2 kategorie:
- zasady społecznego funkcjonowania jednostki w więzieniu.
- zasady interakcji między więźniami a personelem.
a) Zasada przemocy fizycznej – wyznacza stosunek dominacji i podporządkowania się między więźniami a funkcjonariuszami.
b) Zasada eksploatacji – zw. z przyzwoleniem na wykorzystywanie kozłów ofiarnych (frajerów, cweli itd.)
c) Zasada względnej solidarności – przeciwstawianie się administracji, zakaz współpracy z nią, a tym samym utrzymanie odrębności społeczności więźniów i funkcjonariuszy.
d) Ostatnia zasada – przestrzeganie granicy wzajemnej tolerancji, utrzymanie na dopuszczalnej granicy przestępczości wewnątrz więziennej, dyscyplina i zakaz bezpośredniej agresji wobec funkcjonariuszy.
Zachowania oddalające funkcjonariuszy od więźniów i utrudniające wzajemne współistnienie: bicie więźniów, zmuszanie do składania fałszywych zeznań, zatrudnianie więźniów na prywatnych budowach, nadużywanie władzy, ubliżanie więźniom, przekraczanie uprawnień służbowych, dokuczanie im, manifestacja wrogości wobec nich.
5 kategorii informacji od donosicieli:
- dot planowanych ucieczek z zakładu,
- dot. Zachowań homoseksualnych,
- dot. Więźniów kupujących protekcję, za usługi seksualne czy dobra kantynowe,
- dot. Przemytu (głównie narkotyków),
- dot. Niebezpiecznych przedmiotów.
Najważniejszy nakaz to tworzenie między więźniami i funkcjonariuszami relacji partnerstwa, życzliwości i gotowości do niesienia wzajemnej pomocy.
Resocjalizacja w głównej mierze zależy od funkcjonariuszy. Ważne pozytywne cechy funkcjonariuszy to: wysoka inteligencja, wysoka samoocena, empatia, odporność na stres, wiarygodność, doświadczenie i umiejętności praktyczne, dobra znajomość rzeczywistości więziennej, życzliwy stosunek do więźniów i umiejętność kontaktu z nimi, wiara w sens resocjalizacji i w to ze można ją przeprowadzić w więzieniu.
Czynniki utrudniające resocjalizację:
- wczesny kontakt ze środowiskiem przestępczym i wczesne wykolejenie społeczne.
- Struktura wartości i norm odbiegająca od przyjętego społecznie standardu.
- Psychopatyczne rysy osobowości.
- Poczucie krzywdy wobec karzących i przekonanie o ich niesprawiedliwości i uprzedzeniu.
Najważniejsze czynniki wspierające resocjalizację:
- Praca więźniów (wypełnia czas, dostarcza stymulacji, sprzyja nowym kontaktom społ., wyładowaniu emocji, kształtuje zainteresowania, przynosi inne wymierne zyski)
- Aktywność fizyczna – sport pomaga wyładować napięcia emocjonalne i agresywne.
- Nauczanie i samokształcenie więźniów – stymuluje intelekt, rozwój zainteresowań, wiedzę, uczy obowiązkowości, systematyczności, odpowiedzialności i nawyku pracy.
- Działalność kulturalno-oświatowa – sprzyja higienie psych., dostarcza rozrywki, wypełnia wolny czas, kształtuje pożądane nawyki językowe, kulturowe i postawy społ.
- Bezpośrednie kontakty więźniów ze światem zewnętrznym – utrzymanie i utrwalenie więzi emocjonalnych z najbliższymi, zachowanie poczucia pewności co do miejsca powrotu, wsparcie w znoszeniu dolegliwości więzienia, przemiana dokonana z pomocą bliskich. Widzenia małżeńskie pomagają w redukcji popędu seksualnego (często niestety ignoruje się wkład i znaczenie rodzin więźniów).
- Psychoterapia była środkiem oddziaływań, który wszedł najpóźniej do więzień – ułatwia więźniom znoszenie dolegliwości więziennych, zmniejsza ich niepokój, wrogość, sprzyja resocjalizacji.
Terapia przez otoczenie – w resocjalizacji młodzieży. Napór na wychowanka w celu zmiany postaw i zachowań, realizuje się ją poza zakładem, może mieć różne formy np. obozu archeologicznego, wędrownego.
Pozytywne wskaźniki resocjalizacji: poczucie winy, wyrzuty sumienia i skrucha, negacja swego czynu przestępczego, akceptacja sensu kary, potrzeba naprawy wyrządzonej krzywdy, zmiana w zakresie postaw wobec ludzi.
pips