WYŻSZE CZYNNOŚCI NERWOWE.doc

(51 KB) Pobierz
Wyższe Czynności Nerwowe

Wyższe Czynności Nerwowe
 

mgr Anna Kocwa
Klinika Neurologii II WL AM

 

Neuropsychologia

   Neuropsychologia zajmuje się ustaleniem relacji pomiędzy czuciem, ruchem, poznaniem, rozumieniem, nastrojem, emocjami a aktywnością struktur mózgowia.

 

Role neuropsychologa

n                    DIAGNOSTYCZNA

n                    REHABILITACYJNA

n                    EDUKACYJNA

n                    OPINIODAWCZA

                           

Wyższe czynności nerwowe

Ø                   mowa

Ø                   praksja

Ø                   gnozja

Ø                   poznanie, uczenie się, pamięć

 

 

 

              Zaburzenia mowy

Zaburzenia mowy mogą być wynikiem:

 

Ø                 uszkodzenia korowego ośrodka mowy (afazje)

Ø                 nieprawidłowej artykulacji (dyzartrie), nieprawidłowej generacji dźwięków (dysfonia), nieprawidłowej intonacji rytmu zdania, akcentu (dysprozodia)

Afazje

 

              A f a z j e  to grupa zaburzeń mowy i języka, wynikające z uszkodzenia mózgu. Miejsce , które najpewniej spowoduje  zaburzenia mowy to okolice bruzdy bocznej Sylwiusza w półkuli dominującej dla mowy (LP).

Afazje

Klasyczny podział obejmuje afazję:

Ø                 ruchową

Ø                 czuciową

Ø                 amnestyczną

Ø                 mieszaną

Afazja ruchowa

              A f a z j a  r u c h o w a  (motoryczna, ekspresyjna, Broca) spowodowana jest uszkodzeniem ośrodka mowy (ośrodek Broca), zlokalizowanego w tylnej części lewego zakrętu czołowego i odpowiedzialny jest za wytwarzanie języka i „nadawanie” mowy.

Obraz kliniczny afazji ruchowej

Ø                 zaburzona czynność tworzenia mowy

Ø                 rozumienie mowy względnie zachowane

Ø                 liczne parafazje literowe, słowne

Ø                 mowa agramatyczna, dysprozodyczna,  telegraficzna

Ø                 opuszczanie przedimków, przyimków

Ø                 często zaburzenia pisania i czytania

Afazja czuciowa

A f a z j a  c z u c i o w a (sensoryczna, odbiorcza, recepcyjna, Wernickego) polega na upośledzeniu rozumienia mowy i języka na wskutek uszkodzenia ośrodka mowy (pole Wernickego) znajdującego się w górnym, tylnym zakręcie skroniowym, gdzie również znajduje się ośrodek słuchowy mowy.

Obraz kliniczny afazji czuciowej

Ø                   rozumienie mowy upośledzone

Ø                   zakłócona ekspresja mowy (parafazje, neologizmy)

Ø                   perseweracje, echolalia,

Ø                   aleksja i agrafia

 

Afazja amnestyczna

   A f a z j a  a m n e s t y c z n a (nominalna, anomia) polega na trudnościach w szybkiej aktualizacji nazw pokazywanych przedmiotów

Ø                   wiąże się z uszkodzeniem obszarów położonych w podstawnej części płata skroniowego, w płacie czołowym i zakręcie kątowym.

Afazja mieszana

A f a z j a   m i e s z a n a  (globalna, całkowita niemota) polega na współistnieniu zaburzeń afatycznych ruchowych i czuciowych.

 

Dyzartria

D y z a r t r i a  polega na zaburzeniach artykulacji dźwięków oraz formułowania słów i dźwięków. Związana jest z uszkodzeniem narządu mowy.

 

Dyzartria c.d

Może być spowodowana pierwotnym uszkodzeniem jąder ruchowych  dolnej części pnia mózgu lub ich obwodowych wypustek

Ø                  język porażony i zanikły

Ø                  trudności w artykułowaniu

Ø                  dysfagia

Dyzartria spastyczna

Dyzartria spastyczna występuje przy uszkodzeniu dróg korowo-jądrowych

Ø                   mowa jest zamazana, wolna, dysfoniczna

Ø                   brak zaniku języka

Ø                   wzmożone odruchy żuchwowe i twarzowe

Ø                   często niepowstrzymany płacz i śmiech

Dyzartria ataktyczna

Dyzartria ataktyczna występuje przy uszkodzeniu móżdżku

Ø                   mowa powolna, skandowana, ale bez napięcia

Ø                   zmienna siła głosu

 

Korowe zaburzenia ruchowe

A p r a k s j a (=bez ruchu) jest to deficyt zdolności ruchowej pochodzenia korowego, to niemożność wykonywania celowych czynności ruchowych przy BRAKU niedowładów, zaburzeń czucia, uwagi, koordynacji, rozumienia.

ü                   Uszkodzenie korowe dotyczy okolicy czołowej przedruchowej oraz styku skroniowo-ciemieniowo-potylicznego

Rodzaje apraksji

A p r a k s j a  t w a r z y

Ø                   trudności w  wysuwaniu języka, ssaniu, oblizywaniu, cmokaniu, dmuchaniu, etc

 

Apraksja  k i n e t y c z n o - k o ń c z y n o w a

Ø                   upośledzenie ruchów precyzyjnych kończyn jak ruchy skręcające, synchroniczne, etc.

 

 

 

Rodzaje apraksji

A p r a k s j a  i d e o m o t o r y c z n a

Ø                   niemożność wykonywania poleceń zgodnych z wolą, mimo braku zaburzeń funkcji motorycznych i czuciowych oraz prawidłowego rozumienia języka, np. jak się czesze, jak gra w golfa, etc.

 

 

 

 

Rodzaje apraksji c.d.

A p r a k s j a  i d e a c y j n a

Ø                   niezdolność do podjęcia serii ruchów związanych z planowaniem i wyobraźnią przestrzenną

 

A p r a k s j a  k o n s t r u k c y j n a

Ø                   niezdolność organizowania złożonych ruchów przestrzennych jak łączenie punktów, puzzli, klocków, kopiowania rysunków

Agnozja

A g n o z j a  to defekt w rozpoznawaniu, który nie może być przypisany elementarnym defektom czuciowym, zaburzeniom umysłowym, uwagi, afazji, czy też nieznajomości czuciowo przedstawianego bodźca

Rodzaje agnozji

A g n o z j a   w z r o k o w a

Ø                   niemożność rozpoznawania obiektów za pomocą postrzegania przy nieuszkodzonym aparacie wzrokowym.  Chory nie r o z p o z n a j e  pokazywanych przedmiotów i zjawisk

Ø                   W uszkodzeniach okolicy prążkowanej w płacie potylicznym (pola 18 i 19)

 

Rodzaje agnozji c.d

A g n o z j a  b a r w

Ø                   niemożność rozpoznawania barw

Ø                   w uszkodzeniu brzuszno-przyśrodkowej części lewego płata potylicznego

P r o z o p a g n o z j a

Ø                   niemożność rozpoznawania twarzy osób bliskich

Ø                   uszkodzenie dolnej okolicy skroniowo-potylicznej po stronie prawej lub obustronnie

Agnozje c.d

A l e k s j a

Ø                    wariant agnozji wzrokowej; niemożność czytania

Ø                    przy uszkodzeniu zakrętu kątowego lewej półkuli mózgu (pole 39)

A k a l k u l i a 

Ø                    niemożność liczenia

Ø                    Przy lewostronnym uszkodzeniu okolicy ciemieniowej i styku płatów: ciemieniowego, skroniowego i potylicznego

Agnozje c.d

A g n o z j a  d o t y k o w a (astereognozja)

Ø                    niemożność rozpoznawania przedmiotu za pomocą dotyku, bez udziału wzroku

Ø                    przy uszkodzeniu płata ciemieniowego, szczególnie zakrętu zaśrodkowego

 

A n o z o g n o z j a

Ø                    niemożność rozpoznania własnych stanów chorobowych

Ø                    uszkodzenie dolnej części płata ciemieniowego (P)

Agnozje c.d

Autotopagnozja (somatotopagnozja)

Ø                   niemożność pokazania części własnego ciała na polecenie słowne

Ø                   uszkodzone są zwykle drogi wzgórzowo -ciemieniowe a zwłaszcza zakręty kątowe

 

Zespół jednostronnego zaniedbywania przestrzeni

To zaburzenia komunikacji, wrażliwości lub obsługi bodźców lub zdarzeń w połowicznym pośrodkowo-bocznym polu po stronie uszkodzenia mózgu , pomimo prawidłowej podstawowej funkcji czuciowej i ruchowej

 

Zespół jednostronnego zaniedbywania przestrzeni c.d

Ø                   ognisko uszkodzenia lokuje się zwykle w okolicy skroniowo-ciemieniowej prawej półkuli i zespół najczęściej dotyczy zaniedbywania bodźców po stronie lewej.

Ø                   zespół obejmuje zaniedbywanie przestrzeni osobistej lub przestrzeni ciała (przestrzeń okołoosobista) lub przestrzeni będącej w zasięgu wzroku (przestrzeń pozaosobista)

Funkcje mnestyczne

Trzy fazy procesów pamięci:

I. z a p a m i ę t y w a n i e (kodowanie),

II. p r z e c h o w y w a n i e (magazynowanie),

III. o d t w a r z a n i e (przypominanie) jest miarą procesów pamięci (przypominanie, rozpoznawanie, ponowne uczenie się)

Funkcje mnestyczne c.d

Podział klasyczny pamięci:

Ø                   Pamięć krótkotrwała  (STM). Jest zależna od hipokampa, ciał suteczkowatych i łączącego je sklepienia. Pojemność: 7+/-2

Ø                   Pamięć długotrwała (LTM)

Ø                   Pamięć sensoryczna/ikoniczna

 

Podział pamięci w zależności od analizatora: pamięć wzrokowa, słuchowa, dotykowa, etc.

 

Funkcje mnestyczne c.d

Cechy pamięci

Ø                   trwałość

Ø                   szybkość

Ø                   dokładność/wierność

Ø                   gotowość

Ø                   zakres/pojemność

 

Funkcje mnestyczne c.d

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin