Rozwój wielogłosowości w muzyce średniowiecznej Europy.pdf
(
42 KB
)
Pobierz
695716686 UNPDF
Rozwój wielogłosowości w muzyce średniowiecznej
Europy
●
ORGANUM- (łac.- narzędzie, instrument)
- utwór wchodzący w obręb jednogłosowych form liturgicznych (np. responsoria), gdzie
tworzył wielogłosowe fragmenty
Na początku organum było dwugłosowe:
○
głos organowy (vox organalis) był dokomponowywany do chorału- umieszczany nad
głosem podstawowym
○
głos podstawowy (vox principalis, później- cantus firmus) - z chorału
●
notacja w technice Nota Contra Nota- oba głosy mają tę samą rytmikę. Później nazwa zmieniła
się na Punctum contra Punctum
●
Etapy rozwoju organum
○
organum wczesne (IX-XI.)
○
szkoła St. Martial z Limoges (I poł. XIIw.)
○
szkoła Notre Dame w Paryżu- przełom XII/XIIIw.
ORGANUM WCZESNE- “Podręcznik Muzyczny” z IX w.
○
szkoła francusko-włoska
■
2 głosowe; równolełe 4 lub 5
■
przykłady: “Scholia enchiviadis”- Huchald
“Micrologus”- Gvido z Arezzo
○
ośrodek angielski
■
tu wykształciły się dwie nowe formy organum
●
discantus- 2 gł. śpiew oparty na prowadzeniu głosów w ruchu
przeciwnym
●
gymel- 2 gł. śpiew w równoległych tercjach
SZKOŁA ST. MARTIAL Z LIMONGES
○
rozwinęło się tu organum melizmatyczne
■
dolny głos- długie wart. rytm.
■
górny głos- melizmatyczny
SZKOŁA NOTRE DAME
○
Leonius stworzył “Magnus liber organi”- Wielka Ksiega Organów- ok. 100 dwugłosowych
organów przeznaczonych na cały rok kościelny
○
Perotinus- napisał :
■
30 oranów trzygłosowych (oranum triplum)
■
2 - czterogłosowe (organum quadroplum)
●
“Viredunt omnes”- “Ujrzeli wszyscy”
●
“Sederunt omnes”- “Książęta siedzieli”
Plik z chomika:
KaC2009
Inne pliki z tego folderu:
Starożytna Grecja.doc
(54 KB)
świecka liryka średniowieczna.pdf
(37 KB)
chorał.doc
(37 KB)
IIII klasa chorał i organum.pdf
(54 KB)
Kultura muzyczna starożytnej Grecji.pdf
(79 KB)
Inne foldery tego chomika:
2. Renesans
3. Barok
3.5 Barok - Klasycyzm
4. Klasycyzm
5. Romantyzm
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin