konspekt zajęć 9.03 2007r..doc

(554 KB) Pobierz
Konspekt zajęć



 

 

 

 

Konspekt zajęć

 

MIEJSCE:                                                        Przedszkole w Andrychowie, sala

 

ODDZIAŁ:              Oddział integracyjny dzieci 4 i 5 letnich, 4 dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: 2 dzieci z upośledzeniem umysłowym, 1 dziecko z cechami autyzmu, 1 dziecko z  mózgowym porażeniem dziecięcym, paraliż lewostronny,

 

TEMAT ZAJĘĆ:                                          Bawimy się wesoło w wiosenny czas

 

DATA:                                                        9.03. 2007r.

 

PROWADZĄCE:                                          Stanisława K. (pedagog prowadzący)

                                                                      mgr Magdalena C. (pedagog wspomagający)



 

 

 

 

 

 

             

 

Cel ogólny:

v   Stosowanie różnorodnych zabaw muzycznych, ruchowych oraz kształtowanie logicznego myślenia dzieci

Cele operacyjne:

v     Dziecko integruje się z innymi dziećmi podczas zabaw

v     Rozwija umiejętność logicznego myślenia

v     Potrafi rytmicznie wypowiedzieć słowa: słońce, chmura, woda, wiatr

v     Dziecko czyta całościowo wyrazy i potrafi dobrać obrazek – napis

v     Klasyfikuje, przelicza, porównuje

v     Rozwijanie percepcji słuchowej

v     Rozumie słowne polecenia nauczyciela i je wykonuje

v     Potrafi twórczo naśladować odgłosy wiatru, deszczu,

v     Rozumie jak ważna jest woda, ziemia i słońce w procesie wzrostu roślin

v     Stosuje technikę plastyczną malowania „mokre w mokrym”

v     Zna schemat własnego ciała

v     Przyjmuje odpowiednią pozycję do ćwiczeń ruchowych wg polecenia słownego

v     Odpoczywając wsłuchuje się w swoje ciało oraz w muzykę – odgłosy przyrody

Cele operacyjne dzieci o specjalnych potrzebach::

v     Próbuje naśladować gesty i czynności podczas zabaw muzyczno – ruchowych

v     Układa elementy wg rytmu, kształci umiejętność naklejania elementów na kartkę

v     Polisensorycznie poznaje wodę podczas zabaw: nalewania, przelewania, wylewania

v     Ćwiczy koordynację wzrokowo ruchową i słuchowo –ruchową

v     Polisensorycznie poznaje kwiat - krokus

v     Dziecko integruje się z innymi dziećmi podczas zabaw

v     Klasyfikuje, przelicza, porównuje

v     Stosuje technikę plastyczną malowania „mokre w mokrym”

v     Zna schemat własnego ciała

v     Przyjmuje odpowiednią pozycję do ćwiczeń wg polecenia słownego

v     Odpoczywa, wsłuchując się w swoje ciało oraz w muzykę – odgłosy przyrody

Formy: indywidualna, zespołowa, grupowa

Metody: oglądowa, praktycznego działania, słowna, eksponująca

Pomoce: obrazki wiatru, chmury, słońca, miska z wodą, napisy : SŁOŃCE, WODA, CHMURA, WIATR,  naklejki krokusów w kolorach, gazety, tabliczki z napisem TAK, NIE, krokus w dwóch kolorach kwiatu, farby, pędzel, woda, kartki bloku technicznego, koła: czerwony, żółty, chmury papierowe, 4 butelki, drewniane układanka kwiatu, koła plastikowe, płyta z muzyką relaksacyjną

 

 

 

SYTUACJA EDUKACYJNA-czynności nauczyciela

Czynności dzieci pełnosprawnych

Czynności dzieci o specjalnych potrzebach

1. Powitanie – piosenka A Hej, a ho! (pedagogika zabawy KLANZA) – zał. nr 1

Dzieci stoją w kręgu. W trakcie śpiewania piosenki wykonują charakterystyczne gesty wynikające z jej tekstu.

Stoją w kręgu, próbują naśladować czynności nauczyciela i innych dzieci i włączać się w śpiew. Adam i Kaja z pomocą nauczyciela wykonują gesty wynikające z tekstu piosenki.

2. Rozwiązywanie zagadek

 

Dzieci słuchają zagadek słuchowych= rozwiązanie słońce, wiatr, chmura, woda Następnie dzieci rytmicznie wymawiają podane słowa – rozwiązania zagadek. Dopasowywują napis (SŁOŃCE, WIATR, CHMURA, WODA) do odpowiedniego obrazka..

Badanie właściwości wody.

Patryk, Mateusz wykonują takie same czynności; Adam, Kaja  - spośród dwóch kół wybierają żółte koło, i naklejają je na przemian z niebieska chmurą,

 

 

Adam, Kaja, Patryk, Mateusz – tak samo jak pozostałe dzieci,

3. zabawa muzyczno – ruchowa: „Słońce świeci”

Podczas śpiewu nauczycielki dzieci potrafią reagować odpowiednio do tekstu piosenki. Każde dziecko ma przyklejony krokus do ubrania. Dzieci tworzą grupy ze względu na kolor (klasyfikacja) przeliczają.

Patryk, Mateusz – tak samo jak pozostałe dzieci, Adam i Kaja – zabawy w łazience z ciepłą woda, nalewanie wody z kranu, wylewanie jej do zlewu, przelewanie z jednego pojemnika do drugiego,

4. „Odgłosy wiosny” – zabawa twórcza z gazetami

 

Każde dziecko trzyma gazetę w ręku, uderzając palcami w gazetę naśladuje odgłos deszczu – kap - kap, uderzając całą dłonią – kałużę, chlap – chlap, dmuchając w gazetę – naśladuje wiatr.

Patryk, Mateusz, Adam i Kaja trzymają przed sobą gazety i z pomocą nauczyciela naśladują odgłosy deszczu, wiatru,

5. Zabawa „TAK czy NIE” – zał. nr 2

Dzieci otrzymują tabliczki z napisem TAK oraz NIE, nauczyciel czyta zdanie, dzieci mają za zadanie wysłuchać zdania i określić czy zdanie jest prawdziwe czy nieprawdziwe oraz uzasadnić swoją wypowiedź.

Patryk i Mateusz otrzymują tabliczki z napisem TAK lub NIE – tak samo jak pozostałe dzieci.

Adam i Kaja układają drewniane układanki kwiatu.

6. Oglądanie Krokusa  -polisensoryczne poznanie kwiatu

Dzieci oglądają krokusy przez lupy. Rytmizują wyraz krokus. Wąchają kwiat. Wypowiadają się na temat Co potrzebuje roślina aby mogła rosnąć? (słońce, wodę, ziemię).

Adam, Kaja, Mateusz i Patryk – polisensorycznie poznają kwiat – krokus.

7. Malowanie techniką „mokre w mokrym”

Dzieci moczą mokrą gąbką białą kartkę, a następnie „rysują” pędzlem obserwowane wcześniej krokusy.

Adam i Kaja próbują zamalować pędzlem krokus w konturze.

Zajęcia ruchowe prowadzone elementami Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

1.     Powitanie różnymi częściami ciała: dzieci siedzą w parach, każda para proponuje którą częścią ciała mogą się powitać.

2.     Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni:

a). przeciąganie się – jak najszerzej: dzieci leżą na plecach „ w rozsypce” na podłodze; przeciągają się – każdy próbuje zająć jak najwięcej miejsca na podłodze, a potem na sygnał dany przez nauczyciela  - kuli się jak najmocniej, aby zająć jak najmniejszą przestrzeń.

b).dzieci siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi; odpychając się rękami, każde dziecko próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.

c). dzieci leżą na brzuchu na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach; odpychając się rękoma, każde dz. Próbuje obracać się na brzuchu wokół własnej osi.

3.     Ćwiczenia relaksacyjne:

a). Słuchanie odgłosów wody

b). dzieci leżą na plecach, powoli podnoszą nogi do góry naśladując rosnącego kwiatka

c). dzieci leżą na brzuchach, koniuszkami palców stukają o podłogę – naśladowanie padającego deszczu

4. Ćwiczenia oparte na relacji „z”

a). dzieci dobierają się w pary – jedno dziecko stara się lekko i powoli obrócić dziecko na brzuch  i rolowac je. Potem następuje zamiana ról.

5. Ćwiczenia rozwijające relację „przeciwko”

a). w parze jedno dziecko siedzi skulone, dłońmi obejmuje nogi, drugie dziecko stara się odciągnąć dłonie partnera od kolan otwieranie płatków krokusa

6. Ćwiczenia oparte na relacji „razem” – ćwiczenie relaksacyjne

Dzieci ustawiają się blisko siebie w kole, klękają i trzymając się rękami próbują wstać.

 

Załącznik nr 1

Słowa piosenki A Hej, a ho!

(pedagogika zabawy)

1.     Miło mi was dziś powitać                            2. Miło mi was dziś powitać w naszej miejscowości

W waszej miejscowości                                              Witam pięknie wszystkie dzieci oraz miłych gości

Witam pięknie gospodarzy                                

Oraz miłych gości                                                        3. Słońce świeci, wietrzyk wieje, ptak wesoło śpiewa

Ref.: a hej, a ho zabawmy                                Dookoła wszystkie dzieci do tańca zagrzewa.

              się w piosence

              A hej, a ho

podajmy sobie ręce

A hej, a ho

zrobimy duże koło

A hej, a ho

zatańczymy wesoło.

Załącznik nr 2

 

Ø     Krokusy są kolorowe.                                                       

Ø     Po zimie nadchodzi wiosna.

Ø     Woda jest sucha.

Ø     Chmury są zielone.

Ø     Wiatr mocno grzeje.

Ø     Ziemia jest pomarańczowa.

Ø     Słonko chodzi po trawie.

Ø     Wiatr cicho wieje.

Ø     Z chmurek pada deszcz.

Ø     Na wiosnę kwitną kwiaty.

Ø     Przebiśniegi są czerwone

Ø     Słonko pomaga rosnąć roślinom

Ø...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin