Scenariusze lekcji do lektury Pinokio(1).doc

(125 KB) Pobierz
Scenariusze lekcji do lektury „Pinokio” klasa 4

Scenariusze lekcji do lektury „Pinokio” klasa 4.

 

 

 

 

 

Scenariusz 1

Temat: Baśń to czy nie baśń? (2 godziny)


Materiał lekcji:

- Carlo Collodi „Pinokio”


Potrzebne materiały:

- zeszyt lektur dla klasy 4,

- karta pracy „W roli badacza tekstu literackiego” (załącznik 1),
- karta pracy „Baśń to czy nie baśń?” (załącznik 2),

- kredki.

 

Cele edukacyjne

Uczeń:
- wymienia głównego bohatera oraz postacie drugoplanowe,
- określa czas i miejsce wydarzeń, cytując odpowiednie fragmenty tekstu,
- określa typ narratora,                 

- wskazuje w utworze wydarzenia prawdopodobne
  i nieprawdopodobne,
- formułuje pouczenia wynikające z baśni,
- omawia cechy gatunkowe baśni, odwołując się do omawianego utworu.
 

Metody, techniki i formy pracy:

- ćwiczenia praktyczne,

- praca z tekstem,

- scenki dramatyczne,

- praca indywidualna,

- praca grupowa.
 

Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel zapisuje na tablicy temat pierwszej części lekcji: Czytam, czyli poznaję utwór. Uczniowie wykonują w zeszycie lektur ćw. 10 (s. 25).

2. Uczniowie zapisują w zeszytach temat lekcji: Baśń to czy nie baśń?
Następnie w parach zastanawiają się nad pytaniami, na które chcieliby znaleźć odpowiedź w XXXII rozdziale utworu, notują je w zeszytach przedmiotowych. Wybrani uczniowie odczytują głośno swoje pytania.

3. Nauczyciel proponuje zabawę: przygotowanie scenek na podstawie jednego z pierwszych pięciu rozdziałów książki. Wybrane pary prezentują scenki, a pozostali uczniowie odgadują, jakie wydarzenia zostały w nich przedstawione.

4. Uczniowie wykonują ćw. 11 (s. 26) – nadają tytuły pierwszym pięciu rozdziałom utworu, przedstawiają swoje propozycje na forum klasy.

5. Nauczyciel zapisuje na tablicy temat kolejnej części lekcji: Badam, czyli rozmawiam o utworze, rozdaje karty pracy „W roli badacza tekstu literackiego (załącznik 1).

 

 

=================================================================Karta pracy: W roli badacza utworu literackiego  (załącznik 1)

 

1. Wykonaj 3 rysunki, na których przedstawisz dowolne opisane w utworze: miejsce, postać, wydarzenie.

 

 



 





 

 

 

                                          

 

 

                                                                       

.................................         ................................                  .................................

miejsce                               postać                                                                wydarzenie


2. Wymyśl i zapisz osobno wydarzenia, w których Pinokio mógłby uczestniczyć jako pajac (ale nie jako chłopiec) i jako chłopiec (ale nie pajac).



a) Pinokio – pajac   (wydarzenia, które nigdy nie zdarzyłyby się w prawdziwym świecie)
1..................          2 ................          3 ……………….          4 ...................     

5 ....................

                                                          
b) Pinokio – chłopiec (wydarzenia, które mogłyby się zdarzyć w prawdziwym świecie)

1..................          2 ................            3 ………………           4 ..................     

5 ..................

 

3. Uzupełnij schemat wyrazami z ramki.

                                         CZAS, MIEJSCE, WYDARZENIA, BOHATEROWI

CZAS

Był sobie raz…
 

 

 



MIEJSCE

Uboga izdebka oświetlona jedynie światłem docierającym spod schodów…
…… …………………..
...................................

Carlo Collodi

 

Pinokio

 

 

 

ŚWIAT

PRZEDSTAWIONY

W UTWORZE

LITERACKIM



 

 

 

BOHATEROWIE

Pinokio,

Gadający Świerszcz, Wróżka
 



 

 



 

 

WYDARZENIA

- Bójka Pinokia z kolegami.
- Pionokio zmienia
się z osiołka w pajacyka.

 

 

 

 

 

 

 

4. Podziel bohaterów występujących w utworze „Pinokio” na dwie grupy.
 

Postacie

Główny bohater

Postacie drugoplanowe

Pinokio

 

Dżepetto, Gadający Świerszcz, Wróżka, Połykacz Ognia, Patyk, Kot, Lis, Arlekin, Alidor, Wisienka


==========================================================


6. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania. Dzieci wklejają sprawdzone karty pracy do zeszytu.
 

7. Uczniowie utrwalają wiadomości na temat utworu, wykonując ćwiczenia
1,2 (s. 23) oraz 3, 4, 5 (s. 24).

 

8. Nauczyciel poleca uczniom wykonanie ćw. 18, s. 32 oraz ułożenie hasła zachęcającego Pinokia, aby był dobrym i miłym chłopcem.
 

9. Uczniowie otrzymują karty pracy „Baśń to czy nie baśń?” (załącznik 2).
Zamalowują na nich pola z cechami gatunkowym baśni. Następnie wypisują numery zamalowanych pól i dobierają do nich pola z przykładami wybranymi z utworu „Pinokio”.

Na przykład: 1 – 18.
 

Rozwiązanie:
1 – 18; 2 – 16; 3 – 17; 4 – 11; 5 – 19; 6 – 20; 7 – 14; 8 – 10; 9 – 12; 13 – 15


 


Załącznik 1.  W roli badacza utworu literackiego
========================================================
1. Wykonaj 3 rysunki, na których przedstawisz dowolne opisane w utworze: miejsce, postać, wydarzenie.

 

 



 





 

 

 

                                          

 

 

 

  

………………….                  …………………….                ………………..

miejsce                                   postać                                     wydarzenie


 

2. Wymyśl i zapisz osobno wydarzenia, w których Pinokio mógłby uczestniczyć jako pajac (ale nie jako chłopiec) i jako chłopiec (ale nie pajac).

a) Pinokio – pajac   (wydarzenia, które nigdy nie zdarzyłyby się w prawdziwym świecie)
1..................          2 ................          3 ……………….          4 ...................     

5 ....................

                                                          
b) Pinokio – chłopiec (wydarzenia, które mogłyby się zdarzyć w prawdziwym świecie)

1..................          2 ................            3 ………………           4 ..................     

5 ..................


3. Uzupełnij schemat wyrazami z ramki.

                                         CZAS, MIEJSCE, WYDARZENIA, BOHATEROWI

………………

Był sobie raz…
 

Carlo Collodi

 

Pinokio

 

 

 

ŚWIAT

PRZEDSTAWIONY

W UTWORZE

LITERACKIM

 



……………………

Uboga izdebka oświetlona jedynie światłem docierającym spod schodów…
…… …………………..
...................................

 



 

 

 

…………………

Pinokio,

Gadający Świerszcz, Wróżka
 



 

 



 

 

……………………

- Bójka Pinokia z kolegami.
- Pionokio zmienia
się z osiołka w pajacyka.

 

 

 

 

 

4. Podziel bohaterów występujących w utworze „Pinokio” na dwie grupy.
 

Postacie

Główny bohater

Postacie drugoplanowe

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin