czołówki w filmie czarnym.doc

(22 KB) Pobierz
„Filmowa transakcja – sekwencja początkowa w kinie czarnym” - M

„Filmowa transakcja – sekwencja początkowa w kinie czarnym” -  M.Vernet

 

Film czarny – rozpoczyna się w atmosferze spokoju, dalej charakteryzuje go gwałt i przemoc

- przedstawione jest zawarcie kontraktu, ktoś prosi bohatera o pomoc, obiecując nagrodę za wykonanie zadania (schemat podobny do modelu bajki Proppa)

 

              1. bohater nie jest zadowolony ze swojej bezczynności

              2. na początku bohaterowie i ofiary są bezczynne

              3.zadaniem bohatera jest przywrócić spokój ofierze

              4. motyw pieniądza – bohaterowie są biedni a ofiary zamożne

              5. ofiary okazują hojność mało zarabiającym bohaterom

6. postacie kobiece: samotne bądź słomiane wdowy, maja okazję by nawiązać romans z bohaterem

7. kontrakt określa zadanie, które musi wykonać bohater i jest gwarancją, że sprawa nie wymknie się z rąk/ niemożliwe do wykonania nie istnieje

8. tekst musi bezbłędnie prowadzić do odkrywania prawdy/ warunki stworzone od początku filmu (od pierwszych scen, film czarny, kładzie nacisk na przeźroczystość rzeczy ukrytych) -> tytuły i czołówki filmów czarnych biorą udział w tworzeniu tego typu struktury fabularnej, oferują przedsmak prawdy, końcowej przyjemności rozwiązania intrygi.

9. częsta retrospekcja – organizuje całościową strukturę narracji

10. czas stabilności i pewności, widz jest przekonany, że to co istotne i przyjemne jest w zasięgu ręki

11. funkcje postaci są dokładnie określone – bohater, ofiara, agresor

12. film starannie rozplanowany

13. ekspozycja może być rozłożona na kilka scen

Zgłoś jeśli naruszono regulamin