polski renesans.doc

(32 KB) Pobierz

Muzyka polskiego renesansu

 

1.      Okres trwania – XVI wiek tzw. złoty wiek kultury muzycznej w Polsce.

2.      Ogólne tło historyczne (ocena celująca).

3.      Kraków muzyczną stolicą Polski:

·         mecenat artystyczny Jagiellonów,

·         doniosła rola Akademii Krakowskiej,

·         działalność kapeli krakowskich:

Ø      kapela królewska (założona w średniowieczu),

Ø      kapela rorantystów (1543, założona przez Zygmunta Starego).

·         rozwój drukarni muzycznych (Łazarza Andrysowicza),

·         rozwój warsztatów lutniczych (Mateusz Dobrucki, Marcin Groblicz).

4.      Rozwój muzyki na dworach arystokracji i bogatego duchowieństwa.

5.      Rozwój muzyki w trzech zasadniczych nurtach:

·         nurt muzyki religijnej z tekstem łacińskim (najbardziej reprezentatywny),

·         nurt muzyki religijnej z tekstem polskim,

·         nurt muzyki świeckiej.

6.      Przedstawiciele i ich wybitne dzieła- charakterystyka twórczości wybranych kompozytorów:

·         Marcin Leopolita ze Lwowa

Ø      motety religijne z tekstem łacińskim,

Ø      5-głosowa Missa Paschalis (msza wielkanocna) – charakterystyka utworu.

·         Wacław z Szamotuł 

Ø      motet In te domine speravi (W Tobie Panie pokładałem nadzieję) – jest to pierwsza kompozycja polska wydana za granicą (Norymberga 1554)!

Ø      motet Ego sum pastor bonus (Jam jest pasterz dobry),

Ø      1 motet w transkrypcji organowej: Nunc scio vere (Teraz wiem prawdziwie)

Ø      pieśni religijne na 4-gł. chór a cappella,

Ø      7 pieśni religijnych z tekstem polskim (m.in. Modlitwa, kiedy dziatki idą spać) – charakterystyka pieśni

·         Mikołaj Gomółka 

Ø      Melodie na Psałterz polski charakterystyka dzieła!

·         Mikołaj z Krakowa

Ø      Utwory religijne z tekstem polskim (w stylu flamandzkim) i tańce (Szewczyk, Hajducki i in.).

·         Mikołaj Zieleńskikompozytor przełomu XVI i XVII wieku. W 1611 w Wenecji ukazały się drukiem jego utwory: Offertoria totius anni oraz Communiones totius anni. Pisał utwory w technice polichóralnej.

 

7.      Podsumowanie – dlaczego polska muzyka renesansowa zasługuje na określenie złotego wieku?

 

 

 

 

 

 

 

 



Przygotowała Joanna Krzyżak; 2011

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin