Arie.docx

(28 KB) Pobierz

ARIE – ŚMIERĆ OSWOJONA

Tekst pokazuje model umierania na przełomie wieków, jak to wyglądało i co spowodowało że wygląda to tak a nie inaczej.

I.        SMIERĆ OSWOJONA

1.Śmierć oswojona

-          opisywana przez rytuał

-          pozostawia czas na przygotowanie się do niej

-          umierający wie ile jeszcze czasu mu pozostało.

-          pojawienie się ducha, zwiastuje śmierć. Zmarli zawsze są obecni wśród żywych, ale dostrzegają ich tylko ci którzy spodziewają się śmierci.

-          zatarta była granica pomiędzy tym co naturalne, a tym co nienaturalne – objawami bliskiej śmierci były zjawiska dla nas naturalne

-          wyśmiewano tych którzy nie chcą pogodzić się ze śmiercią i kurczowo trzymali się życia

2. Mors Repentina – Nagła śmierć.

-          Wierzono że jeżeli śmierć daje o sobie znać wcześniej to nie może być nagła i można się do niej spokojnie przygotować.

-          Gdy jednak przychodziła nagle i nie uprzedzała o sobie rujnowała świat i stawała się znakiem gniewu Bożego.

-          uchodziła za haniebną, wstydliwą, szkaradną i potworną, budziła strach, była czymś o czym nie wspominano.

-          Równie szkaradna śmierć to śmierć samotna, potajemna, bez świadków i obrzędów np. topielec w rzece, podróżny w drodze, nagła śmierć naznaczała takich przekleństwem.

-          XIII w. Wilhelm Durand – umrzeć nagle, to nie z powodu jakiejś przyczyny tylko z woli Boga. Zmarłego należy pochować i nie potępiać.

-          Gdy śmierć jest skutkiem czarów – nie ma usprawiedliwienia dla zmarłego.

-          Skazańcom do XIV w. odmawiano pociechy religijnej, mieli być potępieni na tym i na tamtym świecie.

-          Śmierć nagła nie odnosiła się do rycerzy, którzy polegli w walce. Agonia na polu bitwy pozwalała jeszcze wykonać skrócone obrzędy związane z przygotowaniem się do śmierci. Cmentarz i obrzędy pogrzebowe należą się mu bezsprzecznie, jeżeli poległ na wojnie, której cel był słuszny.

-          Ofiary morderstwa (poza wojną), nie byli wnoszeni do kościoła, w obawie że ich krew mogłaby skazić posadzkę świątyni Bożej.

3.Wyjątkowa śmierć – świętego.

-          Chrześcijanin powinien jej oczekiwać radośnie, jako nowych narodzin

-          Wyjątkowa i nadzwyczajna śmierć mistyka

4.Idealna śmierć średniowiecza – obrzędy związane ze śmiercią

-          Umierający, który czuje że śmierć jest bliska przyjmuje odpowiednią pozycję.

·         Powinien położyć się na wznak, zwrócony ku Jerozolimie (na wschód)

·         Głowę zwrócić ku niebu

·         Upodabnia się do nagrobnych figur (w pozie)

-          Wyrażenie żalu za życiem

·         Przypomnienie sobie ludzi, których się kochało

·         CONTEMPTUS MUNDI – pogarda dla rzeczy ziemskich, która kontrastuje z wzruszeniem przy śmierci, gdy umierający pomyśli o posiadanych dobrach

·         Akceptacja zbliżającej się śmierci

-          Chory, umierający wydaje dyspozycje

·         Prosi towarzyszy o przebaczenie

·         Żegna się z wszystkimi

·         Poleca ich Bogu.

·         Wybiera miejsce na grób

-          Ostatnia modlitwa

·         Rekomendacje

·         Żal za grzechy

·         Wyznanie wiary

·         Ostatnia spowiedź

-          Czekanie na śmierć

Umierający powinien być ośrodkiem zgromadzenia. Umierano zawsze publicznie.

- Nie istniało pojęcie negacji absolutnej, zerwania czy pęknięcia.

- Nie wierzono w dalsze trwanie, w zwykły ciąg życia ziemskiego

- wierzono że umarli śpią, a sen był tylko oczekiwaniem na dzień zmartwychwstania ciał

- w liturgii wymieniano imiona śpiących (nomina pausantium), zachęcając do modlitwy za dusze śpiących

- dormientium exitium  - sakrament śmierci śpiących – ostatnie namaszczenie

- zmarli spali zazwyczaj w ogrodzie pełnym kwiatów – raj, z biegiem czasu chrystianizm odrzucił to przedstawienie

- w kanonie rzymskim – piekło było miejscem oczekiwania na sąd Boży, dopiero później piekło stało się królestwem szatana.

 

Ludowa mentalność tej epoki, była mieszaniną nieczułości, rezygnacji z intymności, i jawności życia. Śmierć była jednocześnie, swojska, słabiej odczuwana. Nie można powiedzieć że kiedyś śmierć była dzika i ją oswoili. Kiedyś śmierć nie była dzika, dziś jest. Najstarsza śmierć była oswojona, nasza nie jest.

 

5.Postawa wobec zmarłych

-          Starożytność

·         Starożytni bali się obecności zmarłego, szanowali groby, ponieważ bali się powrotu zmarłych, kult grobów miał zapobiec powrotom zmarłych i nękaniu żywych. Zmarli, pogrzebani czy spaleni, byli nie czyści.

·         Prawo Dwunastu Tablic mówi – zmarli nie mogą być spaleni, ani pogrzebani wewnątrz miasta. – Zmarli nie byli chowani w mieście, aby świętość miasta nie została skalana

·         Cmentarze zakładano poza miastami, wzdłuż dróg, cmentarze zbiorowe, groby rodzinne

-          Chrześcijaństwo

·         Początkowo grzebani na tych samym nekropoliach co pogan , później obok

·         Cmentarze zawsze poza miastem

·         Również nie chowa się w kościołach, gdzie mógłby panować straszny fetor

-          Do XVIII w.

·         Następują zmiany

·         Zmarli nie budzą lęku w żywych

·         Zajmują te same tereny

·         Chrześcijanie nie przywiązywali wagi do tego gdzie będą pochowani, najważniejsze że będą bliżej Boga. Pogański kult grobów był dla nich zaprzeczeniem zmartwychwstania.

·         Pogląd ten uległ zmianie, gdy zaczęto wierzyć że w dzień Zmartwychwstania, zmartwychwstaną tylko ci którym zapewniono godziwy pochówek i grób.

·         Umarli byli pozbawieni ciała i zmysłów, nie odczuwając radości ani cierpień oczekiwali dnia zmartwychwstania. Zbezczeszczenie grobów może przeszkodzić zmarłym w ich śnie, a tym samym zagrozić że nie będą oni mogli się obudzić w dzień Zmartwychwstania.

-          Chowanie przy zmarłych:

·         Obyczaj chowania zmarłych przy grobach świętych wiązał się z wiarą, że święci jako jedyni, którzy mają zapewniony wstęp do raju, będą czuwać i opiekować się zmarłymi.

·         Męczennicy strzegą nas gdy jesteśmy w naszych ciałach, oraz gdy już je opuścimy, nie dopuszczają abyśmy grzeszyli i chronią nas przed piekłem. Groby męczenników przyciągały inne groby.

·         MARTYRIA (memoriae) – sanktuaria poświęcone męczennikom, budowano poza miastem, na cmentarzach, obok nich wznoszono bazyliki. Obecność świętych relikwii przyciąga pielgrzymów i staje się miejscem spoczynków zmarłych.

·         Katedra i sanktuarium cmentarne – dwa ośrodki życia religijnego

-          W końcu zatarła się granica pomiędzy przedmieściem, a miastem.

·         Nowe dzielnice zaczęły się rozwijać wokoło cmentarzy, zmarli nie przeszkadzali żywym.

·         Odtąd kościoły przylegały do cmentarzy. Cmentarze powstają wokoło kościołów

·         Cmentarze w polach zostają opuszczone, zapomniane i służ tylko podczas zarazy

·         Groby w kościele były przeznaczone dla nielicznych – bogatych, mnichów i męczenników .

·         Budowanie zbiorowych grobów przy grobach świętych

 

6.Groby, cmentarze

-          Grób przeklęty

·         Samotny

·         Porzucony w polu, na śmietnisku

·         Ciała do których nikt się nie przyznaje (rodzina) leżą porzucone, pokryte kamieniami

·         Często sąsiadował z szubienicą, gdzie ciała straconych wisiały latami

·         Czasami skazańców grzebano w poświęconej ziemi – Bóg nie każe dwa razy za ta samą zbrodnię

·         Zwłoki skazańca były porzucane, by zgniły, albo je palono, a prochy rozrzucano – śmierć nie powstrzymuje od wymierzenia sprawiedliwości, ani zemsty

·         Zwłoki osoby która była objęta ekskomuniką, nie mogły być pochowane na ziemi świętej, dlatego rodzina zmarłego starała się w jego imieniu naprawić jego błędy i pojednać go z kościołem, a ciało czekało w trumnie. Jeżeli takiej trumny nie udało się zakopać w ziemi świętej to wieszano ją na drzewie na cmentarzu

-          Groby w kościele

·         Początkowo przeznaczone tylko dla kapłanów, biskupów, kleryków, mnichów, zakonników i uprzywilejowanych ludzi świeckich

·         Sobór w Rouen (1581) – trzy kategorie wiernych, którzy mogą się starać o miejsce w kościele:

o        Zakonnicy, oraz zakonnice, ponieważ ich ciało jest świątynią Chrystusa

o        Wyświęceni księża, oraz świeccy Magnaci, ponieważ są sługami Boga

o        Wszyscy inni mają spoczywać na cmentarzu

·         Sobór w Reims (1683)

o        Księża i opiekunowie kościołów

o        Ci którzy szlachetnością i przykładem i zasługami zasłużyli Bogu i religii

o        Na cmentarzu grzebie się tych którymi kiedyś nie gardzili najznakomitsi

·         W XVII w. Kościoły były wybrukowane grobami, ich posadzkę tworzyły płyty grobowe

·         Pod koniec średniowiecza można było kupić sobie miejsce na grób w kościele.

-          Groby zbiorowe

·         Chowano tam ubogich którzy nie płacili wysokich opłat za grób w kościele, lub pod kostnicami.

·         Były to wielkie, głębokie szyby, gdzie wrzucano ciała – zawsze otwarte, zasypywano je dopiero gdy się zapełnił – mógł pomieścić do 1500 ciał

·         Przykrywano je cienką warstwą ziemi, co powodowało, ze członki zmarłego wystawały nad powierzchnię, a w zimę rabusiowe mieli łatwy dostęp do ciał.

·         Kopanie takich grobów rozpoczęło się (jak można przypuszczać) w XV w. w czasie epidemii dżumy

-          Groby – wnęki w murach

·         Wnęki w murach, otwarte na zewnątrz, przeznaczone na kości

·         Szkielety rozkładano na części

-          Groby w sklepieniach

·         W XIV powstał zwyczaj wykopywania kości z grobów aby zrobić miejsce na nowe

·         Kości gromadzono w pachach sklepień i w galeriach

·         Takim miejscom nadawano nazwy – kostnica (charniers)

-          Ossuaria

·         Kostnice wystawiające kości ludzkie na widok publiczny - wystawy

·         Kości bywały eksponowane w przykościelnych kaplicach lub galeriach

·         Od wieku XIV układano kości i czaszki w taki sposób by tworzyły dekoracje dookoła kościelnego dziedzińca

-          Cmentarze pod gołym niebem

·         Pojawiają się od XII w. obok cmentarzy w formie małego dziedzińcu

·         Pośrodku stoi krzyż – ołtarz

·         Ma niezdecydowany kształt, brak widocznych galerii i kostnic

·         Otacza go niski mur, bo bywa zamykany.

 

7.Cmentarz miejscem Azylu i spotkań towarzyskich

-          Ośrodek życia zbiorowego – zastępował forum

-          Na cmentarzu i w kościele władze świeckie nie miały prawa ingerencji, żywi i martwi doznawali tam spokoju Bożego

-          Zbrodniarze mieszkali na drzewach na cmentarzu, odmawiali opuszczenia go – zakładano domy, mieszkano nad kostnicami.

-          Mieszkańcy cmentarzy zwolnieni są od podatku

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin