Planszowy Weteran 01 (lipiec 2007).pdf
(
6744 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Magazyn0.19.doc
W
eteran
Planszow
y
nr 1 (1) 2007
Magazyn Wojennych Gier Panszowch
Twilight
Struggle
1945-1989
Ostrołeka
1831
Napoleon at
the Crossroads
Crusader Rex
Memoir:
PacificTheater
Grunwald 1410
13 ARTYKUŁÓW
6 RECENZJI GIER 36 STRON
SPIS TRE
ĺ
CI
Drodzy Czytelnicy!
RECENZJE
Napoleon at the Crossroads
3
Oddajemy na Wasze r
ħ
ce pierwszy numer
magazynu „Weteran”. Lektur
ħ
tego periodyku
kierujemy w pierwszym rz
ħ
dzie do miło
Ļ
ników
planszowych gier wojennych. Naszym
nadrz
ħ
dnym celem jest promowanie tego typu
rozrywek poprzez publikowanie wszelakich
artykułów zwi
Ģ
zanych z tym tematem.
Czasopismo jest tworzone na zasadzie
wolontariatu poprzez grupk
ħ
zapale
ı
ców. W
zamierzeniu planujemy wychodzi
ę
w cyklu
dwumiesi
ħ
cznym. Czy to nam si
ħ
uda, czas
poka
Ň
e.
W startowym numerze zaczynamy
skromnie. Na cało
Ļę
składaj
Ģ
si
ħ
działy opisu
gier, ksi
ĢŇ
ek militarnych, felietony, rozwa
Ň
ania,
zapowiedzi, wie
Ļ
ci ze
Ļ
wiata, a tak
Ň
e inne.
Oczywi
Ļ
cie planujemy rozbudow
ħ
o kolejne
pozycje, tak aby urozmaici
ę
ogóln
Ģ
zawarto
Ļę
.
Pragniemy równie
Ň
w tym miejscu gor
Ģ
co
zach
ħ
ci
ę
do współpracy przy tworzeniu
„Weterana”. Przysyłajcie nam materiały, je
Ň
eli
tylko maj
Ģ
jakikolwiek zwi
Ģ
zek z grami
wojennymi. Mog
Ģ
to by
ę
analizy gier, ró
Ň
norakie
felietony, relacje z rozgrywek, a tak
Ň
e
scenariusze własnej r
ħ
ki. Z pewno
Ļ
ci
Ģ
je
opublikujemy.
Ostroł
ħ
ka 1831
8
Twilight Struggle 1945-1989
11
Memoir: Pacific Theater
15
Crusader Rex
22
FELIETONY
Planszówkowych wspomnie
ı
czar 24
ROZWA
ņ
ANIA
Ostatnia Wojna Cesarzy
27
ZAPOWIEDZI
Grochowiska 1863
29
KSI
ġņ
KI
Psków 1581-1582 31
Niemieckie wojska pancerne na froncie
wschodnim
32
WIE
ĺ
CI ZE
ĺ
WIATA
34
POMOCNIK STRATEGA
35
Ku Chwale planszy!
Redakcja
Weteran, Nr 1 / 2007
REDAKCJA
: Marcin Gross & Mikołaj Lenczewski
e-mail:
weterani@gmail.com
WSPÓŁPRACA
: Gabriel Szala, Cezary Domalski
OKŁADKA
: „Napoleon i Ks. Józef w bitwie pod
Lipskiem”, J. Suchodolski
Materiały zawarte w periodyku nie mog
Ģ
by
ę
w
Ň
aden
sposób kopiowane bez uprzedniej, pisemnej zgody redakcji.
Redakcja zastrzega sobie prawo do redagowania tekstów.
Wszelkie znaki firmowe oraz towarowe, a tak
Ň
e zdj
ħ
cia i
obrazy s
Ģ
prawnie zastrze
Ň
one i zostały u
Ň
yte wył
Ģ
cznie w
celach informacyjnych.
WETERAN
-2-
Grunwald 1410
19
Napoleon at the Crossroads - The Highways to Leipzig (Operational Studies Group)
rosyjskie otwarcie przeszedł na stron
ħ
nowej
koalicji anty-francuskiej. Niemal bez
Ň
adnej
bitwy poł
Ģ
czone teraz armie rosyjsko-pruskie
przekroczyły Łab
ħ
, kozacka kawaleria zaj
ħ
ła
nawet port Hamburg, przez który pr
ħ
dko zacz
ħ
ła
napływa
ę
pomoc materialna dla koalicji ze strony
Wielkiej Brytanii. Król Saksonii, dotychczasowy
sojusznik Francji, uciekł do Austrii pod opiek
ħ
tamtejszego Cesarza. Tak oto w trzy miesi
Ģ
ce
„upadła” francuska Europa.
Napoleon, powróciwszy do Pary
Ň
a 18
grudnia 1812 roku, dał raz jeszcze dowód swych
znakomitych talentów organizacyjnych. Szybko
stworzył „now
Ģ
” Wielk
Ģ
Armi
ħ
, powołuj
Ģ
c do
niej tysi
Ģ
ce młodych rekrutów,
Ļ
ci
Ģ
gaj
Ģ
c kadry
oficerskie z Hiszpanii i korzystaj
Ģ
c z
Ň
ołnierzy z
gwardii narodowej, marynarki itp. Armia ta miała
powa
Ň
ne słabo
Ļ
ci, pomimo relatywnej siły –
liczebno
Ļ
ci id
Ģ
cej w ponad 200 tys.
Ň
ołnierzy.
Dotkliwy brak kawalerii, która liczyła zaledwie
15 tys. koni, bardzo słabe wyszkolenie i niska
wytrzymało
Ļę
fizyczna młodych
Ň
ołnierzy –
wszystko to miało negatywnie wpłyn
Ģę
na
przebieg nadchodz
Ģ
cej kampanii.
5 grudnia 1812 roku Cesarz Napoleon
Bonaparte opu
Ļ
cił Wielk
Ģ
Armi
ħ
w Smorgoniach,
powierzywszy dowództwo marszałkowi
Muratowi. Szybko po
Ļ
pieszył do Pary
Ň
a, chc
Ģ
c
wyprzedzi
ę
wie
Ļ
ci o przera
Ň
aj
Ģ
cej kl
ħ
sce swych
wojsk i przygotowa
ę
now
Ģ
armi
ħ
. Król Neapolu
Murat pr
ħ
dko oddał dowództwo pasierbowi
Napoleona, ksi
ħ
ciu Eugeniuszowi Beuharnais, a
sam uciekł do swojego królestwa. Nie maj
Ģ
c
Ň
adnych szans na zatrzymanie Kutozowa i armii
rosyjskiej, ksi
ĢŇħ
Eugeniusz cofał si
ħ
na zachód.
Ju
Ň
30 grudnia pruski korpus Yorcka przeszedł na
stron
ħ
Rosjan, a posiłkowy korpus austriacki
generała Schwarzenberga maj
Ģ
cy chroni
ę
Ksi
ħ
stwo Warszawskie cofał si
ħ
do Austrii.
Francuzi musieli ewakuowa
ę
si
ħ
z Prus
Wschodnich oraz z Ksi
ħ
stwa Warszawskiego,
pozostawiwszy tylko garnizony w twierdzach:
Gda
ı
sk, Toru
ı
, Zamo
Ļę
, Modlin i Cz
ħ
stochowa.
Nie zdołali si
ħ
zatrzyma
ę
na linii Odry, cofali si
ħ
dalej, zostawiaj
Ģ
c garnizony w twierdzach w
Szczecinie, Kostrzynie i Głogowie. Opuszczaj
Ģ
c
Berlin, popełnili bł
Ģ
d, pozostawiwszy tym
samym królowi Prus pełn
Ģ
swobod
ħ
działania.
Ten po zaj
ħ
ciu 1 marca Berlina przez wojska
Plan Napoleon zakładał energiczn
Ģ
ofensyw
ħ
ku dolnej Odrze i Wi
Ļ
le w celu
odblokowania twierdz. Ofensywa Bonapartego z
Erfurtu ruszyła pod koniec kwietnia;
jednocze
Ļ
nie marszałek Davout został wysłany na
północ z zadaniem odbicia Hamburga i
poł
Ģ
czenia si
ħ
z wojskami du
ı
skimi.
2 maja 1813 roku pod Lützen wojska koalicji
zaskoczyły korpus marszałka Neya. Niedostatek
kawalerii dał o sobie zna
ę
, skutkuj
Ģ
c słabym
rozpoznaniem. Dopiero przybycie Napoleona z
posiłkami uratowało sytuacj
ħ
. Zwyci
ħ
stwa jednak
nie mo
Ň
na było wyzyska
ę
, z powodu braku
kawalerii. Nast
ħ
pnie 20-21 maja doszło do bitwy
pod Budziszynem, jednak szans
ħ
na wielkie
zwyci
ħ
stwo zmarnował marszałek Ney. Pobite,
lecz niezniszczone siły koalicji wycofały si
ħ
na
ĺ
l
Ģ
sk. Znów brak kawalerii nie pozwolił na
efektywny po
Ļ
cig za przeciwnikiem. Napoleon
pod
ĢŇ
aj
Ģ
c za wrogiem, przebył ponad 140 km,
zaj
Ģ
ł Wrocław.
Austria, chc
Ģ
c ratowa
ę
Rosjan i Prusaków,
zaproponowała rozejm i siebie jako mediatora
rozmów pokojowych. Napoleon zgodził si
ħ
na to
WETERAN
-3-
pod naciskiem swojego sztabu oraz z powodu
l
ħ
ku przed doł
Ģ
czeniem si
ħ
Austrii do koalicji.
Zm
ħ
czenie armii równie
Ň
miało swój wpływ na
decyzj
ħ
Cesarza Francuzów. Podczas kampanii
wojska francuskie zło
Ň
one z młodych
Ň
ołnierzy,
traciły tysi
Ģ
ce z nich podczas forsownych
marszów, z powodu chorób, zm
ħ
czenia i dezercji.
Cesarska armia niew
Ģ
tpliwie potrzebowała
odpoczynku, reorganizacji i zwi
ħ
kszenia ilo
Ļ
ci
kawalerii.
„Campaigns of Napoleon” to system i
seria przedstawiaj
Ģ
cych kampanie okresu
napoleo
ı
skiego gier, stworzone przez Kevina
Zuckera. Gracze dowodz
Ģ
armiami francuskimi,
posiłkuj
Ģ
cymi ich sojusznikami oraz armiami
koalicji. System doczekał si
ħ
ju
Ň
wielu kampanii
napoleo
ı
skich, w ró
Ň
nych skalach, wszystkich
bazuj
Ģ
cych na niemal tych samych zasadach.
Podczas rozejmu, dwukrotnie
przedłu
Ň
anego, do 18 sierpnia, obie strony
wzmacniały swoje siły. Nikt nie wierzył w
mo
Ň
liwo
Ļę
zawarcia pokoju, warunki, które
przedstawiała Austria były nie do
zaakceptowania dla Napoleona. Wymagały one
oddania Prusom wszystkich zdobyczy z wojny w
1806, a Austrii z 1809 roku oraz o rozwi
Ģ
zaniu
Zwi
Ģ
zku Re
ı
skiego.
Bonaparte zwi
ħ
kszył swoje siły do jedenastu
korpusów, razem ponad 300 tys.
Ň
ołnierzy i 50
tys. kawalerii. Siły koalicji zostały jednak
równie
Ň
zwi
ħ
kszone - o armi
ħ
austriack
Ģ
i
szwedzk
Ģ
. Liczyły teraz blisko 600 tys.
Ň
ołnierzy
podzielonych na trzy armie. Armia Północy
dowodzona była przez nast
ħ
pc
ħ
tronu
szwedzkiego, byłego marszałka francuskiego,
Bernadotte. Armia
ĺ
l
Ģ
ska - przez przyszłego
feldmarszałka Blüchera, a Armia Czeska przez
ksi
ħ
cia Schwarzenberga.
Plan Napoleon zakładał,
Ň
e Armia Berlina
w sile 60 tys. ludzi pod dowództwem marszałka
Oudinota pobije siły Bernadotte i zajmie Berlina.
Wspiera
ę
go miał marszałek Davout, atakuj
Ģ
cy z
Hamburga. Armia Bobru pod dowództwem
marszałka MacDonalda miała stanowi
ę
osłon
ħ
dla sił koalicji na
ĺ
l
Ģ
sku. W Dre
Ņ
nie i jego
okolicach miały za
Ļ
sta
ę
dwa silne korpusy
generała Vandamme`a i marszałka St.Cyra. Sam
Napoleon z gwardi
Ģ
miał doł
Ģ
cza
ę
do sił w
miejscu zagro
Ň
onym przez nieprzyjaciela.
W grze „Napoleon at the Crossroads” – w
wolnym tłumaczeniu znaczy to: „Napoleon na
rozdro
Ň
u” – gracze poruszaj
Ģ
po mapie
dowódców oraz niewielkie jednostki kawalerii.
Dowódcy reprezentuj
Ģ
historyczne postacie, które
przewodziły w kampanii korpusom lub
mniejszym, wydzielonym siłom. Jednostki
kawalerii przedstawiaj
Ģ
brygady kawalerii,
których zadaniami jest rozpoznanie, osłona
własnych oddziałów oraz mylenie przeciwnika co
do lokalizacji własnych sił. Wszystkie
Ň
etony na
mapie s
Ģ
odwrócone rewersem przedstawiaj
Ģ
cym
flag
ħ
narodow
Ģ
do góry. Dzi
ħ
ki utajnionemu
przebiegowi rozgrywki, nigdy nie wiadomo,
czym dysponuje i porusza przeciwnik. Nie
wiadomo tak długo, jak długo wrogie wojska si
ħ
nie spotkaj
Ģ
lub siły nie zostan
Ģ
wcze
Ļ
niej
rozpoznane przez brygady kawalerii.
Sprzymierzeni za rad
Ģ
francuskiego
zdrajcy, generała Moreau postanowili nie
wydawa
ę
Napoleonowi walnej bitwy, tylko
atakowa
ę
jego podkomendnych, a cofa
ę
si
ħ
, gdy
pojawia
ę
miał si
ħ
Cesarz.
16 sierpnia, 48 godzin przed upływem rozejmu,
wojska Blüchera ruszyły do ataku na oddziały
francuskie. Rozpocz
ħ
ła si
ħ
kampania jesienna.
WETERAN
-4-
Na osobnych kartach organizacyjnych
armii z portretami dowódców gracze zaznaczaj
Ģ
przynale
Ň
no
Ļę
korpusów, dywizji do danych
generałów, ich obecn
Ģ
sił
ħ
oraz umieszczaj
Ģ
dowódców podlegaj
Ģ
cych innym oficerom. W
momencie, gdy ponosimy straty lub zmieniamy
struktur
ħ
naszych wojsk, przesuwamy oddziały
na torach punktów sił. Karty i siły naszych wojsk
s
Ģ
równie
Ň
niewidoczne dla przeciwnika.
sztab, dowodzenie i inicjatywa dowódców.
Gracze otrzymuj
Ģ
„punkty administracyjne”,
które symuluj
Ģ
akumulowane zaopatrzenie, i
mog
Ģ
wydawa
ę
je na aktywacj
ħ
jednostek
b
ħ
d
Ģ
cych w zasi
ħ
gu sztabu. Mog
Ģ
te
Ň
próbowa
ę
uruchamia
ę
poszczególne korpusy dzi
ħ
ki
inicjatywie ich dowódców. Ka
Ň
dy dowódca jest
charakteryzowany poprzez swoj
Ģ
inicjatyw
ħ
–
czyli to, jak łatwo aktywuje si
ħ
bez rozkazów,
koszt subordynacji – czyli to, jak łatwo poddaje
si
ħ
dowodzeniu kogo
Ļ
innego i punkty
dowodzenia – czyli to, jak du
ŇĢ
ilo
Ļ
ci
Ģ
jednostek
i dowódców mo
Ň
e naraz samodzielnie dowodzi
ę
.
Wybitni dowódcy posiadaj
Ģ
równie
Ň
gwiazdk
ħ
,
która daje pozytywny modyfikator do walki i
pozwala zmniejszy
ę
straty marszowe.
Jeden punkt siły reprezentuje w grze 3 tys.
Ň
ołnierzy, bez wzgl
ħ
du na ich przynale
Ň
no
Ļę
do
rodzaju wojsk czy narodowo
Ļ
ci, lub 42 działa.
Jeden heks to około 6 kilometrów rzeczywistego
terenu, a jedna tura przedstawia trzy dni czasu
rzeczywistego. Mapa przedstawia teren od Lipska
do Legnicy wszerz oraz od Berlina do Drezna
wzdłu
Ň
.
W bitwie armia mo
Ň
e przyj
Ģę
jedn
Ģ
z
dwóch taktyk: bitwa na wyczerpanie lub bitwa
manewrowa. Gracz posiadaj
Ģ
cy odpowiednio
skoncentrowan
Ģ
artyleri
ħ
mo
Ň
e ostrzela
ę
z niej
przeciwnika. Przed bitw
Ģ
gracz broni
Ģ
cy si
ħ
mo
Ň
e
podj
Ģę
prób
ħ
reagowania i podesłania do bitwy
pobliskich zgrupowa
ı
wojsk, które maszeruj
Ģ
na
tzw. „huk dział”. Małe starcie mo
Ň
e szybko si
ħ
przerodzi
ę
w wielk
Ģ
bitw
ħ
, je
Ļ
li tylko zdołamy
dosła
ę
posiłki. Przewaga kawaleryjska, dobry
dowódca, gwardia francuska, pogoda, morale
wojsk - wszystko to mo
Ň
e wpływa
ę
na wynik
bitwy. Samo rozgrywanie bitew jest proste i
szybkie. Zwyci
ħ
zca mo
Ň
e po bitwie wykona
ę
po
Ļ
cig, którego efektywno
Ļę
zale
Ň
y od inicjatywy
dowódcy i ilo
Ļ
ci
Ļ
cigaj
Ģ
cej kawalerii.
Gra u
Ň
ywa zmodyfikowanego systemu „I-
go, You-go”. Czyli najpierw rusza si
ħ
jeden
gracz, a potem drugi gracz. Modyfikacja polega
na dodaniu mo
Ň
liwo
Ļ
ci reakcji przeciwnika na
ruch gracza, tzw. forsowny marsz. Podczas
swoich tur gracze zajmuj
Ģ
si
ħ
dodatkowo
administracj
Ģ
i zaopatrzeniem. Przydzielaj
Ģ
posiłki, sprawdzaj
Ģ
zaopatrzenie, reorganizuj
Ģ
struktury swoich korpusów.
Gracze przemieszczaj
Ģ
po planszy
Ň
etony
dowódców, którym przyporz
Ģ
dkowane s
Ģ
poszczególne korpusy, wydzielone dywizje oraz
inni podporz
Ģ
dkowani dowódcy. Główn
Ģ
rol
ħ
w
grze odgrywaj
Ģ
: zaopatrzenie, linie komunikacji,
Gra jest niezwykle manewrowa
(podobnie, jak wygl
Ģ
dała w tamtych czasach
wojna). Przeciwnika trzeba zmusi
ę
do przyj
ħ
cia
bitwy w niedogodnym dla
ı
terenie i tam go
pokona
ę
. Trzeba jednak pami
ħ
ta
ę
,
Ň
e trakcie
ka
Ň
dego marszu pewna ilo
Ļę
Ň
ołnierzy opu
Ļ
ci
szeregi - z powodu chorób, zm
ħ
czenia, dezercji
itp. Im dłu
Ň
szy marsz, tym straty mog
Ģ
by
ę
wi
ħ
ksze - szczególnie podczas złej pogody, która
w kampanii 1813 roku dawała si
ħ
bardzo we
znaki. Zbyt szybkie marsze i oddalanie si
ħ
od
swoich baz zaopatrzenia mo
Ň
e doprowadzi
ę
do
tego,
Ň
e na pole bitwy przyb
ħ
dzie nie korpus, a
dywizja (kilka a nie kilkana
Ļ
cie tysi
ħ
cy ludzi).
Bardzo realistycznie oddane s
Ģ
problemy
logistyczne, przed jakimi stawały armie epoki
napoleo
ı
skiej. Im dalej oddalimy si
ħ
od naszego
WETERAN
-5-
Plik z chomika:
mamut123
Inne pliki z tego folderu:
Planszowy Weteran 16 (lipiec 2011).pdf
(7887 KB)
Planszowy Weteran 15 (marzec 2011).pdf
(11304 KB)
Planszowy Weteran 14 (wrzesień 2010).pdf
(11730 KB)
Planszowy Weteran 02 (wrzesień 2007) (pierwsza okładka).pdf
(5238 KB)
Planszowy Weteran 01 (lipiec 2007) (pierwsza okładka).pdf
(6744 KB)
Inne foldery tego chomika:
#Zagraj
Altar
Ambrozja Codzienna
Anarion
Ancalima
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin