PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO –OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE IV DZIECI 5 – LETNICH
NA MIESIĄC – KWIECIEŃ
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Wielkanoc.
II TYDZIEŃ - Mój i twój kraj.
III TYDZIEŃ - Mój kraj Polska.
IV TYDZIEŃ - Czysta Polska.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Wielkanoc.
EDUKACJA UMYSŁOWA :
§ „Świąteczne porządki” – dziecko rozwiązuje zagadki słowne, rozpoznaje i nazywa sprzęty gospodarstwa domowego. Bierze czynny udział w życiu rodziny.
§ Rozmowy podczas oglądania świątecznych pocztówek i ilustracji – dziecko zna tradycje i obrzędy związane ze świętami wielkanocnymi, buduje krótkie wypowiedzi na podany temat.
§ Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego „Śmigus – dyngus” – dziecko wypowiada się na temat wiersza. Zna tradycje związane z lanym poniedziałkiem. Potrafi własnymi słowami opowiedzieć treść historyjki obrazkowej, porównuje ją z treścią wiersza.
§ Zabawa matematyczna „Jajka malowane” – dziecko segreguje przedmioty na zbiory wg koloru, przelicza w zakresie mu dostępnym. Porównuje liczebność zbiorów, porządkuje zbiory wg wzrastającej liczby elementów. Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
§ Zabawa dydaktyczna „Szukamy pisanek” – dziecko rozwija spostrzegawczość, umiejętność przeliczania. Porównuje liczebność z innym kolegą.
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 5 – dziecko wykonuje ćwiczenia według instrukcji nauczyciela. Potrafi współdziałać z partnerem.
§ Zabawy ruchowe:
- ruchowo – naśladowcza „Co robię?” – dziecko rozwija inwencję twórczą poprzez wykonywanie zadań ruchowych.
- orientacyjno – porządkowa „Kogut i kury”.
§ Spacer ulicami w bezpośrednim sąsiedztwie przedszkola – dziecko obserwuje zmiany w swoim otoczeniu związane z porami roku oraz aktualnymi świętami. Dostrzega celowość sprzątania, porządkowania najbliższego otoczenia.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Osłuchanie z nową piosenką do nauki „Pisanki. kraszanki” – dziecko zna melodię oraz słowa I zwrotki i refrenu nowej piosenki.
§ Zabawa ruchowa do piosenki „Wiosenka, wiosenka” – dziecko potrafi odtworzyć poznane ruchy i zapamiętać ich kolejność.
§ „Świąteczny koncert” – dziecko tworzy akompaniament do piosenki na instrumentach perkusyjnych.
§ Zabawa muzyczna „Pisanki” – dziecko ćwiczy koordynację ruchową i śpiew zbiorowy.
§ Zabawa słuchowo – rytmiczna z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych – dziecko powtarza rytm i tworzy własny do zdań o tematyce świątecznej.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ „Wielkanocny witraż” – dziecko starannie wypycha i podkleja witraż. Zna tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi.
§ „Świąteczne pisanki” – dziecko wypowiada się krótkimi zdaniami na temat ilustracji w książce, przygotowuje świąteczne pisanki wybraną przez siebie techniką, dba o estetykę sali.
§ Ozdabianie szablonu „zajączka”, „baranka”, lub „kurczaka” – dziecko rozwija sprawność dłoni i palców.
§ „Świąteczny mazurek” lub „babka lukrowana” – dziecko ozdabia mazurek wg własnego pomysłu. Planuje swoje działania, gromadzi niezbędne materiały.
§ Wykonanie „kurki przestrzennej”: malowanie farbami wzoru kurki, wycinanie wg wyznaczonej linii, umiejętne przyklejanie na kolorową pisankę, wystawa prac w holu przedszkola.
Wyrazy do globalnego czytania: kolorowe pisanki, świąteczny mazurek, lukrowa babka, święconka, cukrowy baranek, śmigus – dyngus, lany poniedziałek, Wielkanocne święto, koszyk, zając, jajko, szynka, kiełbasa.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Mój i twój kraj.
§ Rozmowa z dziećmi o Europie w oparciu o mapę – dziecko dzieli wyrazy na sylaby, określa liczbę sylab w wyrazie. Wybrzmiewa głoskę w nagłosie, wyszukuje wyrazy na podaną głoskę. Rozumie pojęcia „Europa”, „mapa”, „flaga”. Wie, że Polska leży w Europie.
§ „Witam cię, Europo” – dziecko potrafi odnaleźć Polskę na mapie Europy, wymienia 1 lub 2 kraje europejskie. Rozumie, że mieszkańcy różnych krajów europejskich tworzą „europejską rodzinę” mimo różnic językowych, kulturowych i innych.
§ Rozmowa z dziećmi w oparciu o ilustracje i książkę kucharską – dziecko dostrzega mnogość potraw, chętnie próbuje nowe dla siebie potrawy.
§ Zabawa dydaktyczna „Ukryty przedmiot” – dziecko prawidłowo używa pojęć związanych z orientacją w przestrzeni. Powtarzanie słów nowego wiersza do nauki „Deszczowa muzyka” J. Kulmowej.
§ „Monety” – dziecko wie, jak wyglądają i nazywają się pieniądze obowiązujące w Polsce i w niektórych krajach Unii Europejskiej, zna cyfry 1, 2, 5, 10. wyodrębnia podzbiory w zbiorze monet.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 6 (wł.). Dziecko kształci motorykę w zakresie szybkości oraz siły, wykonuje ćwiczenia równoważne.
- z elem. biegu „Corrida” – dziecko naśladuje walkę z bykiem.
- integracyjna „Hoki - poki” – łączenie ruchu ze słyszaną muzyką.
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Cztery pory roku”. Dziecko zna charakterystyczne cechy czterech pór roku, podejmuje wyzwania twórcze. Przygotowuje w grupach małą prezentację muzyczną (występ).
§ Słuchanie muzyki klasycznej – dziecko zna charakterystyczną melodię walca i polki, twórczo interpretuje słyszaną muzykę. Poszerza swoją wiedzę na temat polskiego kompozytora Fryderyka Chopina. Dostrzega różnice kulturowe różnych krajów europejskich.
§ Nauka kroków walca – dziecko rozpoznaje melodię walca, potrafi go zatańczyć.
§ Instrumentacja utworu „Walczyk dla mamy” – dziecko potrafi zaakcentować na 1 ćwierćnutę, zna krok walczyka, śpiewa głośno i wyraźnie tekst we właściwym miejscu.
§ Zabawa taneczna do „Walczyka Tyrolskiego” – dziecko fabularyzuje taniec, odczuwa radość z możliwości dzielenia się przestrzenią podczas tańca.
§ Praca z książką „Wesołe przedszkole pięciolatka” na str.30 – dziecko rozwija spostrzegawczość i koordynację wzrokowo – ruchową (oko – ręka).
§ „Gondolierzy na rzece” – malowanie farbami plakatowymi rzeki, naklejanie gotowej gondoli i pokolorowanego gondoliera. Dziecko wykonuje estetyczną pracę.
§ Karta pracy – dziecko próbuje narysować swój dom i pokolorować go kredkami.
§ „Niezwykłe obrazy” – wysypywanka z różnych kasz – dziecko eksperymentuje z materiałem o różnej fakturze i kolorze.
§ „Kolorowa mandala” – malowanie wzorów w układzie zamkniętym flamastrami. Dziecko dostrzega regularności wzorów w układzie kołowym.
Wyrazy do globalnego czytania: Europa, Polska, globus, mapa, flaga.
III TEMAT KOMPLEKSOWY – Mój kraj Polska.
§ Słuchanie wiersza „Co to jest Polska” – dziecko rozpoznaje kształt Polski (kontur). Potrafi własnymi słowami określić, co to jest Polska. Dziecko zna wygląd oraz symbolikę godła i flagi polskiej.
§ Rozmowa z dziećmi przy tablicy tematycznej na temat „Warszawa – stolica Polski” – dziecko wie, jak nazywa się stolica Polski. Wie jak wyglądają oraz potrafi nazwać herb Warszawy i niektóre jej zabytki.
§ Zabawa dydaktyczna „Jakie to zwierzę” – dziecko wymienia niektóre zwierzęta będące w Polsce pod ochroną, wyodrębnia głoski w nagłosie. Rozumie potrzebę ochrony przyrody.
§ Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego „Polskie krajobrazy” – dziecko rozumie pojęcie „krajobraz”, rozróżnia krajobrazy występujące w Polsce, zapamiętuje znaczenia kolorów na mapie.
§ Zabawa matematyczna „zdobywamy szczyty” – dziecko utrwala znajomość wyglądu i nazw figur geometrycznych.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 7 (wł.). Przybory: skakanki. Dziecko bezpiecznie i ostrożnie posługuje się przyrządem, kształci motorykę i wytrzymałość.
- z elem. biegu „Uwaga lis” – dziecko szybko reaguje na sygnał nauczyciela, sprawnie liczy w zakresie 7.
§ Spacer w okolicy przedszkola – dziecko coraz lepiej poznaje miejscowość, w której mieszka.
§ Zabawa ruchowo - naśladowcza „Zwierzęta” – Dziecko naśladuje ruchem sposób poruszania się zwierząt, rozwija wyobraźnię ruchową, reaguje na zmiany tempa szybko – wolno.
§ Zabawa muzyczna „Powtórz mój rytm” - wyklaskiwanie przez dzieci przebiegów rytmicznych podawanych przez nauczyciela. Dziecko odróżnia dynamikę: cicho- głośno.
§ Zagadki muzyczne – rozpoznawanie znanych utworów na podstawie linii melodycznej, wystukiwanego rytmu, refrenu itp., wyklaskiwanie, wystukiwanie znanego utworu.
...
fikandor