Vademecum_maturalne MACMILLAN.pdf

(4927 KB) Pobierz
Vademecum_Matura_2011_cz.1.indd
vademecum
maturalne
VADEMECUM MATURALNE
TYPY ZADAŃ, KRYTERIA OCENIANIA
I ZASADY PUNKTACJI NOWEJ MATURY
USTNEJ Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Szanowni Państwo
Już tylko 9 miesięcy dzieli nas od egzaminu maturalnego z języka angielskiego w nowej
formule. Jak wiadomo, istotnym zmianom od wiosny 2012 r. ulegnie część ustna egzaminu
(rekonstrukcja części pisemnej planowana jest na wiosnę 2015 r.).
Na zapoznanie się ze zmianami pozostało bardzo niewiele czasu, zwłaszcza że jak dotąd
(czyli do początku sierpnia 2011 r., gdy kończymy prace redakcyjne nad „Vademecum”)
nie zostały przeprowadzone ogólnopolskie szkolenia dla przyszłych egzaminatorów.
Z licznych rozmów i spotkań z nauczycielami w całym kraju w ostatnich miesiącach wynika
jednoznacznie, że czekają Państwo z wielką niecierpliwością na wszelkie wiarygodne,
rzeczowe informacje i szczegóły, zwłaszcza dotyczące zasad i kryteriów oceniania.
Szczególnie pilnie potrzebują Państwo „przetłumaczenia” zapisów znanego od wielu
już miesięcy „Informatora o egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego od roku
szkolnego 2011/2012” na rzeczywistość codziennej pracy w klasie, w tym zwłaszcza
ukierunkowania wysiłków uczniów i przekazywania im przydatnych informacji zwrotnych
na temat jakości ich wypowiedzi ustnych. Mówiąc wprost, i dla ucznia, i dla nauczyciela,
najciekawsze jest zawsze to, ile punktów na nowej maturze ustnej przyznano by odpowiedzi
X lub Y i dlaczego.
Odpowiedzią na tę pilną potrzebę informacji jest tegoroczny sierpniowy cykl szko-
leń metodycznych oraz towarzyszące mu materiały informacyjne, przygotowane przez
wydawnictwo Macmillan Education. Hasło przewodnie tego cyklu – Exam rescue: practice
& evaluation – mówi samo za siebie. Chcemy wyjść naprzeciw Państwa oczekiwaniom i, na
tyle, na ile pozwoli ograniczony czas naszych sesji i objętość niniejszego „Vademecum”,
przyjrzeć się wspólnie „od kuchni” logice kryteriów oceniania. Co być może jeszcze waż-
niejsze, chcemy dać Państwu okazję praktycznego sprawdzenia, na ile jasne są poszcze-
gólne kryteria, dzięki specjalnie przygotowanym próbkom wypowiedzi ustnych, które będą
Państwo mieli okazję sami ocenić podczas naszych sesji metodycznych.
Mamy nadzieję, że informacje zawarte w „Vademecum” okażą się dla Państwa swego
rodzaju kołem ratunkowym tuż przed początkiem roku szkolnego, gdy trzeba przecież
podejmować bardzo ważne decyzje o doborze treści nauczania i planować pracę z uczniami
na najbliższe, kluczowe dla nich miesiące.
Gorąco zachęcamy Państwa jednocześnie do wzięcia udziału w pełnowymiarowych
szkoleniach dla egzaminatorów, które zostaną przeprowadzone przez okręgowe komisje
egzaminacyjne, a także do uważnej lektury „Informatora o egzaminie maturalnym z języka
obcego nowożytnego od roku szkolnego 2011/2012” (Centralna Komisja Egzaminacyjna,
Warszawa 2010), który stanowi podstawę i rozszerzenie wszystkich materiałów i informacji
zawartych w „Vademecum”.
NA KOLEJNYCH STRONACH DOWIEDZĄ SIĘ PAŃSTWO:
jak interpretować nowe zasady egzaminu i kryteria oceny BLOK A str. 3
jak oceniać przykładowe wypowiedzi kandydatów BLOK B str. 7
jak pomóc uczniom w procesie przygotowania do egzaminu BLOK C str. 12
Wyciąg z najważniejszych informacji o nowej maturze ustnej,
zawartych w „Informatorze” publikujemy w specjalnym dodatku
BLOK D str. 18
W ostatniej części „Vademecum” znajdą Państwo
5 przykładowych zestawów egzaminacyjnych w wersji
dla egzaminującego i oddzielne karty dla zdających
ZESTAWY str. 22
Pełny klucz odpowiedzi do ćwiczeń w Bloku A i B publikujemy na stronie internetowej
www.macmillan.pl w sekcji szkolenia/materiały konferencyjne.
2
688874831.110.png 688874831.121.png 688874831.132.png 688874831.143.png 688874831.001.png 688874831.012.png 688874831.023.png 688874831.034.png 688874831.045.png 688874831.055.png 688874831.066.png 688874831.067.png 688874831.068.png 688874831.069.png
BLOK A: Jak interpretować nowe zasady egzaminu i kryteria oceny
BLOK A:
JAK INTERPRETOWAĆ
NOWE ZASADY EGZAMINU
I KRYTERIA OCENY
NOWA MATURA Z ZEGARKIEM W RĘKU
Ćwiczenie 1. Uzupełnij informacje poniżej, dobierając odpowiednie liczby spośród podanych w ramce.
1 Całkowita liczba zadań do wykonania przez zdającego to _____
2 Na Rozmowę wstępną przewidziano około _____ min.
3 Czas na wykonanie Zadania 1. to maksymalnie _____ min.
4 Czas na wykonanie Zadania 2. to maksymalnie _____ min.
5 Czas na wykonanie Zadania 3. to maksymalnie _____ min.
6 Zdający ma ok. ______ min. na zapoznanie się z poleceniem do Zadania 1.
7 Zdający ma ok. ______ min. na zapoznanie się z poleceniem i materiałem stymulującym do Zadania 3.
3
5 3 ½ 4
2
1
½
DO POMYŚLENIA:
Na co wskazuje rosnąca ilość czasu między Zadaniem 1., 2., a 3.?
Czy czas przewidziany na przygotowanie to mało czy dużo dla przeciętnego maturzysty?
więcej informacji: BLOK D, Tabela 1. str. 18
JAKOŚĆ JĘZYKOWA WYPOWIEDZI
Ćwiczenie 2. Uzupełnij informacje lub wybierz poprawną odpowiedź.
KOMENTARZ/
NOTATKI
1. Wypowiedzi zdających oceniane są według ____ zasadniczych kryteriów.
2. Punkty za „Umiejętności językowe” przyznawane są:
[a] osobno za każde zadanie
[b] łącznie za cały egzamin ustny.
3. Maksymalna liczba punktów w kryterium „Umiejętności językowe” to _____ .
4. W ocenie umiejętności językowych bierze się pod uwagę ____ różne aspekty.
5. Wszystkim parametrom „Umiejętności językowych”
odpowiada taka sama liczba punktów. Prawda/ Fałsz
DO POMYŚLENIA:
Czy w nowej formule matury ustnej jakość językowa wypowiedzi kandydatów liczy się bardziej czy mniej
niż dotychczas?
Z czego wynika ta różnica?
więcej informacji: BLOK D, Tabela 6. str. 20
© Macmillan Polska 2011
3
688874831.070.png 688874831.071.png 688874831.072.png 688874831.073.png 688874831.074.png 688874831.075.png 688874831.076.png 688874831.077.png 688874831.078.png 688874831.079.png 688874831.080.png 688874831.081.png 688874831.082.png 688874831.083.png 688874831.084.png 688874831.085.png 688874831.086.png 688874831.087.png 688874831.088.png 688874831.089.png 688874831.090.png 688874831.091.png 688874831.092.png 688874831.093.png 688874831.094.png 688874831.095.png 688874831.096.png 688874831.097.png 688874831.098.png 688874831.099.png 688874831.100.png 688874831.101.png 688874831.102.png 688874831.103.png 688874831.104.png 688874831.105.png 688874831.106.png 688874831.107.png
vademecum
maturalne
BLOK A: Jak interpretować nowe zasady egzaminu i kryteria oceny
ZAWARTOŚĆ TREŚCIOWA WYPOWIEDZI
Ćwiczenie 3. Uzupełnij informacje lub wybierz poprawną odpowiedź.
KOMENTARZ/
NOTATKI
1. Oceniając „Sprawność komunikacyjną” bierze się pod uwagę stopnień / poziom
wykonania ___ kluczowych elementów w każdym zadaniu.
[a] 3 [b] 4 [c] 3 lub 4
2. „Sprawności komunikacyjnej” nie ocenia się w „Rozmowie wstępnej”. Prawda/ Fałsz
3. Maksymalna liczba punktów do uzyskania za „Sprawność komunikacyjną” to _____,
po ____ pkt za każde Zadanie od 1. do 3.
4. Aby uzyskać maksymalną liczbę punktów za „Sprawność komunikacyjną”, uczeń musi
___________ się do wszystkich kluczowych elementów oraz ___________ wszystkie
kluczowe elementy.
5. Uczeń, który „odniesie się” do wszystkich kluczowych elementów danego zadania,
„nie rozwijając” żadnego z nich, może uzyskać maksymalnie ____ pkt za „Sprawność
komunikacyjną”.
DO POMYŚLENIA:
Co zdający ma zrobić, by jej/jego wypowiedź uznano za „rozwiniętą”? Czy ma po prostu mówić więcej?
więcej informacji: BLOK D, Tabele 2. i 4. str. 19
TREŚĆ POD LUPĄ
Ćwiczenie 4. Wybierz dowolny zestaw egzaminacyjny. Dla każdego z Zadań 1 – 3 określ cztery kluczowe
elementy, które powinny zostać zrealizowane.
ZADANIE
EGZAMINACYJNE 1
ZADANIE
EGZAMINACYJNE 2
ZADANIE
EGZAMINACYJNE 3
Element 1
Element 2
Element 3
Element 4
DO POMYŚLENIA:
Dlaczego w tabeli powyżej w ogóle nie wpisano „Rozmowy wstępnej”? Czy kandydat może w niej mówić
nie na temat?
więcej informacji: BLOK D, Tabela 3. str. 19
4
688874831.108.png 688874831.109.png 688874831.111.png 688874831.112.png 688874831.113.png 688874831.114.png 688874831.115.png 688874831.116.png 688874831.117.png 688874831.118.png 688874831.119.png 688874831.120.png 688874831.122.png 688874831.123.png 688874831.124.png 688874831.125.png 688874831.126.png 688874831.127.png 688874831.128.png 688874831.129.png 688874831.130.png 688874831.131.png 688874831.133.png 688874831.134.png 688874831.135.png 688874831.136.png 688874831.137.png 688874831.138.png 688874831.139.png 688874831.140.png 688874831.141.png 688874831.142.png 688874831.144.png 688874831.145.png 688874831.146.png 688874831.147.png 688874831.148.png 688874831.149.png 688874831.150.png 688874831.151.png 688874831.152.png 688874831.153.png
BLOK A: Jak interpretować nowe zasady egzaminu i kryteria oceny
EGZAMINACYJNY SAVOIR-VIVRE
Ćwiczenie 5. Które z podanych poniżej zachowań są zgodne, a które niezgodne z wytycznymi „Informa-
tora”? Podaj krótkie uzasadnienie.
OPIS ZACHOWANIA
ZGODNE/
NIEZGODNE
Z WYTYCZNYMI
UZASADNIENIE
1. Zdający prosi egzaminującego o powtórzenie pytania.
Z/ NZ
2. Zdający prosi o uproszczenie pytania egzaminującego
za każdym razem, gdy czegoś nie rozumie.
Z/ NZ
3. Zdający powinien dostosować wypowiedzi ze skryptu
do możliwości zdającego
Z/ NZ
4. Zdający używa od czasu do czasu wyrazu w języku polskim.
Z/ NZ
5. Zdający odpowiada jednym wyrazem typu Yes / No .
Z/ NZ
6. Zdający rezygnuje po pierwszym zadaniu z wykonywania
pozostałych.
Z/ NZ
DO POMYŚLENIA:
Aby uzyskać minimum niezbędne do zaliczenia egzaminu ustnego (a jest to nadal 30% ogółu punktów),
należy w pełni prawidłowo wykonać
[a] co najmniej 1 zadanie
[b] co najmniej 2 zadania
[c] wszystkie zadania od 1. do 3.
Czy należy zachęcać zdających do korzystania z pomocy egzaminującego?
więcej informacji: BLOK D, Tabele 2. i 7. str. 19 i 21
ROLA EGZAMINUJĄCEGO
Ćwiczenie 6. Zapoznaj się z przykładowym zadaniem egzaminacyjnym poniżej i z zapisem jego
wykonania. Sprawdź:
ile kluczowych elementów realizuje zdający (Z)?
czy i ewentualnie w jaki sposób egzaminujący (E) pomaga zdającemu (Z) w realizacji zadania?
Zadanie 1. = 3 min.
Gościsz u siebie znajomą / znajomego ze Szkocji. Wspólnie wybieracie się
na kilka dni do Zakopanego. On / Ona wolałaby pojechać pociągiem,
Ty jednak namawiasz go / ją na podróż samochodem. Poniżej podane
są 4 kwestie, które musisz omówić w rozmowie z egzaminującym.
Dodatkowe uwagi dla egzaminującego
Jest Pan / Pani znajomym / znajomą zdającego. Podczas pobytu
w Polsce planuje Pan / Pani wspólną wycieczkę do Zakopanego.
Zdający proponuje podróż samochodem, jednak Pan / Pani woli jechać
pociągiem. Proszę uzgodnić ze zdającym, jakim środkiem transportu
będzie najlepiej dotrzeć na miejsce. Pan / Pani rozpoczyna rozmowę.
W zależności od tego, jak potoczy się rozmowa, proszę włączyć
do rozmowy wszystkie / wybrane punkty.
• Proszę poprosić zdającego o dokładniejsze objaśnienie jakiejś kwestii.
• Proszę grzecznie nie zgodzić się
ze zdającym, tak aby musiał podać kolejne argumenty
lub zaproponować inne rozwiązanie.
• Źle znosi Pan / Pani jazdę samochodem na dłuższej trasie.
• Proszę zapytać zdającego, czy planuje postój na trasie,
np. zatrzymanie się na obiad.
• Proszę wyrazić obawę o warunki panujące na drodze, np. korki
uliczne.
Komfort
Koszty
Niezależność
Twoje doświadczenia
z podróży koleją
Rozmowę rozpoczyna egzaminujący .
© Macmillan Polska 2011
5
688874831.002.png 688874831.003.png 688874831.004.png 688874831.005.png 688874831.006.png 688874831.007.png 688874831.008.png 688874831.009.png 688874831.010.png 688874831.011.png 688874831.013.png 688874831.014.png 688874831.015.png 688874831.016.png 688874831.017.png 688874831.018.png 688874831.019.png 688874831.020.png 688874831.021.png 688874831.022.png 688874831.024.png 688874831.025.png 688874831.026.png 688874831.027.png 688874831.028.png 688874831.029.png 688874831.030.png 688874831.031.png 688874831.032.png 688874831.033.png 688874831.035.png 688874831.036.png 688874831.037.png 688874831.038.png 688874831.039.png 688874831.040.png 688874831.041.png 688874831.042.png 688874831.043.png 688874831.044.png
 
vademecum
maturalne
BLOK A: Jak interpretować nowe zasady egzaminu i kryteria oceny
DIALOG – ZAPIS WYKONANIA ZADANIA EGZAMINACYJNEGO
E: I’m really excited about this trip to the mountains, you know.
Z: Me too! And you know what? I got my driving licence two months ago and my Dad’s agreed to lend us his new
Toyota. It’s going to be a great trip.
E: That would be great, but I get terribly sick in the car. Can we go by train instead?
Z: Don’t worry, we can stop as much as you like, and you can always take a pill before we go. And Dad’s car is much
more comfortable than Polish trains, you know, leather seats, air conditioning, all that.
E: Are you planning a longer stopover?
Z: That’s what I mean: we’re totally free in the car. So, I’m thinking of taking you somewhere nice on the way, but it’s
a surprise. I can only tell you we’d never get there if we went by train.
E: Isn’t it going to be too expensive?
Z: No, it’s a diesel, and it’s really economical. Oh, and if we decide to leave at 7am, we’ll leave at 7am. When we went
by train in the past, 7am meant something like 7.30, and when the train fi nally arrived it was always so crowded.
I don’t think I’ll ever use the train again.
E: Seems like you know a lot about travelling in this country.
Z: I do, believe me.
DO POMYŚLENIA:
Na jaki rodzaj pomocy ze strony egzaminującego może liczyć zdający bez utraty punktów?
Czy zdający może „bezkarnie” prosić egzaminującego o powtórzenie wypowiedzi?
więcej informacji: BLOK D, Tabela 5. str. 19
NOTATKI
6
688874831.046.png 688874831.047.png 688874831.048.png 688874831.049.png 688874831.050.png 688874831.051.png 688874831.052.png 688874831.053.png 688874831.054.png 688874831.056.png 688874831.057.png 688874831.058.png 688874831.059.png 688874831.060.png 688874831.061.png 688874831.062.png 688874831.063.png 688874831.064.png 688874831.065.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin