HP-Tomaszewski B.-Starozytne kultury naszych przodków.pdf

(4380 KB) Pobierz
Świat jest mandalą
ZAOCZNE STUDIA
EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ
w zakresie SZTUK PLASTYCZNYCH
przy AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH
Bogusław Tomaszewski nr indexu 560
STAROŻYTNE KULTURY NASZYCH PRZODKÓW
I
ICH WPŁYW NA LUDZI NASZYCH CZASÓW
Praca napisana pod kierunkiem dr Ireny Bukowskiej
GDAŃSK 2004
SPIS TREŚCI:
WSTĘP ....................................................................................................................................str. 3
1. SŁOWIANIE .....................................................................................................................str. 7
1.1 Pochodzenie i różnice między religiami pogańskimi a religiami wyznającymi jednego Boga
(mit Godzamby na podstawie legendy herbowej Słowian)................................................str. 8
1.2 Wpływ świąt pogańskich na chrześcijaństwo....................................................................str. 18
1.3 Wierzenia i mitologia Słowian...........................................................................................str.21
1.4 Neopogaństwo w Polsce....................................................................................................str. 26
1.5 Neopogaństwo w Europie Środkowo-Wschodniej............................................................str. 33
2. WIKINGOWIE ................................................................................................................str. 38
2.1 Religia i mitologia............................................................................................................. str.39
2.2 Bogowie.............................................................................................................................str. 40
2.3 Triumf bohatera.................................................................................................................str. 49
2.4 Stworzenie świata i zmierzch bogów.................................................................................str. 51
2.5 Życie po śmierci.................................................................................................................str. 54
2.6 Pogańska spuścizna............................................................................................................str. 59
2.7 Neopogaństwo volkistowskie i narodowo – niemieckie....................................................str. 64
3. CELTOWIE .....................................................................................................................str. 68
3.1 Kultura i wierzenia.............................................................................................................str.69
3.2 Mitologia............................................................................................................................str. 74
3.3 Bogowie.............................................................................................................................str. 78
3.4 Druidzi i życie po śmierci..................................................................................................str. 81
3.5 Wskrzeszenie nauki Druidów............................................................................................str. 97
3.6 Odrodzenie druidyzmu i druidyzm w neopogaństwie......................................................str.100
PODSUMOWANIE I WNIOSKI .......................................................................................str. 108
BIBLIOGRAFIA .................................................................................................................str. 113
34337388.001.png
Tematem mojej pracy licencjackiej jest ukazanie starożytnych kultur ludów indoeuropejskich
oraz współczesny europejski ruch neopogański, jego historia, kształt, form organizacji,
tradycje, rytuały. Czasem słychać o neopoganach w sprawozdaniach telewizyjnych, czy
radiowych,(jak było w przypadku zamieszek z okazji obchodów przesilenia letniego w
Stonehenge w bieżącym roku). Brak jednak próby analizy całościowej tego czym jest obecnie
ruch neopogański. Praca moja ma za zadanie wypełnić istniejącą lukę w wiedzy na temat
tego, dość nowego zjawiska społecznego, jakim jest odradzanie się przedchrześcijańskich
kultów i powstawanie licznych i różnorodnych form ruchu neopogańskiego. W warstwie
historycznej skupiam się na XX wieku, sięgając gdzie niegdzie głębiej, jeśli wymaga tego
przejrzystość prowadzonej narracji. Szczególną uwagę przywiązuję do ostatnich trzydziestu lat,
kiedy to zanotowano największy rozkwit tego rodzaju ruchów; nie pomijam jednak okresu
początków wieku, który to czas był najbardziej płodny dla niektórych tradycji (np.
neopogaństwo volkistowskie).Notowany w ciągu ostatnich lat wzrost zainteresowania
duchowością neopogańską, zasługuje moim zdaniem na uwagę socjologów. Z jakich powodów
ludzie przystępują do ugrupowań neopogańskich? Do jakich wartości, systemów moralnych,
ideologii i filozofii się odwołują? Jak rozkładają się proporcje występowania poszczególnych
tradycji w różnych krajach Europy? To główne pytania na jakie staram się odpowiedzieć w
mojej pracy. Choć istnieje obecnie kilka głównych odłamów współczesnego pogaństwa
różniących się od siebie wzajemnie i odwołujących się do odmiennych tradycji, wydaje
się, że jest kilka cech wspólnych całemu temu zjawisku. Jak zauważa Charlotte
Hardman: "W pojęciu wszystkich pogan nie ma miejsca na dogmaty i prozelityzm." Autorka
cytuje oświadczenie Pagan Federation (Federacji Pogańskiej) - organizacji zrzeszającej
większość grup neopogańskich na całym świecie, odzwierciedlające w trzech punktach
wierzenia współczesnych pogan:
"Miłość i poczucie pokrewieństwa z przyrodą: chętniej, niż bardziej popularne postawy agresji
i dominacji nad przyrodą; szacunek dla sił życia i wciąż odnawiającego się cyklu życia i śmierci.
