zagadnienia_hkII.doc

(30 KB) Pobierz

Przykład zagadnień egzaminacyjnych:

 

1.      koncepcje historii kultury Burckhardta, Hausera, francuskiej szkoły Annales

2.      średniowieczna koncepcja śmierci w interpretacji Huizingi, Aries

3.      ethos rycerski w ujęciu M. Ossowskiej

4.      początki kultury mieszczańskiej w Europie

5.      znaczenie społeczno-politycznej sytuacji Włoch w kształtowaniu specyfiki kultury renesansu

6.      filozofia władzy Machiavellego

7.      „Książę” jako traktat renesansowy

8.      Kulturowe źródła zjawiska „polowań na czarownice”

9.      „Próby” jako wyraz postawy człowieka renesansu

10.  średniowieczne i renesansowe formy życia towarzyskiego

11.  przemiany w kulturowych postawach wobec potrzeb naturalnych potrzeb człowieka na podstawie wybranych przykładów

 

 

1.      śmierć oswojona – zdziczała; przestrzenie cmentarzy średniowiecznych; stosunek do ciała/zwłok; przemiany, jakie zaszły w kult. europejskiej jeśli chodzi o grzebanie ciał

2.      ideał rycerza średniowiecznego – jego wygląd, wyznawane wartości; stosunek do kobiet, ideał miłości średniowiecznej

3.      średniowieczne sposoby mierzenia czasu i przestrzeni

4.      motyw dance macabre – źródła zjawiska, jego występowanie i wymiar satyryczny; tryby myślenia średniowiecznego wg Huizingi, funkcja sztuki w życiu codziennym (moda, uczty, portrety itd.)

5.      społeczna historia sztuki i literatury Hausera – w jaki sposób historyczne i społeczne przemiany wpływały na kształtowanie się sztuki i literatury; przykłady zabytków i różne sposoby funkcjonowania sztuki w średniowieczu

6.      „Próby”, „Książę”, „Traktat o rodzinie” jako przykłady dzieł powstałych w epoce renesansu

7.      M. de Mointaigne jako humanista, krytyk kultury, moralizator, jego metoda (?) pisarska, refleksja nad samym sobą

8.      „Książę” – kontekst powstania dzieła, koncepcja człowieka, jakie wiadomości o funkcjonowaniu ówczesnych włoskich państw dostajemy dzięki traktatowi M.?

9.      początki kultury mieszczańskiej w Europie – Alberti i jego traktat, poglądy A. na pracę, pieniądze, utrzymanie i prowadzenie domu, rodzinę, sytuację kobiet, motyw krytyki panów itd., w których swoich poglądach Alberti reprezentuje postawę mieszczanina, a w których wyznawane przez niego wartości bliższe są warstwie panów feudalnych? Franklin – życiorys i poglądy, Franklin jako tzw. klasyczny przykład moralności mieszczańskiej, jakie wartości wyznaje; tzw. moralność mieszczańska kontra ethos rycerski – podobieństwa?/różnice

10.  na czym polega wyjątkowość Włoch w epoce renesansu – różne formy funkcjonowania państw (królestwo, republiki, księstwa, państwo kościelne) i systemu społecznego (na czym polega specyfika feudalizmu w wydaniu włoskim?), koncepcja państwa, polityki zagranicznej i wojny jako dzieła sztuki

11.  przemiany obyczajów a kulturze europejskiej – konkretne przykłady średniowiecznych, renesansowych i oświeceniowych zachowań (zachowanie przy stole, spluwanie, wycieranie nosa itd.,); wpływ instrumentów cywilizacyjnych (chusteczka do nosa, widelec, koszula nocna) na zachodzące zmiany; widelec – łyżka – nóż – talerze – chusteczka – strój nocny itd. – w jaki sposób funkcjonują na przestrzeni wieków?, jaka jest koncepcja Eliasa rozprzestrzeniania się tych zmieniających się form życia społecznego, w jaki sposób na przestrzeni wieków – za pomocą jakich narzędzi – społeczeństwo europejskie się cywilizowało, dlaczego Odrodzenie jest wg Eliasa epoką przełomową jeśli chodzi o przemiany obyczajów

12.  polowania na czarownice – proces historyczny, który doprowadził do pojawienia się w kulturze europejskiej tego zjawiska, sposoby wykrywania czarownic, wygląd procesu (inkwizycja/inkwizycja hiszpańska), tortury itd.; zasięg czasowy i przestrzenny występowania tego zjawiska, czy były przykłady postaw/dzieł opierania się zjawisku masowej histerii? Sposoby tłumaczenia przez naukę pojawienie się tego zjawiska

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin