Historia-Prześladowania ze strony Rzymu (lata 71-636 n_e_).pdf

(265 KB) Pobierz
9997616 UNPDF
71.636 - PRZEŚLADOWANIA OD RZYMU
ROZPROSZENIE IZRAELA
Cesarz Wespezjan ogłosił Judeę swoją własnością prywatną i nakazał rzymskim
urzędnikom rozsprzedać ją małymi działkami.
Dla zdobycia ostatnich żydowskich twierdz w Judei, Wespezjan wysałał
prokuratora Bassusa. W okresie od 11 września 70 r. do 1 kwietnia 73 r. upadły
żydowskie twierdze Herodion (poddała się bez walki) i Machaeus (poddała się po
kilkudniowym oblężeniu). W Machaeus Rzymianie wymordowali 1700 mężczyzn, a
wszystkie kobiety i dzieci sprzedali w niewolę. Uciekających ocalałych z pogromu
Zelotów , otoczyli i zabili nad Jordanem.
Na wiosnę 73 r. Rzymianie prowadzili oblężenie i zdobyli twierdzy Masadę.
Upadek żydowskiej twierdzy Masady tak jest opisany przez historyków: " Eleazar tej
nocy przedstawił ludowi, by najpierw swoje żony i dzieci, a następnie samych siebie zabili.
Następnego dnia Rzymianie znaleźli 960 trupów z wyjątkiem dwóch kobiet i pięciorga dzieci,
ukrytych w pieczarach ".
Cesarz Wespezjan obarczył całą ludność żydowską na
terytorium Cesarstwa odpowiedzialnością za powstanie w Judei.
Nałożono przymusowy podatek, który był zbierany od Żydów
na rzecz kapitolińskiego Jowisza. Był to pierwszy podatek
żydowski, zwany " fiskiem żydowskim ".
Wespezjan nagrodził swoich żydowskich pomocników, którzy sprzyjali mu
podczas walk z powstańcami w Judei. Agryppa otrzymał tytuł pretora i powiększył
swoje królestwo o kilka okręgów. Tyberiusz Aleksander został rzymskim
dostojnikiem. Józef otrzymał mieszkanie w prywatnym domu cesarza i zmienił imię
na Flawiusz.
W Galilei rządził Juliusz Agryppa II. Galilejskie miasta Sephoris i Tyberiada stały
się schronieniem dla licznych uchodźców z Judei. Stopniowo odbudowywano miasta
Liddę, Emmaus i Jerycho.
Uchodźcy z Judei rozproszyli się po Arabii, Mezopotamii, Egipcie i
Cyrenie. Pomiędzy uchodźcami znajdowali się także fanatyczni Zeloci ,
którzy przeszczepiali swoją nienawiść do Rzymu do krajów, do których
przybywali.
Na wiosnę 73 r. w Aleksandrii (w Egipcie) aresztowano 600 Zelotów ,
którzy próbowali podburzyć do buntu miejscowych Żydów. Aresztowani
Zeloci zostali straceni przez Rzymian. Wtedy wielu Zelotów uciekło do
Cyreny (Cyranejka - Rzymska prowincja zachodnia w północnym
Egipcie).
Podczas obławy na fanatycznych Zelotów w Cyrenie doszło do
pierwszej masakry Żydów, a następnie do drugiej masakry w stolicy
prowincji, w Cyrenie. Równocześnie Rzymianie aresztowali 1000
najzamożniejszych miejscowych Żydów, i zesłali ich w niewolę do
Rzymu. Rzymskim gubernatorem Cyreny był L. Valerius Catullus.
Z pogromów ocaleli tylko ci Zeloci , którzy schronili się w północnej
Arabii. Osiedlili się oni w okolicach miasta Medina, i przetrwali do VII
wieku.
Było to ostatnie wydarzenie tragicznej wojny rzymsko-żydowskiej.
Naród żydowski w Judei uległ prawie całkowitej zagładzie. Szczątki społeczności
ocalały walcząc o przeżycie w spalonych wioskach i miastach obróconych w gruzy i
ruinę. Po pustkowiach grasowały bandy rabusiów, które były ścigane przez
rzymskie oddziały. Cała prowincja została zduszona ciężarem rzymskich legionów,
dławiących wszelki opór i myśl o niepodległości. W Judei stacjonował X legion
rzymskiej armii, który tak straszliwie zapisał się w żydowskiej historii.
W tak ciężkich okolicznościach prawdziwym cudem okazało się ocalenie nauki i
narodowych pierwiastków.
Po zburzeniu Świątyni Jerozolimskiej, rabban Jochanan ben Zakkai rozwinął swoją
działalność w szkole religijnej (założonej w 69 r.) w Jawne, niedaleko wybrzeża
Morza Śródziemnego. Szkoła religijna w Jawne szybko stała się wzorem dla jeszyw
( uczelni religijnych ) i synagog w diasporze.
Jochanan ben Zakkai był uczniem i następcą Hillela. Rabban Zakkai szybko
zgromadził wokół siebie grupę uczniów i uczonych w Prawie. Mówiono o nim, że
nigdy nie odkładał Pisma , ani Miszny . Zajmował się " Gemarą ", " halachami " i
" hagadami ", szczegółowymi sprawami z Tory i naukami uczonych " soferim ", zarówno
łatwymi, jak i trudnymi.
Ponieważ Rzymianie zlikwidowali Sanhedryn , rabban Jochanan ben Zakkai
zorganizował nową żydowską radę, mającą ustalać daty żydowskiego kalendarza
oraz podejmować ważne decyzje dla wyznawców judaizmu. Rada ta stała się z
czasem nowym Sanhedrynem i była uznaną przez większość rozproszonych Żydów
władzą. Przewodniczący rady, zwany księciem (hebr. " nasi "), zyskał uznanie od
Rzymian, którzy uważali go za najwyższego zwierzchnika i patriarchę Żydów w
Imperium Rzymskim. Stan ten utrzymywał się faktycznie do końca V wieku.
Początkowo przełożonym Sanhedrynu był Jochanan ben Zakkai, ale gdy mógł
ujawnić się prawowity właściciel tego urzędu, natychmiast ustąpił. Przełożonym
Sanhedrynu został wtedy Gamaliel, syn rabina Szymona ben Gamaliela, który zginął
w czasie oblężenia Jerozolimy. Zastępcą przewodniczącego Sanhedrynu był " Ab Beth-
Din " (hebr. " ojciec domu sądowego "), kierujący sądownictwem.
Jawne zastąpiła zburzoną Jerozolimę i stała się religijno-narodowym ogniskiem dla
rozproszonych gmin żydowskich. Najważniejszą czynnością Sanhedrynu z Jawne
było ustanowienie kalendarza świątecznego.
Rabini uzyskali wtedy pewne przywileje polityczne. Instytucja rabina, łączyła w
sobie cechy uczonego, sędziego i przywódcy religijnego opierającego się na tradycji
ustnej. Rabini prowadzili rozległą działalność misyjną w środowisku żydowskim.
Wywodzili się po części z tradycji kapłańskiej, która upadła wraz ze zniszczeniem
Świątyni. Mniej więcej od tego czasu można mówić o początkach judaizmu
rabinicznego , czyli tradycyjnego .
Po śmierci rabbana Jochanana ben Zakkai, jego najwybitniejsi uczniowie odbyli
naradę nad wyborem miejsca, w którym miano nadal uprawiać naukę. Wybrano
Jawne. Jedynie Eleazar Ben-Arach zdecydował się na przeniesienie do
odbudowanego Emmaus. W Jawne pozostali Gamaliel, Jozue, Akiba i inni. Nauczali
oni w uczelni w Jawne oraz zakładali mniejsze szkoły religijne w innych miastach.
Eliezar nauczał w Liddzie, Jozue w Bekiin (pomiędzy Jawne a Liddą).
Głównymi filarami szkoły w Jawne po odejściu rabina Zakkai byli dwaj jego
uczniowie: rabbi Eliezer ben Hyrkanos i rabbi Jehoszua ben Chananja. Obaj zyskali
wielkie znaczenie, rozgłos i sławę. Byli głównymi autorytetami w wykładaniu
tradycyjnej nauki judaizmu. Rabbi Eliezer wprowadził do Miszny ponad trzysta
dwadzieścia zasad, a rabbi Jehoszua wprowadził ponad sto czterdzieści zasad i
przepisów. Rabbi Jehoszua ben Chananja stał się sławny dzięki swym ciętym
odpowiedziom, pełnym mądrości, rozwagi i subtelności. Umiał on w dyskusjach
wynajdywać niezawodne i logiczne argumenty. Prowadził on rozmowy nie tylko z
rzymskimi dostojnikami, ale nawet i z samym cesarzem Imperium Rzymskiego. Całą
swą mądrość wykorzystywał, aby nieść pociechę całemu narodowi. Jego życzliwość i
dobroć uczyniły go sławnym.
W Jawne skupili się faryzejscy mędrcy i uczeni. Starali się oni ratować życie
duchowe narodu. Nie było to łatwe zadanie, gdyż po śmierci Zakkaja ponownie
wybuchły spory pomiędzy zwolennikami " szkoły Hillela " a zwolennikami " szkoły
Szammaja ". Dwa skłócone ze sobą stronnictwa odmiennie wykładały Pisma i Zakon,
odmiennie stosowały naukę w praktyce. Wydawało się, że judaizm posiada dwa
prawa. Stopniowo narastała opozycja względem rabbiego Eliezera. A ponieważ był
9997616.001.png
on osobowością zbyt silną, nie liczył się z opinią innych mędrców. W ten sposób stał
się przyczyną poważnych sporów w akademii , i to w czasie, gdy ośrodek przejmował
duchowe kierownictwo nad całym narodem. Spory doprowadziły do wykluczenia
Eliezera od kierowania uczelnią w Jawne.
Pracę pojednania skłóconych ze sobą stronnictw podjął się Gamaliel II, noszący
tytuł " nasi " ( książę ) Sanhedrynu . W owym czasie przełożony nad uczelnią w Jawne był
równocześnie przełożonym Sanhedrynu . Był on jedną z najbardziej znaczących
postaci owego pokolenia. Rabbi Gamaliel całkowicie poświęcił się swojej dziejowej
misji. Główną troską Gamaliela stało się uchronienie judaizmu przed grożącym mu
rozszczepieniem. Wprowadził on zasadę, że dopiero uchwała Sanchedrynu nadawała
każdemu prawu moc i powagę. Nad wykonaniem prawa czuwał nasi , który otrzymał
od Rzymian tytuł patriarchy .
Sanhedryn opowiedział się za wykładnią Prawa według " szkoły Hillela ". Wszyscy za
wyjątkiem rabina Jozue podporządkowali się tej decyzji. Gamaliel jednak czuwał nad
wykonaniem postanowionego prawa i nie dopuścił do wybuchu waśni pomiędzy
stronnictwami. Pozwolono każdemu żyć według własnych przekonań, pod jednym
jednak warunkiem, że orzeczenia szkoły Hillela pozostały dla ogółu jedyną normą.
Wszelki przejaw buntu Sanhedryn tłumił przy pomocy klątwy, którą posługiwano się
bezwzględnie.
W ten to sposób, ta mała instytucja, uczelnia w Jawne przekształciła się w
Sanhedryn . Za zgodą Rzymian stał się on faktycznym i rzeczywistym
przedstawicielstwem narodu, kierującym wszystkimi jego sprawami świeckimi i
religijnymi, jednostkowymi i publicznymi, cywilnymi i karnymi, społecznymi i
karnymi. Został przywrócony system sądowy, z najwyższym Trybunałem
zgromadzenia w Jawne. Ale rabbi Gamaliel nie poprzestawał na tym. Odbywał
częste podróże po kraju wędrując od miasta do miasta i osobiście doglądając
organizację gmin żydowskich. Uregulowano całe życie religijne Żydów. Modlitwa,
studia Zakonu i miłosierne uczynki zastąpiły obrządki przy ofiarach w zburzonej
Świątyni Jerozolimskiej. Wśród jego ważniejszych decyzji należy wymienić podjęcie
ponownego obchodzenia święta Paschy w nowych regułach i nowej formie po
zniszczeniu Świątyni. Wtedy także podjęto decyzję ważną dla religijnego życia
Żydów. Mianowicie ustanowiono tekst " osiemnastu błogosławieństw " (hebr. " szemone
esre berachot ") stanowiących centralny punkt modlitwy odmawianej po dzisiejsze
czasy.
Wielkie zmiany w życiu społecznym i religijnym po katastrofie, nastręczały w
owym czasie wiele trudności Żydom. Bardzo często dochodziło do prześladowań ze
strony przedstawicieli rzymskiej władzy. Mnożyły się spory wymagające uzgodnień
i ustępstw z obu stron. Miejscowa społeczność żydowska nie chciała się pogodzić z
dalszymi nowymi upokorzeniami, a każdy nowy wybuch walk byłby kolejną
tragedią dla narodu. W Judei stacjonował przecież X legion rzymski, który tak
straszliwie zapisał się w żydowskiej historii. Dlatego uczelnia w Jawne, jako
urzędujący w narodzie Sanhedryn , podjęła wysiłek negocjacji z przedstawicielami
władz. Jednakże rzymscy namiestnicy przekazywali sporne sprawy Judei swoim
zwierzchnikom w Rzymie, toteż delegaci Sanhedrynu musieli wielokrotnie udawać
się aż do Rzymu. Przewodniczył im oficjalnie książę Gamaliel, jednak rzecznikiem
tych delegacji był zawsze rabbi Jehoszua ben Chananja.
W latach 75-79 Flawiusz spisał dzieje wojny żydowskiej w
siedmiu księgach.
W latach 79-81 w Cesarstwie Rzymskim panował cesarz Tytus
Flawiusz Wespezjan, syn Wespezjana.
Najbardziej pobożni Faryzeusze stworzyli rodzaj stowarzyszenia lub " zakonu ".
Nazywali siebie " towarzyszami " (hebr. Chaberim ) i drobiazgowo przestrzegali liczne
przykazania Zakonu, zwłaszcza te dotyczące dziesięcin i czystości lewickiej.
Ślubowali oni posłuszeństwo zasadom Zakonu i pogardzali wszystkimi, którzy
popierali w jakimkolwiek zakresie interesy Rzymu. Pogardzali także prostym ludem
wiejskim, który nie był wykształcony i nie rozumiał zawiłości Tory. Chaberim uważali
prosty lud za nieczysty.
W ten sposób wiejska grupa społeczeństwa żydowskiego w Judei została w
znacznym stopniu odcięta od kontaktu z klasą wykształconą i studiującą Pisma.
Powstała u tych ludzi pustka w ich życiu religijnym. Tę pustkę zajęli chrześcijanie,
którzy nauczali wszystkich chętnych i nie zwracali uwagi na stan społeczny
słuchaczy.
W latach 81-96 w Cesarstwie Rzymskim panował cesarz Tytus
Flawiusz Domicjan.
Na przełomie I i II wieku n.e. rozpoczęła w Judei działalność druga generacja
żydowskich nauczycieli ustnej Tory . W uczelni w Jawne rozpoczął swą działalność
rabbi Nahum Gimzo. Stał się on znany i sławny dzięki swej głębokiej wiedzy i
przyjmowaniu z wielką pobożnością i rezygnacją nieszczęść. Był człowiekiem
niezwykle skromnym i żył w wielkim ubóstwie. Miał on wielu uczniów.
Najwybitniejszym z nich był rabbi Akiba ben Josef. Swoją pracą naukową i licznymi
wypowiedziami wywierał on silny wpływ na akademię w Jawne. To właśnie na
wniosek rabbi Akiba Sanhedryn postanowił usunąć niepożądany wpływ literatury
żydowsko-chrześcijańskiej i gnostycznej w formie Ewangelii , listów i pisemek .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin