Planszowy Weteran 01 (lipiec 2007).pdf

(6744 KB) Pobierz
Microsoft Word - Magazyn0.19.doc
W eteran
Planszow y
nr 1 (1) 2007
Magazyn Wojennych Gier Panszowch
Twilight
Struggle
1945-1989
Ostrołeka
1831
Napoleon at
the Crossroads
Crusader Rex
Memoir:
PacificTheater
Grunwald 1410
13 ARTYKUŁÓW 6 RECENZJI GIER 36 STRON
105836562.023.png 105836562.024.png 105836562.025.png 105836562.026.png 105836562.001.png 105836562.002.png 105836562.003.png 105836562.004.png 105836562.005.png 105836562.006.png
SPIS TRE ĺ CI
Drodzy Czytelnicy!
RECENZJE
Napoleon at the Crossroads
3
Oddajemy na Wasze r ħ ce pierwszy numer
magazynu „Weteran”. Lektur ħ tego periodyku
kierujemy w pierwszym rz ħ dzie do miło Ļ ników
planszowych gier wojennych. Naszym
nadrz ħ dnym celem jest promowanie tego typu
rozrywek poprzez publikowanie wszelakich
artykułów zwi Ģ zanych z tym tematem.
Czasopismo jest tworzone na zasadzie
wolontariatu poprzez grupk ħ zapale ı ców. W
zamierzeniu planujemy wychodzi ę w cyklu
dwumiesi ħ cznym. Czy to nam si ħ uda, czas
poka Ň e.
W startowym numerze zaczynamy
skromnie. Na cało Ļę składaj Ģ si ħ działy opisu
gier, ksi ĢŇ ek militarnych, felietony, rozwa Ň ania,
zapowiedzi, wie Ļ ci ze Ļ wiata, a tak Ň e inne.
Oczywi Ļ cie planujemy rozbudow ħ o kolejne
pozycje, tak aby urozmaici ę ogóln Ģ zawarto Ļę .
Pragniemy równie Ň w tym miejscu gor Ģ co
zach ħ ci ę do współpracy przy tworzeniu
„Weterana”. Przysyłajcie nam materiały, je Ň eli
tylko maj Ģ jakikolwiek zwi Ģ zek z grami
wojennymi. Mog Ģ to by ę analizy gier, ró Ň norakie
felietony, relacje z rozgrywek, a tak Ň e
scenariusze własnej r ħ ki. Z pewno Ļ ci Ģ je
opublikujemy.
Ostroł ħ ka 1831
8
Twilight Struggle 1945-1989
11
Memoir: Pacific Theater
15
Crusader Rex
22
FELIETONY
Planszówkowych wspomnie ı czar 24
ROZWA ņ ANIA
Ostatnia Wojna Cesarzy
27
ZAPOWIEDZI
Grochowiska 1863
29
KSI ġņ KI
Psków 1581-1582 31
Niemieckie wojska pancerne na froncie
wschodnim
32
WIE ĺ CI ZE ĺ WIATA
34
POMOCNIK STRATEGA
35
Ku Chwale planszy!
Redakcja
Weteran, Nr 1 / 2007
REDAKCJA : Marcin Gross & Mikołaj Lenczewski
e-mail: weterani@gmail.com
WSPÓŁPRACA : Gabriel Szala, Cezary Domalski
OKŁADKA : „Napoleon i Ks. Józef w bitwie pod
Lipskiem”, J. Suchodolski
Materiały zawarte w periodyku nie mog Ģ by ę w Ň aden
sposób kopiowane bez uprzedniej, pisemnej zgody redakcji.
Redakcja zastrzega sobie prawo do redagowania tekstów.
Wszelkie znaki firmowe oraz towarowe, a tak Ň e zdj ħ cia i
obrazy s Ģ prawnie zastrze Ň one i zostały u Ň yte wył Ģ cznie w
celach informacyjnych.
WETERAN -2-
Grunwald 1410
19
105836562.007.png 105836562.008.png 105836562.009.png 105836562.010.png 105836562.011.png 105836562.012.png 105836562.013.png 105836562.014.png 105836562.015.png
 
Napoleon at the Crossroads - The Highways to Leipzig (Operational Studies Group)
rosyjskie otwarcie przeszedł na stron ħ nowej
koalicji anty-francuskiej. Niemal bez Ň adnej
bitwy poł Ģ czone teraz armie rosyjsko-pruskie
przekroczyły Łab ħ , kozacka kawaleria zaj ħ ła
nawet port Hamburg, przez który pr ħ dko zacz ħ ła
napływa ę pomoc materialna dla koalicji ze strony
Wielkiej Brytanii. Król Saksonii, dotychczasowy
sojusznik Francji, uciekł do Austrii pod opiek ħ
tamtejszego Cesarza. Tak oto w trzy miesi Ģ ce
„upadła” francuska Europa.
Napoleon, powróciwszy do Pary Ň a 18
grudnia 1812 roku, dał raz jeszcze dowód swych
znakomitych talentów organizacyjnych. Szybko
stworzył „now Ģ ” Wielk Ģ Armi ħ , powołuj Ģ c do
niej tysi Ģ ce młodych rekrutów, Ļ ci Ģ gaj Ģ c kadry
oficerskie z Hiszpanii i korzystaj Ģ c z Ň ołnierzy z
gwardii narodowej, marynarki itp. Armia ta miała
powa Ň ne słabo Ļ ci, pomimo relatywnej siły –
liczebno Ļ ci id Ģ cej w ponad 200 tys. Ň ołnierzy.
Dotkliwy brak kawalerii, która liczyła zaledwie
15 tys. koni, bardzo słabe wyszkolenie i niska
wytrzymało Ļę fizyczna młodych Ň ołnierzy –
wszystko to miało negatywnie wpłyn Ģę na
przebieg nadchodz Ģ cej kampanii.
5 grudnia 1812 roku Cesarz Napoleon
Bonaparte opu Ļ cił Wielk Ģ Armi ħ w Smorgoniach,
powierzywszy dowództwo marszałkowi
Muratowi. Szybko po Ļ pieszył do Pary Ň a, chc Ģ c
wyprzedzi ę wie Ļ ci o przera Ň aj Ģ cej kl ħ sce swych
wojsk i przygotowa ę now Ģ armi ħ . Król Neapolu
Murat pr ħ dko oddał dowództwo pasierbowi
Napoleona, ksi ħ ciu Eugeniuszowi Beuharnais, a
sam uciekł do swojego królestwa. Nie maj Ģ c
Ň adnych szans na zatrzymanie Kutozowa i armii
rosyjskiej, ksi ĢŇħ Eugeniusz cofał si ħ na zachód.
Ju Ň 30 grudnia pruski korpus Yorcka przeszedł na
stron ħ Rosjan, a posiłkowy korpus austriacki
generała Schwarzenberga maj Ģ cy chroni ę
Ksi ħ stwo Warszawskie cofał si ħ do Austrii.
Francuzi musieli ewakuowa ę si ħ z Prus
Wschodnich oraz z Ksi ħ stwa Warszawskiego,
pozostawiwszy tylko garnizony w twierdzach:
Gda ı sk, Toru ı , Zamo Ļę , Modlin i Cz ħ stochowa.
Nie zdołali si ħ zatrzyma ę na linii Odry, cofali si ħ
dalej, zostawiaj Ģ c garnizony w twierdzach w
Szczecinie, Kostrzynie i Głogowie. Opuszczaj Ģ c
Berlin, popełnili bł Ģ d, pozostawiwszy tym
samym królowi Prus pełn Ģ swobod ħ działania.
Ten po zaj ħ ciu 1 marca Berlina przez wojska
Plan Napoleon zakładał energiczn Ģ
ofensyw ħ ku dolnej Odrze i Wi Ļ le w celu
odblokowania twierdz. Ofensywa Bonapartego z
Erfurtu ruszyła pod koniec kwietnia;
jednocze Ļ nie marszałek Davout został wysłany na
północ z zadaniem odbicia Hamburga i
poł Ģ czenia si ħ z wojskami du ı skimi.
2 maja 1813 roku pod Lützen wojska koalicji
zaskoczyły korpus marszałka Neya. Niedostatek
kawalerii dał o sobie zna ę , skutkuj Ģ c słabym
rozpoznaniem. Dopiero przybycie Napoleona z
posiłkami uratowało sytuacj ħ . Zwyci ħ stwa jednak
nie mo Ň na było wyzyska ę , z powodu braku
kawalerii. Nast ħ pnie 20-21 maja doszło do bitwy
pod Budziszynem, jednak szans ħ na wielkie
zwyci ħ stwo zmarnował marszałek Ney. Pobite,
lecz niezniszczone siły koalicji wycofały si ħ na
ĺ l Ģ sk. Znów brak kawalerii nie pozwolił na
efektywny po Ļ cig za przeciwnikiem. Napoleon
pod ĢŇ aj Ģ c za wrogiem, przebył ponad 140 km,
zaj Ģ ł Wrocław.
Austria, chc Ģ c ratowa ę Rosjan i Prusaków,
zaproponowała rozejm i siebie jako mediatora
rozmów pokojowych. Napoleon zgodził si ħ na to
WETERAN -3-
105836562.016.png 105836562.017.png
 
pod naciskiem swojego sztabu oraz z powodu
l ħ ku przed doł Ģ czeniem si ħ Austrii do koalicji.
Zm ħ czenie armii równie Ň miało swój wpływ na
decyzj ħ Cesarza Francuzów. Podczas kampanii
wojska francuskie zło Ň one z młodych Ň ołnierzy,
traciły tysi Ģ ce z nich podczas forsownych
marszów, z powodu chorób, zm ħ czenia i dezercji.
Cesarska armia niew Ģ tpliwie potrzebowała
odpoczynku, reorganizacji i zwi ħ kszenia ilo Ļ ci
kawalerii.
„Campaigns of Napoleon” to system i
seria przedstawiaj Ģ cych kampanie okresu
napoleo ı skiego gier, stworzone przez Kevina
Zuckera. Gracze dowodz Ģ armiami francuskimi,
posiłkuj Ģ cymi ich sojusznikami oraz armiami
koalicji. System doczekał si ħ ju Ň wielu kampanii
napoleo ı skich, w ró Ň nych skalach, wszystkich
bazuj Ģ cych na niemal tych samych zasadach.
Podczas rozejmu, dwukrotnie
przedłu Ň anego, do 18 sierpnia, obie strony
wzmacniały swoje siły. Nikt nie wierzył w
mo Ň liwo Ļę zawarcia pokoju, warunki, które
przedstawiała Austria były nie do
zaakceptowania dla Napoleona. Wymagały one
oddania Prusom wszystkich zdobyczy z wojny w
1806, a Austrii z 1809 roku oraz o rozwi Ģ zaniu
Zwi Ģ zku Re ı skiego.
Bonaparte zwi ħ kszył swoje siły do jedenastu
korpusów, razem ponad 300 tys. Ň ołnierzy i 50
tys. kawalerii. Siły koalicji zostały jednak
równie Ň zwi ħ kszone - o armi ħ austriack Ģ i
szwedzk Ģ . Liczyły teraz blisko 600 tys. Ň ołnierzy
podzielonych na trzy armie. Armia Północy
dowodzona była przez nast ħ pc ħ tronu
szwedzkiego, byłego marszałka francuskiego,
Bernadotte. Armia ĺ l Ģ ska - przez przyszłego
feldmarszałka Blüchera, a Armia Czeska przez
ksi ħ cia Schwarzenberga.
Plan Napoleon zakładał, Ň e Armia Berlina
w sile 60 tys. ludzi pod dowództwem marszałka
Oudinota pobije siły Bernadotte i zajmie Berlina.
Wspiera ę go miał marszałek Davout, atakuj Ģ cy z
Hamburga. Armia Bobru pod dowództwem
marszałka MacDonalda miała stanowi ę osłon ħ
dla sił koalicji na ĺ l Ģ sku. W Dre Ņ nie i jego
okolicach miały za Ļ sta ę dwa silne korpusy
generała Vandamme`a i marszałka St.Cyra. Sam
Napoleon z gwardi Ģ miał doł Ģ cza ę do sił w
miejscu zagro Ň onym przez nieprzyjaciela.
W grze „Napoleon at the Crossroads” – w
wolnym tłumaczeniu znaczy to: „Napoleon na
rozdro Ň u” – gracze poruszaj Ģ po mapie
dowódców oraz niewielkie jednostki kawalerii.
Dowódcy reprezentuj Ģ historyczne postacie, które
przewodziły w kampanii korpusom lub
mniejszym, wydzielonym siłom. Jednostki
kawalerii przedstawiaj Ģ brygady kawalerii,
których zadaniami jest rozpoznanie, osłona
własnych oddziałów oraz mylenie przeciwnika co
do lokalizacji własnych sił. Wszystkie Ň etony na
mapie s Ģ odwrócone rewersem przedstawiaj Ģ cym
flag ħ narodow Ģ do góry. Dzi ħ ki utajnionemu
przebiegowi rozgrywki, nigdy nie wiadomo,
czym dysponuje i porusza przeciwnik. Nie
wiadomo tak długo, jak długo wrogie wojska si ħ
nie spotkaj Ģ lub siły nie zostan Ģ wcze Ļ niej
rozpoznane przez brygady kawalerii.
Sprzymierzeni za rad Ģ francuskiego
zdrajcy, generała Moreau postanowili nie
wydawa ę Napoleonowi walnej bitwy, tylko
atakowa ę jego podkomendnych, a cofa ę si ħ , gdy
pojawia ę miał si ħ Cesarz.
16 sierpnia, 48 godzin przed upływem rozejmu,
wojska Blüchera ruszyły do ataku na oddziały
francuskie. Rozpocz ħ ła si ħ kampania jesienna.
WETERAN -4-
105836562.018.png 105836562.019.png 105836562.020.png
Na osobnych kartach organizacyjnych
armii z portretami dowódców gracze zaznaczaj Ģ
przynale Ň no Ļę korpusów, dywizji do danych
generałów, ich obecn Ģ sił ħ oraz umieszczaj Ģ
dowódców podlegaj Ģ cych innym oficerom. W
momencie, gdy ponosimy straty lub zmieniamy
struktur ħ naszych wojsk, przesuwamy oddziały
na torach punktów sił. Karty i siły naszych wojsk
s Ģ równie Ň niewidoczne dla przeciwnika.
sztab, dowodzenie i inicjatywa dowódców.
Gracze otrzymuj Ģ „punkty administracyjne”,
które symuluj Ģ akumulowane zaopatrzenie, i
mog Ģ wydawa ę je na aktywacj ħ jednostek
b ħ d Ģ cych w zasi ħ gu sztabu. Mog Ģ te Ň próbowa ę
uruchamia ę poszczególne korpusy dzi ħ ki
inicjatywie ich dowódców. Ka Ň dy dowódca jest
charakteryzowany poprzez swoj Ģ inicjatyw ħ
czyli to, jak łatwo aktywuje si ħ bez rozkazów,
koszt subordynacji – czyli to, jak łatwo poddaje
si ħ dowodzeniu kogo Ļ innego i punkty
dowodzenia – czyli to, jak du ŇĢ ilo Ļ ci Ģ jednostek
i dowódców mo Ň e naraz samodzielnie dowodzi ę .
Wybitni dowódcy posiadaj Ģ równie Ň gwiazdk ħ ,
która daje pozytywny modyfikator do walki i
pozwala zmniejszy ę straty marszowe.
Jeden punkt siły reprezentuje w grze 3 tys.
Ň ołnierzy, bez wzgl ħ du na ich przynale Ň no Ļę do
rodzaju wojsk czy narodowo Ļ ci, lub 42 działa.
Jeden heks to około 6 kilometrów rzeczywistego
terenu, a jedna tura przedstawia trzy dni czasu
rzeczywistego. Mapa przedstawia teren od Lipska
do Legnicy wszerz oraz od Berlina do Drezna
wzdłu Ň .
W bitwie armia mo Ň e przyj Ģę jedn Ģ z
dwóch taktyk: bitwa na wyczerpanie lub bitwa
manewrowa. Gracz posiadaj Ģ cy odpowiednio
skoncentrowan Ģ artyleri ħ mo Ň e ostrzela ę z niej
przeciwnika. Przed bitw Ģ gracz broni Ģ cy si ħ mo Ň e
podj Ģę prób ħ reagowania i podesłania do bitwy
pobliskich zgrupowa ı wojsk, które maszeruj Ģ na
tzw. „huk dział”. Małe starcie mo Ň e szybko si ħ
przerodzi ę w wielk Ģ bitw ħ , je Ļ li tylko zdołamy
dosła ę posiłki. Przewaga kawaleryjska, dobry
dowódca, gwardia francuska, pogoda, morale
wojsk - wszystko to mo Ň e wpływa ę na wynik
bitwy. Samo rozgrywanie bitew jest proste i
szybkie. Zwyci ħ zca mo Ň e po bitwie wykona ę
po Ļ cig, którego efektywno Ļę zale Ň y od inicjatywy
dowódcy i ilo Ļ ci Ļ cigaj Ģ cej kawalerii.
Gra u Ň ywa zmodyfikowanego systemu „I-
go, You-go”. Czyli najpierw rusza si ħ jeden
gracz, a potem drugi gracz. Modyfikacja polega
na dodaniu mo Ň liwo Ļ ci reakcji przeciwnika na
ruch gracza, tzw. forsowny marsz. Podczas
swoich tur gracze zajmuj Ģ si ħ dodatkowo
administracj Ģ i zaopatrzeniem. Przydzielaj Ģ
posiłki, sprawdzaj Ģ zaopatrzenie, reorganizuj Ģ
struktury swoich korpusów.
Gracze przemieszczaj Ģ po planszy Ň etony
dowódców, którym przyporz Ģ dkowane s Ģ
poszczególne korpusy, wydzielone dywizje oraz
inni podporz Ģ dkowani dowódcy. Główn Ģ rol ħ w
grze odgrywaj Ģ : zaopatrzenie, linie komunikacji,
Gra jest niezwykle manewrowa
(podobnie, jak wygl Ģ dała w tamtych czasach
wojna). Przeciwnika trzeba zmusi ę do przyj ħ cia
bitwy w niedogodnym dla ı terenie i tam go
pokona ę . Trzeba jednak pami ħ ta ę , Ň e trakcie
ka Ň dego marszu pewna ilo Ļę Ň ołnierzy opu Ļ ci
szeregi - z powodu chorób, zm ħ czenia, dezercji
itp. Im dłu Ň szy marsz, tym straty mog Ģ by ę
wi ħ ksze - szczególnie podczas złej pogody, która
w kampanii 1813 roku dawała si ħ bardzo we
znaki. Zbyt szybkie marsze i oddalanie si ħ od
swoich baz zaopatrzenia mo Ň e doprowadzi ę do
tego, Ň e na pole bitwy przyb ħ dzie nie korpus, a
dywizja (kilka a nie kilkana Ļ cie tysi ħ cy ludzi).
Bardzo realistycznie oddane s Ģ problemy
logistyczne, przed jakimi stawały armie epoki
napoleo ı skiej. Im dalej oddalimy si ħ od naszego
WETERAN -5-
105836562.021.png 105836562.022.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin