Microsoft PowerPoint - Wykład 4 Teoria ruchu pojazdów szynowych.pdf

(352 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Wyk\263ad 4 Teoria ruchu pojazd\363w szynowych)
4. TEORIA RUCHU POJAZDÓW SZYNOWYCH
Dynamika pojazdu szynowego
Ruch post ħ powy poci Ģ gu wzdłu Ň toru odbywa si ħ pod wpływem działania
nast ħ puj Ģ cych sił, a Ļ ci Ļ lej ich rzutów na kierunek biegu poci Ģ gu:
siła poci Ģ gowa F [N] – zale Ň na od działa ı maszynisty lub urz Ģ dze ı automatycznej
jazdy poci Ģ gu; w czasie jazdy wywołana momentami nap ħ dowymi silników
trakcyjnych i przypisuje si ħ jej wtedy znak „+”, w czasie hamowania wywołana
działaniem hamulców lub momentów hamuj Ģ cych silników trakcyjnych i przypisuje
si ħ jej wtedy znak „-”
opory ruchu W [N] – wszystkie inne siły skierowane wzdłu Ň drogi poci Ģ gu,
niezale Ň ne od woli maszynisty; przypisuje im si ħ znak „+”, gdy s Ģ skierowane
przeciw ruchowi poci Ģ gu i znak „-”, gdy s Ģ zgodne z jego kierunkiem.
Ň nic ħ mi ħ dzy sił Ģ poci Ģ gow Ģ a oporami ruchu nazywamy sił Ģ przy Ļ pieszaj Ģ c Ģ F p
F p
=
F
W
[N] , która mo Ň e by ę dodatnia lub ujemna.
Energia kinetyczna poci Ģ gu
E
k
=
E
kp
+
E
kwir
mv
2
à +
I
w
2
Ã
I
w
2
E
=
+
k
k
w
w
k
2
2
2
gdzie:
m – masa poci Ģ gu,
v – pr ħ dko Ļę poci Ģ gu,
I k – moment bezwładno Ļ ci kół wagonów lub lokomotyw,
I w – moment bezwładno Ļ ci wirników silników trakcyjnych,
Ƀ k – pr ħ dko Ļę k Ģ towa kół wagonów lub lokomotyw,
Ƀ w – pr ħ dko Ļę k Ģ towa wirników silników trakcyjnych.
v
v ×
z
w
=
w
=
k
R
w
R
k
l
gdzie:
R k – promie ı koła wagonu lub lokomotywy,
R l – promie ı koła lokomotywy,
z – przeło Ň enie przekładni.
98684207.003.png 98684207.004.png
mv
2
Ã
I
v
2
Ã
I
v
2
z
2
mv
2
Ç
1
Ä
Ã
I
Ã
I
z
2
Ô
×
E
=
+
k
+
w
=
È
1
+
Å
k
+
w
Õ
Ø
k
2
2
R
2
2
R
2
2
m
R
2
R
2
É
Æ
Ö
Ù
k
l
k
l
E
=
E
+
E
=
E
Å
1
+
E
kwir
Õ
k
kp
kwir
kp
E
Æ
Ö
kp
1
Ä
Ã
I
Ã
I
z
2
Ô
g
=
Å
k
+
w
Õ
m
R
2
R
2
Æ
Ö
k
l
Wielko Ļę : ȳ wyra Ň a stosunkowy pozorny wzrost masy poci Ģ gu wywołany wpływem
jego mas wiruj Ģ cych.
m
1
+
g
)
v
2
m
×
a
×
v
2
E k
=
=
a
= 1
+
g
2
2
Uwzgl ħ dniaj Ģ c wpływ mas wiruj Ģ cych, masa pozorna poci Ģ gu wynosi m ŋ , gdzie
ŋ =1+ ȳ nosi nazw ħ współczynnika bezwładno Ļ ci mas wiruj Ģ cych poci Ģ gu.
Ä
Ô
(
98684207.005.png 98684207.006.png 98684207.001.png
Znaj Ģ c wymiary i momenty bezwładno Ļ ci mas wiruj Ģ cych mo Ň na współczynnik ŋ
obliczy ę osobno dla lokomotywy i wagonów, a nast ħ pnie dla całego składu poci Ģ gu
według wzoru:
Ã
n
G
a
i
i
a
=
i
=
1
n
Ã
G
i
i
=
1
gdzie:
G i – ci ħŇ ar lokomotywy, wagonu,
ŋ i – współczynnik bezwładno Ļ ci lokomotywy, wagonu.
98684207.002.png
Zwykle nie ma potrzeby dokładnego obliczania wielko Ļ ci wpływu mas wiruj Ģ cych,
poniewa Ň wpływ ten jest niemal stały dla okre Ļ lonych rodzajów pojazdów. Warto Ļ ci
współczynnika ŋ mog Ģ by ę przyjmowane w nast ħ puj Ģ cych granicach:
lokomotywy elektryczne
1,20 – 1,40
wagony motorowe
1,10 – 1,15
wagony osobowe
1,04 – 1,05
wagony towarowe 4-osiowe pró Ň ne
1,07 – 1,08
wagony towarowe 4-osiowe naładowane
1,03 – 1,04
tramwaj – wagon motorowy
1,15 – 1,20
tramwaj 2-wagonowy
1,10 – 1,15
trolejbus
1,25 – 1,30
Zgłoś jeśli naruszono regulamin