Rozwój wielogłosowości w muzyce średniowiecznej Europy.pdf

(42 KB) Pobierz
695716686 UNPDF
Rozwój wielogłosowości w muzyce średniowiecznej
Europy
ORGANUM- (łac.- narzędzie, instrument)
- utwór wchodzący w obręb jednogłosowych form liturgicznych (np. responsoria), gdzie
tworzył wielogłosowe fragmenty
Na początku organum było dwugłosowe:
głos organowy (vox organalis) był dokomponowywany do chorału- umieszczany nad
głosem podstawowym
głos podstawowy (vox principalis, później- cantus firmus) - z chorału
notacja w technice Nota Contra Nota- oba głosy mają tę samą rytmikę. Później nazwa zmieniła
się na Punctum contra Punctum
Etapy rozwoju organum
organum wczesne (IX-XI.)
szkoła St. Martial z Limoges (I poł. XIIw.)
szkoła Notre Dame w Paryżu- przełom XII/XIIIw.
ORGANUM WCZESNE- “Podręcznik Muzyczny” z IX w.
szkoła francusko-włoska
2 głosowe; równolełe 4 lub 5
przykłady: “Scholia enchiviadis”- Huchald
“Micrologus”- Gvido z Arezzo
ośrodek angielski
tu wykształciły się dwie nowe formy organum
discantus- 2 gł. śpiew oparty na prowadzeniu głosów w ruchu
przeciwnym
gymel- 2 gł. śpiew w równoległych tercjach
SZKOŁA ST. MARTIAL Z LIMONGES
rozwinęło się tu organum melizmatyczne
dolny głos- długie wart. rytm.
górny głos- melizmatyczny
SZKOŁA NOTRE DAME
Leonius stworzył “Magnus liber organi”- Wielka Ksiega Organów- ok. 100 dwugłosowych
organów przeznaczonych na cały rok kościelny
Perotinus- napisał :
30 oranów trzygłosowych (oranum triplum)
2 - czterogłosowe (organum quadroplum)
“Viredunt omnes”- “Ujrzeli wszyscy”
“Sederunt omnes”- “Książęta siedzieli”
695716686.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin