2 casablanca.doc

(40 KB) Pobierz
CASABLANCA

CASABLANCA

 

CASABLANCA:

 

Reżyseria: Michael Curtiz

Scenariusz: Julius J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard Koch

Zdjęcia: Arthur Edeson

Muzyka: Max Steiner

Scenografia: George James Hopkins

Kostiumy: Orry-Kelly

Montaż: Owen Marks

Dyrektor artystyczny: Carl Jules Weyl

Na podstawie: sztuki Murray'a Burnett'a

Producent wykonawczy: Jack L. Warner

Produkcja: USA, Warner Bros

Rok produkcji: 1942

Obsada: Humphrey Bogart(Richard "Rick" Blaine), Ingrid Bergman(Ilsa Lund Laszlo), Paul Henreid(Victor Laszlo), Claude Rains(Kapitan Louis Renault), Peter Lorre(Ugarte),Conrad Veidt(Major Heinrich Strasser)

·         Humphrey Bogart gra tu Ricka Blaine'a, Amerykanina osiadłego w Maroku, właściciela eleganckiego lokalu w Casablance, stanowiącej punkt etapowy dla uchodźców francuskich w drodze do Lizbony i dalej - do Stanów. Pewnego dnia przybywa ukochana Ricka, Ilsa, która przed kilku laty opuściła go w tajemniczych okolicznościach; po jej utracie wplątał się w pomoc Etiopczykom, broniącym się przed inwazją włoską, potem walczył po stronie republikanów w Hiszpanii, aż znalazł się w Afryce; kocha Ilsę nadal. Ona jest żoną wybitnego bojownika ruchu oporu i nie może od niego odejść. Rick ma dwie wizy portugalskie, jest panem sytuacji. Wybiera rozwiązanie najtrudniejsze: oddaje wizy Ilsie i jej mężowi. Jest to zarazem jedyne wyjście do przyjęcia przez człowieka, który chce patrzeć w swoją twarz bez poczucia klęski.

·         Rick Blaine:

v     Figura wręcz wzorcowa

v     Sentymentalny cynik

v     Inteligentny, dowcipny, odważny z tajemniczą przeszłością.

v     Choć twierdzi, że jest egoistą, że dba tylko o własne dobro, walczył przeciwko faszystom, jest uczciwy i szlachetny.

·         Ilsa Lund:

v     Piękna, niewinna i szczera

v     Zagubiona i rozdarta

·         Victor Laszlo:

v     Bohater ruchu oporu

v     Mężczyzna odważny, ale i mający wątpliwości.

·         Major Strasser®wcielenie zła

·         Renault®niesłychanie dowcipny łajdak

·         Zakończenie: Casablanca nie byłaby tym, czym jest, gdyby nie jej końcówka. Rick podejmuje decyzję, mówi nieśmiertelne słowa o trojgu ludzi w szalonym świecie, Ilsa i Victor odlatują. Nie ma spełnienia miłości, jest wspaniałe poświęcenie i główny powód do wzruszeń. A jakby tego było mało, słyszymy na koniec słynne „To chyba początek pięknej przyjaźni”.

 

 

Michael Curtiz:

·         Właściwie Manó Kertész Kaminer

·         1888-1962

·         Jest uważany obecnie za jednego z najwybitniejszych twórców światowego kina.

·         Uzyskał dyplom w Szkole Sztuki Dramatycznej.

·         Karierę w filmie zaczął w 1912 r. jako aktor, nieco później reżyser.

·         W czasie pobytu w wytwórni Nordisk w Kopenhadze (1913) był asystentem reżysera Augusta Bloma  przy realizacji. filmu Atlantis, według powieści Gerharta Hauptmanna.

·         W 1914 Curtiz powrócił na Węgry, gdzie pracował aż do zakończenia I Wojny Światowej.

·         W sumie na Węgrzech zrealizował 38 filmów i uważany jest za jednego najwybitniejszych i najbardziej wykształconych twórców węgierskiego kina niemego.

·         W 1919 r. artysta przeniósł się do Austrii a później do Niemiec.

·         Na początku lat 20. Curtiz rozpoczyna wędrówkę po różnych krajach Europy, w których reżyseruje kolejne filmy.

·         W 1926 r. przybywa do Stanów Zjednoczonych, gdzie jeszcze w tym samym roku otrzymuje posadę w wytwórni Warner Bros, z którą pozostanie związany przez długie lata swojego życia.

·         W wytwórni Warner Bros nakręcił około 100 filmów w każdym niemal gatunku: od dramatów społecznych, komedii muzycznych, westernów, morskich opowieści, horrorów, thrillerów, filmów dla młodzieży, po melodramaty.

·         W latach 30. i 40. Curtiz tworzy swoje najwybitniejsze filmy:

-          Szarża lekkiej brygady (1936)

-          Angels with Dirty Faces(1938)

-          Yankee Doodle Dandy (1942)

·         W 1944 r. artysta został uhonorowany Oscarem dla najlepszego reżysera za obraz Casablanca, który dziś uważany jest za film kultowy i ponadczasowy.

·         Inne filmy:

-          Kapitan Blood (1935)

-          Przygody Robin Hooda (1938)

-          Szlak do Santa Fe (1940)

-          Night and Day (1946)

 


 

 

 

 

 

 

Ingrid Bergman:

·         1915-1982

·         Jedna z najsłynniejszych gwiazd kina hollywoodzkiego i europejskiego.

·         W rodzinnej Szwecji była znana jako "znakomity prezent od Szwecji dla Hollywood."

·         W 1933 roku Ingrid Bergman rozpoczęła naukę w Royal Dramatic Theater School w Sztokholmie, ale wkrótce porzuciła scenę dla kina.

·         Na srebrnym ekranie zadebiutowała w roku 1935 niewielką rolą w filmie Munkbrogreven.

·         Przełomem w karierze aktorki okazał się romantyczny film Gustafa Molandera Intermezzo z 1936 roku, w którym zagrała pianistkę Anitę Hoffman, romansującą ze starszym i żonatym skrzypkiem. Swoją rolą Bergman zwróciła uwagę amerykańskiego producenta Davida O. Selznicka, który zaprosił ją do Hollywood w celu zrobienia amerykańskiego remake'u tego filmu, w którym w 1939 roku aktorka partnerowała na ekranie Leslie Howardowi, a popularność filmu zagwarantowała jej siedmioletni kontrakt z Selznickiem.

·         Do amerykańskich sukcesów Bergman należała adaptacja klasycznej powieści Roberta Stevensona Dr Jekyll i Mr Hyde (1941), w której zdecydowała się zagrać rolę prostytutki Ivy, a nie układnej narzeczonej, co byłoby bardziej zgodne z wizerunkiem gwiazdy jako czystej i niewinnej piękności.

·         Jej największym i ponadczasowym sukcesem okazała się jednak rola uczuciowo rozdartej Ilsy Lund w kultowym arcydziele hollywoodzkim wszechczasów, Casablance (1942) Michaela Curtiza, gdzie aktorka partnerowała na ekranie Humphrey'owi Bogartowi.

·         W adaptacji powieści Ernesta Hemingway'a Komu bije dzwon (1943), jako Maria zakochała się w Gary Cooperze podczas hiszpańskiej wojny domowej - za tę rolę aktorka otrzymała swoją pierwszą nominację do Oscara, a statuetkę przyznano jej w roku następnym, za rolę żony doprowadzonej do granicy szaleństwa przez męża (Charles Boyer) w dramacie psychologicznym George'a Cukora Gasnący płomień (1944).

·         Kolejną nominację do nagrody Akademii Bergman dostała za rolę siostry Benedict w filmie The Bells of St. Mary's (1945), gdzie zagrała obok Binga Crosby'ego.

·         Następnie aktorka wcieliła się w tytułową rolę w filmie Joanna D'Arc (1948), którą grała wcześniej na Broadway'u.

·         W drugiej połowie lat 40. aktorka nawiązała udaną współpracę z Alfredem Hitchcockiem:

v     W Urzeczonej (1945) wcieliła się w doktor psychiatrę próbującą pomóc Gregory Peck'owi rozwikłać tajemniczą zagadkę z jego snów

v     W filmie szpiegowskim Osławiona (1946) poświęcała się z miłości do agenta granego przez Cary'ego Granta, szpiegując dla niego jako żona podejrzanego nazisty, Claude'a Rainesa.

v     Ostatnim filmem Bergman dla Hitchcocka był dramat kostiumowy Pod znakiem Koziorożca (1949) z akcją umiejscowioną w Australii XIX wieku.

·         Trzeciego Oscara przyniosła aktorce rola drugoplanowa w filmie kryminalnym na podstawie powieści Agathy Christie Morderstwo w Orient Expressie (1974) Sidney'a Lumeta, w którym wystąpiła wśród gwiazdorskiej obsady jako misjonarka z Afryki.

·         Pod koniec kariery duże uznanie przyniosła aktorce rola pianistki Charlotte obok Liv Ullmann w roli jej córki w Sonacie jesiennej (1978) Ingmara Bergmana, za którą Ingrid Bergman otrzymała ostatnią już nominację do Oscara.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin