1. Okres trwania – XVI wiek tzw. złoty wiek kultury muzycznej w Polsce.
2. Ogólne tło historyczne (ocena celująca).
3. Kraków muzyczną stolicą Polski:
· mecenat artystyczny Jagiellonów,
· doniosła rola Akademii Krakowskiej,
· działalność kapeli krakowskich:
Ø kapela królewska (założona w średniowieczu),
Ø kapela rorantystów (1543, założona przez Zygmunta Starego).
· rozwój drukarni muzycznych (Łazarza Andrysowicza),
· rozwój warsztatów lutniczych (Mateusz Dobrucki, Marcin Groblicz).
4. Rozwój muzyki na dworach arystokracji i bogatego duchowieństwa.
5. Rozwój muzyki w trzech zasadniczych nurtach:
· nurt muzyki religijnej z tekstem łacińskim (najbardziej reprezentatywny),
· nurt muzyki religijnej z tekstem polskim,
· nurt muzyki świeckiej.
6. Przedstawiciele i ich wybitne dzieła- charakterystyka twórczości wybranych kompozytorów:
· Marcin Leopolita ze Lwowa
Ø motety religijne z tekstem łacińskim,
Ø 5-głosowa Missa Paschalis (msza wielkanocna) – charakterystyka utworu.
· Wacław z Szamotuł
Ø motet In te domine speravi (W Tobie Panie pokładałem nadzieję) – jest to pierwsza kompozycja polska wydana za granicą (Norymberga 1554)!
Ø motet Ego sum pastor bonus (Jam jest pasterz dobry),
Ø 1 motet w transkrypcji organowej: Nunc scio vere (Teraz wiem prawdziwie)
Ø pieśni religijne na 4-gł. chór a cappella,
Ø 7 pieśni religijnych z tekstem polskim (m.in. Modlitwa, kiedy dziatki idą spać) – charakterystyka pieśni
· Mikołaj Gomółka
Ø Melodie na Psałterz polski – charakterystyka dzieła!
· Mikołaj z Krakowa
Ø Utwory religijne z tekstem polskim (w stylu flamandzkim) i tańce (Szewczyk, Hajducki i in.).
· Mikołaj Zieleński – kompozytor przełomu XVI i XVII wieku. W 1611 w Wenecji ukazały się drukiem jego utwory: Offertoria totius anni oraz Communiones totius anni. Pisał utwory w technice polichóralnej.
7. Podsumowanie – dlaczego polska muzyka renesansowa zasługuje na określenie złotego wieku?
Przygotowała Joanna Krzyżak; 2011
KaC2009