Etyka pogańska: 'Czyń, co chcesz, byle byś nikogo nie krzywdził'. To moralność pozytywna, a
nie lista 'tego nie rób', 'tego ci nie wolno'. Każda indywidualność jest odpowiedzialna za
odkrywanie swej natury i rozwijanie jej w pełni, w harmonii z otaczającym światem.
Koncepcja Bogini i Boga: jako koncepcja wyrażenia, uosobienia Boskiej realności; aktywne
uczestnictwo w kosmicznym tańcu Bogini i Boga, czynnika żeńskiego i męskiego bardziej, niż
tłumienie zasady żeńskiej czy męskiej." 1
Grupy neopogańskie rozpatrywane są ostatnio często także w kategorii tak zwanych Nowych
Ruchów Religijnych. Charyzmatyczne przywództwo nie jest reprezentowane w żadnym ze
znanych mi ugrupowań neopogańskich. Istnieją jednakże jednostki wybitne, liderzy, którzy mają
doniosłe znaczenie w kształtowaniu oblicza danej grupy czy ruchu. Jeśli chodzi o wiek,
wykształcenie i przynależność społeczną, ruchy neopogańskie prezentują całe spektrum
możliwości. W niektórych religia jest już dziedziczona z pokolenia na pokolenie, występują tu
zarówno starzy uczestnicy jak i dzieci ich dzieci. W innych większość uczestników to ludzie
młodzi, w jeszcze innych nie można zastosować żadnego klucza wiekowego. Większość
neopogan to, jak wynika z moich obserwacji to ludzie wykształceni. Uwagę przyciągają ruchy
neopogańskie w sposób niezamierzony, dzieje się tak głównie dzięki narosłym wokół nich
stereotypom oraz wykorzystywaniu ich przez dziennikarzy. Wiele grup pogańskich podkreśla, iż
programowo nie szuka "nawróceń" i nie prowadzi "działalności misyjnej". Zasięg
międzynarodowy dotyczy niewątpliwie najstarszych i najlepiej rozwiniętych tradycji
neopogańskich takich jak: Wicca , Druidyzm, czy Asatrú, pozostałe często odnoszą się do
lokalnych narodowych, bądź etnicznych wspólnot (np. Krywya na Białorusi - odwołująca się do
tradycji bałtyjskich). Czas aktywności grup neopogańskich wymagałby odrębnego opracowania,
istnieją tradycje żywe i aktywne nieprzerwanie od XVIII wieku, jak na przykład kilka grup
druidzkich, inne, jak niektóre tradycje wicca funkcjonują od końca lat czterdziestych. Istnieją
także w większości krajów europejskich tradycje sięgające okresu sprzed ostatniej wojny
światowej, jak np. środowisko związane z Polską Zadrugą, a obecnie na nowo ożywiane w
postaci Zrzeszenia Rodzimej Wiary . Istnieją też ruchy powstałe na bazie kontestacji lat
sześćdziesiątych, łączące pogaństwo, magię i okultyzm. Wiele grup rozpadło się, jeszcze więcej
powstało nowych. Jak widać nie łatwo przyporządkować ruch neopogański do nowych ruchów
religijnych według powyższych wyznaczników, choć pewne symptomy tej "nowości"
niewątpliwie są przez niego wykazywane.
Rozdziały zbudowane są o następujący schemat:
- źródła i mitologia do których odwołuje się dana tradycja.
- ogólna specyfika danej tradycji, autodefinicje i autoidentyfikacje jej uczestników.
- opis istniejących grup neopogańskich w ramach danej tradycji (plus rys historyczny i w
miarę możliwości źródłowych, podstawowe dane dotyczące opisywanych grup).
1 Harvey Graham i Hardman Charlotte „Paganism today”. London 1996 wyd. Thorson str. 11.
34337388.002.png 34337388.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin