Scenariusz lekcji oparty o oryginalny materiał filmowy
(lekcja video - w oparciu o 12-minutową scenę z filmu M. Newela "Cztery wesela i pogrzeb", film w wersji oryginalnej) Cele lekcji:
· ćwiczenia w rozumieniu ze słuchu
· ćwiczenia w mówieniu
· poszerzanie wiadomości uczniów o zwyczaje w krajach anglojęzycznych
· poszerzenie zakresu słownictwa uczniów
· uczenie tolerancji i akceptacji innych zwyczajów
1. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od zadawania pytań uczniom, w jakich uroczystościach weselnych uczestniczyli, jak one wyglądały, gdzie się odbywały, jakie znają zwyczaje weselne, czy pamiętają jakieś nieoczekiwane wydarzenia, które miały miejsce w trakcie ceremonii ślubnej
2. Następnie uczniowie mają za zadanie uzupełnić "chmurki", które przedstawiają (w czterech kategoriach) rzeczy związane ze ślubem: wydarzenia, symbole, ubrania, ludzie
3. Następnie uczniowie oglądają scenę z filmu, a później komentują to, co zobaczyli: co z ich "chmurek" pojawiło się w filmie, co było inne, nietypowe
4. Uczniowie oglądają fragment ponownie. Ich zadaniem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: kto, kiedy, w jakich okolicznościach powiedział następujące słowa:
· like a big meringue
· lawfully joined together
· holy matrimony
· till death do us part
· great hat
· I can't smile without you
· do you promise to love her, comfort her, honour and keep her in sickness and in health?
· let him speak now
· splendid
· like a sounding brass
5. Nauczyciel sprawdza informacje z uczniami, w razie potrzeby komentuje i uzupełnia
6. Jako zadanie domowe uczniowie mają (w formie tabelki) przygotować porównanie zwyczajów i ceremonii ślubnych w Polsce i w Wielkiej Brytanii (podobieństwa, różnice)
Opracowanie: Beata Jaworska
netcat