Data wodowania 31 maja 1911 Data zatonięcia 15 kwietnia 1912 Typ statek pasażerski Stocznia Harland and Wolff Armator White Star Line Bandera FPRIVATE "TYPE=PICT;ALT=Wielka Brytania"Wielka Brytania Port macierzysty Liverpool Liczba członków załogi 892 Liczba pasażerów 2435 (1324 w jedynym rejsie pasażerskim) Długość całkowita (L) 268,99 m Szerokość (B) 29,41 m Zanurzenie (D) 10,50 m Wysokość (H) 53,34 m Prędkość maks. 24 w Pojemność brutto 46 329 RT Dane napędu dwie czterocylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania, niskoobrotowa turbina na parę odlotową Liczba śrub napędowych 3
LICZBA OFIARDane o ofiarach są niejednoznaczne - w zależności od źródeł. Spośród 2208-2228 pasażerów Titanica zginęło 1503-1523 osób. Przeżyło katastrofę tylko 704-712.
Przyczyn tak dużej liczby ofiar było wiele: od zbyt małej ilości łodzi ratunkowych, poprzez przestarzałe przepisy o wymogach oddzielenia pasażerów klasy trzeciej od reszty, skończywszy na nadmiernej prędkości statku w feralną noc. W okresie budowy statku panowały hurraoptymistyczne nastroje co do bezpieczeństwa na morzu. Ostatnim poważniejszym zdarzeniem było zderzenie innego statku White Star Line – Republica w 1906 roku. Ze względu na małe zniszczenia oraz szybką pomoc zdołano uratować wszystkich pasażerów.
Zatonięcie Titanica nie było największą katastrofą morską. W 1945 radziecki okręt podwodny S-13 zatopił na wysokości Łeby niemiecki liniowiec MS Wilhelm Gustloff, w wyniku czego zginęło - według różnych źródeł - nawet 8 tysięcy rannych lub niezdolnych do walki niemieckich żołnierzy oraz cywilnych uciekinierów.
David Savage, naukowiec z Queensland University of Technology, wykazał że prawdopodobieństwo wyjścia żywo z katastrofy zależało od płci, klasy w której się podróżowało, a także narodowości. Przykładowo bycie Brytyjczykiem zmniejszało szanse przeżycia mężczyzn o 7% względem średniej. Tymczasem bycie Amerykaninem – zwiększało te szanse w stosunku do średniej aż o 8,5%[13].
bogg