Przykładowy opis formy Jidama.doc

(206 KB) Pobierz

 

 





Przykładowy opis formy
Buddy Najwyższej Radości

Sfera wyższych wymiarów świadomości symbolizowana jest przez niebiańską świątynię zbudowaną z najczystszych i najcenniejszych materiałów, zawierających "Mandalę Najwyższej Szczęśliwości i Doskonałej Realizacji", w której duchowe poziomy układają się koncentrycznymi stopniami wznosząc się ku centrum, gdzie ostateczna rzeczywistość staje się w pełni świadoma w zjednoczeniu boskiej formy Demczoga czyli Najwyższej Szczęśliwości i jego partnerki (Pradżnia - transcendentna Mądrość) w formie Dordże-Phamo.
 

 

Demczog ma 12 ramion symbolizujących 12 członów współzależnego powstawania. Górną parą ramion rozrywa słoniową skórę ignorancji (...), jego główne ramiona trzymają wadżrę i dzwonek, wskazujące na niedualność. Jego 4 twarze, promieniujące kolorami czterech podstawowych żywiołów wszechświata, przenikają cztery kierunki czterema niezmierzonościami: miłością, współczuciem, radością i równością. Każda twarz posiada troje oczu, ponieważ wzrok sięga do trzech światów (pożądania, czystej formy

i bezforemnego) i trzech czasów (przeszłość, teraźniejszość i przyszłość). Ciało Demczoga jest niebieskie, co symbolizuje nieskończoność, niezmienność i wszechobejmującą naturę przestrzeni, jak również ostateczną zasadę - Pustkę (Śunyata). Ubrany jest w naszyjnik z 52 głów oznaczający zwycięstwo nad 52 rodzajami neurotycznych wyobrażeń. Nosi spódnicę wojownika z tygrysiej skóry, rozluźnioną do zjednoczenia z partnerką. Stoi w tanecznej postawie Heruki: po tym, gdy przekształcił namiętność

w energię Dharmy, tańczy z nią.

Ciało jego partnerki - Dordże-Phamo - jest czerwone i oznacza jej pełne namiętności poświęcenie dla dobra wszystkich czujących istot. Ma tylko jedną twarz, która wyraża to, że natura wszystkich rzeczy jest jedna. Dwie ręce oznaczają dwa aspekty prawdy: ostateczną (absolutną) i względną. Jest ona naga - co oznacza, że jest wolna od zasłaniających iluzji. Jej uda obejmują niebiańskie ciało Demczoga trzymającego ją w objęciach. Wskazuje to na pełną i nierozdzielną jedność ciała i ducha - jedność najwyższej szczęśliwości i mądrości. Jest to zjednoczeniem aspektów inteligencji i energii, mądrości nirwany i samsary.

Demczog-Phamo depczą postacie ludzkie, co jest symbolem porzucenia nawyku czynienia rozróżnień między sobą a innymi (ego). Postacie znajdujące się pod stopami tych bóstw symbolizują zwyczajny umysł, opanowany przez błędy niewiedzy.

W Mandali tej Demczog-Phamo otoczeni są herukami trzech sfer: nieba, ziemi i niższego świata. Nad nimi znajdują się Strażnicy 10 kierunków. Wszystkie te bóstwa są również w objęciach swych partnerek (Dakiń) będących ucieleśnieniem przestrzeni i mądrości. Tak więc są oni jakby odbiciem centralnej i najważniejszej Prawdy na różnych poziomach rzeczywistości. Wszyscy oni są zaangażowani w ten sam kosmiczny taniec ekstatycznego doświadczenia najwyższej szczęśliwości, które wpływa ze zjednoczenia Pradżnia i Upaja: Mądrości i środków prowadzących do jej urzeczywistnienia poprzez aktywne współczucie i nieegoistyczną miłość. W rzeczywistości każda z tych form ucieleśnia pewną właściwość czy też poziom na ścieżce doskonałości, którą krok po kroku podąża się w tej głębokiej i uniwersalnej medytacji.

Demczog-Phamo ucielesniają jedność czystego postrzegania i Pustki. Pobudzony duch widzi świat pojawiających się form jako taniec iluzji. Mandala przedstawia rozległy świat, w którym te zjawiska przejawiają się całkowicie, nie mając punktu początkowego ani końcowego.

 

Marek Kalmus

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin