Temat: Poznajemy nowy przedmiot i pracownię informatyczną
Liczba godzin lekcyjnych: 1
Rozdział w podręczniku
Przewidywane osiągnięcia uczniów
Czynności nauczyciela
Środki dydaktyczne
Ocena pracy uczniów
na poziomie wiadomości
na poziomie umiejętności
podstawowym
rozszerzonym
– wiedzą, czego nauczą się na zajęciach z informatyki
– wiedzą, w jaki sposób będą oceniani
– wiedzą, jak korzystać z podręcznika
– wiedzą, w jakim celu będzie im potrzebna płyta CD dołączona do podręcznika
– poznają swoje stanowisko nauki i pracy
– poznają i rozumieją regulamin pracowni informatycznej
– wiedzą jak postępować w przypadku zagrożeń i wypadków
– potrafią korzystać z podręcznika, rozpoznając jego poszczególne elementy: rozdziały, podrozdziały, sprawdź czy potrafisz, chcesz wiedzieć więcej itp.
– przestrzegają regulaminu pracowni
– przeprowadza rozmowę na temat nazwy przedmiotu „Informatyka” oraz możliwości wykorzystania komputerów w domu i szkole, aktywizując uczniów
– rozmawia z uczniami o zasadach zachowania się i pracy w pracowni informatycznej oraz przedstawia regulamin pracowni, tłumacząc znaczenie i zasadność poszczególnych jego punktów
– opisuje uczniom podręcznik, zwracając uwagę na jego charakterystyczne cechy
– pokazuje zawartość płyty CD oraz informuje o jej przeznaczeniu
komputer z rzutnikiem multimedialnym lub dużym monitorem, podręcznik (jego prezentacja)
Można postawić kilka ocen za aktywność w czasie dyskusji; zachęci to uczniów do brania czynnego udziału w następnych zajęciach.
Plan wynikowy zajęć odbywających się w jednym roku szkolnym w wymiarze 2x36 godzin
Temat: Życie wśród komputerów
1.2.
– wiedzą, że mikrokomputery i mikroprocesory pracują w wielu różnych urządzeniach, na przykład: pralkach, samochodach, telewizorach itp.
– wymieniają elementy komputera odpowiadające za wprowadzanie i wyprowadzanie informacji oraz poleceń
– wiedzą jak komputery zmieniły życie i pracę ludzi
– wiedzą jak wyglądał i nazywał się pierwszy komputer elektroniczny i czym różnił się od współczesnych komputerów
– wymieniają nazwy najpopularniejszych systemów operacyjnych
– znają nazwy najważniejszych elementów komputera
– wiedzą, na czym polega legalność systemu operacyjnego i rozumie konieczność stosowania takich systemów
– znają znaczenie systemu operacyjnego dla komputera
– wiedzą, jak jest zbudowany i jak działa komputer oraz czym się różni od innych urządzeń elektronicznych
– rozumieją znaczenie używania legalnych programów komputerowych
– odróżniają urządzenia wejścia od wyjść w komputerze
– odróżniają system Windows od systemu Linux po wyglądzie jego pulpitu oraz ikon
– rozumieją przykład prostego programu z rozdziału 1.1. podręcznika
– znają różnice napędów optycznych
– wskazują i nazywają poszczególne elementy komputera
– wskazują na obudowie komputera odpowiednią nalepkę potwierdzającą legalność systemu Windows
– interpretują prosty program z rozdziału 1.1.
– przedstawia za pomocą prezentacji medialnej zastosowanie komputerów w różnych urządzeniach elektronicznych
– przeprowadza krótką rozmowę z uczniami na temat „Jak komputery zmieniły życie i pracę ludzi?”, uwzględniając łączność, komunikację, wymianę danych, bankomaty itp.; na koniec dyskusji wskazuje różnice w budowie, mocy i wielkości pierwszych komputerów elektronicznych oraz współczesnych PC
– prezentuje na działającym komputerze jego elementy, nazywając je i tłumacząc rolę, jaką spełniają (forma pokazu za pośrednictwem kamery USB i rzutnika)
– wspólnie z uczniami ustala, które z urządzeń komputera są wejściowymi, a które wyjściowymi, pokazuje to na przykładzie
– omawia rolę systemu operacyjnego, odwołując się do przykładów z życia; podkreśla wagę legalności systemu jako integralnej części komputera
– prezentuje wygląd pulpitu systemów Windows i Linux, korzystając ze slajdów prezentacji
komputer z rzutnikiem multimedialnym lub dużym monitorem,
podręcznik, kamera USB
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów w czasie dyskusji.
Temat: Czy ikony komputerowe to obrazy? Co wspólnego z komputerem mają szafa i biurko?
Liczba godzin lekcyjnych: 2
zsniewiadow