WOS SCENARIUSZE LEKCJI WERSJA ROZSZERZONA WYDAWNICTWO KOSS scenariusze częsć druga wersja rozszerzona_2.pdf
(
1768 KB
)
Pobierz
122036773 UNPDF
Scenariusze lekcji zawarte w ksi ˛˙ce opracowano w ramach projektw
M
Edukacja obywatelska w społeczestwie demokratycznym
realizowanego przez:
– Ministerstwo Edukacji Narodowej
– Centrum Edukacji Obywatelskiej
– Uniwersytet Stanowy Ohio
M
East European Constitutionalism Project
koordynowanego przez American Council of Learned Societies
(ACLS) z nansowym wsparciem ameryka skiej fundacji The Pew Charitable Trusts
Scenariusze lekcji
(wersja rozszerzona) towarzysz ˛ podr˛cznikowi do nauczania
wiedzy o społecze-
stwie
, ktry powstał w oparciu o program KOSS (
Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorz˛dowej
),
nr dopuszczenia DKW-4014-3/99.
Program ten został w roku 1999 wyr˙niony przez Ministra Edukacji Narodowej jako jeden z siedmiu
najlepszych programw szkolnych do gimnazjum. Centrum Edukacji Obywatelskiej za jego wprowa-
dzenie do szkł otrzymało honorow ˛ odznak˛ ZA ZASŁUGI DLA O
WIATY.
Sekretarz wydania:
Anna Machcewicz
Opracowanie j˛zykowe:
Anna Doroszewska
Korekta:
Danuta Sabała
Projekt okładki:
Agnieszka Czy˙owska
•
Rysunki:
Piotr Rychel
(str. 9, 39, 57, 73)
Wydanie pi˛te rozszerzone
ISBN 83-914506-2-7
Ó Centrum Edukacji Obywatelskiej
5
SPIS TRE
CI
Przedmowa
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
7
ROZDZIAŁ V: AKTYWNO
C
OBYWATELSKA I OPINIA PUBLICZNA
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
9
1. Jak obywatele uczestnicz ˛ w ˙yciu publicznym? (
Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
::::::::::::::::::::
11
2. Czy warto bra udział w wyborach? (
Cezary Trutkowski, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::
12
3. Kogo broni ˛ zwi ˛zki zawodowe? (
Krystyna Brz˛kalik, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
:::::::::::::::::
14
4. Partie polityczne, czyli jak zdoby władz˛ (
Cezary Trutkowski, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::
15
5. Stowarzyszenie, czyli zrbmy to razem (
Cezary Trutkowski, Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
:::::::::::
16
6. Opinia publiczna – to znaczy czyja? (
Cezary Trutkowski, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::
17
7. Jak zbada opini˛ publiczn ˛? (
Cezary Trutkowski, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
:::::::::::::::::::::
19
8.
rodki masowego przekazu – czwarta władza? (
Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
::::::::::::::::::::::
20
9. O selektywnoci i stronniczoci w mediach (
Cezary Trutkowski, Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
:::::::
21
10. Reklama – informacja czy perswazja (
Cezary Trutkowski, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
:::::::::::::
24
11. Obywatelskie drogi Polakw (
Krzysztof M. Radziwiłł, Jan Wrbel, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
:::::
25
12. Zrbmy co, czyli młodzi obywatele działaj ˛! (
Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
::::::::::::::::::::::
26
ROZDZIAŁ VI: INSTYTUCJE PAN
STWA DEMOKRATYCZNEGO
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
29
1. O władzy i jej uprawnieniach (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
31
2. Rola konstytucji w pa stwie (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
32
3. Zasady wyboru i działania parlamentu (
Maciej Podbielkowski, Jan Wrbel, Tomasz Merta,
Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
33
4. Prezydent i rz ˛d, czyli organy władzy wykonawczej w Polsce (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz,
Jacek Krlikowski
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
34
5. Kto tu rz ˛dzi – prezydent czy parlament? (
Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::::::
36
6. Jak powstaje ustawa? (
Tomasz Masny, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::
37
7. Administracja publiczna w Polsce (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz, Tomasz Masny
)
::::::::::::::::::::
38
8. Komu i do czego potrzebne jest prawo? (
El˙bieta Suska, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::
40
9. Wymierzaj ˛c sprawiedliwo (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
41
10. Proces karny, proces cywilny (
Tomasz Merta, Maciej Podbielkowski, Jan Wrbel, Alicja Pacewicz
)
:::::::
42
11. Na stra˙y prawa (
Tomasz Masny, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::
43
ROZDZIAŁ VII: GOSPODARKA WOLNORYNKOWA
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
45
1. Dlaczego nie mo˙na mie wszystkiego? (
Krystyna Brz˛kalik, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::
47
2. Kto działa w gospodarce? (
Alicja Pacewicz, Krystyna Brz˛kalik
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
48
3. Gospodarstwo domowe (
Krystyna Brz˛kalik, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::
49
4. O produkowaniu i podziale – co, jak i dla kogo? (
Krystyna Brz˛kalik, Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
:
51
5. Rynek, czyli sk ˛d si˛ bierze cena? (
Krystyna Brz˛kalik, Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
::::::::::::::::
52
6. Co – poza cen ˛ – mo˙e wpłyn ˛ na popyt i poda˙? (
Krystyna Brz˛kalik, Alicja Pacewicz,
Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
54
7. Do czego słu˙y pieni ˛dz? (
Krystyna Brz˛kalik, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
55
6
8. Co robi ˛ banki? (
Krystyna Brz˛kalik, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
56
9. Dlaczego płacimy podatki? (
Krystyna Brz˛kalik, Alicja Pacewicz
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
57
10. Bud˙et pa stwa: dochody i wydatki (
Krystyna Brz˛kalik, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::
59
11. Co to jest inacja i sk ˛d si˛ bierze? (
Krystyna Brz˛kalik, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::
60
12. Czy polska gospodarka dogoni wiat? (
Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::::::::
62
13. Handel mi˛dzynarodowy (
Alicja Pacewicz, Tomasz Merta, Jacek Kowalski
)
:::::::::::::::::::::::::::
63
14. Bezrobocie – przyczyny i skutki (
Krystyna Brz˛kalik, Alicja Pacewicz
)
:::::::::::::::::::::::::::::::
64
15. Wybieram szkoł˛ i zawd (
Krystyna Brz˛kalik, Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::
66
16. Jak szuka pracy? (
Krystyna Brz˛kalik, Alicja Pacewicz
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
67
17. Zakładamy rm˛ (
Marta Zahorska, Alicja Pacewicz
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
69
18. „Szara strefa” w gospodarce (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::
70
ROZDZIAŁ VIII: WYZWANIA DLA POLSKI I
WIATA
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
71
1. Upadek komunizmu (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz, Jacek Kowalski
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::
73
2. Unia Europejska (
Jacek Kowalski, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
74
3. NATO, czyli nasi sojusznicy (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
75
4. Regiony i euroregiony (
Agnieszka Dmowska, Anna Klimek
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
77
5. Narody Zjednoczone (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
78
6. Kraje bogate, kraje biedne (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz, Jacek Kowalski
)
::::::::::::::::::::::::::::
79
7. Globalizacja – szanse i zagro˙enia (
Agnieszka Dmowska, Anna Klimek, Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
:
80
8. Zagro˙ony wiat (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz, Jacek Kowalski
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
81
Dla nauczycieli i uczniw u˙ywaj ˛cych podr˛cznikw oraz scenariuszy KOSS Cen-
trum Edukacji Obywatelskiej przygotowało specjaln ˛ stron˛ w Internecie. Pod adresem
www.ceo.org.pl
znajd ˛ Pa stwo dodatkowe materiały do wykorzystania na lekcjach wiedzy
o społecze stwie. Zach˛camy do wspłpracy z nauczycielem informatyki – na pewno udzieli
niezb˛dnej rady i pomocy w ich odnalezieniu.
7
*
*
*
Warszawa, 20 wrzenia 2000 r.
Drodzy Nauczyciele!
Oto druga cz˛ scenariuszy lekcji towarzysz˛cych programowi KOSS. Mamy nadziej˛, ˙e
proponowane tu tematy i metody nauczania oka˙˛ si˛ u˙yteczne i atrakcyjne zarwno z per-
spektywy samych uczniw, jak i nauczycieli. Zach˛camy do modykowania przebiegu zaj˛
i ich uaktualniania, tak by informacje na temat bie˙˛cych wydarze (na przykład wyborw,
debat parlamentarnych, koniktw mi˛dzynarodowych, a nawet afer korupcyjnych) i zacho-
dz˛cych wspłczenie procesw społecznych i ekonomicznych (takich jak integracja europejska,
globalizacja czy bezrobocie) posłu˙yły jako ilustracja zło˙onych problemw omawianych na
lekcjach.
Przypominamy, ˙e – podobnie jak w pierwszej cz˛ci scenariuszy – nauczyciel musi sam
zdecydowa, ktre elementy zaj˛ zrealizowa w całoci, a ktre jedynie zasygnalizowa lub
nawet całkiem pomin˛. Zwracamy przy tym uwag˛, ˙e ostatni rozdział pt. „Wyzwania dla
Polski i wiata” zawiera omwienia jedynie kilku zagadnie – warto go uzupełni o inne tematy,
ktre Pastwo i uczniowie uznacie za wa˙ne i ciekawe.
˙
yczymy udanych lekcji!
Alicja Pacewicz
Tomasz Merta
Jacek Strzemieczny
PODZIE˛KOWANIA
Pierwsza wersja wielu scenariuszy lekcji zawartych w tej publikacji została przygotowane w 1992 i 1993 roku w ramach polsko-amery-
kaskiego programu „Edukacja obywatelska w społeczestwie demokratycznym”. Nie powstałyby one, gdyby nie inspiracja i opieka
dr. Jacka Strzemiecznego, wczesnego dyrektora Departamentu Kształcenia Nauczycieli MEN, oraz dr. Richarda C. Remy’ego, wicedy-
rektora Mershon Center z Uniwersytetu Stanowego Ohio.
Pragniemy gor˛co podzi˛kowa wybitnym polskim specjalistom za ich wnikliwe uwagi do poszczeglnych rozdziałw ksi˛˙ki. Konsul-
tantami byli:
dr Piotr Gliski – Instytut Filozoi i Socjologii PAN
prof. dr hab. Edward Hali˙ak – Instytut Stosunkw Mi˛dzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego
dr hab. Jacek Kochanowicz – Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego
dr Barbara Lewenstein – Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego
prof. dr hab. Mirosława Marody – Instytut Studiw Społecznych i Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego
dr Ewelina Nojszewska – Szkoła Głwna Handlowa
dr Marek Nowicki – Helsiska Fundacja Praw Człowieka
Maryla Nowicka – Helsiska Fundacja Praw Człowieka
dr Krystyna Płaza – Pomaturalna Szkoła Samorz˛du i Administracji Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej w Łodzi
Jarosław Robak – Departament Kształcenia Nauczycieli MEN
Jestemy tak˙e wdzi˛czni pracownikom Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu RP za uwagi do rozdziału o instytucjach pastwa de-
mokratycznego.
Wiele razy korzystalimy z pomocy prof. Marii Kujawskiej, dr Violetty Julkowskiej, Jacka Kowalskiego, Jacka Krlikowskiego, Włady-
sława Kunickiego-Goldngera i Witolda Monkiewicza.
Wszystkim osobom, ktre przyczyniły si˛ do powstania tej publikacji, serdecznie dzi˛kujemy.
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Plik z chomika:
pedagog107
Inne pliki z tego folderu:
plik 1.jpg
(5 KB)
a(1).jpg
(5 KB)
a.jpg
(5 KB)
WOS SCENARIUSZE LEKCJI CZĘŚC PIEWSZA I DRUGA WERSJA ROZSZERZONA WYDAWNICTWO KOSS(3).rar
(3260 KB)
zwiazki chemiczne w zyciu codziennym testy(1).rar
(1084 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ◢◤-FILMY POLSKIE
!! DIAGNOSTYKA SAMOCHODOWA
# Krav Maga
## CZAKRA
#### ANIMACJE DO FILMÓW-FILMY
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin