Microsoft PowerPoint - Wykład 4 Teoria ruchu pojazdów szynowych.pdf
(
352 KB
)
Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Wyk\263ad 4 Teoria ruchu pojazd\363w szynowych)
4. TEORIA RUCHU POJAZDÓW SZYNOWYCH
Dynamika pojazdu szynowego
Ruch post
ħ
powy
poci
Ģ
gu wzdłu
Ň
toru odbywa si
ħ
pod wpływem działania
nast
ħ
puj
Ģ
cych sił, a
Ļ
ci
Ļ
lej ich rzutów na kierunek biegu poci
Ģ
gu:
•
siła poci
Ģ
gowa F [N]
– zale
Ň
na od działa
ı
maszynisty lub urz
Ģ
dze
ı
automatycznej
jazdy poci
Ģ
gu; w czasie jazdy wywołana momentami nap
ħ
dowymi silników
trakcyjnych i przypisuje si
ħ
jej wtedy znak „+”, w czasie hamowania wywołana
działaniem hamulców lub momentów hamuj
Ģ
cych silników trakcyjnych i przypisuje
si
ħ
jej wtedy znak „-”
•
opory ruchu W [N]
– wszystkie inne siły skierowane wzdłu
Ň
drogi poci
Ģ
gu,
niezale
Ň
ne od woli maszynisty; przypisuje im si
ħ
znak „+”, gdy s
Ģ
skierowane
przeciw ruchowi poci
Ģ
gu i znak „-”, gdy s
Ģ
zgodne z jego kierunkiem.
Ró
Ň
nic
ħ
mi
ħ
dzy sił
Ģ
poci
Ģ
gow
Ģ
a oporami ruchu nazywamy
sił
Ģ
przy
Ļ
pieszaj
Ģ
c
Ģ
F
p
F
p
=
F
−
W
[N]
, która mo
Ň
e by
ę
dodatnia lub ujemna.
Energia kinetyczna poci
Ģ
gu
E
k
=
E
kp
+
E
kwir
mv
2
Ã
+
I
w
2
Ã
I
w
2
E
=
+
k
k
w
w
k
2
2
2
gdzie:
m – masa poci
Ģ
gu,
v – pr
ħ
dko
Ļę
poci
Ģ
gu,
I
k
– moment bezwładno
Ļ
ci kół wagonów lub lokomotyw,
I
w
– moment bezwładno
Ļ
ci wirników silników trakcyjnych,
Ƀ
k
– pr
ħ
dko
Ļę
k
Ģ
towa kół wagonów lub lokomotyw,
Ƀ
w
– pr
ħ
dko
Ļę
k
Ģ
towa wirników silników trakcyjnych.
v
v
×
z
w
=
w
=
k
R
w
R
k
l
gdzie:
R
k
– promie
ı
koła wagonu lub lokomotywy,
R
l
– promie
ı
koła lokomotywy,
z – przeło
Ň
enie przekładni.
mv
2
Ã
I
v
2
Ã
I
v
2
z
2
mv
2
Ç
1
Ä
Ã
I
Ã
I
z
2
Ô
×
E
=
+
k
+
w
=
È
1
+
Å
k
+
w
Õ
Ø
k
2
2
R
2
2
R
2
2
m
R
2
R
2
É
Æ
Ö
Ù
k
l
k
l
E
=
E
+
E
=
E
Å
1
+
E
kwir
Õ
k
kp
kwir
kp
E
Æ
Ö
kp
1
Ä
Ã
I
Ã
I
z
2
Ô
g
=
Å
k
+
w
Õ
m
R
2
R
2
Æ
Ö
k
l
Wielko
Ļę
:
ȳ
wyra
Ň
a stosunkowy pozorny wzrost masy poci
Ģ
gu wywołany wpływem
jego mas wiruj
Ģ
cych.
m
1
+
g
)
v
2
m
×
a
×
v
2
E
k
=
=
a
= 1
+
g
2
2
Uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
c wpływ mas wiruj
Ģ
cych, masa pozorna poci
Ģ
gu wynosi
m
ŋ
,
gdzie
ŋ
=1+
ȳ
nosi nazw
ħ
współczynnika bezwładno
Ļ
ci mas wiruj
Ģ
cych
poci
Ģ
gu.
Ä
Ô
(
Znaj
Ģ
c wymiary i momenty bezwładno
Ļ
ci mas wiruj
Ģ
cych mo
Ň
na współczynnik
ŋ
obliczy
ę
osobno dla lokomotywy i wagonów, a nast
ħ
pnie dla całego składu poci
Ģ
gu
według wzoru:
Ã
n
G
a
i
i
a
=
i
=
1
n
Ã
G
i
i
=
1
gdzie:
G
i
– ci
ħŇ
ar lokomotywy, wagonu,
ŋ
i
– współczynnik bezwładno
Ļ
ci lokomotywy, wagonu.
Zwykle nie ma potrzeby dokładnego obliczania wielko
Ļ
ci wpływu mas wiruj
Ģ
cych,
poniewa
Ň
wpływ ten jest niemal stały dla okre
Ļ
lonych rodzajów pojazdów. Warto
Ļ
ci
współczynnika
ŋ
mog
Ģ
by
ę
przyjmowane w nast
ħ
puj
Ģ
cych granicach:
lokomotywy elektryczne
1,20 – 1,40
wagony motorowe
1,10 – 1,15
wagony osobowe
1,04 – 1,05
wagony towarowe 4-osiowe pró
Ň
ne
1,07 – 1,08
wagony towarowe 4-osiowe naładowane
1,03 – 1,04
tramwaj – wagon motorowy
1,15 – 1,20
tramwaj 2-wagonowy
1,10 – 1,15
trolejbus
1,25 – 1,30
Plik z chomika:
Goofer86
Inne pliki z tego folderu:
Microsoft PowerPoint - Wykład 7 Podstawy sterowania ruchem pociągów.pdf
(163 KB)
Microsoft PowerPoint - Wykład 6 Obliczenia trakcyjne.pdf
(434 KB)
Microsoft PowerPoint - Wykład 5 Regulacja prędkości obrotowej silników trakcyjnych.pdf
(4322 KB)
Microsoft PowerPoint - Wykład 4 Teoria ruchu pojazdów szynowych.pdf
(352 KB)
Microsoft PowerPoint - Wykład 3 Struktura układu zasilania.pdf
(286 KB)
Inne foldery tego chomika:
Eisenbahn Journal Archiv - Bayern
Eisenbahn Journal Archiv - Preussen
Eisenbahn Journal Archiv - Sachsen
Eisenbahn Journal Archiv - Wurttemberg
Eisenbahn Journal Archiv Dampflok
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin