KATECHEZA – KLASA I.
SCENARIUSZ
TEMAT : Adwent – oczekiwanie na przyjście Zbawiciela.
CELE :
Uczeń wie:
- Co to jest Adwent
- Jak go trzeba przeżyć
- Jakie jest jego znaczenie
METODY :
- opowiadanie
- praca w grupach
- skreślanka
- analiza tekstu biblijnego
- kaseta z opowiadaniem
- skreślanka dla każdego dziecka
- karty do pracy w grupach
- ilustracje
I. Wprowadzenie.
- puzzle z hasłem oczekiwanie ( praca w grupach )
- oglądanie ilustracji i refleksja:
§ co oznacza słowo oczekiwanie?
§ Na co możemy czekać?
Wszyscy którzy wierzą w Pana Jezusa mają specjalny czas oczekiwania. Ten czas rozpocznie się w najbliższą niedzielę. Jest to czas, którego nazwę poznacie po rozwiązaniu zadania.
- praca indywidualna – skreślanka hasło: ADWENT.
II. Rozwinięcie tematu.
Adwent to czas radosnego oczekiwania na święta Bożego Narodzenia. Jak ten czas przeżywać?
– analiza fragmentu biblijnego / Mk 13, 33 – 37 /
§ O co Pan Jezus prosi?
§ Co to znaczy czuwać?
Opowiadanie.
- Tylko pamiętaj musisz być szczególnie grzeczny w czasie Adwentu, bo inaczej nie narodzi się dla ciebie Pan Jezus – powiedziała mama do Wojtka. Wojtek pamiętał o tym, ale nie wiedział, co to znaczy. Jak to się nie narodzi? Przecież jeśli się narodzi to dla wszystkich. Wojtek starał się być grzeczny przez cały Adwent. Pomagał mamie w porządkach przed świętami, pomagał tatusiowi, gdy tylko o coś poprosił, był miły dla swojej starszej siostry, a w szkole starał się być grzeczny, uważny i koleżeński. Pewnego dnia w szkole Wojtek dowiedział się, że jego koleżanka z klasy miała wypadek. Jest już teraz w domu, ale przez długie tygodnie będzie musiała leżeć w łóżku. Ania nie ma rodziców i dlatego mieszka u babci. Jest jej smutno w domu, bo nikt jej nie odwiedza. Wojtek podsłuchał rozmowę babci Ani z panią nauczycielką i dowiedział się, że Ania nie ma zabawek, że jest zupełnie sama i jest jej smutno. Szybko wybiegł ze szkoły i pobiegł do domu. Wrócił po krótkiej rozmowie z mamą trzymając w ręku swojego ulubionego misia. Podszedł do babci Ani i powiedział – proszę, to dla Ani. Chcę się z Anią bawić, pytałem mamę i się zgodziła. I tak przez cały Adwent Wojtek odwiedzał Anię i bawił się z nią. W szkole i w domu dobrze wypełniał swoje obowiązki i w ten sposób przygotowywał się do Bożego Narodzenia. Wreszcie przyszedł ten piękny dzień. W nocy śniło mu się, że szedł małą dróżką w lesie. Płatki śniegu wokół niego wirowały, było mu dobrze i ciepło. Wszedł na skraj polany i zobaczył stajenkę. Wszedł do niej i uklęknął. Obok zobaczył klęczących rodziców i siostrę, którzy uśmiechali się do niego. Poczuł się bardzo szczęśliwy. Nagle pomyślał – czy Pan Jezus narodził się dla mnie? Poczuł, że musi spojrzeć w żłóbek. Jezus tam na pewno jest, ale czy ja Go zobaczę? Z pełnymi łez oczami podniósł głowę i zobaczył: na sianku leżało Dzieciątko Jezus i uśmiechało się do niego. Wojtek był tak radosny i szczęśliwy jak nigdy..
- analiza opowiadania:
· O czym Wojtek miał pamiętać przez cały Adwent?
· Co starał się robić?
III. Zastosowanie w życiu.
Każdy z nas powinien dobrze przygotować się na święta Bożego Narodzenia – po to jest Adwent. A teraz dowiemy się, co nam może pomóc w dobrym przygotowaniu się do Świąt.
- praca w grupach – dzieci otrzymują rysunki narysowane magicznymi mazakami, które najpierw muszą pokolorować i zastanowić się jak nam pomagają one w przygotowaniu do świąt.
Grupa I – ucho.
Grupa II – oko.
Grupa III – noga.
Grupa IV – ręka.
Grupa V – uśmiech.
- podsumowanie pracy w grupach – prezentacja grup po której dzieci wkładają swoje rysunki do pudełka z podwójnym dnem i wyjmują duże czerwone serce.
Zadanie domowe:
Wypisz swoje adwentowe postanowienia.
prosze