Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
· Ćwiczenia języka:
- wahadełko : kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów
- wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb przy bardzo szeroko otwartej
jamie ustnej - oblizywanie ruchem okrężnym warg
- oblizywanie zewnętrznej i wewnętrznej powierzchni zębów ruchem okrężnym
- wypychanie policzków
- dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej- mlaskanie czubkiem języka- zabawa „Język na defiladzie”: język wędruje na defiladzie: 1- czubek języka na górną wargę, 2 –czubek języka do lewego kącika ust, 3 – czubek języka na dolną wargę, 4 – czubek języka do prawego kącika ust. Ruchy muszą być energiczne.
· Ćwiczenia żuchwy :
- opuszczanie unoszenie żuchwy ku górze
- wykonywanie ruchów poziomych raz z wargami rozchylonymi, raz z
zamkniętymi
- ruchy do przodu i do tyłu
- przesuwanie opuszczonej dolnej szczęki w prawo i w lewo
(zabawa w krowę, która żuje trawę).
- nadgryzanie dolnymi zębami wargi i górnymi zębami dolnej wargi.
· Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- chrapanie na wdechu i wydechu- kaszlanie przy wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej języku- ziewanie z opuszczoną dolną szczęką, język leży nieruchomo na dnie jamy
ustnej.
- naśladowanie odgłosów gęsi - gęganie
- zabawa „Chory miś”: naśladowanie czynności, które wykonuje chory
miś – połyka lekarstwa, kaszle, płucze gardło, zasypia i chrapie
· Ćwiczenia policzków:
- wypychanie policzków językiem
- wciąganie policzków do wewnątrz
· Ćwiczenia warg:
- zakładanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną
- zaokrąglanie i spłaszczanie warg przy zwartych szczękach- parskanie, cmokanie
- maksymalne oddalenie kącików ust (uśmiech słoneczka – „od ucha do ucha”,
- zbliżanie do siebie kącików ust – „ryjek”
- połączenie dwóch wyżej wymienionych ćwiczeń–naśladowanie osiołka i-o
- dmuchanie :
- przez wargi w kształcie dzióbka
- z wargą dolną przy górnych zębach – jak przy głosce f
- dmuchanie bokiem
- wciąganie policzków do jamy ustnej – „zajęczy pyszczek”
- nadymanie policzków na zmianę lewego i prawego
- utrzymywanie ołówka, patyczka na górnej wardze.
- zabawa Mim: nauczyciel wymawia samogłoskę z udziałem głosu, a
następnie bez udziału głosu. Dziecko rozpoznaje głoskę i głośno ją powtarza
2.1.2. Ćwiczenia oddechowe
· Zabawy i ćwiczenia oddechowe
- wciąganie i wydmuchiwanie powietrza, - nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi,- dmuchanie na wiatraczek, płomień świecy, na skrawek papieru,- nadmuchiwanie balonika,- zdmuchiwanie lekkich przedmiotów z powierzchni stołu,- dmuchanie na przedmiot unoszący się, zawieszony bądź opadający
(kartki, piórka itp.)
- wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion w dół.
· Ćwiczenia wydłużające fazę wydechową
- puszczanie baniek mydlanych,- dmuchanie na świecę przez słomkę,- wyścigi papierowych żaglówek,- przesuwanie powietrzem wydmuchiwanym przez rurkę piórek, wacików,
barabell