstało.

Może ktoś potrafi powiedzieć – co to takiego?

(Bukiet róż)

  Ludzie otrzymują bukiety kwiatów z różnych okazji. One sprawiają dużo radości. Z pewnością chcielibyście wiedzieć, jaki bukiet sprawiłby wiele radości Maryi i Jej Synowi?

Otóż już za chwilę sami się dowiecie, jeżeli rozwiążecie rozsypankę literową.  

 

Proszę dowolną kredką wpisać odpowiednie literki do odpowiednich okienek. Po wykonanym ćwiczeniu karteczki wklejamy do zeszytów.

Widzę, że ukończyliście pracę. Z waszych rozsypanek powstało hasło, które wszyscy głośno przeczytają.

 

Hasło brzmi: RÓŻANIEC

 

 

Różaniec, to taka najpiękniejsza modlitwa, w której myślami i sercem razem z Maryją wielbimy Jezusa.

 

4. Jaki kwiat ukrył się w tej modlitwie?

( Róża)

 

Kiedy odmawiamy różaniec powtarzamy modlitwy, które znacie: Ojcze nasz, Zdrowaś Maryjo ,Chwała Ojcu, Wierzę w Boga ( odmawiamy tylko raz ).

Te modlitwy powtarzane wielokrotnie utworzą bukiet złożony z modlitw.

( Każda modlitwa jest jedną różą dla Pana Jezusa i Jego Matki).

W tych modlitwach prosimy Maryję aby nas wysłuchała i wierzymy gorąco, że przekaże je swojemu Synowi – Panu Jezusowi, bo jest blisko Niego w niebie.

 

  Na dzisiejszą katechezę przyniosłam różańce, które ułatwiają odmawianie modlitwy różańcowej. Podpowiadają , kiedy należy odmawiać Ojcze nasz a kiedy Zdrowaś Maryjo.

 

5. Jak nazywają się koraliki  na różańcu?

(Paciorki)

 

     Teraz proszę, abyście przypatrzyli się swoim różańcom. Zauważcie, że paciorki są poukładane w charakterystyczny sposób. Są paciorki pojedyncze (samotne), albo są razem tzn.  dziesięć paciorków jeden obok drugiego. Te pojedyncze podpowiadają, że należy odmówić modlitwę Ojcze nasz, natomiast te które są razem ( po 10) – Zdrowaś Maryjo.

 

6. Ile jest dziesiątek ?

( Pięć )

 

7. Ile jest pojedynczych paciorków?

( Sześć )

Jak widzicie – różaniec składa się z kilku dziesiątek.

(Można wspomnieć o wszystkich częściach różańca). Rozpoczynając każdą dziesiątkę - przypominamy sobie jedno wydarzenie z życia Maryi i Pana Jezusa. Wydarzenia te są: RADOSNE, ŚWIATŁA, BOLESNE i CHWALEBNE. Nazywane są: TAJEMNICAMI.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zakończenie:

Proponuję wam teraz zabawę, która będzie polegała na doklejaniu brakujących paciorków na plakacie. Jeżeli uważnie słuchaliście tego co mówiłam, to na pewno poradzicie sobie. Zapraszam do tablicy jednego ucznia, aby uzupełnił jedną dziesiątkę, a następny uczeń drugą itd.

 

Widzę, że ukończyliście pracę. Jestem z was zadowolona, że poradziliście sobie.

Chciałabym, aby modlitwa różańcowa stała się waszą ulubioną modlitwą. Zapraszam codziennie do kościoła na nabożeństwa różańcowe przez cały miesiąc październik.

Proszą otworzyć podręczniki na str. 30 i wpisać godzinę.

 

 

Modlitwa: Zdrowaś Maryjo.

 

 

 

 

Zaproszenie do modlitwy.

 

 

 

Wprowadzenie tematu.

 

 

Zadaje pytanie.

 

 

.

 

 

 

 

Przypina do tablicy ilustrację przedstawiającą Matkę Bożą z dzieciątkiem na tle róż.

 

Zadaje pytania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdaje róże z papieru.

 

Podsumowuje pracę uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdaje karteczki z rozsypanką .

 

 

 

 

 

 

Podsumowuje pracę uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

Zapoznaje uczniów z modlitwą różańcową.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokazuje różaniec oraz różańce wykonane np. z koralików, jarzębiny, żołędzi itp. Następnie rozdaje po jednym na każdą ławkę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadaje pytania.

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin